יופי באמנות לחימה

amir_aikido

New member
יופי באמנות לחימה ../images/Emo35.gif

הדיון שהיה לי עם fwave נגע גם בנושא היופי באמנות לחימה. וגם בדיון על למידה של רקדנים באמנות לחימה, הייתה התייחסות להבדלים בעקרונות התנועה. בהמשך לדיונים אלו, אני מבקש לשמוע את דעתכם בנושא של יופי באמנות לחימה. מתי תגדירו תנועה כיפה בהקשר של אמנות לחימה ? האם הקריטריונים זהים למקרה של תנועה בריקוד ? הנה הקטע שכתבתי בנושא בשרשור ההוא: "היופי שבתנועה. אני מוצא שההרגשה שלי לגבי יופי בתנועה באמנות לחימה נקבעת בעצם לפי תחושותי ביחס לפרמטרים שונים של התנועה: עוצמה, פשטות, חלקות וזרימה, העיגוליות (קשור לקודם), מקור הכוח מהמרכז(עבודת מותן), קוטן התנועה (אני מוצא שתנועות קטנות שברור לי שהעיגוליות שלהן הופנמה יפות יותר מתנועות גדולות), ההרמוניה של התנועה למצב, תפיסת המרכז ועוד הפרמטרים האלו הם בעצם אינדיקטורים לשימושיות/פרקטיות של התנועה כפי שאני מבין זאת מהלימודים של קורינדו אייקידו. כשאני רואה תנועה במסגרת אימון, אני שופט את יופיה אוטומטית לפי הקריטריונים האלה, והם בונים לי קריטריון ויזואלי מסויים, ששונה מטבעו מהקריטריון של אסתטיקה ויזואלית כפי שרקדנים היו מתייחסים אליה. כשאני מנסה להשתפר ושואף למושלמות אמנותית, המושלמות הזו היא באבן הבוחן הזו, שנגזרת בעצם מאותה "יעילות" של התנועה להגנה עצמית בסיטואציות מסוימות. "
אמיר
 

fwave

New member
הרמוניה.

שוב שלום.
היופי של אומנויות הלחימה לא מגיע רק מתנועות עגולות וריקודיות. גם תנועות חדות של אומנויות כמו קאראטה, טאי קוון דו, ג'יט קון דו וכו', נתפסות אצלנו כ"יפות". אחרת איך תסביר את העובדה שמשתמשים בהן כל כך הרבה בהוליווד? אני חושב שאנחנו תופסים את התנועות כ"יפות" מכיוון שמדובר בשליטה מדוייקת בגוף. קורדינאציה מושלמת. (אני חושב על היוונים העתיקים שהמציאו את האולימפיאדה בעירום, בדיוק מהסיבות האלה) אומני הלחימה נמצאים בהרמוניה עם הגוף שלהם, והמוח קולט את זה כדבר יפה. לדעתי, מכיוון שככל שהתנועה מדוייקת יותר, היא גם יפה יותר, ביצוע טכניקה במדויק (ומכאן - ביעילות), תיראה גם יפה יותר. נוצר מצב, שככל שאתה מבצע את התרגיל יפה יותר, הוא גם יעיל יותר. לעניות דעתי האישית. אתה דיברת על צורה מאד גבוהה של אייקידו, בה התנועות קטנות וכמעט בלתי נראות. צופה מהצד יראה תוקף מסתער על אומן הלחימה ו"ניתז" ממנו. הרבה אנשים לא מבינים למה התוקף עף, ונהיים ספקנים. אתה (ואני) קולטים את זה כיפה, כי אנחנו יודעים מה עומד מאחורי.
 
חסכון

חסכון בתנועה.תנועה ללא מאמץ.שיווי משקל.איזון.זרימה. אבל לדעתי קיים בכל דבר שקשור לתנועה(גם טקס תה). דבר ספציפי,יכולת הבעת משמעות בד בבד עם כל הנכתב לעיל.
 

amir_aikido

New member
בכל אמנות תנועה זה אותו היופי ../images/Emo35.gif

אני סבור שתפיסת היופי של כל אחד מאיתנו מאוד מושפעת מהאמנות בה הוא עוסק. לפי סברה זו תפיסת היופי של הרקדן, אמן התה ואמן הלחימה תהיה שונה ולא זהה, כיוון שהעיסוק שלהם השפיע על הגדרתם האישית של המונח "יפה". וכשאנו רואים תנועה של אדם העוסק בתחום אחר, אנו בוחנים את יופי התנועה גם לפי התפיסה הסוביקטיבית שלנו כפי שהושפעה מהאמנות וגם לפי הצפיות שלנו לתנועה בתחום בו אנו צופים. וכך מחליטים "האם התנועה יפה". אמיר
 

fwave

New member
סובייקטיבי, אבל...

