יבוא כרכני תירס

blckMonkey

New member
יבוא כרכני תירס

שמעתי היום משהו מוזר השמועה אומרת שנאסר יבוא כרכני תירס לארץ... האם שמעתם משהו כזה? ומה ההשלכות? האם כרכני התירס יתחילו להעלם מהחנויות? או שמחיריהם יעלו? או שבכלל כל כרכני התירס שאנו רואים מגיעים מאוכלוסיות שבי בארץ, ואין יבוא רציני שלהם?
 

naja

New member
שמעתי על זה משהו.

כנראה שברט"ג החליטו להפסיק לאפשר יבוא של כרכני תירס ועוד כמה מיני זעמנים, בעיקר מהמשפחה של הגופרים. לדעתי .ההשלכות הן שאם זה יצא לפועל, יהיה מחסור בשנים הקרובות והמחירים מין הסתם יעלו
 

salingre

New member
אולי

זה מישום שהנחשים הנ"ל יכולים לשרוד בטבע בארץ?
 

naja

New member
אני לא יודע.

שמעתי את זה ממקור שני ולא מאנשי רט"ג. יכול מאוד להיות שהביולוג הראשי החליט שמדובר במינים שיכולים להפוך למינים פולשים ולכן הוא קיבל את ההחלטה. עד כמה שידוע לי, הידע של הביולוגים של הרט"ג בכל מה שקשור לזוחלים הוא אפסי ולא פעם הם מקבלים כל מיני החלטות תמוהות, כמו ההחלטה לא לאפשר לייבא לארץ פיתוני מים כי ישנו חשש שהם יהפכו למין פולש, למרות שזה לא קרה בשום מקום בעולם ולמרות שמדובר בזוחל שמגיע מאיזור טרופי.
 

Torgos

New member
חבל שאתה אומר דברים לא מדויקים

מבלי שנכנס להשמצות מי מבין במה ובכמה, עלינו (רט"ג) מוטלת האחריות להגן על ערכי הטבע בארץ והאקוסיסטמות מתוקף החוק ומחויבותינו האישית שאטוהבי הארץ. לכן אנו פועלים על פי עקרון הזהירות המוגברת. ברור לכל שהרשות אינה מושלמת. גם אני, אבל מי כן? לעצם עיניין כרכני התירס (הרבה לפני שחלקכם נולדתם אני כבר גידלתי צבגונים וכרכני תירס ואיני גאה על כך): אחד מבכירי ההרפטולוגים בעולם כיום ושעסק בנחשים פולשים, ישראלי במקורו, הינו הרפרנט של הרשות לנושא. זהו אקולוג שכיום משמש כחוקר באונ' מכובדת בחו"ל. זה לא אומר שגם הוא מושלם, או שעמדתו תמיד נכונה. אבל, הנ"ל בדק וקבע שהמין (כרכן התירס) בעל פוטנציאל סיכון. יחד עם זאת, אין כרגע החלטה לאסור היבוא וגם לא את האחזקה והנושא בדיונים ומחלוקות פנימיים (ולא ארחיב מי נגד מי). אם למישהו מכם יש נתונים מבוססים אמפירית או עפ"י מחקרים על כך שאין סיכון בדבר, אנו פתוחים לקבל, ללמוד ולבסס את מדיניותנו על עובדות ואמיתות ולא על הערכות פסאודו היפותטיות. לצערנו, אין לנו הכלים (בעיקר מתוקף התקציב) לממן מערכת בדיקה או מחקר לכל מין ומין המיובא או נסחר בארץ. (כאן אני חוזר לעקרון הזהירות המוגברת. אהי מעדיף לטעות לרעת היבואנים ולא לרעת המערכת הטבעית). נחזור לצבגונים שלי מלפני 31 שנה: אם מישהו היה אומר אז שזה יהפוך למין פולש היו שואלים אותו אם הוא מושפע מסרטי מדע בידיוני. לצערנו גם לפני 10 שנים, במקומותנו, היו שואלים אותו אם הוא (טוב איני רוצה להכנס לפוליטיקה...). אז על כולנו מוטלת החובה להביט טוב המראה ולבדוק האם מה שאנו יודעים על מיןזה או אחר, או האם ניסיוננו עימו מוכיח שלא יוכל לשרוד "בטבע" הישראלי, אן שמא נוח יותר להשמיץ את הרשות בחוסר מקצועיות. ומי שמכיר אותי יעיד שאני האחרון אותו ניתן להאשים בלוקל פטריוטיזם או בשוביניזם ממסדי.
 

