יחסים חד-מיניים בספרות האגדה - א'

  • פותח הנושא yr4u
  • פורסם בתאריך

yr4u

New member
יחסים חד-מיניים בספרות האגדה - א'

השלום והברכה ! לעיונכם, חומר בנושא : יחסים חד-מיניים בספרות האגדה בדברי חז"ל באגדתא, ניתן לעמוד על כך שחטא משכב זכר מאפיין בעיניהם את הרשעים שבקרב הגויים, והוא מבטא שיא של השפלה עבור יהודים. כך מספרת הגמרא (שבת קמט ע"ב) על נבוכדנצר שהיה מקיים משכב זכר עם מלכים שונים על פי הטלת גורל, ושם מתוארת השפלתו של צדקיהו המלך שנפל הפור עליו. מלך אחר שעונה במשכב זכר על ידי גויים הוא על פי המדרש, יואש מלך יהודה, אשר חיל ארם עשו בו שפטים. המדרש אומר: "אל תהי קורא שפטים אלא שיפוטים. עמדו עליו בריונים קשים שלא ידעו משכב אשה ועינו אותו במשכב זכר" (מדרש תנחומא בשלח, כה). בדומה לכך מוצאים אנו שוב עינוי במשכב זכר שבוצע בילדים, אך הפעם על ידי גויים אכזריים. באגדות החורבן (גיטין נז ע"ב) נמסר מעשה בארבע מאות ילדים שנפלו בשבי, ובהיותם בספינה, הבינו ששוביהם מתכוונים לקחת את הבנות כפילגשים ואת הבנים למשכב זכר, והפילו כולם את עצמם לים, כשהם מעדיפים למסור נפשם ובלבד שלא יבואו לידי עוון זה. כאשר אנו מעיינים באזכורים של משכב זכר במדרשי חז"ל, אכן בולטים לנגד עינינו שני מרכיבים: האחד הוא שחטא זה מזוהה יותר מכל חטא אחר עם המושג "תועבה" והאחר הוא היות משכב זכר חטאם האופייני של האומות העובדות אלילים, כגון שישבו בכנען ובארץ מצרים. עיון בשני עניינים אלו מגלה שהם משקפים יחס מיוחד של חכמים לעוון במשכב זכר. המושג "תועבה" מופיע בתורה פעמים רבות. בספר ויקרא הוא מופיע בזה אחר זה בהתייחס לאיסורי העריות כולם, כאשר נאמר על עמי כנען שהם חטאו בהם, ובגין כך אין הם ראויים לשבת בארצם. ברם, בחומש דברים קורא הכתוב "תועבה" למספר רב של עבירות שונות זו מזו, כשהבולטת שבהן היא דווקא עבודת אלילים (ראה דברים ז/כו, יב/לא, יג/טו, יז/ד, יח/יב, כז/טו). והנה למרות כל זאת, כאשר חז"ל באים לדרוש את המושג תועבה כשהוא מופיע באופן סתמי לגבי חטאי עם ישראל, הם מפרשים אותו בעקביות כמתייחס למשכב זכר ולא לכל עבירה אחרת. כך הם מפרשים את נבואת משה בשירת האזינו: "יקניאוהו זרים בתועבות יכעיסוהו" (דברים לב/טז) "זה משכב זכור" (ילקוט שמעוני תתקמ"ה), וכך הם מפרשים את דברי הנביאים ירמיהו ומלאכי המוקיעים את עם ישראל. מלאכי אומר: "בגדה יהודה ותועבה נעשתה בישראל ובירושלים" (פ"ד) וירמיהו קובל בדומה לכך: "בגדתם בי בית ישראל נאום ה' ותועבה נעשתה בישראל ובירושלים" (פ"ג). בשני המקרים, חז"ל מפרשים שהביטוי "תועבה" מתייחס למשכב זכר (סנהדרין פב ע"א). ביטוי זה נתפס אפוא, על ידי חז"ל, כמייצג את עוון משכב זכר, וזאת חרף העובדה שמתוכחת הנביאים אנו יודעים על כך שהעם חטא בעבודת אלילים אשר התורה הגדירה שוב ושוב את היבטיה השונים באמצעות מונח זה עצמו. כמו-כן הוכיחו הנביאים את עם ישראל על אי-צדק חברתי, שהתבטא בעוול ובקיפוח, ועל הקרבת קרבנות בלתי ראויים, כאשר גם אלו הוגדרו במפורש ע"י התורה כתועבות. (ראה דברים יז/א, כג/יט, כה/טז). על פי העובדות הנ"ל מסתבר היה לקבוע שחז"ל פירשו את המונח "תועבה" במובן של דבר מאוס ומשוקץ, ומושג זה נראה היה להם הולם ביותר את עוון משכב זכר. ברם, כאשר חז"ל באים לדון במישרין במשמעות המילה "תועבה" אין הם מפרשים אותו כך. הגמרא במסכת נדרים (נא ע"א) שואלת: "מאי תועבה ?" ובתשובתה היא דורשת את המילה כמורכבת משלוש מילים: "תועה אתה בה". דרשנות בסגנון זה של מונחים מן התורה אופיינית לחז"ל. אולם הנקודה המעניינת כאן היא, שברוב המוחלט נטלו חכמים את המושג- שמשמעותו הפשוטה היתה ללא ספק ברורה להם- ודרשו אותו באופן שימחיש את חומרת העניין שאותו הוא מייצג. כך עשו לגבי שמות מקומות כאשר דרשו: "מאי רפידים", "מאי שיטים", "סיני" ו"די זהב", וכך לגבי מילים כגון: "מאי שגל", "שוחד", "הר געש", "וילפת" והמילה הארמית "שמתא". (ראה את דרשות חז"ל על השמות והמילים הללו במקורות הבאים לפי הסדר: סנהדרין קו ע"א, בכורות ה ע"ב, שבת פט ע"א, ברכות ל ע"ב, ראש השנה ד ע"א, כתובות קה ע"ב, סנהדרין יט ע"ב, מו"ק יז ע"א). בענייני עריות, כבמקרה שלנו, דומה שפירושם של חז"ל מעניק לו דווקא ריכוך מסויים. הם מוציאים מן הביטוי את האסוציאציה העמוקה של מיאוס ושיקוץ טוטאליים כאשר הם מכניסים אותו לקטיגוריות של הבנה. התורה כביכול קובעת: "יש לך טעות", "אתה שוגג בדרכך". היה מי שרצה לומר שכוונת חז"ל בדרשתם היא, שיש כאן תעייה הואיל ומשכב זכר הוא נגד הטבע, בניגוד לשאר העריות שבהן התאווה היא טבעית. (אגרות משה ד, קטו).
 

