חידון על רכבת העמק

חידון על רכבת העמק

מוקדש למומחה העולמי לרכבת העמק- מאיר שפירא,ולכל מי שיכול לעזור לו: 1.מה אורך מסילת הברזל מחיפה ועד לתחנת דרעא (=אדרעי בבשן)? 2.כמה תחנות היו לרכבת מתחנת המוצא בדרעא ועד לקיבוץ גשר,ומה שמותיהם? 3.בכמה מנהרות עברה המסילה בין דרעא לחמת גדר? 4.כמה גשרים נבנו למסילה מדרעא עד קיבוץ גשר ומה שמותיהם? 5.איזה פרויקט גדול וחשוב הושלם בזמן האחרון ליד המסילה,ובאיזה מקום בדיוק? בין המשיבים נכונה יוגרלו כרטיסי נסיעה לרכבת המחודשת (בעזרת השם..)
 

shapira meir

New member
על ראשון ראשון

מאז "נכנסו" בי מספר פעמים שאני עונה ולא "נותן" לאחרים לענות, עשיתי לי מנהג לא לענות על חידות כדי לא להפריע לאחרים. מכיוון שהפעם זה מופנה ישירות אלי, למרות שאני לא מומחה עולמי אלא עשיתי עבודה על רכבת-העמק, הרי תשובות לרוב השאלות לא אפשריות למי שעונה ברצינות בגלל הנזילות המוחלטת של התחנות ומסיבות אחרות. כמו כן "רכב-העמק" הוא הכינוי לרכבת שנסעה בין תחנת הגבול בצמח דרך עמק הירדן לעמק בית שאן ועמק יזרעאל (וגם על זה יש ויכוחים) וזה תחום המחקר שלי שלמעשה כבר הסתיים. לשאלה 1 - תחנת חיפה מזרח נמצאת בק"מ 0.000 תחנת דרעה בק"מ 160.800 לשאלה 2 - התחנות מדרעה לגשר : דרעה, מזרייב,זייזון, מארן,שלארה, ואדי חאלד, אלחמה,סאמק, ארלוזורוב,אשדות, נהריים, ג'יסר אל מג'מי. הערה: וכמובן שזה לא מדוייק כי תלוי מתי. לשאלה 3 - לא יודע, לא חקרתי את הנושא כי זה לא שייך לרכבת העמק לשאלה 4 - כנ"ל לשאלה 5 - פרוייקט גדול וחשוב מבחינתי זה שיפוץ תחנת כפר יהושע, גם שיפוץ תחנת אלרואי והמעין הוא גדול וחשוב.
 

פורתא

New member
עדכון ופתרון?

זהו? נשאלה שאלה, ניתנה תשובה ואין השלמה של כל הפרטים? באמת הייתי רוצה לשעת איפה היו מנהרות מדרעא לחמת גדר, ובאמת הייתי רוצה לדעת איפה היו גשרים... ולשאלה האחרונה - השיפוץ (החלקי) של כפר יהושוע הושלם כבר לפני זמן מה, וכך גם אלרואי ופארק הקישון ליד קריית חרושת, אז אולי מתכוון השואל לפארק התעשייה המשותף לישראל ולירדן? למיקומו המדוייק אין לי תשובה, לא זוכרת כרגע ....
 
המשך התיאור על "רכבת העמק"

כאמור עברה המסילה לאורך נהר הירמוך מזרחה עד לישוב דרעא שנמצאת על רמת הבשן ליד האפיקים העליונים של הירמוך והיה צורך להתגבר על עליה קשה ותנאי שטח קשים בתוך הבקעה הצרה של הירמוך.לכן עברה המסילה מדי פעם את הירמוך מצד לצד עג"ב גשרים או בלית- ברירה,במנהרות שנכרו בקצות הרכסים שיורדים לבקעת הירמןך.סה"ך נבנו 14 גשרים בחלק שמדרעא עד לקיבוץ גשר,מהם 3 באזור חמת גדר (אל חמה) וכן שניים באזור מפעל נהריים(מעל הירמוך) ואחד מעל הירדן,הוא ג'יסר אל-מג'מע =גשר הנחלים,וניכרו 7 מנהרות.דרך אגב לפני הסלילה נערך בדרום הגולן סקר לקביעת התוואי ע"י המהנדס הגרמני 'שומכר' שחשב בתחילה לבנות את המסילה לאורך נחל סמך ואז הוא גילה את בית הכנסת העתיק של' אום אל-קאנטיר,היום:"קשתות-רחבעם".היום מדברים על סלילה מחדש של "רכבת העמק" אבל הפעם לכיוון ירדן. ישראל תבנה עד מעבר הגבול ומשם הירדנים יבנו(אולי)מסילה לאירביד שבגלעד.
 
בניית הסכר הגבוה בירמוך

אחרי 20 שנים של תוכניות ושל יריבות פוליטית קשה בין ממלכת ירדן וסוריה,נחנך החודש "סכר האחדות"("אל-וואחדה")הוא הסכר הגבוה על הירמוך.סכר זה שנמצא במעלה נהר הירמוך במקום שנקרא "אל-מקריין"(במפה זה רשום: אל- מקברין),כ-20 ק"מ בקו אווירי ממזרח לחמת גדר,במקום שלירמוך נכנס מדרום ואדי- שללה הגדול שמנקז את כל רמת-אירביד,ומצפון נשפך ואדי אעלן,שיורד מגולן ממזרח לראקד.במקום הזה בקעת הירמוך מאפשרת בניית סכר גדול והקמת מאגר גדול שיתפוס את זרימת הירמוך שרוב המים שלו הם מי זרימת חורף ולא מי מעינות כמו הירדן.התכנית להקמת המפעל היתה בגלל שצה"ל שולט מאז מלחמת ששת הימים על אזור מוחייבה שאליו כזכור רצו הסורים להטות את מי מקורות נהר הירדן,מה שגרר ל"קרב על המים",ובסוף למלחמת ששת הימים.בין הסורים לירדנים היו ויכוחים קשים על חלוקת מי הירמוך בינהם,ולמעשה היום הסורים אוגרים אצלם חלק גדול ממים אלו.
 

