ילדימנגנים

תמר27

New member
מי דבר על טרור?../images/Emo12.gif

הדגשתי בתשובה שלי שאני ממש לא בעד כפיית נושא הנגינה על הילד בשום צורה שהיא. ההבדל ביננו הוא שאני לא מסכימה עם הדעה של השארת האחריות הבלבדית על הילד (כשהכוונה לכיתות הנמוכות א'-ג'). אני חושבת שמותר לנו להיות מעורבות בדרבון האימונים. אנחנו לא חייבות, כאמהות, לקחת את זה על עצמינו, אבל אם הילד מעונין ללמוד (והיו כאן תיאורים על בכי ותחנונים) אז יהיה נחמד מצידנו - במידה ומתאים לנו - לעזור לו.
 
יש פה שאלה של מינון

אם אני מציעה לו לנגן בכל פעם יש לו תרוץ אחר למה לא, זה לא נעים לי.
 

תּמר

New member
מה עם יצירת זמן מסויים לאימונים?

נגיד, תמיד לאחר ארוחת הצהריים יושבים רבע שעה ומנגנים. זה הזמן להזכיר לו להתאמן (ולא לנג'ס) והוא מחליט אם לעשות זאת או לא.
 

לורליי43

New member
שאלה

אם לימוד נגינה רק בשעור עצמו, בלי להתאמן בבית- נותן לילד מגע עם הכלי, עם המוסיקה, הנאה מההכרות עם המוסיקה- האם זה לא מספיק? למה לצפות בכלל שהילד ימצה את הפוטנציאל שלו בנגינה? האם זה לא מספיק שהוא נהנה (וגם חווה את הכלי ואת המוסיקה)? מה בעצם קורה בשעה שהוא לא מתאמן- הוא לא מתקדם- אז מה?
 

פלגיה

New member
חוסר ההתקדמות עלול גם ליצור תסכול

כי אם לא עושים את הסולמות המשעממים בביץ, צריך לעשות אותם בשיעור, ואז לוקח הרבה יותר זמן להגיע ליצירות המעניינות ולשירים היפים. דבר נוסף - אם השיעור הוא פעם בשבוע ייצא שבגלל פער הזמנים בין השיעורים תהיה נסיגה שתחייב חזרה כמעט לגמרי על השיעור הקודם.
 
אני עצרתי את השיעורים

יצא ששילמתי הון על שיעורי פסנתר והן לא אהבו ולא התאמנו. אמרתי שזו עסקת חבילה. לקשקש על הפסנתר להנאה אפשר סתם. השיעורים הם חלק מחבילה שכוללת אימון. לא רצו. לא הכרחתי. אבל אמרתי שכשירצו שוב ידעו שהשיעורים הולכים רק יחד עם אימון.
 
../images/Emo35.gif מנצלת לשאלה

החל מאיזה גיל כדאי/ מומלץ להתחיל ללמוד לנגן על אורגן? יש לנו אורגן בבית מהבת הגדולה והקטנה (4.5) התחילה להגיד שהיא רוצה ללמוד לנגן. לי זה נראה עדין מוקדם אבל אולי אני טועה? אשמח לשמוע מנסיונכם.
 

פלגיה

New member
ללימוד נגינה "קונוונציונלי"

צריך לקרוא תווים, וזה קצת מוקדם בגיל 4 וחצי. יש שיטות לימוד אחרות המבוססות על שמיעה (למשל סוזוקי), ואלי כדאי לברר עליהן. בכל מקרה - אולי שהגדולה תלמד את הקטנה?
 

תמר27

New member
לימוד אורגן ../images/Emo79.gif

בהנחה שלא מדובר על כשרון יוצא דופן ו/או על שיטה מיוחדת של נגינה, אלא על לימוד נגינה "סטנדרטי" אז: מומלץ להתחיל לא לפני שליטה מלאה בקריאה. כמו שכתבה פלגיה גם לימוד "תוים" זה קריאה, ולכן עדיף לרכוש אותה רק אחרי ידיעת קריאה שוטפת. בהכללה גסה זה אומר שבערך מאמצע כיתה א' ניתן להתחיל. עדיין, לפי כמה מורים לנגינה שפניתי - לא ברור שכדאי להתחיל כ"כ מוקדם. הענין הוא שההתקדמות והקליטה בגילאים האלו הוא איטי יותר, ובעצם לא "מרוויחים" הרבה. (בקונצרט האחרון ראיתי ילדה שמנגנת מא' והיא בג', כלומר שנתיים מלאות. ילד אחר התחיל לפני כחצי שנה - באמצע כיתה ה', והגיע לאותן יצירות בדיוק!) ומה שעלול להתרחש הוא, שילד שמתחיל מוקדם מידי, לא יכול לשאת באחריות של אימוני הנגינה, ובסופו של דבר נוצר "אנטי" שעלול לגרום להפסקת לימודי הנגינה. כך שהשאלה היא מה המטרה מבחינתך. מורה מעולה המליצה שאם יש מטרה לטווח רחוק - ילד שיתפתח בתחום הנגינה אז העדיפות היא דווקא לא התחיל מוקדם מדי. ---כמובן שבמקרה של ילד שיש לו כישרון או רצון חזק הדברם משתנים. בנוסף גילוי נאות: מאחר ולי היו מטרות אחרות בתחום הנגינה, הרי שביתי לומדת החל מכיתה א' נגינה באורגנית. (היא סיימה ב' השנה)
 
תודה על התשובות

היוזמה להתחיל ללמוד לא באה ממני אלא מהילדה. לאור התשובות שקבלתי אני בהחלט אדחה את הענין ואסביר לה שהיא עדין צעירה מידי.
 
