"חוזרים הביתה״ - הסינגל הראשון שוחרר היום!!!

חן אדיב

New member
שיר חביב, מחכה לשמוע עוד מהאלבום החדש

השיר חביב, מעט שונה ממה שאני רגיל לשמוע משלמה. אני מחכה לשמוע עוד מהאלבום שבדרך.
 
חן, למה אתה מתכוון ב"חביב"?

ולמה זה שונה מהשירים האחרים ה"חביבים" של שפויים? (וכדי שאני אשתמש באותה מילה שאתה משתמש אני צריך להגדיר חביב כשיר שאני אשמע מרצוני 5 פעמים ב5 שנים וכל יתר המקרים זה רק אם במקרה אשמע ברדיו או בהופעות).
 

חן אדיב

New member
"חביב" זה בערך 7 מתוך 10, ועוד מחשבות...

זה לא מדע מדוייק, בגלל זה אני משתמש במילים ולא בציונים, אבל בוא נניח שחביב זה 7 מתוך 10. שפויים הוא אלבום מצויין עם שירים מצויינים, גם מוזיקלית וגם ב"שלמה ארציות" שבהם - המאפיינים המוזיקליים היחודיים לשלמה ארצי. אני מניח שניתוח מדעי מדוייק של התווים בכל השירים היה מניב תוצאות מעניינות, אך גם כך, אפילו בני אדם ללא ידע מוזיקלי טובים ב"להרגיש" זאת. למשל - כאשר יצא השיר המצויין של נורית גלרון, "מעבירים דף (המיסטיקנים הסינים), רבים, כולל אני, הרגישו משהו מאוד "שלמה ארצי" בשיר גם ללא שידעו שהוא כתב אותו, ומסתבר שהרגשנו נכון. בשבילי אישית, "תתארו לכם" ו"הבחורה שלי" הם 10, "איסלנד", "נצמדנו", "האמיתי", "החיים" הם 8 או 9, ויש עוד שאני פחות מקשיב להם ולא מככבים בהופעות, אך עדיין יש בהם מן השלמה ארציות, כמו למשל "לעזאזל איך לא ידעתי". אחד המאפיינים (אך לא תמיד!) של שירים מצויינים, הוא להיכנס מהר מאוד לתודעה המוזיקלית, או בשפה יותר פשוטה, שיש משהו קליט בהם. לא קליט במובן הרע או הפשטני; קליט במובן שהתווים כל כך יפים לך שהם נכנסים לראש גם אחרי פעם אחת. זה יכול לקרות לא רק עם שירים פשוטים, אלא אף עם שירים מורכבים להפליא, כמו "הרדופים", שבשבילי הוא 11 מתוך 10, והוא מורכב לאין ערוך מרוב השירים הקיימים - ועדיין כל כך יפה שהוא נכנס ישר לתודעה, למרות מורכבותו. השיר החדש הוא בשבילי 7 מתוך 10. מבוצע יפה, מרגש לשמוע את שלמה ואריק שרים ביחד. אך הוא יפה בעיקר כי שלמה ואריק עושים כל מה שהם עושים יפה, עם קול נעים, וכיף לי לשמוע אותם מספרים ביחד סיפור מוזיקלי. מבחינת "שלמה ארציות", השיר שונה קצת ממה שאני רגיל לשמוע משלמה. כמו שאחרים כתבו בפורום, יש בשיר דווקא הרבה יותר "אריקיות"! בשבילי זה שיר חביב, שמשאיר אותי עם סקרנות לדעת מה עוד יש לאלבום החדש להציע.
 
שלמה ארצי עושה שירים קליטים מאז ומתמיד.

זה סיגנון האמן שהוא, זה כאילו (רק לצורך ההשאלה) כמו אמן שסיגנון המוסיקה שלו הוא רוקנרול. זה עדיין לא אומר שכל השירים שלו איכותיים רק בגלל שהם קליטים. ועל אחת כמה וכמה זה ששיר ששלמה ארצי יש בו "שלמה ארציות"- מה אמור להיות בו- מתי כספי? לגבי מספרים זה באמת מוזר לכמת ולכן זה לא רלוונטי אבל תענה לי כמה פעמים מיוזמתך שמעת את שפויים?
 

