טוב, נו, סיכום ההדרכה על מתודת

טוב, נו, סיכום ההדרכה על מתודת

העבודה ב"קרב מלא מסומן עדין" (למרות שבדרך כלל אני מעדיף שאתם תעשו את זה, יא &#^&%^#^): 1. לצורת העבודה המכונה "קרב מלא מסומן עדין" יש מטרה אחת ושני תנאים. המטרה שלה היא לקדם את המתרגל ביכולת קרב האמת שלו. התנאים שלה הם: (א) שהיא באמת תקדם אותו בקרב אמת (ב) שהיא תשמור על בריאותו ואף תטפח אותה - ובטח ובטח שלא תזיק לה, בשום צורה שהיא. אי-השגת אחד התנאים איננו רק ליקוי חמור, אלא גם עשוי להביא לנזקים משמעותיים: (א) אי עמידה בהתנאי הראשון עלולה להוביל לטיפוח אשליה של יכולת קרב ממשית, שאין מאחוריה דבר. (ב) אי עמידה בתנאי השני עלולה להביא לפגיעה בבריאות, הן מחמת מהלומה, הן מחמת שחיקה. לעולם לא יכול להתקבל על הדעת מצב שבו מישהו יגיע ללימודי קונג-פו והדבר יגרום לו לנזק בריאותי, כזה או אחר. משמעות לימודי הקונג-פו, בין היתר, היא העמקת הבריאות ושיפורה - ולעולם לא ההיפך מזה! 2. קיימות שתי גישות עיקריות לאחיזה במתודת העבודה הזו. גישה אחת היא גישת "שתי צורות העבודה", כלומר "כל אחד אחראי על האחיזה שלו בצורת העבודה". גישה שניה היא גישת "צורת העבודה האחת", כלומר "אין דבר כזה שמישהו אחד השתמש נכון בצורת העבודה והשני השתמש בה פחות טוב - זוהי אותה צורת עבודה, ששני הפרטנרים אוחזים בה בו זמנית". אנחנו משתמשים בשלב זה של הלימוד בגישה השניה בלבד. במלים אחרות, אם אחד מהצדדים הכניס לשני מכה חזקה מדי, שניהם לא החזיקו נכון בצורת העבודה. 3. חמשת הדברים ההכרחיים שיש לדעת אודות "אמנות הסימון": (א) מה הסימונים מחליפים - תקיפות שונות, לעיתים גם בלימות שונות. רוב התקיפות הינן לאיזור הפנים! (ב) איך מסמנים - - באמצעות מגע (ולא באוויר! לא ליד! לגעת!), או אם אין אפשרות לגעת בעדינות (לדוגמא, במקרה של בעיטה לפרצוף מאדם שלא שולט מספיק ברגל שלו בגבהים כאלה) אז באמצעות עצירה של המכה באמצע הדרך, או בחלק אחר של הדרך, בהתאם לשליטה של התוקף. - בצורה בטיחותית! לדוגמא, לא להעביר אצבעות ליד העין. - במרחק שהיה מאפשר מכת אמת, לדוגמא, מגע של קצות האצבעות באיבר המטרה, מעיד על מרחק גדול מדי. כמו כן, האיבר המכה צריך להיות כפוף בעת הנגיעה באיבר המטרה, אחרת - המרחק למכה אפקטיבית הינו גדול מדי. - במהלך הסימון אנחנו נמנעים מלהזיק או להכאיב לפרטנר שלנו. - יש דרכים רבות למנוע מהסימונים שלנו להזיק או להכאיב לפרטנר שלנו. רוב הדרכים האלה אינן נכונות, מפני שהן מביאות לאי-עמידה בתנאי הראשון של צורת העבודה. - דרך גרועה מאוד להימנע מלהזיק לפרטנר, היא לסמן ממרחק שממנו איננו יכולים לפגוע בו. זה נפוץ בעיקר בבעיטות לראש, שבהן יש אנשים שמתעקשים לבעוט ממרחק שבו הרגל לא מגיעה, אלא מגיעה רק "לפני" הפנים. אסור לעשות כך בשום פנים ואופן! - הדרך להימנע מפגיעה בפרטנר, במכות בהן קשה לנו לשלוט (כמו בעיטה לפנים, למשל), היא לעצור את הבעיטה בחצי הדרך בערך, או שלושת-רבעי הדרך, או כמה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו. אין בשום פנים ואופן טעם "להשלים" את הבעיטה "לפני" פרצופו של הפרטנר, מפני שזה גורם לאינסטינקטים מזיקים להשתלט על העבודה ומביא לאי-עמידה בתנאי הראשון של צורת העבודה. (ג) מה סימון אומר - חשוב להבין מה הסימונים אומרים הלכה למעשה, אחרת עלולות להיות מטופחות אשליות בקרב, דבר שהינו חמור למדי. לדוגמא, אם הסימון של התוקף נבלם על-ידי, זה לא אומר שהייתי מצליח לבלום את המכה האמיתית. כלומר, זה אומר שאולי בלמתי, לא שבלמתי. לעומת