"יופי הוא בעיניי המתבונן". זה נכון, אבל יש פרמטרים מסויימים שאם הם קיימים אף אחד לא יכול להכחיש שמה שהם צופים בו, יפה. פנים למשל: ישנם פנים יפות ויש מכוערות. אם תסתכלו על תמונה של דוגמנים/ות, אולי הם/ן לא יהיו לטעמכם, אך לא תוכלו להכחיש שהם/ן יפים/ות. לדעתי, גם בתנועה זה כך. יכול להיות שהתנועות שצפית בהן לא לגמרי לטעמך, אבל אתה לא יכול לאמר שהן, לא "יפות". כמו שלא תוכל להגיד שפרכוסיו של אדם שחווה התקף אפילפסיה יפים, לא תוכל לאמר שתנועותיו של אמן קאראטה מכוערות. הן, אולי, לא עגולות (אם זו תפיסתך ליופי), אבל הן בהחלט יפות. אתה מתמלא הערכה למבצע.
 

amir_aikido

New member
לא מאמין ביופי אבסולוטי

אני לא מאמין בתפיסה של יופי אבסולוטי. לא פעם ראיתי תמונה של דוגמן או דוגמנית שבכלל לא נראו לי יפים, ובדיקה של אידיאל היופי בתקופות שונות תראה שהאידיאל של יופי היה שונה לחלוטין (מהנשים השמנות של המאה ה18 ועד למראה ההירואין שיק). אני סבור שאותה סובייקטיביות של הקריטריון מתקיימת גם ליופי בתנועה או במוזיקה. והיופי הוא עניין של טעם סובייקטיבי. כשבמקרה המדובר, הטעם הסובייקטיבי שלנו מאוד מושפע מהאמנות אותה אנו לומדים. אמיר
 
יש מקום להבחין בין תפיסה

סובייקטיבית של יופי ובין הכרה באיכויות אסתטיות. כיום נפוץ במיוחד השימוש בפראזה "יופי בעיני המתבונן", כאשר למעשה אין הרבה הבדלים בין תפיסות יופי בכל מה שנוגע לפרופורציות בין חלקי השלם אותו שופטים. מחקרים מכל מיני תחומים (רפואה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה) מראים שרוב בני האדם (ולא משנה הרקע התרבותי) יטו לדרג פנים על סקאלת "יפה-מכוער" באותו האופן. אחת הגישות (הקיצוניות) לעניין מזהה את היחס 1:1.618 כיחס שמגדיר יופי באופן כללי בטבע (היחס זוהה כבר ע"י דה וינצ'י). הלוואי והיה אפשר לבחון את הנושא לגבי אמנויות לחימה. בכל מקרה, בסה"כ ניסיתי להראות שההשוואה לתפיסה כללית של יופי אנושי אינה מדויקת. אולי יותר נכון להשוות את האיפיונים הפרטיקולרים של תפיסת היופי בתרבויות השונות (אחוזי שומן, לוחיות בשפתיים, גבות מחוברות וכיוצ"ב) לזרמים השונים של אמנויות הלחימה. אולי מתאמנים באמנויות לחימה שונות מקיימים תפיסות אסטתיות שונות של אותם עקרונות תנועה, כמו שמחקרי דרוג הפנים מראים על התייחסות של בני אדם לעקרונות אוניברסליים של פרופורציות יופי אל מול תפיסות אסתטיות שונות.
 