אורניהו

New member
האיזור שם נהדר והמון טבע..המוחייבה

עשיתי שם פעם ספירת צבאים עם הרשות..
 
על רכבת העמק

למאיר כל הכבוד,עמדת בחלק מהמשימה.כידוע מה שנקרא "רכבת העמק" הוא רק חלק משלוחת מסילת-הברזל החג'אזית,שלוחה שיצאה מהעיירה דרעא שבבשן(היא אדרעי התנכית) והגיעה עד לנמל חיפה.החלק ששרת את הישוב היהודי היה בעיקר החלק שמתחנת 'צמח' ועד לחיפה וממנו כל הסיפורים והזכרונות.הפעם היה קצת נסיון לשים דגש על החלק המזרחי של המסילה,ומי שזכה לשרת בצבא במוצבי דרום רמה"ג ועל "דרך המערכת" שבין חמת-גדר,מעל הכפר הירדני היפה 'מוחייבה',ועד ואדי 'ראקד' שהוא מפגש הגבולות בין סוריה,ישראל וירדן,יודע איזה איזור מקסים לטיולים אנחנו מפסידים. אגב,באזור הזה ישנו קטע של 2 ק"מ בערך שמסילת הברזל עוברת כ-200 מ' מדרום לירמוך ליד תחנת(מחטת) ואדי-חאלד,וצמוד אליה עובר גם הגבול הבינלאומי ירדן-סוריה, ומאז מלחמת 6 הימים,קו הפסקת האש.בזמנו הינו חוצים את הירמוך (בקייץ) כדי לעשות סיורים ל"הוכחת בעלות",דבר טפשי לחלוטין.
 

shapira meir

New member
מבחינתי עמדתי בכל המשימה ../images/Emo9.gif

מה שמעבר לצמח לא לענין מבחינת "רכבת-העמק". לגבי האיזור, בהזדמנות כשתנוח עלי הרוח אוכל לספר שני סיפורי-קרב נגד מחבלים, האחד בחדירה לצומת הנהרות רוקאד-ירמוך (האפרסקים שם משהו...) למרות התצפית של או-פי-7 ואו-פי-55 והשני בקשר לפעילות מ-"אפרסק" נגד מוצב ירדני עויין, וגילוי מחבלים בתוך המערה שמאחורי המפל של מוחייבה.
 

danyjip

New member
מפגש הגבולות

איזור המילואים המועדף שלי היה איזור מפגש הגבולות ,עם סוריה וירדן. סיורים לאורך גדר המערכת, פתיחת צירים עם הגשש לאור ראשון של בוקר,תצפיות עם משקפות ענק לצד השני וכמובן תצפיות ליליות עם אמצעים מיוחדים לראיית לילה. בתצפיות האלה רואים את כל העצמים החמים המסתובבים עד לרחוק מאוד,ואם אין אנשים אז רואים המון בעלי חיים ,כבשים ועיזים של הרועים,חזירי בר,דורבנים,כלבים למניהם ופעם אחת עקבתי אחרי חתול גדול מאוד במשך כ-10 דקות ובבירור שעשיתי עם אנשי הטבע באיזור התברר לי שהיתה לי הזכות לראות נמר שהיה ידוע על קיומו באיזור.זה היה ב-95. לצערי לא היתה לי המצלמה במשמרת הזאת ,אבל באחרות היא כן היתה. הדבורה היא מהיום,לא מההיסטוריה
 

shapira meir

New member
בתמורה דבורה מאתמול

אגב מצאתי את הכנסיה של אל-מוג'יידיל מאחורי המשטרה של מגדל העמק, כמו כן אורניהו מצא ביפעת מגדל זרקור על עמדה נגד התנכלויות במלחמת העצמאות של ערביי אל-מוג'יידיל, איך הכל מתקשר. אגב, בקרוב צפה לתקליטור.
 

פורתא

New member
תמונה מתחנת מדינה סלה

מצאתי לאחרונה את התמונה הזו של סדנת הרכבת במדינה סלה .....
 

פורתא

New member
קטר קיטור גרמני במדינה סלה

ואני מבטיחה לא להוסיף יותר על הרכבת .......
 

shapira meir

New member
אני חושב שזה דומה מאוד

לקטר 263 שהיה של רכבת-העמק ויש לי תמונה שלו נוסע בירדן. פעם האחרונה נראה בתיקונים בסדנה של קדאם בסוריה ב-1983 . אני לוקח את התמונה להתייעצות אם זה ההארטמן 263.
 

shapira meir

New member
דעת מומחים= קטר 259 קיטור

היה בפעילות שירות רגיל עד 1979 והושבת סופית ב-1983 כעת דופקים על השולחן שם
מהו מקור התמונה?
 

פורתא

New member
וכדי שיהיה על מה לחלום

ככה נראה פנים הקרון המפואר...... עכשיו תדמיינו מסע ארוך אל הלבנט, את לורנס איש ערב, בגדי כותנה לבנים ואנגלית בריטית מצוחצחת .....
 
למעלה