חוויה מפגישה של ועדה לתוכניות טיפול

  • פותח הנושא shaio
  • פורסם בתאריך

shaio

New member
חוויה מפגישה של ועדה לתוכניות טיפול

לאחרונה הייתי בפגישה של ועדה לתוכניות טיפול במקרה שאני עוסק בו. ועדה כזו מתכנסת כדי לקבוע את אופן הטיפול של רשויות הרווחה בקטין (קטינה במקרה הזה), וניתנת לכל הנוגעים בדבר אפשרות להשתתף בה. בשלב מסוים דיברה אימה של הקטינה אל הנציגות המקצועית בוועדה - העובדות הסוציאליות. לאחר שדיברה מהמיית ליבה, ואף הזילה דמעות, ענו לה העובדות הסוציאליות תשובה עניינית, מדויקת וממצה והדיון המשיך אל המשתתפים האחרים. בעיני כמתבונן, היה ברור לי שדבריה של האם זכו לקשב מלא, ועירנות העובדות הסוציאליות היתה לא רק לדברים שנאמרו אלא גם לרובדים הסמויים והלא-מודעים שהיו בדברים. עם זאת, חשתי מייד שהאם, מבחינתה, לא קיבלה מענה רגשי למצוקתה הן ביחס לקטינה, והן ביחס לוועדה. אמנם, הוועדה עוסקת בעניינה של הקטינה ובטובתה, ולא בתחושותיה של האם. אולם גיוסה של האם למטרה המשותפת, ולמתווה הטיפולי שייבחר על ידי הרשויות, הינו קריטי. חשתי כיצד הכלים שלנו כמגשרים, לגייס אנשים למטרה המשותפת, היו יכולים לתרום דרמטית לשיקום האמון בין כל הצדדים. היה לי חבל שהאם אינה יודעת שדבריה אמנם נפלו על אזניים קשובות. בתוך בדידותה במהלך, הייתי שמח לו הושטה לה יד גישורית. למשל - סיכום פשוט של דבריה היה מבהיר לה עד כמה היא נשמעה היטב. שיקוף של רגשותיה היה מעניק להם מקום בחדר. שוב נוכחתי עד כמה עז הצורך להנחיל את השפה המכבדת של ההליך הגישורי.
 
הליך קד"ם

תודה shaio ששיתפת אותנו. הסיפור שסיפרת כאן מזכיר לי את הליך הקד"ם לנוער עובר חוק (הליך שאני בין היתר מעבירה במסגרת עמותת קד"ם) הליך הקד"ם מיועד עבור נערים שביצעו עבירה פלילית ראשונה, לוקחים אחריות, מודים באשמה ומביעים חרטה. ההליך מתקיים רק אם נפגע העבירה נותן לו אישור. מדובר על הליך בין פוגע לנפגע העבירה, ולהליך 3 מטרות עיקריות: דיון על העבירה ועל השפעותיה. בניית תוכנית לפיצוי ותיקון לנפגע העבירה. בניית תוכנית למניעת עבירות חוזרות לפוגע. בהליך זה משתתפים נפגע, פוגע, הורי הפוגע, תומכים של הפוגע, לעיתים גם תומכים של הנפגע, שוטר וק מבחן.ומתאם קד"ם כמובן. במסגרת ההליך נותנים מקום לכל אחד מהאנשים שנמצאים בחדר. כל אחד מסביר את אשר עבר, מתאר את רגשותיו ומקבל מענה. בצורה כזו גם מגייסים את הסביבה הקרובה של הילד הפוגע, כך שכולם יסייעו לו לבניית התוכנית, כך שיוכל להתחיל מחדש, ללא עבר פלילי, ולהתחיל בדרך חדשה. ההליך מחזק, מעצים את הצדדים, נותן מענה לצרכי הנפגע, ואפשרות לפוגע לפצות ולהתחיל מחדש את חייו ללא מסלול של הליך פלילי. בקיצור - בדיוק מה שתארת שהיה חסר בפגישת הוועדה. עובדה חשובה - מתאמי הקד"ם הם אכן מגשרים, שכן הם נעזרים בכלים מעולם הגישור, דהיינו, שיקוף, מענה לצרכים וכד'.
 
סוגי עבירות

כיום במסגרת ההליך ההפניות הן בנושא עבירות רכוש, אלימות, וכל עבירה אחרת. לא מדובר בעבירות של אלימות במשפחה, אונס, רצח וכד'. מדובר רק על עבירה ראשונה, כאשר הפוגע לוקח אחריות ומודה ונפגע העבירה מסכים. הגורם המפנה הוא המשטרה או הרווחה, כאשר מאמינים שעם הליך אלטרנטיבי, הפוגע יוכל לעשות "restart" ולהמשיך בחייו במסלול תקין ללא עבר פלילי. עמותת קד"ם זכתה במכרז והיא זו שמקבלת את ההפניות. תארתי לעצמי שההליך יראה לך.... אני מצרפת את הקישור לאתר העמותה, לעיון נוסף, אם תרצה (ואם ירצו הקוראים האחרים כמובן)
 
למעלה