זאת, אם הסימון של התוקף נכנס אלי בהצלחה, זה אומר שבטוח לא הייתי מצליח לבלום את המכה האמיתית. אם נדמה לי שהסימון "אומר" לי משהו שהוא לא באמת אומר, אני מתחיל לטפח אשליה, כלומר, לפגוע ברמת קרב האמת שלי. (ד) שני סוגי סימון - קיימים שני סוגים שונים לגמרי של סימון, שחיוני להפריד ביניהם בקפידה רבה: - סימון על-ידי מכה מוחלשת - סימון על-ידי נגיעה הממחישה את נגישות הפרטנר למכות מסויימות הסוג הראשון משמש לצורך החלפה של מכות שהחלשתן הופכת אותן לבלתי מכאיבות, כגון בעיטה לבטן, אגרוף לגוף, בעיטה לרגל וכולי. הסוג השני משמש לצורך החלפה של מכות שהחלשתן איננה מספקת לצורך הפיכתן לבטיחותיות, כגון בעיטה למפשעה, אצבע לעין, אגרוף ללסת וכולי. כדי להמחיש את נגישות הפרטנר לבעיטה שלי במפשעה שלו, לדוגמא, אני יכול לבעוט בעדינות על החלק הפנימי של ירכו. כדי להמחיש את נגישות הפרטנר להכנסת אצבע שלי לעין שלו, לדוגמא, אני יכול לגעת באמצעות כף ידי בראשו. כדי לסמן אגרוף לבטן, אני לא צריך להמחיש זאת בעזרים חלופיים, אלא אני פשוט יכול לתת אגרוף לבטן - חלש יותר. (ה) מה מסמנים? בכל פעם שאני "מסמן" משהו, עלי לדעת היטב מה אני מסמן. לדוגמא, כשאני נוגע בכף ידי בראשו של הפרטנר, זה יכול "לסמן" אלפי תקיפות שונות, כגון אצבע לעין, אגרוף ללסת וכולי. אז מה אני מסמן? אם אני סתם נוגע לפרטנר בראש, אין לכך כל משמעות. הדבר לא יסייע לי ב"קרב אמת". יש לכך, אמנם, משמעות לפרטנר, שיודע שהוא היה חשוף למהלומות שלי, אבל אין לכך משמעות מבחינתי, כי לא הייתי יכול לנצל את הנגישות הזאת שלו אליי! בעת קרב, חובה לבחור תחילה כיצד לתקוף - ואז להמיר את ההתקפה לסימון מתאים, מסוג של מכה מוחלשת או מסוג של המחשת נגישות. הדבר גורם לכך שהקרב שלי יהיה איטי יותר, המחשבה שלי תהיה "כפולה" כביכול - והדבר יעצים מאוד את הקרב שלי, יעמיק אותו, יהפוך אותו למחובר יותר לקרב אמת וליעיל יותר. עדיף שאני לא אצליח לעשות דברים רבים, עקב מגבלת החשיבה הזאת, מאשר אצליח לעשות דברים רבים ולא תהיה להם משמעות בקרב אמת. 4. קיימים ארבעה סוגים של "עצירה" בקרב מלא מסומן עדין, אשר הכרחיים לצורך השגת 2 התנאים באופן רציף לאורך הקרב. אי שימוש באחת מהעצירות הללו, כשיש בה צורך, יגרום מיידית לאי-עמידה באחד מ-2 התנאים הקרדינליים של צורת העבודה. שתיים מהעצירות קשורות לתנאי ה"בריאות" ושתיים מהעצירות קשורות לתנאי ה"יעילות". 5. עצירה מספר 1 היא עצירה ממשית או תיאורטית (דמיונית), לפי הצורך, בדיוק ברגע שבו הפרטנר תוקף אותי. היא איננה עוצרת את הקרב, אלא הקרב נמשך והיא פשוט מהווה בחירה אפשרית שלי, בכל שניה ושניה במהלך הקרב, להקפיא את עצמי ובכל זאת להיות בטוח לגמרי שהפרטנר לא יפגע בי (יזיק לי / יכאיב לי). עצירה זו הינה לצורך בדיקה. אם אנחנו לא עומדים בה (כלומר, אם אנחנו לא מרגישים מספיק בטוחים ליישם אותה), אנחנו מוכרחים להפסיק את הקרב. אסור לנו לנהל אפילו שניה אחת בקרב, מבלי שיהיה לנו בטחון מוחלט (המבוסס על האמת, לא על הרגשה) בכך שהפרטנר לא יפגע בנו. חשוב שלעולם לא נקבל מכה כתוצאה מבדיקה זו. כדי להגיע לכך, יש להשתמש תחילה בבדיקה דמיונית ועקרונית, לבצע טסטים, לדבר עם הפרטנר, להרגיל אותו - וכולי. 6. עצירה מספר 2 הינה עצירה של הקרב. הפסקת הקרב ומעבר לטיפול בפגמים שנתגלו בצורת העבודה שלנו. אנחנו משתמשים בה ברגע שהעבודה שלנו לא בטיחותית לגמרי. לדוגמא, אם צורת העבודה שלנו לא עומדת בטסט שנובע מעצירה מספר 1, זה הזמן להשתמש בעצירה מספר 2 ! (המשך בהודעה הבאה...)
 
