טיפול CBT ומה חשוב לדעת לגביו?

תוכן-מקודם

Member
מנהל
pexels-shvets-production-7176026.jpg
קרדיט תמונה: pexels.com

בין אם אתם מתעניינים בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה או לימודים של אחד מהמקצועות הטיפוליים האחרים ובין אם אתם מבקשים לעבור טיפול כזה או אחר, קיימת חשיבות גבוהה שתכירו את כל הטיפולים המוצעים כיום.
כאשר, אחד מהטיפולים שחשוב כיום להכיר הוא טיפול CBT (המוכר גם בשם טיפול קוגניטיבי התנהגותי) – ולו בגלל הפופולאריות שלו, אשר הולכת ועולה ובין אם מכיוון שהוא נחשב לטיפול שהינו יעיל במגוון רחב של מצבים.
הטיפול פותח בשנות השישים של המאה הקודמת, על ידי פסיכואנליטיקאי בשם אהרון בק.
בק חיפש אחר דרכים לטפל באנשים אשר שרויים בדיכאון וחיפש דרך אשר תהיה יעילה וקצרת מועד, כאשר, מטרתה היא לסייע בהפחתת התסמינים עמם האנשים אשר חווים דיכאון מתמודדים.
כך למעשה, נוצרה הגישה, אשר ייעודה להתמקד בתהליכים התנהגותיים וסיטואציות שונות, אשר גורמות לאדם להגיב בצורה אשר פוגעת בהתנהלות הסדירה כמו: התקף חרדה, טראומה וכו'..

היעילות של CBT​

טיפול CBT נחשב כיעיל לקשיים ולמצבים שונים, כאשר בין הנפוצים שבהם: דיכאון, חרדות, הפרעות התנהגות, פוסט טראומה והפרעות אכילה.
הטיפול נחשב כמתאים ויעיל לאנשים בקשת רחבה של גילאים, החל מילדים וכלה באנשים מבוגרים.

הליך טיפול CBT​

כאמור, טיפול CBT נחשב לטיפול ממוקד וקצר, אך בכדי שהוא יוכתר כהצלחה, עליו להתבסס על מספר שלבים שונים:
בשלב הראשון, יש להגדיר את הקושי או הבעיה עמה המטופל מתמודד – כאשר, ההגדרה אמורה להתבצע במשותף, על ידי המטופל והמטפל. אחרי שהוגדר הקושי, יש להגדיר גם את היעדים אליהם רוצים להגיע – כלומר, מה שמבקשים להשיג באמצעות הטיפול.
בשלב הבא, על המטופל ללמוד להתמודד עם אותו הגורם לקושי עמו הוא מתמודד – בהליך טיפול זה על המטופל למעשה, להיחשף לאותו הגורם לקושי.
בשלב הבא של הטיפול, המטרה תהיה שהמטופל ירכוש ידע וכלים, אשר יסייעו לו להתמודד בעתיד בצורה טובה יותר עם אותם המצבים אשר מהווים כגורם לקושי עמו הוא מתמודד.
בנוסף, במהלך הטיפול, המטפל אמור להטמיע אצל המטופל דרכי חשיבה חדשים ונכונים יותר, באמצעותם הוא יוכל להתמודד בצורה טובה יותר עם המצבים אשר יוצרים את אותו הקושי, בעתיד.

חשיבות הפתיחות ושיתוף הפעולה​

בכדי שטיפול CBT אכן ישיג את המטרתו והמטופל יוכל ליהנות מכל התועלות אשר טמונות בו, קיימת חשיבות גבוהה שהמטפל יגיע להליך הטיפול עם פתיחות ונכונות לשתף פעולה עם המטפל.
יש לקחת בחשבון שבטיפול זה, ניתנים בלו מעט מקרים משימות שונות אותן המטופלים אמורים לבצע בבית – כמו חשיפה הדרגתית לגורם למצב הקשה.
מאוד חשוב שהמטופל יקפיד לבצע את המשימות שהוא מקבל ויעשה זאת תוך התאמה להנחיות אשר ניתנו לו על ידי המטופל – מדובר במשימות אשר יכולות להיראות כלא פשוטות, מכיוון שהן דורשת חשיפה מכוונת וידועה לגורם לפחד או לטראומה.
כמובן, שהמטפל יקפיד על הדרגתיות במתן המשימות ולא ימהר "לזרוק את המטופל אל המים" בבת אחת.

מתי מומלץ לבחור ב-CBT ומתי לשקול טיפול אחר?​

התשובה לשאלה זו היא לא חד משמעית מכיוון שהבחירה תלויה במידה רבה לא רק בקושי אלא גם במטופל עצמו, באופי שלו ובהעדפות שלו.
מה שכן, יש הפרעות עבורן טיפול CBT נחשב כיעיל יותר וישנן הפרעות, בהן ההמלצה היא לא לעשות "קיצורי דרך" ולבחור דווקא בטיפולי פסיכותרפיה.
בכל מקרה, לפני קבלת ההחלטה, ההמלצה תהיה לאסוף את כל המידע הנדרש ולבדוק אלו מטפלים זמינים ומציעים שיטות טיפול המיועדות באופן פרטני לאותם המצבים.
 
למעלה