yr4u

New member
יחסים חד מיניים בספרות האגדה - ב'

להסבר זה יש יסוד מסויים בדרשנות ההלכתית, כאשר רש"י (סנהדרין נד) מפרש שלא היה הכתוב צריך לרבות ביאה שלא כדרך במשכב זכר, כיוון שכל עצמו של משכב זכר הוא שלא כדרך הטבע. אולם, דומה שבמשמעותה הפשוטה דרשת חז"ל אינה מוסיפה חומרה בהוקעת חטא זה ואינה מנסה להרחיקן עוד יותר מן ההגיון, אלא דווקא מנסה לתת לו הסבר במובן מסויים. כיוון זה עולה גם ממדרשי מילים אחרות אצל חז"ל שעניינן ביחסים אסורים. כך כאשר הם מפרשים את משמעות המושג "תבל הוא" שנאמר לגבי משכב בהמה, דורשים חז"ל: "מאי תבל ? תבלין יש בה" (נדרים נא ע"א). פירושם זה אינו מעצים את חומרת העבירה ואינו מדגיש ביתר-שאת את פחיתותה, אלא הוא דווקא נותן כעין הסבר להתרחשותה. בדומה לכך ניתן להצביע גם על דרשת חכמים למילה "זימה" שאותו הם פירשו: "זו מה היא" (נדרים נא ע"א). אין אנו מבקשים לטעון שחז"ל הקלו ראש באיסורי עריות ח"ו, אלא לומר שבעוד שהמילים המציינות איסורים אלה הינן בעלות קונטציה שלילית חריפה של מיאוס קיצוני, באים חכמים בדרשותיהם ומחזירים אותן לעולם המושגים הנורמטיבי של אסור ומותר ושל מצווה ועבירה. כיוצא בדבר אתה מוצא לגבי המונח המתאר את תוצאת הזימה והתועבה- הממזר. כאשר חז"ל מפרשים: "מאי ממזר ? מום זר" (יבמות עו ע"א), הם מוציאים את המונח מהיותו מילת חירוף וגידוף גרידא, ומעניקים לו משמעות הגיונית בתוך המסגרת של השפה הדתית. כך המילים הקשות: "תועבה" ו"תבל" שנאמרו בעניין משכב זכר ומשכב בהמה אינן באות לתת גוון של סטייה חולנית לחטא שאליו הן מתייחסות, כפי שהן יכולות להישמע, אלא הן מבטאות תעייה ומציאת תבלין פסול, שהן דרכי עבירה מוכרות. הגורם השני שצויין לעיל, חוזר ונשנה במדרשי חז"ל על העמים הקדומים שנענשו, והוא מוטיב החורז כחוט השני את ההיסטוריה של כל תקופת המקרא מדור המבול, דרך אנשי סדום ומצרים ועד לעמי כנען המגורשים מן הארץ מפני בני ישראל. לגבי דור המבול אומר המדרש, שהם נמחו מעל פני האדמה כיוון שחטאו בנישואים הומוסקסואליים: "ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו" (בראשית ו/ב), מילים אלו באו לרבות זכר ובהמה, כפי שאמר רב יוסף: "דור המבול לא נימוחו מן העולם עד שכתבו גימוסיות לזכר ולבהמה" (בראשית רבה כו/ט). את המילה "גימוסיות" פירש הערוך: "כתובות" ובעל פירוש עץ-יוסף בויקרא-רבה מביא פירוש נוסף שהוא בלשון יוון "נישואים". במקום אחר אומר המדרש, שעונשם בא להם על שום "שכתבו גימוסיות לזכר ולנקבה" (ויקרא-רבה כג/ט) ומסתבר שהכוונה לנישואי גברים עם גברים ונשים עם נשים. עבירות אלה היו כנראה, תוצאה של תאוות מין מופרזת שבה היו שטופים אנשי דור המבול. המדרש למילים: "ויהי כי החל האדם לרוב על פני האדמה" מספר עליהם ש"היו שופכים את זרעם על העצים ועל האבנים, ואף שבנות (רבות) יולדו להם, לא שקע יצרם" (בראשית- רבה כו/ו). עוד אומר המדרש שאנשי דור המבול היו לוקחים שתי נשים