יוסף מתוודע אל אחיו/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

אהובה 101

New member
יוסף מתוודע אל אחיו/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

יוסף מתוודע לאחיו / שיר מאת: אהובה קליין (c) יוסף בכסא מפואר עטור עיטורים מהודר, פניו כובש בידיו דמעות כנהר בעיניו. במוחו נעים זיכרונות: פיסות חיים וחלומות בן זקונים, בגד פסים, אב זקן ,אחים מתנכרים. נפשו נקרעת לגזרים מנסה לישב הדורים, נחשול געגועים לאביו ובנימין, באיחוד לבבות דוגל ומאמין. מנסה אחיו להרגיע תוכנית אלוקים להודיע: ירידה למייצר לצורך עליה זרע פורענות יצמיח גאולה. הערה: השיר נכתב בהשראת: פרשת: ויגש.[ חומש בראשית]
 

יוסי ר1

Active member
באיחוד לבבות דוגל ומאמין?!

בהשראת ספר בראשית?! תקראי קצת בבראשית על יוסף. לא מתואר בתנ"ך תככן גדול ממנו בזריעת פירוד במשפחה.
 

אהובה 101

New member
ליוסי ר1

השיר מתייחס לרגעים בו יוסף כואב את כאבו, הוא מעוניין לראות את אביו וגם את בנימין והוא מנסה ליישר את ההדורים מן העבר. הוא אינו נוקם באחיו על מעשיהם.
 

יוסי ר1

Active member
מה הוא עושה - כתוב וגלוי לכל.

מה המניעים שלו - את זה כל אחד יפרש כהבנתו. רק בשביל להזכיר מה כתוב שם: יוסף הוא הבן האהוב, אביו מפלה אותו לטובה על פני כל אחיו. יוסף מספר לאחיו שוב ושוב חלומות שונים, בהם הוא מושל והם עבדיו. לא סתם עבדיו, אלא צריכים להוכיח את כניעתם בהשתחוויה לו. יוסף מביא את דיבת אחיו רעה אל אביו. יוסף מתנכר לאחיו במצריים. יוסף מהתל בהם מהתלות כואבות, בזה שהוא מטמין חפצי ערך בכליהם, וטוען שהם גנבו אותם. יוסף מפריד ואוסר את שמעון. יוסף מאשים את אחיו בריגול ובסיכון מצריים. יוסף שולח לקרוע את האח הקטן מעל האב הישיש, כי הוא רוצה לראות אותו. האם אביו ימות מצער על לקיחת בנימין? כן, האפשרות בהחלט ממשית. אה, וכמובן - יוסף לא טורח כלל ליידע את אביו האהוב על כך שהוא חי ועלה לגדולה. עד כאן העובדות. רוצה להסיק מהן "רצון לקירוב לבבות"? נו.... ----------------- אגב, אני מכיר את הפרשנויות המסבירות את מניעי יוסף, מיותר שתנסי להסביר לי. אבל מקראיה פשוטה של הכתוב, התיאור שלך את מניעי יוסף, בהחלט החמיץ. יכולת להביא מראי מקום אחרים לחיזוק דברייך.
 

אהובה 101

New member
ליוסי ר1

לצערי, בשאלותיך אתה הולך אחורה, מתבונן מה היה בעברו של יוסף בצעירותו,אך השיר מתייחס ליוסף אחרי שנים במצרים, הוא מסביר לאחיו כי כל מה שקרה - מאת ה' קרה- מסובב הסיבות- שהרי ידוע שהקב"ה הבטיח עוד לאברהם:"ויאמר לאברם ידוע תדע כי- גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה..." [בראשית ט"ו,י"ג] ומה אומר כעת יוסף לאחיו? "ועתה אל תעצבו ואל-יחר בעינכם כי מכרתם אותי הנה כי למחיה שלחני אלוקים לפניכם...ועתה לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלוקים וישימני לאב לפרעה ולאדון לכל- ביתו ומושל בכל- ארץ מצרים..." [בראשית מ"ה,ה-ט"ז] יוסף אינו נוקם ונוטר לאחיו, אלא מנסה לאחד ולקרב את כל משפחתו אליו. אשר לשאלתך, מדוע יוסף לא התקשר, או הודיע לאביו על הימצאו במצרים? זו שאלה טובה ורבים מהמפרשים נתנו על כך תשובה משלהם,אני קטונתי לענות לך על כך. בעצם גם לך קוראים יוסף,זכית!! שבת שלום ומבורך!
 

