יש לנו יכולת לבחון כמה עולה אפשרות שכזו
ונוכל אף לחשבה. אך מה יותר טוב מזאת:
יש ברשותנו כבר מתאר קיים שחושב על ידי בדיעבד ממש אחרי שהחזקתי רכב משומש בן 10 (למעשה קצת יותר מבן עשר)
ולמשך כארבע וחצי שנים. נוכל להשתמש בו כמדד (רפרנס).
מי שיעלה בארכיון כאן את שנת 2006 - יתקל בשרשורים המתארים את רכישתי דאז של סוזוקי באלנו משומשת מודל 1995 עבור אשתי.
זאת כאשר הבאלנו היתה יד ראשונה (בת 11 אמנם) אך עליה רק 74 אלף ק"מ
ושמורה באופן חריג.
נסעה על הבאלנו המוזכרת אשתי כ- 4.5 שנים עד שמכרנו אותה בינואר 2011 - בדיוק כשאשתי קיבלה ממני במתנה (ובהפתעה) את הקורולה
החדשה הראשונה שלה מודל 2011.
חישוב שבצעתי אז בשנת 2011 מצא - שהממוצע עלות לחודש על הבאלנו היה (בשקלים של אז) כ- 1700 ש"ח לחודש,
כאשר המעבר לקורולה חדשה 2011 העלה אותנו לאזור 2600 ש"ח לחודש.
קרי: תוספת בת 900 שקלים נומינאלית. או באחוזים, חלופת הבאלנו היתה כ- 35% זולה יותר מחלופת הקורולה החדשה.
משהבנו זאת הגעתי למסקנה שלא כדאי מבחינתי לחסוך 900 ש"ח לחודש (35%) מעלות קורולה חדשה בניילונים, רק על מנת להתפשר
כה רבות ולהסתפק בסוזוקי באלנו ישנה וזקנה, ולכן החלפתי לאשתי את הרכב לחדש.
אז כן, זה עלה לנו עוד 900 ש"ח לחודש יותר, אך איזה הבדל של שמיים וארץ בין המכוניות, וכמובן ברמת הבטיחות שהיא אלמנט חשוב לא פחות
מאיכות הנסיעה במיוחד ברכב שמדי יום נוסעים בו היקרים לי ביותר - אשתי והילדים.
אזכיר: הממוצע בסך 1700 שח לחודש היה לרכב שנרכש בגיל 11, ונמכר כשהוא בגיל 15.5 שנה.
הממוצע בסך 2600 ש"ח לחודש היה עבור קורולה חדשה בניילונים, שנרכשה בשנת 2011 (ונמכרה בדיוק שנתיים לאחר מכן בפברואר 2013).
**לכל המתואר לעיל, יש שרשורים כאן בתפוז בארכיון ואם מעניין את מישהו להזכר, פשוט שיריץ חפוש (או יבקש עזרה ואנסה למצוא לינק).
ותיכך יקפוץ פה אניגו כולו מתנשף אולי כמעט נחנק, ירים את דגל יוקר המחיה ויזעק כלפינו ובצדק, "שבל נשכח שיש כאלו שאין להם את
אותם 900 שח. אז מה עושים ? "
ואני בהסכמה גמורה ובצער
על המצב הכלכלי של מרבית יושבי ארץ זו אשיבה לדבריו:
"שלמי שאין את אותם 900 ש"ח השאלה כמובן אינה רלוונטית ממילא, כי הוא פשוט אינו יכול לבחור באופציה הזו גם אם היא חכמה ונבונה
יותר במישור הכלכלי הנדסי צרכני, והוא בהחלט היה בוחר בה אילו רק היה יכול."
לכן בבואנו להתייחס לעלויות ולהבדי המחיר, כל האמור מבוסס על מצב שבו לבוחר בין החלופות ישנה אפשרות מעשית לבחור במי מיהן,
לאחר שהבין את המשמעות ואת הפער הכספי כפי שחושב והוסבר בפניו. ובמצב שלבוחר אין באמת בחירה, כל הדיון אינו רלוונטי עבורו מלכתחילה.
שואל בפורום שנכנס ומתעניין "האם לרכוש רכב בן שנתיים בעלות 100 אלף שח", ככל שההגיון הסביר מוביל אותנו, אנו מניחים שיש לו האפשרות
לבחור גם רכב חדש ב- 130 אלף ש"ח. ולכן אם רק נסביר ונראה לו את פערי המחיר האמיתיים, אלו שלמרבית הצרכנים אין מושג לגביהם,
סביר להניח שלאחר שיבינם וגם ויפנים את הדרוש, יבחר הוא באפשרות של רכב חדש ב- 130 אש"ח.