אני לא מבינה על מה זה מבוסס

קריאת תווים (שהיא לא יותר מזיהוי תווים) פשוטה פי כמה מקריאה, לכל היותר ניתן להמשיל אותה לזיהוי אותיות (רק שיש פחות תווים מאותיות). אם כבר אז ההפך הוא נכון, קריאת תווים יכולה לעזור בלימודי הקריאה. בקונצרבטוריון בבאר שבע חוג "טרום כלי" (מתחילים ללמוד את הבסיס על אורגנית ולאחר מכן עוברים לנגן על כלים כל אחד על הכלי שהוא רוצה) יכולים להתחיל בגן חובה (בשנה שלפני כיתה א'), ואם אני לא טועה זה בדיוק השנתון של יובל (אבל גם אם לא אז היא ילידת ינואר ולכן גדולה בשנתון שלה ואז אולי ההגבלה הזו לא תהיה בעייתית. אני למשל התחלתי לנגן על אקורדיון שנתיים לפני הגיל המומלץ). אני התחלתי בזמן הזה, וממש לא כל הקבוצה שהחלה איתי שלטה בקריאה (חלק היו איתי בגן ולאחר מכן בכיתה א')... "שאם יש מטרה לטווח רחוק - ילד שיתפתח בתחום הנגינה " נכון שאם יש מטרה כזאת מראש אז לא כדאי להתחיל בגיל מוקדם, אבל גם בגיל מאוחר זה ממש לא פיקניק. בשביל מה הציפיה הזאת? אם בטווח הארוך הוא ירצה להמשיך ולהתפתח בתחום הנגינה ויהיה מספיק מוכשר לשם כך אז הוא יעשה זאת, אם לא - לא. למה סתם להפעיל לחץ על הילד? אם היא רוצה, וזה בא ממנה, חבל לעצור אותה (ומי אמר שהיא לא תתגלה ככשרון יוצא דופן?).
 

פלגיה

New member
האמת שמשיחה עם מורות למוזיקה

קריאת תווים לא דומה כל כך לקריאה. היא קשורה יותר להתמצאות במרחב (מיקום העיגול על החמשה). יש גם ילדים גדולים שמתקשים בזה, ומתוסכלים משום כך. לפי מה שאני מכירה את חוגי טרום כלי - הם מתמקדים יותר בהכרת הכלים, בהכרת הצלילים ובקצב (שהם דברים חשובים בפני עצמם, ועוזרים מאוד בגיל טרום חובה, לא רק במוזיקה)
 
נכון

אבל בהחלט גם לומדים לנגן על אורגנית (ברמה של יונתן הקטן ואור חבצלות). בחוג שאני השתתפתי בו זה התחלק כך שהחלק הראשון של השיעור היה מה שאת אומרת והחלק השני היה על האורגניות, וכמי שהייתה בחוג הזה רק עד גיל 7 אני לא יודעת למה הוקדש יותר זמן ולמה פחות
אבל בהחלט עשו את שני הדברים ולא בצורה זניחה. מאוד כיף, ומאוד מומלץ!
 

תמר27

New member
לזה בדיוק התכוונתי

חוגי 'טרום כלי' או 'להתיידד עם המוזיקה' ודומיהם חושפים את הילד לנגינה באופן אחר - זה לא "לימוד נגינה" שבו לומדים בדרך המסורתית של נגינת קטעים מתוך תווים. יש לחוגים האלו חשיבות וכבודם במקומם, אבל אני הבנתי שאמא של יובל שאלה על "לימוד נגינה" ממש, ולכן עניתי מה שעניתי. יתכן ובאמת מה שמתאים כרגע, לילדה שמביעה התענינות, זה חוג מהסוג הזה.
 
זה כן, גם.

בהחלט מנגנים קטעים מתוך תווים, על אורגנית (בחוג בקונצרבטוריון בב"ש).
 

תמר27

New member
ולגבי ה"מטרה"

הבאתי את המשפט כציטוט למה שאמרה לי המורה הזו, שהיא מורה בקונסרבטוריון, ומקצועית מאד. היא בהחלט מגיעה מתרבות בה היתה הכוונה וקביעת מטרות מבחינת התפתחות כשורי הילד לתחום מסוים. (החליטו ע"ס נתונים מסוימים שהיא תהיה מוזיקאית, ולכן מגיל 9 היא למדה פעמיים בשבוע שעורי מוזיקה באופן אינטנסיבי, והמשיכה כך במשך שנים) אני מסכימה עם הפסקה האחרונה שלך בהחלט, ולא מסכימה עם קביעת ה"מטרה". (וכמו שראית ב"גילוי נאות" אני אישית פעלתי עפ"י קו מחשבה משלי.)
 
ועם זה אני בהחלט מסכימה

אם רוצים להציק לילד עם מטרות, עדיף שיהיה כמה שיותר גדול...
 
למעלה