ילדים קוראים בגן

פלגיה

New member
ילדים קוראים בגן

דיון מפורום חינוך לגיל הרך על לימוד קריאה לפני כיתה א'. אני קראתי מגיל 4, ושלחתי שלושה ילדים קוראים לבית הספר. דווקא הילדה שעכשיו עולה לכיתה א' לא קוראת. היא מזהה אותיות וצלילים, אבל לא מחברת לקריאה. איך אצלכם? יש כאן ילדים שיודעים לקרוא?
 

אגוזים1

New member
קריאה לפני כיתה א'...

ילדה אחת למדה לקרא בגיל 4 (עכשיו היא עולה לכיתה ה'). והמתוקה שעולה עכשיו לא' עוד לא יודעת לקרא (כפי שכבר כתבתי...) אבל מלאה רצון ללמוד
וזה מה שחשוב, לא?...
 
אצלי הוא כמעט קורא שוטף..

בעזרת החוברות- יש לי סוד אני קורא. אותיות הוא לימד את עצמו מגיל שנתיים וחצי..
 

אופירה10

New member
לימדתי את בתי

לקרוא בגיל 4.5 בערך. היא קוראת לאט, אבל קוראת. זה כולל את כל סוגי הניקוד. גם חשבון לימדתי אותה, חיבור וחיסור. עכשיו התחלנו ללמוד כפל.
 

sarit1271

New member
אני לא לימדתי את הילדים לקרוא

מכמה סיבות לשניהם היפראקטביות ולא רציתי שישעמם להם בכיתה ויתחילו להפריע. ודבר שני לא מרגישה שיש לי את הכלים ללמדם קריאה. וגם הסבלנות. אבל הם ילדים חכמים שיש להם הרבה ידע. והגדול קרא כבר בחנוכה בערך. והקטנה נכנסת עכשיו לא' והאמת לא הרבה ילדים היגעו קוראים כבר. כך ששקד הגדול שלי הרגיש בסדר גמור בכיתה. יום טוב שרית
 
קוראת לא רע בכלל

קוראת שלטים וספרים שהטקסט שלהם לא מגיע ב"בלוקים". עדיין קשה לה עם ספרים "אמיתיים". היא חזרה על גן חובה (ילידת סוף ינואר, בסיבוב הראשון היתה הצעירה ביותר). בסוף השנה הראשונה זיהתה את כל האותיות והצלילים וקראה מלים פשוטות, בתחילת השנה השניה התחילה לקרוא בשטף. היא עדיין מבקשת שאקריא לה כל יום, ומתקנת אותי אם אני מתבלבלת בשורה או קוראת מילה לא במקום
גם בעברית היא מזהה צלילים ומלים, מקוה שתגיע גם בזה לקריאה שוטפת.
 

Kalla

New member
לא ממש קוראים ספרים

אבל קוראים מילים, ויודעים לפי הצלילים איזה אותיות נכנסות במילה מסוימת וכו' - כבר מבינים את העקרון וצריכים לתרגל. כמו כן, הם יודעים לכתוב לא מעט מילים. כל הילדים שלי למדו אותיות סביב גיל 3 עד 3 וחצי לבקשתם, ומאז הם די עצמאיים בשטח ואני יודעת על התקדמותם מהשאלות והפעילויות שהם יוזמים בעצמם.
 

נעמי של

New member
הילדה קוראת

מכירה את כל הניקודים, קוראת כל שלט שרואה בדרך (גם תוך כדי נסיעה ברכב). קוראת חופשי והרבה פעמים מגיבה לי על מה שאני כותבת בפורומים... אני די חוששת שישעמם לה מאד בכיתה א'. את הכרת האותיות קלטה בסביבות גיל 3 מהטלויזיה בערוץ הופ.
 

גילור

New member
נועה קוראת וגם אני קצת חוששת שישעמם לה

בכיתה א'
. היא ביקשה לפני שנה בערך להתחיל ללמוד לקרוא. התחלנו ב"קטן", ובצ'יק היא תפסה את הרעיון. אתמול הדהימה אותי כשישבה וקראה לעידו (בן שנתיים) את "האריה שאהב תות" כולו. מילה במילה.
 