חן אדיב

New member
שירים שנתתי להם 10 אני יכול להקשיב להם כל יום

או שאולי חשבת שאני נותן 10 לשירים שאני מקשיב להם פעם בשנה? לא אמור להיות בשיר של שלמה ארצי מהסגנון של מתי כספי. ישנם שירים בהם הסגנון של שלמה בולט מאוד ומרגישים שהם שלו אפילו אם לא הוא שר אותם, וישנם שירים שהם יותר "קרובים למיינסטרים" ולא בולט בהם המאפיינים המוזיקליים של שלמה, ואם מישהו אחר היה שר אותם לא היית יודע שזה שיר של שלמה. אני גם אמרתי שקליטות היא אחד המאפיינים, אבל אני חוזר על עצמי, ואולי לא הבנת נכון משהו שניסיתי להסביר בקשר למחשבות שלי על מוזיקה. בשולי הדברים - שמתי לב שאתה מסתכל יותר מדי במילים שבחרתי ובמספרים שהדגמתי איתם, ופחות במה שניסיתי להגיד. אז בכמה משפטים פשוטים יותר: שפויים הוא אלבום מצויין, יש בו כמה שירים שאני מקשיב להם (ושר אותם) כל יום, וכמה שירים שאני מקשיב להם מדי פעם. השיר החדש הוא בלדה חביבה, אך לא דומה לשירים שאני רגיל לשמוע משלמה, ואם מישהו אחר היה שר אותו, לא הייתי מזהה שזה שיר של שלמה, להבדיל מהמיסטיקנים הסינים שלמרות שלא שלמה שר אותו, ישר הרגשתי שזה שיר של שלמה.
 
אני לא מסכים שלא הסתכלתי במה שניסית להגיד.

התייחסתי למה שכתבת- לשלמה ארציות שבשירים, לעבודה שהם קליטים ולציונים שנתת. אם קיבלת את התחושה שאני סתם מנסה "לחפש אותך" אז אני מצטער. לגופו של עניין- אם עכשיו אתה אומר שאתה מקשיב לאלבום שפויים על בסיס קבוע אז אין לי שום טענה נגדית על זה ולא צריכה להיות לי- אתה אוהב את האלבום ואני לא. מה שמפריע לי זה שיש אנשים שסתם רוצים להגיד שהאלבום טוב על אף שלא באמת חושבים כך אם יסתכלו בצורה כנה בתוכם.
 
לגבי מה שכתבת עכשיו בנושא ה"שלמה ארציות"-

אני מסכים באופן חלקי. עדיין זה לא כזה ראוי לתשבוחת שזמר משמר את הסיגנון שלו.
 

חן אדיב

New member
אני חושב שהרבה אנשים כבר לא יודעים מה לרצות!

הביקורת הזאת לא מופנית כלפיך דווקא, אלא כלפי כל הפורום בכללי... הזמר כן מחדש, הזמר לא מחדש אנחנו רוצים שלמה ארצי כמו פעם, אנחנו רוצים דברים חדשים, כן רוצים, לא רוצים, שלמה ארצי כבר לא כמו פעם, שלמה ארצי כן כמו פעם, אנחנו רוצים שהוא יהיה כמו פעם, או שלא, שיחדש, או שלא... לפעמים אנשים סותרים את עצמם בהודעות שהם כותבים שבוע אחרי זה! מבחינתי, הוא כבר כתב את דרכים ואין צורך שהוא יכתוב אותו שוב. הרי הוא יכול לבצע את השירים שהוא כתב מהרגע שהם נכתבו והלאה לנצח. כשאני שומע שירים חדשים, כל מה שמעניין אותי זה: -האם השיר נוגע בי מוזיקלית -האם השיר נוגע בי מילולית (שניהם ביחד בקיצור = האם השיר טוב) ואם בשיר של שלמה מדובר, אזי... -האם השיר גורם לי להרגיש את שלמה (לא קל להסביר על מה מדובר, פשוט נקבל את זה איך שזה) ברגע ששיר עונה על כל אלה, אז אני אוהב אותו, וכמה שיותר עונה עליהם, כך אני אוהב אותו יותר. וזהו. אם אני עושה השוואות עם חומרים קודמים, זה השוואות "אקדמאיות" כי אני נהנה לדבר על המוזיקה, כמו למשל על איזה נושאים הוא כותב היום לעומת פעם, איך תפיסת העולם שלו השתנתה כמשתקף בשירים, וכדומה. אני בשום פנים ואופן לא חושב "הוא כבר לא כותב כמו פעם או שהוא צריך לכתוב כמו פעם או שכן או שלא". אם שיר טוב אז הוא טוב - נקודה. השוואה לחומרים קודמים (מעבר להשוואה לשם אקדמיה) היא מיותרת ולא רלוונטית לשיר. אם שיר טוב אז הוא טוב - וזהו!
 
