ישראל מקום 24 מתוך 49 במבחן טימס

ישראל מקום 24 מתוך 49 במבחן טימס

הידיעה מעיתון גלובס מספרת על התדרדרות נוספת בהצלחת התלמידים בישראל במבחני המתמטיקה הבינלאומיים. על המבדק TIMMS המדובר אפשר לקרוא באתר שלו, באנגלית. מה אפשר לעשות כדי לעזור לקובעי המדיניות לפקוח עיניים ולהפסיק להתעסק במהפכות ובאופנות ולהתחיל ללמד כראוי? ישנן מדינות שבאופן עקבי מככבות במקומות הראשונים במבדקים אלה ואחרים. מדוע שלא ללמוד מהן מה הן עושות ואולי גם לבדוק מה עושים במדינות שלא מצליחות כדי להבין מה לא לעשות? איך אנחנו כאזרחים וכהורים יכולים להשפיע כדי לכוון את המערכת להשתפר?
 

בני שור

New member
כשלונות מתמשכים במבחנים הבינלאומיים

בכשלונות יש גם ברכה, כי הם חושפים את מה שרוצים להסתיר. הכשלונות במבחנים הבינלאומיים לפני כעשר שנים היו כל כך חמורים שמשרד החינוך נאלץ לפתוח את ה"שוק" לגישות נוספות וספרי לימוד נוספים. זה היה צעד מבורך. אך כמו בהקשרים אחרים, שוק פתוח זקוק גם לרגולציה. כרגע מנהל או מנהלת בית ספר מחליטים על ספרי הלימוד בהם ישתמשו בבית ספרם. במקרים רבים החלטה זו מבוססת על אינפורמציה חלקית ביותר. יש בוודאי לפחות שש גישות שונות שיש להן אחיזה לא זניחה בקרב בתי הספר בארץ. ניתן היה לצפות שמשרד החינוך, או גוף לא תלוי מטעמו, יבדוק את הצלחת השיטות השונות - אם במבחן ייעודי, או על סמך מבחני המיצב, או על סמך המבחנים הבינלאומיים. על פני מספר שנים ניתן לצבור סטטיסטיקות מהימנות (כמובן על סמך אוכלוסיות מרמות ידע וביסוס שונות ומגוונות) שיסייעו למנהלים בבחירה מושכלת, וגם יוכלו לסייע לשיטות הפחות מוצלחות להשתפר. האם משהו כזה נעשה? כלום! לפני כשנה היתה פנייה, שהייתי שותף לה, לערוך מבחן משווה כזה. הפנייה כמובן נדחתה. יתרה מזו, לדעתי (שיש לה על מה להתבסס) משרד החינוך לא רק שאינו מפרסם השוואות, אלא אין לא מושג על ההצלחות והכשלונות היחסיים של השיטות השונות. עלותם של כמה מהאמצעים המוצעים כאן היא זניחה. לחץ מתאים על משרד החינוך עשוי להניב תוצאות.
 

3תיתי

New member
ומה הסוד הכי שמור במשרד החינוך

יותר מהכור האטומי שאין לנו? תוצאות המיצ"ב. אפילו פניה לבית המשפט נתקלה בקיר אטום. יש מה להסתיר!
 
התוצאות כבר פורסמו הבעיה היא שהמסקנות

לא הוסקו. הבוקר הסברתי בפורום זה מה הם השינויים שבלעדיהם לא נוכל להוציא את העגלה מהבוץ.יש מה להסתיר: את האחראים לכישלון והם לא המורים! אותם לימדו לא נכון שנים רבות.
 
למה כוונתך? פורסמו נתונים על המיצ"ב

אתמול אחה"צ פורסמו ציוני המיצ"ב. האם את מתכוונת למידע מפורט יותר מהממוצעים ומהפילוחים לפי מגזרי אוכלוסייה?
 

3תיתי

New member
נסו לקבל את הציונים של בית הספר הספציפי

של הילדים. את מפרט הכור האטומי, מספרי הטלפון של אנשי המוסד ודין וחשבון על פעילויות עתידיות של סיירת מטכ"ל, תקבלו ביתר קלות. זה עומד בדיון משפטי.
 
זה מפתיע. אני יודע שבכפר יונה פרסמו נתונים

על הישוב ואחוזי ההצלחה וגם אחוזי ההצלחה בישובים אחרים בסביבה. את מתכוונת בטח לרמת פירוט גבוהה יותר, כן?
 
שוחחתי עם מר חיים הלפרין ממשרד החינוך

הוא מנהל היחידה לתכניות לימודים משלימות (אני מנסה להבין ממנו איך ייתכן שמשרד החינוך לא מתיר הפעלת תכנית קרב במהלך יום הלימודים ללא הסכמת כל ההורים והוא והמפקחים מעלימים עין ומתעלמים מכל תלונה בנושא). במהלך שיחתינו התמוהה הוא העלה את נושא המתמטיקה ושאלתי אותו מדוע אין משרד החינוך מפרסם תוצאות מבחנים משווים בין שיטות הוראת מתמטיקה שונות. אחרי התחמקויות שונות (יש משתנים רבים, זה קשה וכו') הוא טען: "מי אמר שלא מקיימים מבחנים משווים?" "איך אתה יודע שלא מפרסמים?" לתשובתי שלפי חוק חופש המידע ניסיתי לקבל מידע זה ולא נעניתי לא היה לו מה לומר... אולי יש פה מישהו בפורום שיש לו נתונים ועובדות?
 