אצלי הוא קורא את הספרונים של צביה וילנסקי

מבקש כל פעם שאני אשב לקרוא איתו עוד ספרון גם הבן הגדול עלה שהוא קורא יפה אני זורמת איתו לפי הבקשות שלו
 
לא קראתי את השרשור שם...

ויחד עם זאת, אני קוראת את מה שכותבים הורים כאן, על כך שהם מלמדים את הילדים לקרוא לפני עלייתם ל- א' ואני תוהה ושואלת... למה??? בשביל מה זה טוב? האם לדעתכם זה יקדם את ילדכם במשהו? מהנסיון שלי, ילדים אשר רוכשים ל ב ד ם את הקריאה לפני כניסתם ל- א', בדר"כ הם יהיו צעד אחד קדימה לפני הכיתה... לעומת ילדים אשר מלמדים אותם את הקריאה- לאחר מקסימום שנתיים- ילדי הכיתה סוגרים את הפער. אשמח לשמוע מדוע לימדתם את ילדכם קריאה...
 

פלגיה

New member
לא תמיד לימדתי

אבל ילד שרוצה ללמוד ומוכן לעשות זאת בהנאה - לא חסמתי אותו. וכך נוצר אצלי מצב שמתוך חמישה להגיעו לכיתה א' - שלושה ידעו לקרוא ושתים לא. הראשונה לא התעניינה בקריאה אלא בכתיבה (יש לה חוש גרפי יוצא מן הכלל) התחילה את כיתה א' לא קוראת. קצת אחרי החגים היא תפסה את הכל, והקדימה את הכיתה. השניה - למדה בעצמה מגיל 4, אבל הייתי רגועה כי הם היו קבוצה של 6 קוראים (כלומר "שולחן") לקראת חנוכה המורה התקשרה ןשאלה אם חשבנו על הדלגת כיתה, כי נראה לה שהילדה מיצתה את כיתה א'. שאלתי מה לגבי שאר הקוראים והיא ענתה לי שבערך מחצית הכיתה סגרה איתם את הפער וכולם פחות או יותר באותה רמה ומתקדמים יחד, ורק הבת שלי המשיכה להתקדם. (לא הדלגנו, אבל זה סיפור אחר) הבן שלי הכיר את כל האותיות בגיל שנתים ורבע. אחר כך שכח אותן (לגמרי!) ולמד שוב קריאה בגיל 4. גם איתו נכנסו ילדים קוראים, ובכלל כל שיטת הלימוד היתה שונה והדגישה למידה בע"פ כך שהוא לא היה חריג מכיתתו (לפחות בתחום הזה. הוא היה חריג בכל המובנים האחרים) הבת הרביעית היא כנראה עם בעיות קלות של קשב וריכוז. בין השאר היא התקשתה בזכירת מטלות כאשר נותנים לה שתים ביחד. לכן היה לה מאוד נוח לדעת לקרוא ולכתוב בגן. כתבנו לה את המטלות לי הסדר, וכך היא ביצעה אותן. בכיתה? היא עזרה לאחרים, והסתבכה בגלל בעיות ארגון (כך שבהחלט היתה צריכה את כיתה א') לצערי המורה שלה לא היתה גמישה לספק את צרכיה, לשמחתי בכיתה ב' היתה מורה אחרת, מעולה, והילדה נכנסה לתלם. עכשיו נכנסת החמישית. לא קוראת, כן מכירה אותיות וצלילים וכותבת. חכמה בטירוף, ואין לי מושג מי תהיה המורה. אני מקווה שיהיה בסדר, אבל אין לי ספק שתוך חודש היא כבר תהיה צעד לפני כולם. בקיצור לא ה"צעד לפני כולם" או ה"משעמם בכיתה א'" ירתיע אותי מלתת לילדי לקרוא. מאידך - אם ילד לא רוצה ולא בשל, לא אני אדחף אותו לזה.
 
שאלת וענית...