המשך סיכום מתודת העבודה ב"קרב מלא

מסומן עדין": 7. עצירה מספר 3 הינה עצירה של הקרב לצורך העברת מידע. זה יכול להיות קבלת מידע (שאלה) או מסירת מידע. דוגמאות: "יכולת להיכנס עם המכה הזאת?" "בלמת אותי?" "הכנסתי לך אצבע לעין עכשיו, זאת היתה משמעות הנגיעה בראש" וכולי. אל תמנעו עצמכם מלעצור כל רגע, בגלל שחבל לכם על "הזמן" או על "הזרימה" של הקרב. השניות של העברת המידע יכולות להיות השניות הכי חשובות בקרב שלכם. אי-שימוש בעצירה זאת יכול לגרור אשליות חמורות של יכולת אישית בזמן קרב. אשליות כגון שנדמה לי שאני בולם, או שנדמה לי שאני מצליח לתקוף ביעילות וכולי. ניתן, למעשה, להתאמן במשך שנים בקרבות אימון שונים, תוך יצירה של אשליות שונות, כך שאפילו אחרי שנים של אימון, לא רק שלא השתפרתי בקרב אמת, אלא שלפעמים אפילו הלכתי אחורה! 8. עצירה מספר 4 הינה עצירה של הקרב לצורך ביצוע טסט. הרבה פעמים אנחנו מסמנים מכה ובטוחים שהיא קטלנית, בזמן שבדיקה פשוטה תאפשר לנו לראות שמול פרטנר מסויים, היא חסרת משמעות. כמעט כל מכה אפשר לבדוק (החל מבעיטה לבטן וכלה באגרוף ללסת), בצורה עדינה וזהירה ועם זאת די אמינה עבורנו לשלב שבו אנחנו נמצאים. אופן הבדיקה הוא פשוט לשחזר את המכה בעוצמה הולכת וגוברת, לנוחות הפרטנר, עד שהוא אומר ש"זהו זה - יותר מזה זה כבר יכאב לי". אי שימוש בעצירה זאת יוצר את האשליות המזיקות והחמורות ביותר! יש אנשים אשר מתאמנים במשך שנים ב"לחימה", אבל עקב מתודת עבודה פגומה הם חושבים שהם יכולים להתגבר על 5 אנשים בעת שלאמיתו של דבר הם לא יצליחו להתגבר אפילו על 2 אנשים. המכות שלהם הרבה פחות אפקטיביות ממה שהם חושבים - והכל בגלל מתודת עבודה שגויה. העצירה הרביעית יכולה לאפשר מניעה של אשליות מסוכנות מסוג זה. 9. חשוב להבין, שכדי שצורת העבודה שלנו תכיל תמיד את שני התנאים הללו (בריאות ויעילות) באופן רציף ושלם, מספיק שרק אחד מהפרטנרים יכיר את מתודת העבודה שתוארה לעיל. ואז פשוט צריך לבצע אותה. אין צורך להסביר אותה לפרטנר השני ואין צורך שהוא יהיה מודע אליה. צריך פשוט לבצע באופן שוטף את 4 העצירות הללו - והדבר יסדיר ויתקן את העבודה כולה, של שני הפרטנרים גם יחד, כולל את מה שקשור לאמנות הסימון. 10. לפני קרב, אנחנו תמיד הרי "מסכימים" על צורת העבודה. קרב אימון הוא קודם כל הסכם שקובע גבולות עבודה מסויימים. כדי לרענן את היכולת השוטפת שלנו "להיכנס" לפרטי ההסכם ולעבוד איתם בנוחות, כדאי תמיד לוודא שההסכם נגיש לנו לטיפול ולעיצוב, כלומר, להגיד כמה מלים לפני הקרב, או לבצע לפני הקרב כמה טסטים למכות ולעוצמתן וכדומה. במקרה זה לא מדובר על טסטים כדי לגלות סף כאב, אלא על טסטים שממחישים לפרטנר שלנו מהי עוצמת