חידושי תורה, ותעניות משבת לשבת

didisharabi

New member
חידושי תורה, ותעניות משבת לשבת

מהי ההגדרה לחידושי תורה ? האם זו הבנה של "דבר מתוך דבר" או שמא פסיקה/הלכה חדשה? ובנוגע למוהר"ן מדוע אומר הוא שאסור לחדש חידושי תורה בעוד לתלמידו רבי נתן אמר שיחדש הרבה חידושים בתורותיו? תקנו אותי אם אני טועה, אבל שמעתי שאסור להתענות בשבת...אם כן מדוע צדיקים גדולים דווקא כן התענו בשבת ועוד! משבת לשבת!!? אודה לתשובתכם.
 

David i

New member
לשאלותיך

1. חידושי תורה היא הגדרה כללית על כל מה שמתחדש ללומד בתורה, מעבר למה שכתוב. בין אם זו הלכה מחודשת ובין אם זו הבנה או סברא. חידושי תורה הם אבן היסוד של לומדי התורה, ואני ממש מתפלא מי בדה את ה"ציטוט" המוזר "אסור לחדש חידושי תורה", רבי נחמן מברסלב - ודאי שלא. 2. אסור להתענות בשבת, וגדולי ישראל שהזכרת, התענו רק משבת לשבת כלומר בימות החול בלבד. מצאת השבת הזו עד כניסת השבת הבאה.
 
תשובה פשוטה

1.חידושי תורה הם דברים שהתחדשו לך אפילו דיוק קטן הברקה הבנה אחרת שאינה חורגת ממסגרת ההבנה של הנכתב ולא משנה את מהותו, הינה בגדר 'לחדש חידושי תורה'. 2.לא ראיתי מה שכתב המוהר"ן מברסלב זצוקללה"ה כך שאיני יודע שאל בפורום ברסלב או שמישהו כאן יענה לך בעניין זה. 3. צדיקים אלו אכילתם בשבת הייתה צער מכוון שדבר זה היה מוריד אותם מדרגתם הרוחנית ולכן צער בשבת אסור, ושוב דבר זה עשו יחידים מאד וזה לא היה מצוי כל כך אלא בקרב הפרושים ביותר.
 
תשובה פשוטה

1.חידושי תורה הם דברים שהתחדשו לך אפילו דיוק קטן הברקה הבנה אחרת שאינה חורגת ממסגרת ההבנה של הנכתב ולא משנה את מהותו, הינה בגדר 'לחדש חידושי תורה'.2.לא ראיתי מה שכתב המוהר"ן מברסלב זצוקללה"ה כך שאיני יודע שאל בפורום ברסלב או שמישהו כאן יענה לך בעניין זה.3. צדיקים אלו אכילתם בשבת הייתה צער מכוון שדבר זה היה מוריד אותם מדרגתם הרוחנית ולכן צער בשבת אסור, ושוב דבר זה עשו יחידים מאד וזה לא היה מצוי כל כך אלא בקרב הפרושים ביותר.
 

D BOOK

New member
כמו שכבר אמרו מעליי,

אין דיבור כזה אצל ר' נחמן מברסלב.
 

didisharabi

New member
אעתיק לכם מילה במילה, ותקנו אותי שא

שאבין כוונתו (ואיני בא לעורר ויכוח): "גם בענייני התורה הקדושה שמעתי מפיו הקדוש מסכים על אלו הלומדים והגדולים שרוצים דיקא להמציא חדשות, כגון איזה דין חדש או איזה הנהגה חדשה, וכונתם אינה על האמת לאמתו רק להמציא חדשות. ואמר שהיא תאוה אצל הגדולים להמציא חדשות דיקא ולא היה דעתו מסכים על זה כלל , כי אין אנו צריכין להמציא חדשות רק העקר שיהיו כונתו אל האמת לאמתו:" אודה לתגובתכם.
 

loters

New member
כוונתו היא אחרת ממה שהבנת

כוונתו היא שמי שלומד רק ע"מ להמציא חידושים וזה כל עיקרו בלימוד אז זה אינו לימוד ראוי משום שהוא עלול לסטות מהאמת. חידושי תורה זה דבר גדול אבל דוקא כשמתחדש דבר דרך הלימוד הרגיל, לא כשאדם לומד ומייד מחליט שהוא רוצה לחדש משהו, והנה מתחיל לכתוב מערכה שלימה ולחפש ראיות...
 

D BOOK

New member
יש בזה עוד עניין

חוץ מזה שהכוונה היא על אדם שלומד רק בשביל לחדש חידושים וכו'...ולא לומד לשמה-לעשות את רצון בוראו. העניין הנוסף הוא (ר' נתן מביא את זה בליקוטי הלכות)שבשביל לחדש חידושין דאורייתא אמיתיים ,צריכן להיות בקיא היטב ב י"ג מידות שהתורה נדרשת בהן,ולפעמים יכולים לחדש חידושין בתורה מהמדמה,שאותו למדן מדמה מילתא למילתא-והוא טועה בזה,כי כל הדימוי הזה הוא מכח המדמה. ויש עוד ענייןואולי רבינו התכוון לזה,שיש כאלה שכל תורתם היא מהשדים...(תראה תורה כ"ח) בקיצר,צריכם לדעת לכל דיבור ודיבור איך להתיחס,ואם משהו קשה לנו ,פשוט צריך לשאול את זקני אנ"ש ולברר איתם מה כוונת רבינו,כי התורה של הצדיק והתורה בכלל,היא סם חיים....אך יכולה חלילה להיות- סם המוות.
 

D BOOK

New member
עוד משהו ../images/Emo13.gif

לא שמתי לב לסיפא של הציטוט שהבאת... הוא אומר שם שכל הגדולים האלה,התאווה הזאת שלהם זה לחדש חידושין,אז במקום ללמוד תורה לכבוד הי"ת-הם מחפשים את התאווה של עצמם ? הוא לא אומר מפורש איזו תאווה,אבל אני מניח שהם עושים זאת לשם תאוות הכבוד...ואז זה כבר יותר ברור שעדיף שלא יחדשו חידושין בכל מאשר שיחדשו בשביל כבוד עצמם. אבל רבינו לא אמר פה דיבור כללי כזה:"אסור לחדש חידושים". ידוע הדיבור של רבינו שאמר שרצונו שכולם יחדשו חידושים בתורתו...שיקמטו את תורתו בשביל לחדש חידושין,אבל שלא לזוז מילמטר מפסיקת השו"ע.
 
למעלה