יש ילדים שלומדים לבד. משום מה, יש להם הצורך הזה. כשהבת שלי התחילה לכתוב בגיל שנתיים את שמה ובגיל שלוש ידעה לכתוב את כל האותיות כמעט, ובגיל שלוש וחצי כתבה כבר מילים (אולי אפילו קודם, אני כבר לא ממש זוכרת), לא ממש שיתפתי אתה פעולה. כלומר, בתוך לבי פנימה התגאתי בה, אבל לא לימדתי, עד שהבנתי שיש לה צורך, רצון ויכולת. אז התחלתי לשתף אתה פעולה. היא כבר יודעת לקרוא מזמן... בתחילה היתה מזהה מילים בתוך הטקסט. באיזה שהוא שלב ביקשה, ואני לימדתי אותה את הניקוד. תוך כמה שעות היא ידעה לקרוא. אני השתמשתי, אגב, בכרטיסיות עם הניקוד המתחלף, מה שנקרא 'שיטת החדר'... אגב, זה חזר על עצמו לא מזמן עם קריאה באנגלית. כנראה שבאנגלית זה יותר קל או שידיעת הקריאה בשפה אחת מקלה על למידת הקריאה בשפה אחרת. את האותיות היא כבר הכירה זמן רב וכשלימדתי אותה איך פועלים ה-וואולז היא ידעה לקרוא תוך שעות בודדות.
 
יש הבדל בין השניים

אם מלמדים את הילד או אם הוא מלמד את עצמו. לזה התייחסתי בתשובתי. הורים רבים מלמדים את ילדיהם לקרוא ושולחים אותם לכל מיני קורסים יקרים של הכנה לכיתה א' וכל פעם מחדש אני תוהה למה. ברור מאליו שילד שמתעניין- לא נעצור אותו.
 

אגוזים1

New member
העניין הוא

שיש גם מקרים שילד מתעניין בלי שהוא "מלמד את עצמו". לדוגמא ביתי האמצעית (העולה לא') ממש מבקשת ללמוד לקרא. היא רואה את אחותה הגדולה כל הזמן קוראת ומאוד רוצה גם (החלום שלה זה שהיא תוכל לקרא את הארי פוטר
). היא מבקשת שאני אלמד אותה אותיות, שאני אשב איתה עם ספרים והיא תנסה לקרוא ומה שהיא לא יודעת שאני אגיד לה, היא מנסה לכתוב ומבקשת שאני אגיד לה באיזה אות זה כתוב או איך כותבים את האות. היא ממש ממש מבקשת עזרה. ומה לעשות שהיא לא מצליחה ללמוד את זה לבד?... ואני ממש לא מלמדת אותה על מנת ש"תהיה צעד אחד לפני כולם". ממש לא. האמת, שעד שהיא לא ביקשה ללמוד לקרא, אפילו לא ניסיתי ולא שאלתי אותה. היא גם ילדה כזו, שאם הרצון ללמוד לא בא ממנה, אין סיכוי שהיא תשב ללמוד.
 
שאלה על " קוראים לבד"

האם לילדיכם רוח הקודש? האם האותיות התגלו אליהם בחלום או בנבואה והראו להם מה המשמעות של כל אות? מאיזה צד מתחילים לקרוא מילה? מה ההבדל בין קמץ לחיריק? איך ילד יכול ללמוד לקרוא לבד? ואם כן, האם גם אנגלית הוא למד לקרוא לבד? אני לא מאמינה ליכולת הזאת לקרוא לבד, אם נתתם בסיס טוב של אותיות וניקודים, יתכן שיהיה ילד שיתקדם מהר יותר מאחרים, אבל שמישהו יסביר לי מה זה - קורה לבד? יערה,
 

פלגיה

New member
יערה, השאלה שלך חשובה

והשרשור כבר לא קופץ, ולכן אני מעלה אותה בהודעה נפרדת, כי היא ראויה לדיון בפני עצמה.
 

Kalla

New member
למה? כי הילד רוצה וזה מעניין אותו.

לא ניתן ללמד ילד שלא רוצה ולא מוכן. כל ילדיי מתעניינים בקריאה ובחשבון מגיל מאוד צעיר ואני לא מתכוונת לעצור אותם.
 
לדעתי, זה לא נכון ללמד כבר בגן קריאה

צריך ללמד אותם אותיות וכו' מבחינת זיהוי וצליל, אבל לא קריאה ממשית. השנה בעבודה המעשית בכיתה א' ראיתי את ההבדלים ואיך הילדים שכן ידעו לקרוא ממש השתעממו והיו הבדלים ברמה.
 
למעלה