רן333

New member
אישית, אני שמח לראות

גורמים מהרט"ג בפורום שלנו. אני חושב שזה יכול להוסיף הרבה לדיונים הקשורים בשמירת טבע שמתנהלים כאן לעיתים. אגב, מה תפקידך שם, אם מותר לשאול? מה שאתה אומר על כרכני תירס נשמע מעניין. מיהו ההרפטולוג שעליו דיברת? האם יש לך אפשרות לקשר למאמרים או לחומר אחר שלו בנושא? והאם תוכל לתת הפניות לספרות נוספת (גם אם היא לא זמינה on-line, וגם אם היא קיימת רק בספריות אוניברסיטאיות)? יש לי גם הערה כללית בנוגע למדיניות ההיתרים/איסורים: המגבלות של חוסר תקציב מוכרות לי, אבל יש לי הרושם שממהרים מדי להטיל איסורים גורפים. אני חושב שלגידול זוחלים על-ידי האוכלוסיה הכללית יכולות להיות תוצאות חיוביות, שאותם נוטים לשכוח. למשל: 1. אתה מעיד על עצמך: "הרבה לפני שחלקכם נולדתם אני כבר גידלתי צבגונים וכרכני תירס". בלי להכנס לשאלה עד כמה אתה גאה או לא גאה בזה, אני חושב שיש כאן נקודה כללית חשובה: לא מעט מהחוקרים בתחום הביולוגיה ומהעוסקים בשימור הטבע גידלו בצעירותם זוחלים, או חיות אחרות שאינן מסווגות כ"חיות בית". לפחות אצל חלקם - התחביב הזה היה "טריגר" רציני לעיסוק בתחום בשלבים מאוחרים יותר בחייהם. 2. גידול של זוחלים יכול לפתח את הקשר עם הטבע גם אצל אנשים שלא יהפכו לביולוגים מפורסמים או לאנשי רט"ג. אני חושב שהתחביב הזה יכול לתרום לא מעט לחינוך האוכלוסיה, ולהאיר פנים של הטבע שחלק גדול מאוד מבני האדם נוטים להתעלם מהם. (קח לדוגמא את הבעיה של טריפת לטאות זריזות, וזוחלים נוספים, על-ידי חתולים משוטטים. העובדה שמדובר כאן בבעיה לא כל כך מובנת לחלק גדול מבני האדם, כולל כאלה שמגדירים את עצמם כ"אוהבי חיות". אבל למי שהתנסה בגידול של לטאות, ומכיר את החיות המעניינות האלה מקרוב, קל מאוד להבין שמדובר בבעיה הדורשת פתרון.) המדיניות של איסורים גורפים קיימת לא רק בתחום המינים המיובאים, אלא גם כשמדובר על מינים ישראליים. ככל שידוע לי, התקנות והחוקים הקיימים אוסרים באופן גורף את הגידול של זוחלים ישראליים. אם אני לא טועה (ואם כן - תקן אותי), לכידת זוחל כלשהו בטבע היא אסורה, גם אם היא מבוצעת לצורך חינוכי (למשל: אם אני תופס נחש, לטאה או צב בשדה, מראה אותם לילד, מסביר לו עליהם ואז - משחרר אותם). ידוע לי שגם כאן קיימים נימוקים בנוסח "אין לנו יכולת לפקח" ו"אם נתיר לכידה וגידול של זוחלים ישראליים, קשה יהיה למנוע איסוף לא מבוקר וסחר בחיות האלה". אני לא טוען שהנימוקים האלה מופרכים. אבל התוצאה של איסורים גורפים מהסוג שהזכרתי, בשילוב עם הגבלות חמורות על יבוא וגידול של זוחלים מחו"ל עלולה להיות חיסול התחביב שלנו, יחד עם היתרונות שאליהם התייחסתי קודם. לי יהיה חבל אם זה יקרה. מעבר לעובדה שגידול זוחלים הוא תחביב שחשוב לי מאוד באופן אישי (כמו לגולשים אחרים בפורום שלנו), אני חושב שחבל מאוד יהיה לחסל את אחד מהערוצים הלא-רבים שעוד נותרו לאינטראקציה של בני-אדם עם בעלי-חיים לא מבוייתים. לדעתי, במקום להטיל איסורים גורפים, רצוי היה לתכנן מדיניות חכמה יותר, כזו שתאזן בין הצורך להישמר מפני מינים פולשים ומפני איסוף לא מבוקר של זוחלים מהטבע, ובין הצורך שלנו באינטראקציה עם מיני הזוחלים שאותם אנחנו כל כך אוהבים לגדל. (בעז שחם דיבר כאן לא מזמן על התרת הגידול של מינים ישראליים נפוצים, ואני בטוח שישנם כיוונים נוספים שבהם ניתן לפתח מדיניות "ידידותית" יותר כלפי המגדלים).
 