לגבר אחד, האחת לשם פריה ורביה והאחרת לשם תשמיש בלבד (בראשית-רבה כג/ג(. באשר לאנשי סדום, המקרא עצמו מספר שהם ביקשו מלוט שיוציא אליהם את אורחיו כדי לדעת אותם, אולם אין התורה קובעת שחטא זה הוא שהיווה סיבה סופית להשמדתם. דבר זה נקבע במפורש על ידי חכמים שאמרו: "כל אותו הלילה היה לוט מבקש חכמים על הסדומיים והיו מקבלין מידו. כיוון שאמרו ליה הוציאם אלינו ונדעה אותם לתשמיש, אמרו ליה: עוד מי לך פה, עד כאן היה לך ללמד סניגוריא עליהם, מכאן ואילך אין לך ללמד עליהם סניגוריא" (בראשית רבה כו, ובשינויי לשון בויקרא-רבה ובילקוט שמעוני רמזים: מד, פד, תקפה). לאמור: המלאכים התרצו לבטל את גזירת ההשמדה בעקבות דברי הריצוי והתחנונים של לוט, אולם משראו שהסדומיים חוטאים במשכב זכר, הבהירו ללוט שנחתם דינם ואין לו עוד פה להמשיך בדברי ההגנה שלו. גם תושבי ארץ כנען נענשו באופו קשה ביותר, וזאת משום ש"התעיבו מעשיהם" יותר מכל אומה אחרת בזמנם (ילקוט שמעוני, תקפו). ומה היו מעשי התועבה שלהם ? מסביר המדרש ש"היו שטופים בעבודה זרה, במשכב זכור ובהרבעת בהמה" בדומה למצריים (תקצ). מעשי החטא של המצריים דומים אפוא לאלה של עמי כנען שה' גירשם מארצם, והמדרשים משווים אותם זה לזה ואומרים: "מעשיהם של כנענים כיוצ"ב". חז"ל מבקשים להדגיש שמשכב זכר היא עבירה שגורמת לאובדן החברה כעונש משמיים, והם עצמם מצביעים על חוט מקשר זה באומרם שה' נפרע מאנשי דור המבול ומאנשי סדום, מן המצריים ומן הכנעניים, הוא שעתיד להיפרע מישראל אם יעשו כמעשיהם (שם, תקפו). חכמים אף מדגישים בעניין זה שוב את העובדה, שתועבות אלו הם הם הסיבה לאובדן העם, כאשר הם מציעים רעיון הקובע שהסיבה לכך שנגרם הדבר שיעשו עמי כנען ומצרים את מעשיהם אלו, הייתה ביאתם של ישראל, והצורך להכותם ולגרשם בפני עם ישראל: "קורא הדורות מראש זימן את הדור חייב" במעשים אלו כדי "שיבואו ישראל ויפרעו מהן" (שם). כאשר חז"ל במדרשיהם מדגישים את הנאמר בכתובים, שחטא משכב זכר מהווה עילה לקטיעת המשך קיומה של החברה, הם מעצימים, לכאורה, את משמעותו של חטא זה. אולם, שומה עלינו לשאול מה נשתנה משכב זכר מחטאים אחרים, שדווקא בגינו חדלה החברה מלהתקיים. כמענה לשאלה זו, מסתבר להצביע על הקשר ביו מהות החטא ובין העונש, תוצאתו. קיום משכב זכר באופן שיטתי משקף מעילה באחריות מצד האנשים בחברה להמשך קיומה של זו. משכב זכר מהווה שימוש לצרכי הנאה אגוצנטרית ביצר המין, שמטרתו, על פי התורה, הוא יישוב העולם והבטחת המשכיותו של המין האנושי. פסוקי התורה, וביתר-שאת דברי חז"ל בעניין זה, מבקשים להצביע על כך שזכות הקיום ויכולת ההמשכיות נשללים מחברה שחבריה עצמם מועלים בהם, ונמנעים מלמלא את חובתם כראוי. הענישה הקשה אינה באה, אפוא, בהכרח של חומרת החטא החורגת באופן מהותי מחוטאים אחרים, אלא מאופיו של חטא זה, ובהתאם לחוקיות של מידה כנגד מידה, שבה העונש הוא תוצאה הקשורה קשר מהותי בקלקול שבחטא. בברכת חונן הדעת.
 
למעלה