חזקים וברוכים

  • פותח הנושא lezo
  • פורסם בתאריך

avielss

New member
העיקר קה נו סאגה מונצו גואזמו

(או גולור) אגורה טנמוס פרובלמה גרנדה פרובלמה נו סבמוס קואלוס סון לס דיפרנסיה אנטרה לוס דוס ....
 

Sarika

New member
כן, אבל יש הבדל כי הספרדית לא נכתבת

ומעולם לא נכתבה באותיות עבריות ואילו הלאדינו מאז ומתמיד נכתבה באותיות עבריות. בעיון בספר של פרופ' דוד בוניס "קולות מסלוניקי היהודית" שבו הוא מתאר את חיי היהודים הספרדים עד לפני המלחמת העולם השניה, ניתן לקרוא קטעי עתונות בלאדינו (ג'ודיזמו ספאניול)מאותה תקופה ובהם מילים כגון- אומוריסטיקה(הומור), אונור (כבוד), אוספיטאל(בי"ח), אוריב'ילי(נורא) ועוד... לדעתי יש בזה הוכחה לכך שהחוקים אינם חדשים.
 

avielss

New member
אבל מבטאים כאילו ה-ה נמצאת בראש

המילה הומוריסטו היספיטל (הוספיטל) הונור ... לא יודע צריך להתאים את הכתב לשפה **אביאל חושב שהוא אטא טורק ***
 

זיזיקה

New member
אביאל זה מזכיר לי מישהו שעבד איתי

והוא במקרה היה רומני וכשרצה לכתוב "חציה" שאל אותי איך כותבים עם חה או עם חאת יעני ח'
 

lezo

New member
חוקים חדשים???

לאדינו היא שפה עם כללי כתיב מאוד מדוייקים וברורים. מדובר במוסכמה אשר התפתחה במשך מאות שנים. מאות ספרים כתובים בשיטה זו. מי שנראה לו שאני ממציא כללים חדשים פשוט לא מכיר טקסטים בלאדינו.
 

lezo

New member
פלצנות אין לאדינו

פלצנות - פידו אין ג'יני פלצנות יתר - פידו אין ג'יני גראנדי
 
וואהו - נכון שמעתי את ההגד הזה בעבר

ואף היה לזה המשך כמו: פדו אין ג'יני ומשהו פרפורי. אבדוק והודיע.
 

lezo

New member
מסורת היא אצל הספרדים...

מסורת היא אצל הספרדים, בכותבם לאדינו באות עברית, להשתמש בשיטה "פוניטית" (המשקפת את הדיבור) - ולא בשיטה היסטורית (המשקפת את מקורה הלטיני של המילה או את המוסכמה אשר התפתה אצל הנוצרים הכותבים באות לטינית). בדומה לכל שאר ההגאים - בלאדינו הכתובה באותיות עבריות גם ההגה H מסומן רק כשהוא בא לידי ביטוי בהגייה (וגם אז הוא מסומן באות ח' כמו במילים איסחואינייו, איסחואיגרה, אחארב'אר וכיוצא בהן)... אות ה משמשת בלאדינו לציון קמץ בסוף מילה. כמו כן היא מופיע גם במילים עבריות - אך גם שם הספרדים בבלקן אינם מבטאים אותה כלל וכלל.
 

lezo

New member
מסורת היא אצל הספרדים...

מסורת היא אצל הספרדים, בכותבם לאדינו באות עברית, להשתמש בשיטה "פוניטית" (המשקפת את הדיבור) - ולא בשיטה היסטורית (המשקפת את מקורה הלטיני של המילה או את המוסכמה אשר התפתה אצל הנוצרים הכותבים באות לטינית). בדומה לכל שאר ההגאים - בלאדינו הכתובה באותיות עבריות גם ההגה H מסומן רק כשהוא בא לידי ביטוי בהגייה (וגם אז הוא מסומן באות ח' כמו במילים איסחואינייו, איסחואיגרה, אחארב'אר וכיוצא בהן)... אות ה משמשת בלאדינו לציון קמץ בסוף מילה. כמו כן היא מופיע גם במילים עבריות - אך גם שם הספרדים בבלקן אינם מבטאים אותה כלל וכלל.
 

angelici

New member
אליעזריקו האמת שפלצנות אצל הלדינאים

אין אבל אם כבר אז הם ממש לא אומרים פדו או משהו כזה
וורגואנסה
אבל במקום פלצנות יש האומרים האופלו לדוגמא: אסטה ז'ינטה לו האופלן סוז ביירבוס=האנשים האלו מנפחים את דיבריהם היידה יממורי דל גואזמו
 

avielss

New member
מודה ומתוודה שטקסטים בלאדינו אני

לא מכיר אבל אני לא מבין מדוע יש בידול בין השפות הלטיניות לשפת הלאדינו.
 
למעלה