Torgos

New member
לרן

קשה לי להתייחס לכל-כך הרבה טקסט. סלח לי. הנני אוהד הצופה, אקולוג בחט' מדע האחראי לתחום העופות. ההרפטולוג המומחה, ואנו חייבים בשקיפות מלאה לציבור! ולכן אחשוף את שמו, הינו פרופ' גד פרי שבגר במח' לזואולוגיה באונ' ת"א ועבד בין היתר על נחש העצים החום הידוע לשימצה מהפסיפי ולא רק! מסכים עם בועז שחם (אולי צריך היה לומר בסדר ההפוך) לגבי גידול מינים ישראלים נפוצים ופועל מעשית לכך מתוך האירגון!
 

naja

New member
מתנצל אם העלבתי או פגעתי במישהו.

אין לי ספק שברט"ג ישנם גם אנשים מקצועיים ומלומדים(מצד שני גם אין לי ספק שלא כל מי שסיים מסטר או דוקטורט בנושא מסויים אכן בקיא בכל ה"מסביב"). למרות זאת, אני חושב שהרט"ג בתור גוף שאמור לדאוג לחיות הבר ולסחר בחיות בר בארץ,מבצע את זה על הצד הגרוע ביותר בכל הקשור לזוחלים, ותיפקודו אפסי. הנה מספר דוגמאות רק כדי להמחיש מדוע זהו קו מחשבתי: א.בהרצאה של המדען הראשי בה הייתי נוכח לפני כשנה(כנס גני חיות) הוא העלה רשימה שלדעתי ולדעת כל מי שמתמצא בזוחלים תלושה מהמציאות לגבי איסור יבוא של מינים מסויימים, ואי איסור של מינים אחרים(אנחנו בעצמנו השתוממנו כיצד מתעלמים ממינים כגון כרכן תירס בזמן שמכניסים לרשימה מינים שבחיים לא ישרדו כאן).. ב. הייתרי אחזקה-כל שנה אני מקפיד למלא את ההיתרים כמו שצריך ולשלוח(שם לטיני ושם נפוץ בעיברית ובאנגלית). כל שנה כשאני מקבל את ההיתרים, אני רואה שהשמות עברו שיפוץ, וברשימה מופיעים שמות(לטיניים) שהיו נכונים לפני 20 שנה וכך זה גם אצל חברים.לא כדאי שמי שאחראי על מתן ההיתרים ידע במה מדובר ויהיה מעודכן בשינויים? ג.פיקוח על פינות חיי וחנויות חיות-כשפונים לרט"ג ומספרים להם על חנות שמחזיקה 15 צבי יבשה בפינת ליטוף, ובמקום שיחרימו להם את הצבים מוציאים להם הייתר, זה ביזיון בעניי. לא נראה לי שקיים איזשהו קריטריון למתן או אי מתן הייתר, ואם קיים קריטריון לא ברור לי באיזו צורה הוא נאכף. ד.הרט"ג מסמיכה כל שנה כמה עשרות מדבירים שהופכים ל"לוכדי נחשים" למרות שברור לכולם שהשילוב הזה מוביל בסופו של דבר למפגש נחש-טוריה.בנוסף אין פיקוח על הלוכדים ואף אחד לא דואג לבדוק מה הם עושים עם הנחשים שהם לוכדים ומדוע הם לא טורחים לשלוח את הדיווח השנתי לרטג(וכשהם כבר שולחים, מדוע הם ממציאים שמות....) ה.פיקוח על היבואנים: יש בארץ בקושי יבואן וחצי של זוחלים ועדיין, בכל שנה זורמים לארץ מאות זוחלים שמקורם בטבע. מדוע לא מפסיקים את זה? ומדוע ניתן לראות ולעיתים גם לרכוש אצל היבואנים חיות שמוכרזות על ידיכם כאסורות במסחר? היבואנים בארץ הם צוואר הבקבוק של כל החיות המגיעות לארץ, אם לא יפקחו עליהם באדיקות, איך יוכלו לפקח אח"כ על החיות אחרי פיזורן? מדוע כשמגיע מישלוח של זוחלים לארץ, לא נמצא שם אף מומחה של הרט"ג(לטענתך ישנם לא מעט הרפטולוגים) שיוודא שמה שרשום זה מה שנכנס? ו.לפחות פקח אחד התוודה בפני עד היום שכשהו רואה נחש, גם את זה בשטח, הוא יורה בו!! ועד כמה שידוע לי, הוא לא היחיד שמתנהג כך כשהו פוגש נחש. ז.בשנה האחרונה הרט"ג נתנו אישור לייבא זוחלים מהטבע שחלקם תת ארסיים ומוגדרים כמסוכנים לאדם. רק כחודש אחרי שהחיות נחתו בארץ הרט"ג הבינו מה הם עשו והתחננו בפני היבואן שימכור להם בחזרה את החיות. מי אחראי למחדל הזה? אני יכול לחשוב על עוד דוגמאות, אבל אני חושב שהמסר ברור- תיפקוד שכזה מראה על חוסר מקצועיות וחוסר רצינות של הרט"ג בכל הקשור לזוחלים. לא רשמתי את מה שרשמתי בגלל הרצון לאסור את היבוא של הכרכנים, ואין לי שום בעיה שיפסיקו את היבוא שלהם. אני פשוט חושב שכדאי שברט"ג יעשו מעט סדר בכל הנובע להתייחסות שלהם לזוחלי ארצנו וליבוא זוחלים ושיתחילו לקבל החלטות נכונות..
 