בודוקאן

New member
אסתטיקה וא"ל

נושא אהוב עלי
אני מוצאת בכמה מאומנויות הלחימה אסתטיקה נפלאה. אם "לפרק" את זה, אני אגיע לאותם מסקנות אליהן הגיעו קודמי, ובעיקר: הטבעיות של התנועה והזרימה. המיוחד הוא ביעילות של התנועה. מאוד יפה לראות תנועה שיש לה השפעה ברורה על בן הזוג, במיוחד כאשר גם הוא מגיב בתנועה טבעית ומעגלית. לכן, אוקה גרוע, יכול "להרוס" בעיני כל טכניקה. יבואו ויגידו "זה מלאכותי" "יש שיתוף פעולה" "אוקה לא באמת מתנגד". לפעמים זה יותר נכון ולפעמים זה פחות נכון. לא איכפת לי. זה יפהפה! (אני לא מחפשת יעילות לחימתית, כבר אמרתי?) לא יודעת לגבי הגודל של התנועה. לפעמים הטלה גדולה ותעופה ארוכה של אוקה, זה מאוד יפה. בעיני. אבל יש אלמנט נוסף: ההבנה של הנעשה. אני חושבת שמי שמבין מה שהוא רואה, מקבל ערך מוסף להנאה האסתטית. כצופה שמבינה, אני יכולה להעריך את דרגת הקושי של הביצוע, באופן שונה מהצופה התמים. יש טכניקות שמאוד מרשימות את הצופה התמים, אבל מי שיודע, מבין שזה דבר קל לביצוע. לעומת זאת, יש ביצועים שבהם אפשר לזהות אלמנטים שאנחנו יודעים שמאוד קשה להגיע אליהם. הצופה התמים לא יבחין בכך. אולי אפילו יראה לו הדבר כפוגם ביופי. למי שקצת מכיר, קחו לדוגמה את הקאטה גורומה או הצורי קומי גושי של הנאגה נוקאטה. כללי הביצוע הנכון דורשים עצירה רגעית לפני ההטלה. אוי, כמה שהעצירה הזו קשה לביצוע. לצופה התמים, זה יראה כעצירה, ואולי כפגם. הצופה המבין יעריך את זה, הוא יודע כמה שזה קשה, ואם העצירה תהיה לא קצרה מידי ולא ארוכה מידי, זה יוציא משפתיו קריאת התפעלות. יש בלי סוף דוגמאות. מאי נפקה? כל אחד יכול ליהנות מהאסתטיקה של א"ל, אבל אנחנו יכולים יותר.
 

jossel

New member
מושגי יופי שונים

הרעיון של חיפוש אחר תנועה חיצונית יפה או תנועה שתיראה טוב הוא שגוי לגמרי כאשר אנו מתאמנים בכל אמנות לחימה שהיא. רקדן מופיע על במה,התפקיד והמחוייבות שלו לקהל שבא לראות אותו הם להפגין יופי {מסוג מסויים}של תנועה-תנועה חיצונית.הדיוק של תנועותיו החיצוניות יהיה הרבה יותר חשוב מאיך הוא מ ר ג י ש כלפיהן,כי העובדה הפשוטה היא שאנשים שילמו כסף על מנת לראות אותו ועליו "לספק את הסחורה". באמנות לחימה,העסק הוא שונה,הדגש הוא לא על איך התנועה תיראה אלא על איך היא מרגישה,לא על כמה יפה אזרוק את היריב אלא איך אזרוק אותו או אפגע בו לפני שהוא יפגע בי-מינימום מאמץ מקסימום תוצאה.אם בכלל אצליח לעשות את זה.נראה לי שיש בילבול רב בין הדגמות של אמנויות לחימה שהן תצוגה לקהל,לבין אימון שמכין אותך לקרב -בו עליך לחזור ולעשות את אותן התנועות אלפי פעמים,אין שום דבר יפה מבחינה ויזואלית לראות את אותה התנועה נעשית אלף פעם במשך חצי שעה ויותר.הערך האמיתי של אמנויות הלחימה הוא בעשייתם ולא בראייתם. מעט הקרבות שראיתי{קרבות רחוב בlive} וגם הדגמות של מורים מפורסמים, לא היה בשני המיקרים שום חינניות של רקדן ושום דבר שנראה"רך",במיקרה של אמני הלחימה זה פשוט נגמר ביעילות ותוך שליטה מוחלטת של האמן בנעשה סביבו-לא יופי ויזואלי היה הערך האמיתי של הצפייה באותו אמן אלא יופי של שליטה מדהימה ויעילה לא רק בתוקפים אלא גם ב ע צ מ ו.יש לציין שכל העניין נגמר {בשני המקרים} במהירות רבה-לא יותר מכמה שניות,במהירות שהדברים נעשו קשה מאוד לראות את היופי החיצוני.
 

fwave

New member
אני מתקשה להעביר פה מסר.

הטענה שלי היא כזאת: אם הביצוע יעיל, מדויק ונכון, הקהל ייראה את זה כדבר יפה. גם אם זה נמשך עשירית שנייה. לא יצא לך לפלוט, אחרי מכה מוצלחת: "פשששש... איזה יופי...."? על היופי הזה אני מדבר. נניח גול ש"בושל" היטב: התמסרות, אסטרטגיה, בעיטה, גול! איזה יופי! ואני שונא כדורגל. ממש מתעב. אבל מוצא את עצמי קופץ קצת בכיסא אם אני רואה דבר כמו שתיארתי. ואח"כ מתבייש בעצמי. אתה לא מתמקד בלעשות יפה. זה יוצא יפה אם הצלחת לעשות את זה נכון.
 

jossel

New member
מממ...

