הדבר האחרון משעשע ואף מפליא
למה אותם לקוחות נודניקים שחשוב להם להיות כל כך מעורבים בכלל פנו למנהל תיק? בגלל שבהשקעה ישירה אין את הזכות לשלם דמי ניהול?
האנשים שאני מכיר שמשקיעים דרך מנהל תיק הם או כאלה שבאמת לא מבינים או כאלו שמבינים אך לא בראש שלהם להתעסק עם זה.
הדבר האחרון משעשע ואף מפליאלגבי סעיף (3)
לגבי הניסוח שרשמת בהתחלה אני בהחלט מקבל אותו!לגבי סעיף (3), כל מה שרשמת נכון ואני מסכים איתו, אבל זה לא סותר את העובדה שבשל המון סיבות אחרות עדין הריכוזיות פועלת תמיד לטובת הקמת קרן מאשר לניהול אישי; בהקשר הזה כמעט כל מנהל תיקים יעדיף לבצע זאת דרך קרן (אך ברור שיש לניהול תיק יתרונות אחרים). אני אציין מספר סיבות, הסיבה העיקרית היא לדעתי דווקא הסיבה האחרונה שרשמתי כך שאם אין לך כח לקרוא הכל- דלג ישר לסוף. דבר ראשון, חלק גדול מאד מהתיקים שמנוהלים בארץ מנוהלים באמצעות מנהל התיקים דרך החשבון האישי של הלקוח. המון לקוחות מעדיפים את הדרך הזו על פני העברת הכסף אל מנהל התיקים, זה נותן להם הרגשה של בטחון שהכסף לא ילך לאיבוד ושל שליטה בכסף שלהם (שזה לא כל כך מדויק, אבל לא משנה כרגע). במקרים כאלה ברור שהעברת פקודות נפרדות ל 50 תיקים, כולל מעקב ווידוי (לא כל פקודה תופסת בפעם הראשונה) מסורבלת ומקשה יותר מאשר העברתן בקרן אחת מרוכזת. דבר שני, גם כשהכסף נמצא כולו אצל מנהל התיקים, הריכוזיות באה לידי ביטוי לא רק בהעברת הפקודות, אלא גם בביוקרטיה שלמה סביב הפעולות, כמו הנהלת החשבונות, תיעוד, דיווח ללקוח ולרשות (אלה דברים שמחוייבים על פי חוק) ועוד ועוד. הרבה יותר קל ופשוט לעשות את זה כשהכל תחת מטריה אחת. אגב בהקשר לשני העניינים האלה, חשוב לציין למען ההגינות שבשנים האחרונות נכנסו מספר תוכנות שמאד מקלות על כל התהליכים האלה. עדין- התוכנות האלה חסכו בכח אדם, אבל לא תמיד בכסף ובזמן, ועדין אין מה להשוות בין השניים במישור הריכוזיות. דבר שלישי, זה נכון כפי שכתבת שאין שונות גדולה בין הלקוחות במישור רמות הסיכון וסוגי האפיקים, ו 2-3 סוגים של קרנות היו מספקות 90% מהלקוחות. אבל הנסיון מהשטח מראה שיש עוד שני גורמים נוספים שמבדילים בין הלקוחות השונים ומחייבים סוג של "טיפול אישי" בכל תיק בנפרד: ראשית המון לקוחות מבקשים נזילות בחלק מהתיק שלהם, כך שבתאריך אחד ישתחרר X אחוז מהכסף, בתאריך אחר Y וכו'. לכל לקוח יש תאריכים אחרים, מה שיוצר כאב ראש לא קטן למנהל התיקים שצריך לבחור את המכשירים ואת התזמון שלהם בהתאמה. סיבה שניה קשורה לענין האחרון שמיד אסביר. דבר אחרון, אמנם קצת איזוטרי אבל כל מנהל תיקים שני כאן מתלונן עליו, הוא "הלקוח הישראלי". מדובר בלקוח "נודניק" שמרגיש שהכל מגיע לו, ואם הוא פתח תיק בניהול אישי- זכותו להיות חלק מכל התהליך. הוא מתקשר כל שני וחמישי ורוצה שיקנו יותר מזה ופחות ההוא, הוא רוצה להוסיף מרכיבים חדשים לתיק ששמע עליהם משהו מעניין מהשכן או באיזה פורום, בקיצור- כאב ראש מעין כמוהו למנהל התיקים. כשמדובר בקרן מרוכזת אחת, ממילא אין ללקוח זכות להתערב, ופקידה אדיבה אחת במשרד יכולה לטפל בכל השאלות והפניות. כשמדובר ב 50 תיקים נפרדים שמנוהלים אישית, צריך פקיד נפרד לכל לקוח שיטפל בטרוניות שלו...
למה אותם לקוחות נודניקים שחשוב להם להיות כל כך מעורבים בכלל פנו למנהל תיק? בגלל שבהשקעה ישירה אין את הזכות לשלם דמי ניהול?