naja

New member
Torgos שאלה לי אלייך.

מצאתי מצגת המסכמת את יום העיון בנושא "פלישות ביולוגיות במערכות אקולוגיות בישראל" שנערך לפני כחודש. עברתי שם על כל תקצירי ההרצאות, ולא מצאתי איזשהו איזכור למין זוחל פולש לעומת עשרות מיני ציפורים,דגים,חסרי חוליות וצמחים. אני משער שהסיבה לכך, מלבד העובדה שאין יותר מידי מיני זוחלים פולשים בארץ(אם בכלל) היא שלא נעשו מספיק מחקרים בנושא. לכן מאוד הופתעתי כשהגעתי לתקציר ההרצאה של סיימון נמצוב מהרט"ג!!! זו הפיסקה האחרונה בתקציר: "......עד כה הוכנו הערכות סיכון לטבע ל 62-מינים של חולייתנים יבשתיים :27 זוחלים ,25 עופות ,6יונקים ו 4-דוחיים .הותרו ליבוא מסחרי (47%) 29 מהמינים האלה ,ואוסרו 33 מינים . אפילו שהמערכת פועלת רק כשנתיים ,לא ידוע על מקרה של פלישה לטבע של מין שאושר היבוא המסחרי שלו לישראל לאחר הערכת הסיכון ......" השאלה שלי-האם זה נשמע לך הגיוני? לי לא נשמע הגיוני כלל וכלל ש50 אחוז מהחולייתנים האסורים לייבוא יהיו זוחלים ודו חיים, כאשר ברור לכל ולא רק מקריאת התקצירים של יום העיון הזה, שהסכנה העיקרים לטבע בארץ הינה מכוון העופות ולא משום כיוון אחר. בנוסף-27 מיני זוחלים אבל רק 6 מיני יונקים? מצטער, אבל זה רחוק מלהיות הגיוני מבחינתי. אתה יכול לסבר את האוזן מה עומד מאחורי ההחלטות האלה? האם זו רשימת 100 המינים או רשימה אחרת של מינים פולשים? תודה מראש.
 