המכה המומלצת והנוחה, מבחינתנו, שלא מפחידה אותנו ולא מכאיבה לנו. אפשר אפילו לסכם איתו שלא יעבוד "מהר", כלומר, אפשר אפילו לסכם איתו את מהירות העבודה, אם רוצים. שימוש מלא ונכון במתודת העבודה "קרב מלא מסומן עדין", לא יאפשר מצב שבו תיפגעו בזמן קרב. לדוגמא, לפני כמה שיעורים, קיבל איתי נגיעה בלתי-נעימה לעין - וקרולין קיבלה גם כמה מכות בלתי נעימות. הדבר נבע מכך שאף אחד מהם לא השתמש בצורה מלאה ונכונה במתודת העבודה. אני רואה את זה בחומרה רבה, כאשר מישהו מכם עושה קרב, שהוא יודע בסתר לבו, שיש סיכוי כלשהו שעלול להזיק לו. אין לכם כל תירוצים. בסתר לבכם, אתם יודעים. כאשר אתם עובדים עם מישהו שמסכן אתכם קצת, אתם בהחלט יודעים שהוא מסכן אתכם קצת. משהו אומר לכם זאת בתוככם, בצורה ברורה! אתם יכולים לבחור להמשיך בקרב ולקחת על עצמכם אחריות על הסיכון הזה, אבל במקרה כזה אני אכעס מאוד ואראה בכך חוסר אחריות שלכם כלפי עצמכם. אין מה למהר עם הקרבות ה"חזקים". כל אחד מכם יגיע גם אליהם, בזמן ובעת הנכונים לכם. בשניה שבה אתם מודעים לחוסר בטיחותיות, עליכם להפסיק מיד את הקרב ולעבור למצב של טיפול בפגמים שנתגלו בצורת העבודה. לדוגמא, אם הכאיבו לכם, זהו פגם. אתם מפסיקים את הקרב ומדריכים את הפרטנר שלכם כיצד לעבוד איתכם. זוהי הדרכה לכל דבר והיא לא קשורה להסכמה או לחוסר הסכמה שלו, אלא פשוט להדרכה. אסור לכם להיות במצב שמסכן אתכם. אם הוא הכאיב לכם טיפה בטעות, אפשר לעצור ולתקן את הפגם בצורת העבודה שלכם. אבל אם הוא סיכן אתכם, אני כבר כועס עליכם, כי לפני שהוא סיכן אתכם ידעתם בסתר לבכם שזה יכול לקרות איתו - ובכל זאת המשכתם בקרב. הייתם צריכים לעצור את הקרב ולתקן את הפגם בצורת העבודה, לפני שהוא יתממש בצורה "סיכון" שיופנה נגדכם. הרי קרב אימון הוא דבר מוסכם - וחוקי הקרב צריכים להיות מוסכמים, אז לא יכולה להיות כאן שום בעיה, אלא אם כן אתם מצפים לה ויוצרים אותה. כמובן, אם אינכם מצליחים שלא ליצור או לצפות לבעיה, תעזרו בי, או בעצמכם, או במישהו האחר היכול לעזור לכם. 11. לעולם לא להסב את המבט ממכה, בטח ובטח ממכה ש"נכנסת". כלומר, לא להפנות את הראש כשמכה נכנסת, אלא לראות בצורה צלולה ובהירה ככל האפשר את כניסתה אלינו. אפילו לשמוח על כך ולעשות זאת לפעמים בצורה יזומה, כי אם לא נניח לחלק מהתקיפות של הפרטנר להיכנס אלינו במודע, הלימוד שלנו יהיה הרבה פחות עוצמתי. תהליך הלימוד מבוסס במידה רבה על ראיה. לכן חשוב מאוד שהמכה, בעת כניסתה, תיראה לנו בבהירות ובצלילות, מבלי להסב את הראש. 12. אסור להכאיב או להזיק לפרטנר!!! למה אסור להכאיב בשלב זה? כי כאב מוביל לפחד - ואסור בשום פנים ואופן שיהיה לנו פחד ביסודות!!! שאלות???
 