כשאני כתבתי לך שזה ששלמה משמר את הסיגנון שלו

זה לא כזה ראוי לתשבוחת לא התכוונתי בכלל להביע דעתי על מיחזורים. התכוונתי שכל זמר מביא את האישיות שלו לשירים ואם מישהו אומר לי שמה שמצא חן בעיניו בשיר זה שיש בו "שלמה ארציות" אז בעיניי הוא לא אמר פה משהו משמעותי לגבי טיבו של השיר. לגבי מיחזורים- אני אף פעם לא הבנתי את הטענה שזמר ממחזר את עצמו ולכן השיר לא טוב. המשפט לא מנוסח נכון לדעתי. הבעיה שהזמר מנסה למחזר את השירים הטובים שלו ולכן יוצא לו שיר פחות טוב כי הוא לא משקיע את עצמו כמו פעם אלא רק רוצה לרכב על גל ההצלחה. אם שיר מצויין היה ממוחזר בשיר אחר אז היה עוד שיר מצויין, זו לוגיקה פשוטה. אולי עדיין היתה יותר חיבה לשיר המקורי כי הוא מקורי, אולי אפילו לא היתה סיבה להקשיב לשיר החדש כי הוא מיותר אך עדיין השיר הממחוזר היה נחשב טוב. לגבי השוואות לאלבומים קודמים- הגם שאני לפעמים משווה, זו לא הנקודה שהתכוונתי אליה שבגללה אני חושב ששפויים והדואט עם אריק איינשטיין (וקרוב לוודאי האלבום הקרוב) משעממים. הנקודה היא שכבר עברתי את החוויה של לגלות את שלמה בתור זמר קליט ורגיש שאני מתחבר אליו. אם הייתי נחשף לשלמה פעם ראשונה או משהו כזה דרך הדואט עם אריק איינשטיין אין לי ספק שהייתי מקשיב לשיר המון אבל זה היה יותר מעיד עליי מאשר על טיבו של השיר. מכיוון שכבר נחשפתי לשלמה מזמן אני צריך משהו אחר. אין לך מה לבקר אותי בשום צורה כמו שלי אין מה לבקר אותך (אחרי שכתבת שאתה מקשיב לשפויים הרבה).
 
לא התאכזבתי,כי לזה ציפתי מהדואט הזה

לא חשבתי שזה יהיה שיר בומבסטי,ומלא ברגש ארצי,אלא שיר שמתאים יותר לסגנון של אריק,וככה השיר נישמע.ד"א השיר נכתב לפני שמונה שנים בערך,זה מה שהוא אמר בראיון אצל דידי הררי,ככה שזה לא משקף איך הכתיבה תהיה בשאר האלבום. באופן כללי-נחמד לא יותר,לגביי הקליפ-הייתי מעדיף שהוא יהיה ללא כוכבי ארץ נהדרת,זה הופך אותו לסתם עוד קליפ,כאילו הם אמרו לעצמם נצלם גם קצת כוכבים,בשביל המסחור,אישית לי זה הפריע. מקווה שהאלבום יהיה בכמה רמות יותר מהשיר הזה..אחלה ערב!
 
בדיוק, הרבה יותר מתאים לסגנון של אריק

בגלל זה התפלאתי שזה הלחן של שלמה, מי עיבד??
 

אגדת17

New member
...

אין לי מושג על מה רובכם מדברים, אני חושבת שזה שיר מקסים וגם הרעיון שבקליפ. אני לא חושבת שארצי איבד את הקסם שלו או שהוא נהפך למשעמם, אולי אין לי וותק של שנים עם המוזיקה של שלמה, אבל אני מכירה ואוהבת את השירים הישנים יותר ועד "החדשים" כביכול. אני חושבת שכל שיר מביא איתו איזה משהו אחר, תחושה אחרת... גם ב"חוזרים הביתה" הכתיבה שאף זמר אחר לא יוכל להשתוות אלייה. אבל אולי אני סתם לא מבינה, וזו רק דעתי.. אבל מעניין למה אתם מרגישים כאילו שלמה איבד משהו עם המוזיקה שלו...
 

ZWZWZW2

New member
אך בהחלט מבינה אבל בדרך שלך ...

אני חושב שכל מי שמקטר חושב שהשיר נקי מדי ללא רגש , נקווה שההמשך יהיה יותר מוצלח לפחות לטעמי. אני יכול להעיד ששמעתי וראיתי את השיר לפחות 15 פעם היום וכעבור שעה מהשמיעה האחרונה לא זכרתי כלום ממנו אפילו לא איך מזמזמים אותו אומר דרשני לגבי השיר ולמה שאני מרגיש
 
זה רק אני, או ש

ששלמה לא ממש מוצלח בדואטים? גם השיר שלו עם שלום חנוך לא היה מוצלח במיוחד, גם את "החיים" עם מוקי לא אהבתי... לא יודעת, נראה לי שברגע ששלמה נמצא בשיר קשה לי לשמוע מישהו אחר מצטרף אליו.
 
זה לא רק את. הם תמיד גורעים ממנו.

ובכלל יש כמה דואטים בדיסק הזה... נראה לי שזה אבוד מראש....
 

ZWZWZW2

New member
לא חושב שזה ממש אסון

בסך הכל שליש דיסק הוא דואטים
 

john1046

New member
להגיד שהם תמיד גורעי ממנו זה קצת מוגזם

פתאום כשלא באת הוא דואט מקסים (אם נשכח לרגע שהוא טחון לגמרי) ברית לא מותרת דואט מהמם
 
למעלה