כמות החנויות בגראנד ב"ש היא כ-250.
המקום הזה הוא מפלצת עצומה ולטעמי יהפוך לפיל לבן. המקום הזה הוא בגודל של מרכזית ת"א פחות או יותר. הקניון הזה נבנה על פני 4 מפלסי מסחר + שתי קומות חניון + חניה חיצונית.
זו מפלצת לכל דבר ועניין והיא תקועה בגרון לטעמי.
מן הסתם שהגראנד ימשוך את תושבי באר שבע והאיזור ומן הסתם שהיס פלאנט והסינמה סיטי שיפתחו בשנה הקרובה, ימשכו את תושבי באר שבע והסביבה. ומן הסתם שמתחם ממילא בירושלים ימשוך תיירות פנים וחוץ ומן הסתם שכך גם יהיה עם מתחם התחנה בת"א, נמל ת"א ונמל יפו.
אני לא מדבר בסיסמאות. שאלת מדוע יש שמתנגדים, אז הסברתי. כשם שחשבו שמרכזית ת"א וכיכר אתרים יהיו מקומות הומי אדם - כך חשבו שמתחם התחנה יהיה מקום הומי אדם. השאלה היא כמה זמן זה יחזיק... המקום היה יכול להיכשל והוא יכול להיכשל בעתיד, לך תדע.
השורה התחתונה היא שהוא מקדם את כל מה שלא נתפס כיום כיעיל בתכנון אורבני, זה הכל. וזו גם תפיסה אירופאית.
התפיסה השלטת כיום בתכנון אורבני היא תפיסה של קיימות, יותר ירוקה, יותר נגישה באמצעים שאינם רכב פרטי. יותר נגישה להולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית. תפיסה שעושה דיאטת כבישים (הופכים כביש משני נתיבים לנתיב אחד) לטובת מדרכה מורחבת יותר המאפשרת תנועה נוחה יותר להולכי רגל ורוכבי אופניים. תפיסה שמרכזת מתחמי בבילוי באיזור מסויים ולא מפזרת מתחמי בילוי במקומות שונים, על מנת שיהיה אפשר לקשר את המקום בצורה מיטבית.
אז בגלל זה, יש רבים שמתנגדים למתחמים כאלו.
אישית, מקומות כאלו לא מהנים עבורי. גם נמל ת"א הוא נחמד ותו לא. אני הרבה יותר מעדיף להסתובב במרכז ת"א. גם מתחם ממילא הוא סתמי בעיניי. סה"כ עוד מרכז מסחרי שרק נראה שונה מהשאר. ומתחם התחנה בת"א הוא גם עוד מתחם מסחרי שרק נראה שונה מהשאר.
נמל יפו שונה, מפתיע יותר, יש סמטאות מעניינות והמקום הוא לא על טהרת המסחר. להסתובב שם מול להסתובב בנמל ת"א, נמל יפו לוקח.
שורה תחתונה, אני לא מוצא ממש הבדל בין מסעדה שתשב במתחם התחנה לבין מסעדה שתשב במתחם G בראשל"צ. אבל יש הבדל בין מסעדה שתשב במרכז ת"א לבין מסעדה שתשב במתחם התחנה. ההבדל הוא בנגישות ובתחושה שהרחוב נותן לך, מה שמתחם כזה או אחר לא נותן (לי לפחות).
שלא תטעה, אין לי בעיה עם מתחמים כאלו ואחרים. מי שנהנה, שיהנה, למה לא? ויש אנשים שממש לא אוהבים להסתובב ברחובות והרבה יותר אוהבים מתחמים. סה"כ, הסברתי למה יש אנשים שמתנגדים לכך. בראיה סביבתית, הצדק איתם, מתחמים כאלו לא מקדמים את העולם לעבר תחבורה מודרנית, אלא לתחבורה פקוקה של חיפושי חניה ותלות ברכב פרטי.