יוסי ר1

Active member
נראה שהאחים לא ממש קבלו את הצעתך

לרוח הפיוס שנשבה מיוסף. הם סברו כנראה, שהוא כפוליטיקאי רק משהה את הנקמה שלו לזמן שיהיה לו נוח ליישם אותה, למשל עד אחרי מות אביהם הקשיש. וככה זה כתוב בתורה "וַיִּרְאוּ אֲחֵי-יוֹסֵף, כִּי-מֵת אֲבִיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף; וְהָשֵׁב יָשִׁיב, לָנוּ, אֵת כָּל-הָרָעָה, אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ. טז וַיְצַוּוּ, אֶל-יוֹסֵף לֵאמֹר: אָבִיךָ צִוָּה, לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר. יז כֹּה-תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף, אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי-רָעָה גְמָלוּךָ, וְעַתָּה שָׂא נָא, לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ; וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף, בְּדַבְּרָם אֵלָיו. יח וַיֵּלְכוּ, גַּם-אֶחָיו, וַיִּפְּלוּ, לְפָנָיו; וַיֹּאמְרוּ, הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים"... (בראשית נ').
 

eyalnadav

New member
וזה בעצם הראיה נגדך ולא סיוע לשיטתך

כל חלומות יוסף התקיימו. דיבת יוסף הרעה על האחים - יוסף קבל את ענשו - לעבד נמכר יוסף היה בכלא שנים רבות , הטרדות מאשת פוטיפר. אביו הפלה אותו עקב היותו בנה של רחל אשתו שמתה, אל תשכח שהוא היה אמור להיות הבן הבכור ולא ראובן עקב חילופי רחל ללאה. האם הדברים שמנית הם מסקנה נכונה למכירת אח לישמעאלים לעבד ???? השבטים הבינו שהם טעו בשיקול דעתם - ראה בפרשה הקודמת לאחר שיוסף שם אותם במאסר "ולא שמענו בהתחננו אלינו " ,וראובן הגדיל לומר להם "שגם דמו הנה נדרש" שהם חייבים על שפיכות דמים ולא רק על מכירה לעבד. יוסף לא התחייב מיתה או קרוב למיתה עקב הדיבה-חלומות או דברים אחרים. מי שהציע את ענין העבדות הם השבטים עצמם ,לא רק לאחר מות אביהם אלא לאחר גניבת הגביע בלבד. יוסף פייס את האחים גם לאחר התגלותו אליהם בתחילת ויגש וגם לאחר מות אביהם . יוסף יכל לנקום באחיו שבא לקנות אוכל , ולומר להם שהוא יוסף ואתם רואים שהחלומות התקיימו אחד לאחד ואתם משתחווים לי ותשתחוו גם בעתיד. כל הענין ירידת יוסף למצרים ולמשוך את יעקב וביתו אחריו היה על מנת לקיים את גזירת בין הבתרים וועבדום ועינו אותם 400 שנה לפי חז"ל יעקב לא אמר דברים אילו ליוסף כי הוא לא חשד אותו כאדם שיעשה רע לאחיו ולא יסלח להם . לפי חז"ל כמו שיוסף פייס את אחיו וגם בבכיה ,כך לעתיד הקב"ה יפייס אותנו הגאולה קרובה ,וגם ע"י בכיה.
 

יוסי ר1

Active member
מה אני כותב, ומה אתה משיב.

כתבתי במפורש לאהובה "‫מה הוא עושה - כתוב וגלוי לכל.‬ מה המניעים שלו - את זה כל אחד יפרש כהבנתו". אני רק הבאתי את המעשים והאמירות של יוסף, מעשים ואמירות שלא מעמידים אותו באור חיובי. אתה רוצה להסביר לי שהכל הוא חלק מתוכנית אלוהית? את זה גם אני יודע. אבל עדיין, מגלגלים זכות על ידי זכאי, וחובה בידי חייב. יוסף שהתגלה כצדיק בסיפור של אשת פוטיפר, התגלה כתככן וסכסכן בכל שאר התנהגותו. אבל יש דברים שאתה מעדיף לעצום עיניים מלראות. אם הכתוב עצמו מעיד עליו שהביא את "דיבת איחיו רעה" אל אביהם, אתה ישר תתרץ לי שזה רצון שמים כדי שימכרו אותו למצריים כדי שתהייה תקומה לעמישראל. אם את השאלות אינך מוכן לקבל, איך נראה לך שכל התשובות אצלך?
 
למעלה