wu-wei

New member
בנצ´וק, שני דברים:

1) מעולה שאתה כותב את זה כאן; אפילו שכבר שמעתי הסברים אלה, ואני זוכרת אותם די טוב (עוד לא הספקתי לנסות ליישם). אין לי מדפסת... אולי תחלק לנו את זה מודפס... ואולי לא. 2) חשבתי, אולי כדאי לפתוח כאן נוהל של דיווחים, שכל אחד ידווח על חוויות שלו בקרבות, הארות, הערות וכו´ -בעיקבות ולאור מה שכתבתה כאן. כמו ב´דרך הלוחמים´ -דיווחים לגבי המדיטציות, ראיית הילות וכיוב. אני אשתדל לעשות זאת בפעם הבאה. האמת, זה נראה לי כלי (הניסוח המילולי, המודע) שיכול להיות די מדהים לקידום רמת הקרב שלי... אוהבת
 
נפלא, אבל אני לא אחלק את זה מודפס..

כי אלה הם דברים שצריכים להיות חלק ממני, כלוחם וכמתרגל, או שהם פשוט אינם שם. גם אין הכרח להעביר אותם בדרך בה העברתי (מלים). ההעברה הממשית והאמיתית היא ההעברה של התלמיד לעצמו. אין הכרח "לשמוע" את הדברים האלה דרך השכל כדי ללמוד אותם ולהפנים אותם. זוהי רק אופציה, אפשרות. בשיעור הפרטי של אבי מצאתי את עצמי אומר לו אותם. היתה זו הפעם הראשונה בחיי שהסברתי את הדברים האלה למישהו. אף פעם גם לא "ידעתי" אותם בשכלי בעצמי. אבל תמיד ידעתי אותם - ותמיד לימדתי אותם בקפדנות רבה, סעיף אחר סעיף. אחרי שהעברתי אותם לשכלי ומשם לשכלו של אבי, כל זאת כחלק מהשיעור הפרטי שיצא לו לעבור, גיליתי שיש בתוכי "קובץ טקסט" זמני של הנושא הזה. זמני - כי תוך כמה ימים הוא עתיד להתפוגג, כמובן... ואז מיהרתי לנצל את נוכחותו שם כדי להעבירו הלאה בשיעורים הבאים, לכל הקבוצות. ואז, כשישבתי מול הפורום, גיליתי שהקובץ הזה עדיין שם - אז שפכתי אותו לפורום, לטובת כל קוראיו. וזהו. בקרוב הקובץ הזמני הזה יתפוגג לו מתודעתי...
 
למעלה