קורה לי הרבה פעמים שאני אומר איזה יופי היה הגול או הסל. קורה לי הרבה פעמים שאני אומר איזה יופי הוא עושה את ההטלה או איזה כניסה מדהימה פנימה,קורה. אני רק אומר שזו לא צריכה להיות המטרה של האימון,לא צריך לחפש את זה. וברוח הדברים שנאמרו {עם מעט קשר לתחום שלנו} קבוצת תחתית שנלחמת על הישרדותה בליגה על מנת שלא לרדת לליגת משנה לא תחפש להבקיע גול יפה..היא פשוט תרצה להבקיע!!!
 

fwave

New member
אוף, זה גם מה שאני אמרתי.

אתה לא צריך להתמקד בלעשות יפה. תתמקד בלעשות נכון. בתור תוצאת לוואי, התוצאה תיראה יפה. אומנות לחימה זה דבר יפה. אתה יכול סתם ללכת מכות - לא יפה. אתה יכול לנסות אומנות לחימה ולהיכשל - לא יפה. אתה יכול לנסות אומנות לחימה ולהצליח - יפה. גם הקבוצה, אם היא רוצה להבקיע, היא צריכה לתכנן אסטרטגיה, ועוד כל מיני פרמטרים שאני לא מכיר (וגם לא רוצה). אם זה יצליח, המשחק יהיה יפה. שוב, אני חוזר: לא צריך להשקיע בלעשות יפה. זה יבוא אם תצליח. אתם יכולים לא להסכים איתי, אבל לפחות הדיעה שלי מובנת?
 
אוף - גם מסכימה וגם מבינה

וגם אהבתי את הקישורים הקודמים בפורום בין אומנויות לחימה לריקוד. מסכימה שאומנויות לחימה עוסקות (כמו ריקוד) בביצוע מדוייק של התנועה. בניגוד ל-Jossel חושבת שגם בריקוד קיים "מינימום מאמץ מקסימום תוצאה" ע"י ניצול מירבי של תנועה נכונה. זה ניכר למשל כשמבצעים קפיצה וירטואוזית באוויר, או בריקוד - בזוגות למשל כשמניפים רקדנית, ממש כמו בקאטה, התיאום והדיוק הם לא רק לצרכים אסטטיים, הם המאפשרים את התרגיל ואת המשכיות התנועה. כתוצאה מהערכת הדיוק הנדרש ומהערכת הקושי להגיע אליו - אני נהנית מהתנועה הזורמת שהתקבלה - זה היופי הויזואלי בעיני. כמתאמנת וכצופה. אינני עושה הבדלה בין צפיה באימון לבין צפיה בהדגמה או בקרב. מהתבוננות בכולם אני גם לומדת וגם נהנית. על קרב קשה יותר להתבונן בגלל המהירות, המרחק מהמזרן ובעיקר בגלל האיש הזה בשחור שנצמד למתחרים, מסתיר ועושה בידיו תנועות שמסיבות את תשומת לבי...
 

amir_aikido

New member
האם אינך משייך "יופי" ליעילות

אני מסכים איתך כי "הרעיון של חיפוש אחר תנועה חיצונית יפה או תנועה שתיראה טוב הוא שגוי לגמרי כאשר אנו מתאמנים בכל אמנות לחימה שהיא." ההבדל הוא שאני חושב שאחרי שמתאמנים במשך תקופה, אנחנו משייכים "יופי" לסוג התנועות שכשאנו מתבוננים עליו אנו חשים שהוא נכון. ובאותו השלב, כשאנו מנסים ליפות את התנועה, אנחנו בעצם מנסים לשפר את תהנועה מבחינת איכותה המעשית. ברור גם שהתרגול של מאות ואלפי תנועות שוב ושוב יחשב ללא מעניין למי שאיננו מתרגל. ואולם, אותו הדבר נכון גם לגבי רקדן שמתרגל תנועה בסיסית בריקוד וחוזר עליה... אמיר
 

fwave

New member
הקדמת את השלב הבא!

זה בדיוק הדבר הבא שרציתי להעלות.
לאחר שהגעתי למסקנה שיעיל=יפה, ניתן להגיד שיפה=יעיל.
 

amir_aikido

New member
אני טוען שזו הצבה ולא שיוויון

לטענתי, אנחנו מציבים לתוך ההגדרה שלנו "יפה" את הצורה בא אנו רואים טכניקה שהיא "יעילה" לפי דרך הלימוד שלנו. ורק לאחר מכן, אנו מזהים "יעיל=יפה". אמיר
 

בודוקאן

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif איכות ויופי הולכים יחד

לפחות בעיני, כך אני מרגישה. אני יכולה בהחלט ליהנות גם מצפיה באימון, ואפילו מצפיה בתרגול שחוזר על עצמו. אם הוא מדויק, זורם, יעיל, נכון, הוא יהיה בעיני גם יפה. לא חייב להיות תצוגה.
 
למעלה