יש שיטות שונות להתחמקות מאחריות

נכון. גם אנחנו קיבלנו תשובות מתחמקות מכל מי שפנינו אליו. לעומת זאת הקים משרד החינוך את ראמ"ה. בראשה עומדת פרופ' מיכל בלייר שיש לה נטייה מובהקת לחקר. עכשיו אפשר יהיה אפילו להכשיל תכניות על ידי מבחנים מוטים, מתחכמים, עם ניסוחים שסוחבים לכיוונים מסוימים ומכשילים מי שלמד בגישה אחרת. בארה"ב נכשלה גישת החקר בגדול, אבל איש אינו מגיע למסקנה שדי בגימיקים ובהתחכמויות והגיע הזמן להוראה שיטתית של היסודות. למרות זאת, כדאי אולי לפנות לראמ"ה (רשות אבחון...) וללחוץ שלהבא יפורסמו גם התוצאות לפי השיטות. אם תארגן וועדי הורים ולאור הכשלונות הקשים אולי תצליחו בכ"ז????????? שווה לנסות, אם כי אין לי אימון במערכת הזאת ולפי דעתי חבל על הכסף שמוזרם לראמ"ה. אפשר לנווטו לקורסים של שיטת סינגפור (מצידי) ושל עוד שיטות (רק לא אלה ששלטו בהכשרת המורים ועודם שולטים כיום) למורים, ולהורים. בהצלחה
 
אני אנסה לפנות גם כן. בכתב.

שאלותי בטלפון זכו רק להתחמקויות. בדיוק כמו שאת כותבת כאן.
 

galitpa

New member
ומה לגבי ההשפעה של מורים פרטיים?

ישנם לא מעט ילדים שנעזרים במורים רטיים. האין זה יכול להטות את המסקנות לגבי שיטה מסויימת, האם היא יעילה או לא?
 

shira shira

New member
אכן - אבל אין לנו שליטה על כך

וגם קשה לקבל על כך דיווח. התוצאות, על-כל פנים עגומות עם ובלי מורים פרטיים.
 

3תיתי

New member
רוצה מידע כלשהו?

פנה לעמותת "הלה" 6815218 באזור חיוג 03 ותקבל הרבה מידע. הם, אגב אלה שנלחמים לפרסום תוצאות המיצ"ב. משתדלים לעזור במלחמה בקרב. אולי גם יסייעו באירגון הורים להשתלמויות במתמטיקה? אתה יכול לספר שתיתי שלחה...
 
מה השורה התחתונה? יש להם נתונים או אין?

תודה. אנסה אותם, אבל מרוח הדברים בפורום אני מנחש שאין להם נתונים שכן הם מנסים להשיג אותם...
 

3תיתי

New member
הלה

אל העמותה הזו התוודעתי בעת מלחמותי ב"קרב". אחד מהם הצליח בקרב על ה"קרב"!
 
אחת הדרכים להוביל שינוי היא פנייה לתקשורת

קשה למי ששבוי בקונספציה שלו להשתנות , ויותר מכך להודות בטעותו. אכן, יש מדינות שהצליחו, לכן תרגמנו את שיטת סינגפור. הם תמיד ראשונים בכל המיבדקים הבינלאומיים. משרד חינוך שהתנהלותו תקינה היה צריך לתמוך בהפצתה של התכנית.זה לא נעשה מסיבות כלשהן שאין זה המקום לדון בהן. רק לחץ חיצוני ממושך ועקבי יוביל לשינוי. גם תכניות הלימודים שיצאו (חוץ מזו לגיל הרך) דורשות שינוי: התמקדות בעיקר, בנייה שיטתית ולא חקר מתחכם, שינוי כל תכנית ההנדסה והגיאומטרייה ברצף של 12 שנות לימוד, בניית עולם מושגים מדויק. זה לא קל, אבל מנגנון בדרך כלל אינו יכול לשנות את עצמו (אלא אם כן יש בו איש חזון יוצא דופן). כדי לעזור לו צריך להיכנס לעובי הקורה ולא להוריד מעל סדר היום את הנושא.
 
ניכר שאנשי העמותה עוסקים ועסקו בכך רבות

האם שקלתם פנייה מסודרת ומנומקת למבקר המדינה בנושא? לא שיש לגוף המבקר שיניים אבל יש לו יכולת לחקור ולהעמיק בנושאים הללו והדוחות שהוא מפרסם משמשות פעמים רבות כזרז ללחץ ציבורי.
 
למעלה