חג שמח לחברי הפורום - אני צריך עזרה

חג שמח לחברי הפורום - אני צריך עזרה

בעקבות הפניה של חבר פורום ב אתר Ynet לבדוק את הנושא של "שיפוי מעסיקים". אכן התחלתי לבדוק ואף נעזרתי רבות בפורום הנוכחי ללמוד את הנושא. ממבט עין לא מקצועי אפשר לומר שנבהלתי מהנושא ואני קורא לו "חור שחור" בכלכלה החברתית. אשמח מאוד לפתוח דיון בנושא ולהעזר בכם על מנת למפות וללמוד את "החור השחור" - שיפוי מעסיקים שרחוק מאור הזרקורים. תודה.
 
שוב ענף חקלאי הנדל"ן מקבל יותר

מתוך הסיפא של הכתבה עולה, שששוב בעלי האחוזות, "יפי הבלורית והתואר" מקבלים הטבה בשעור גבוה יותר מאשר שאר המעסיקים. עד מתי תימשך השחיתות? ועד מתי יתעלם הציבור מן האפליה הפוליטית הנמשכת.
 

Boogieman

New member
מה שכתוב זה שמי שמשלם שכר נמוך...

זוכה ליותר הטבות, והמגזר החקלאי הוא אחד המגזרים שמשלמים שכר נמוך. אני, אישית, מתנגד להעשרת המעסיקים על חשבון מבוטחי הביטוח הלאומי (במקרה הזה) והחלוקה של הכספים בין המעסיקים מעניינת אותי הרבה פחות מגורלם של מי שתלוי למחיתו בביטוח הלאומי.
 
גם מנצלים עובדים, וגם מקבלים מתנות.

החלוקה הנותנת העדפה לבעלי האחוזות, לאותם המנצלים קשות ומשלמים שכר רעב לעובדיהם היא עידוד הרוע. כי בכך שנותנים מתנות דווקא לאותם המשלמים שכר נמוך בכלל, ולמנצלי העובדים הזרים בפרט, הנה למעשה עידוד הרוע והניצול. ומתוך אכפתיות לבני עמי התלויים בחסדי הביטוח לאומי, אני שב ופונה ודורש לחדול לסבסד ענף הפוגע בעובדיו, נטול יתרון מקומי, המנצל ופוגע באיכות הסביבה ובמשאבי הטבע.
 

Boogieman

New member
על זה אני מדבר כל הזמן.

מעסיקים מנצלים עובדים מצד אחד, ומקבלים הטבות מס, מענקים, הפרטה במחירי חיסול ועוד מהממשלה. זה נכון לגבי כל המעסיקים ובמיוחד לגבי המעסיקים הגדולים. במקרה הזה הקבלנים, בעלי הסופר-פארם, המסעדנים, בעלי הסופרים, חברות האבטחה, חברות כח האדם ושאר מרעין בישין נהנים מהסיפור הזה לא פחות מהחקלאים.
 
אתה צודק, אך אבטחה אי אפשר לייבא

וגם לא חנויות ומסעדות. אך אפשר גם אפשר לייבא מוצרים חקלאיים. ולכן אין שום סיבה מוצדקת לסבסד מערכת מנצלת מיותרת.
 

Boogieman

New member
הכל טוב ויפה...

אבל זאת לא הנקודה, הקישור שהבאתי עוסק בזה שמעסיקים ישלמו פחות ביטוח לאומי עבור העובדים שלהם.
 

דור לוי

New member
מה שיש לי כרגע לאמר:

א. אכן חור שחור במיוחד... ב. תתחיל לקרוא מההצעה לקביעת מס הכנסה שלילי - http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles.asp?id=865&art_id=131 עם ההסברים בנושא, לא החארטה שמוכרים לנו כשכותרבים על מס הכנסה שלילי... משם תתמקד בסעיף העוסק במקורות תקציביים לדוגמא. שים לב שמפעם לפעם מקצצים עוד ועוד בתשלומי המעסיקים - הקיצוץ האחרון שאני כרגע זוכר זה הקיצוץ לצורך מימון הגדלת תשלומים לפנסיה שנועדו לפצות על הקיצוץ בה...
 