Torgos

New member
תשובתי

יום העיון נערך לדעתי לפני כשנה וחודש. איני אחראי לדברי כולם, אולם לשאלותיך ההגיוניות: הערכת הסיכון דרושה במיוחד במקרים בהם אין לנו ידע כי האורגניזם אינו מוכר היטב על ידינו או על ידי קולגות בעולם. השנה נערכו עשרות רבות של הערכות סיכון לעופות ובודדות לזוחלים. הערכת סיכון אינה ע"מ לאסור יבוא, אלא לאפשר לנו לבחון בקשות יבוא. כך שמספריהן, לפי התקסונים השונים משקפים בקשות יבוא של מינים שונים (שברובם לא יובאו בעבר). אם כי איני בקיא בתחום היבוא, אלא כאשר מעבירים אלי הערכות סיכון של עופות, אני נחשף למגמות. לגבי עצם הפלישות: יש בודאות שני מיני זוחלים פולשים לארץ וסיכון ממין אחד של דו-חי שידוע כפולש ואני אישית לכדתי פרט בעמק חפר (צפרדע רפואית שיש הגורסים שדרכה הופצה הפטריה המחסלת רבים ממיני הדו-חיים בעולם). אין ספק שהסיכוי לפלישה תלוי בעוצמת היבוא והסחר, כולל אפשרויות בריחה, אך גם מכושר התנועה של פרטים ויצירת זוגות מתרבים (עיניין הסתברותי). ומה לעשות, לעופות הניידות הגבוהה ביותר עם קולניות וצבע בולטים המאפשרים גם איתור אחת את השני. כמובן שהידע מוגבל, במיוחד בתחומים בהם עיקר הידע או המשוגעים לדבר אינם אנשי רשות. לגבי יונקים: יש פחות מסחר והמערכת הטבעית עמוסה לעייפה בפליטי תרבות (כלבים וחתולים) ובמינים מתפרצים (תנים, שועלים ונמיות) המהווים אויבים טבעיים לחלקם (כגון חמוסים, הגם שמניסיוני כי רב {בני גידל עשרות רבות} אינם שורדים את החמסינים. naja, כבר טענתי שאיננו מושלמים ולא כל מה שנאמר, גם ביום העיון, מדויק, אך אנו עושים כמיטב יכולתנו. תחום המינים הפולשים שהוא מושא המחקר הלוהט בעולם, רק עתה מגיע לארצנו. אם יש לך מידע על בריחה ושרידה של זוחלים בארצנו, אנא שתף(פו) אותנו. בנושא העופות, מאז כניסתי לתפקיד ברשות, עצרנו יבוא של מינים פולשים (למעשה גם ברמת משפחות) והאמן לי-זה קשה מאד, גם באופוזיציה קשה מבפנים (כולל אלו שאתה מאד לא מעריך בתחום האחזקה, הסחר ולכידת הנחשים), ועדין הדרך ארוכה. אני מקווה שעניתי לך. אני גם מתנצל מראש, לא אוכל להשתתף בדיונים ארוכים ומידי יום בפורום ואשמח לעמוד לרשותכם בפניה ישירה אלי במייל: [email protected]
 

naja

New member
../images/Emo45.gif תודה על ההתיחסות והתגובה.

כמו שרשמתי בעבר-לא נתקלתי בזוחלים פולשים, מלבד כאלה שבוודאות היו פליטי תרבות וכולם היו בתוך ערים. כמו שכבר הצעתי-אם ישנו רצון לבדוק את הנושא במקומות שונים ובהקשר למינים ספציפיים(או בכלל), אני מוכן להתנדב לסקרים ואני בטוח שכך גם לא מעט מחברי הפורום. נ.ב-המין הפולש השני זהו מין של צב רך?
 

Torgos

New member
לשאלותיך ולסיום

1. תודה על המידע (גם אין נתונים זה מידע) 2. תודה על העזרה ואני מבטיח לך שלא אוותר על הצעתך. 3. השני היא שממית מחוספסת. 4. צב רך ("ישראלי") הינו פולש בהגדרה, למרות שלא מניתי אותו, למערכות המים ממזרח לקו פרשת המים (העברה שעשה מנדלסון ב-1970). 5. נלכדו עוד מיני צבים במערכת הטבעית אבל איני יכו למנותם כפולש ואפילו לא מנחלים לשמחתי. 6. זו הודעתי אחרונה להיום, אז תודה על הדיאלוג. אוהד
 

