כאן אתה נכנס למחלוקת חכמים קשה
וארוכת ימים. חלק מאספני הבולים טוענים שהאיסוף לשם הצגה בתערוכה מגוחך, מגביל את האוסף, מושך אותו לכיוונים לא רלוונטיים, גורם לאספן להוציא כספים מיותרים וטענות נוספות. רוב אספני הבולים לא מציגים את האוסף בתערוכות, כי הצגתו מצריכה, כאמור, הוצאה כספית על פריטים משונים ועבודה לא קלה בכלל להכנת האוסף, שלא לומר ראש אחר לגמרי. במה דברים אמורים? להצגת אוסף בתערוכה יש כללים, יש שיפוט ומקבלים נקודות ומדליות. אין "תחרות", יכולים תאורטית כולם לקבל את המדליה הכי גבוהה, אבל בפועל כמובן שזה לא כך, ויש הרבה גאווה בעניין הזה. העקרון (לפחות בהצגת אוסף נושאי) הוא לספר סיפור באמצעות פריטים דואריים, לא רק בולים אלא כל מגוון הפריטים: חותמות, כלילים, טעויות, גלויות מירב וכו'. צריך להיות פיתוח של הנושא, צריך להראות ידע בנושא ובנפרד - ידע ומחקר בולאי, צריך לערוך את הדפים של התצוגה באופן מאוזן גרפית, מותר להכניס טקסט - אבל בתנאי שלא יגנוב את ההצגה מהבולים, צריך להקיף באופן מלא את הנושא שנבחר, ובטח עוד כמה כללים ששכחתי. במסגרת הידע הבולאי, צריך להראות שאתה יודע היטב מה בול ומה קשקוש, וחלילה מלהכניס בול קופת חולים. כדי לראות דוגמא אפשר להכנס לאוסף הבולים בנושא הקולנוע של זוהר נוי - יש קישור בפורום. אצלו האוסף המוצג מטפל בכל שלבי הקולנוע, כולל האולם, הקהל, הפופקורן, השתיה, הכסאות, הכותבים הבמאים והשחקנים, המכשירים - מצלמות ומקרנות וכו'. אצלי, באוסף כלבי המזחלות, אני מראה מזחלות, רתמות, סוגי קשירה ושימושים שונים של כלבי המזחלות בשרות האדם. יש סיפור מאחורי כל האוסף. בפעם הראשונה שהצגתי בתערוכה לא ידעתי את כל זה והייתי חסר נסיון לחלוטין. הכנתי תצוגה יפה על כל גזעי הכלבים, כל אחד בנפרד, וחילקתי לפי השימושים בשרות האדם. קיבלתי ציון מאוד נמוך, כי לא היה שום פיתוח של הנושא, רק רשימה כרונולוגית של גזעי כלבים. יענו, לא מעניין בכלל. מאז השתפרתי. בניית אוסף לתצוגה היא משהו אחר לגמרי מבניית אוסף נושאי שלא לתצוגה. היום למשל לא ממש מעניין אותי עוד בולים עם כלבים: אני מתמקד בנושא לתצוגה. לא אומר שזה יותר מעניין או פחות מעניין, זה מרתק בפני עצמו, ואלמנט התחרותיות מוסיף, למי שאוהב את זה. לא כולם אוהבים. ולעניין ההנאה: מה זאת אומרת "אני אוסף רק לשם ההנאה"? ואני לא? מה, מי שמציג בתערוכה לא עושה את זה כדי להנות? לסיום, בדוק את לוח הארועים של הפורום, ותראה מתי עומדת להיות תערוכת בולים. אני מבטיח לקחת את כל המשתתפים בפורום שירצו לסיור מודרך בתערוכה. הכל מובן?