Torgos

New member
ואחרית דבר לגבי הידע האפסי

אקולוג מחוז דרום: סיים דוקטורט על לאקולוגיה של זוחלים. המשנה למדען: הינו ד"ר ותיק בתחום ההרפטולוגיה (מתמחה במשפחת השממיתיים) מנהל המרכז להצלת צבי ים (גם הם זוחלים): סיים לאחרונה מסטר בתחומו. ואלו רק מהתחום האקדמי של הזוחלים. ויש אחרים שהתמחו, כולל בגידול ואחזקה ולכידה של זוחיל ארצנו וגם שלא, כמו ראש תחום אכיפת הסחר. אז נכון, שרובנו איננו מבינים בגידול פיתונים למיניהם או שממיות אקזוטיות. אגב, לישראל פלשו מיני עופות שלא פלשו למקומות אחרים בעולם ומוצאם טרופי. הדבר העיקרי שמגביל את פלישתם זה ... ציד לשם מסחר: זרזיר בוהק, זרזיר זנבתן, זרזיר הדור וזרזיר שחור-קולר ויש אחרים. מוכן לבדוק שנית את עיניין פיתוני מים אם תשלח לי שמות לטיניים. לילה טוב, אוהד
 

naja

New member
LIASIS FUSCUS

זה השם הלטיני של פיתון המים. ושוב-זה ממש לא רלוונטי מבחינתי אישור לייבא\לגדל מין כזה או אחר. מה שרלוונטי פה זו הסיבות שהובילו לקבלת ההחלטות, וההבנה של מקבלי ההחלטות בנושא בו מתקבל ההחלטה.
 
אני רק רוצה להבין דבר אחד-

בואו נחזור רגע לכרכני תירס : בהנחה כי הם יכולים לשרוד ולהתרבות בטבע במדינתנו ,האם בהכרח יש בכך סיכון או בעיה אקולוגית כלשהיא ? הרי ברור לי שמיני ציפורים ודו חיים ממינים מסוימים-פולשים, יכולים לפגוע באיזון האקולוגי ואולי אף לגרום למחיקה של אוכלוסיות בע"ח כאלו ואחרות ,אך האם נכון הדבר גם לגבי זעמנים "זרים" למיניהם ,כמו הכרכן תירס למשל ? אני כחובב נחשים בעיקר ,אשמח לראות עוד מיני נחשים "משתלבים" בארצנו ,אך כמובן לא במחיר של מחיקת מינים חיים אחרים .
 

galvin

New member
../images/Emo4.gif

הבעיה היא שבלתי אפשרי לצפות את ההשלכות (תחרות ודחיקה של מינים, יבוא טפילים ומחלות שהאוכלוסיות המקומיות אינן עמידות להם , ...), ובלתי אפשרי למעשה להחזיר את המצב לקדמותו - אחרי שגילית שהתחלת "למחוק מינים אחרים". למה להתערב? המגוון הקיים של זוחלי א"י דווקא משביע את רצוני, ...
אני חושב שבהחלט יש מקום לעבודת שימור (ישירה ועקיפה - ע"י שמירה של שטחי מחיה למגוון המינים שכבר ישנם)- לפני שמתחילים לעשות עליה לגויים.
 

galvin

New member
הכוונה היתה, כמובן,

שבלתי אפשרי לצפות את *כל* ההשלכות. כמובן, שחלק מהן - כמו אלו שמופיעות בסוגרים, ... נו.
 

naja

New member
השאלה שלך ממש מאכזבת.

חלק גדול מהדיונים בפורום הזה התיחסו לנושא של שמירת טבע מזוית כזו או אחרת. כנראה שהמסר לא מצליח לעבור בצורה ברורה. בכל מקרה, אתה מוזמן לקרא את המצגת שהעלתי בדיון הזה ולהבין מדוע אסור שיכנסו מינים חדשים.
 
מצטער אם איכזבתי...

אין לי הרבה ידע בנושאים האקולוגיים ובנושאי טבע בכלל ,מעבר למה שיצא לי לקרוא כאן וצפיה רבה וארוכת שנים בערוצי טבע למיניהם . לא יוצא לי בהכרח לקרוא כל מילה או מאמר שנכתב פה (זמן כמובן...)ולכן הנושא לא היה ברור לי כל כך ,מתשובותיכם אני מבין שהוכח מעל לכל ספק שפלישה כלשהיא של בע"ח מסוים לאזור מחייה אחר ,בהכרח מביא עימו השלכות שליליות. ואם אכן כך, אז למדתי עוד משהו (תמיד שמח ללמוד) ואם הספקתם להכיר אותי , אני לעולם לא מתנגד לכללי המוסר של הטבע וכחובב בע"ח מושבע (לא רק זוחלים) אני תמיד אשתף פעולה עם הכללים הנהוגים .
 
למעלה