דור לוי

New member
שיפוי מעסיקים

בעיתוי נהדר Boogieman הביא לידיעתנו כתבה מאת רותי סיני מהארץ. (אני אשרשר את מה שכתב בהמשך להודעה הנוכחית). בנושא הקיצוץ הנוסף בעקבות הגדלת התשלומים לפנסיה. על פי הכתבה יקויחו בחסכון לתשלומי הביטוח הלאומי שלושה מיליארד שקלים נוספים בשנה למעסיקים. ממצאי וועדת החקירה הפרלמנטרית שאזכרתי בהקשר של שיפוי מעסיקים - שעל פיהם הטבה למעסיקים לפחות 5 מיליארד ש"ח נוספים בשנה. אני לא בטוח שאלו הקיצוצים היחידים - גם ככה הגענו כמו כלום ל 8 מיליארד ש"ח בשנה. בכל אזכור של הנושא דואגים לספר שהצלחת שיפוי מעסיקים מעולם לא נבדקה. אינטואיציה כלכלית פשוטה תראה שאף מעסיק לא טיפש מספיק להעסיק עובד לא נחוץ תמורת 5% הנחה בעלותו. בכל מקרה מס הכנסה שלילי, בהקף של 8 מיליארד ש"ח לפחות , ישיג את אפקט עידוד התעסוקה בצורה טובה הרבה יותר. ============
נושא שכמעט לא מאוזכר וקצת חורג כרגע מהנושא שהעלת הוא יצירת גרעון אקטוארי בביטוח הלאומי. סכום של שמונה מיליארד שח בשנה - ותוך 4 שנים הגעת לגרעון המקורי (לפני עדכון טבלאות התמותה) של קרנות הפנסיה הותיקות שהולאמו...
 

דור לוי

New member
אם אתה בעניין של חורים שחורים

נושא שיפוי המעסיקים יש מי שנותן לו הצדקה כאילו חברתית של עידוד תעסוקה. אם אתה בעניין של חורים שחורים, אז נושא אחר מאוד משמעותי שראוי לציין והוא חור שחור שעליו כמעט לא מדברים. מה לדעתך משותף לקביעות הבאות:
בארץ כמעט (בכל יחסי כמובן) לא מחלקים דיבידנדים.
חברות רבות אוהבות להציג הפסדים כדי להימנע מתשלומי מס חברות.
פערי השכר בשוק הפרטי?
פערי השכר בשוק הציבורי? בדיוק דיברנו כאן על שכר הבכירים באוניבסיטאות? המשותף הוא שיש עיוות במערכת המיסוי הנוכחית, שגורם לכך שבמקרים רבים, לבעלי השליטה בחברות יש עניין משיקולי מיסוי להנות מהשקעתם בחברה בדרך של רישום שכר ולא חלוקת דיבידנדים. נוצר כאן עיוות בשוק ההון שהמשקיעים לא מקבלים תמורה לכספם. התוצאה היא שבעלי השליטה ומקורביהם נהנים משכר מנופח ביותר. שכר כזה גורם לעיוות בשוק העבודה - ופתאום גם שכירים שאינם בעלי שליטה דורשים לקבל שכר בסדרי גודל דומים. כך פתאום יש הצדקה לבכירי האוניברסיטאות ולרופאים בכירים לקבל שכר כאילו היו מבעלי הארגון... ע"י תיקון פשוט, של הגדרת תקרה להכרה בהוצאות שכר לעובד הבודד עבור חברות בע"מ, ניתן לצמצם עיוותים אלו. תוספת גבייה לאוצר המדינה בהיקף של מיליארדי שקלים היא רק הבונוס. אפשר היה לנצל אותו לצורך תגבור מס הכנסה שלילי אם היה קיים...
 

Boogieman

New member
תוכל להסביר איך זה עובד?

היות שאין לי השכלה פורמלית בכלכלה הרבה יותר קל לי לעסוק בנושאים כלליים ורעיוניים מאשר בנושאים פרטניים וטכניים, אבל לא אוכל להתחמק מזה לנצח. אם יצא לך לכתוב הסבר יותר מפורט ולהגדיר את המושגים הרלוונטיים אני אשמח מאוד.
 

דור לוי

New member
בקשת מיקוד

א. חשוב לי מאוד שגם מי שלא מבין בכלכלה יוכל להבין במה מדובר. רוב אלו שמגיעים לשיח התקשורתי לא מבינים בכלכלה - או שהם בעלי אינטרסים. אשמח אם תמקד אותי בשאלות לגבי מה לא ברור. ב. בקשה נוספת, דיונים המסבירים מונח כלשהוא אני נוהג לשרשר למאמרים בנושא. לצורך כך יש להיות ממוקדים ולכן: אם מה שהתכוונת שלא ברור לך, התכוונת לשיפוי מעסיקים תמשיך לשאול בשרשור זה. אם התכוונת לשאול לגבי נושא אחר כמו התקרה להכרה בהוצאות - פתח שרשור נפרד. בניגוד למנהלי פורומים אחרים שמעדיפים לשרשר נושאים - ממה שכתבתי קודם, אני מעדיף שכל נושא יהיה בשרשור נפרד.
 
למעלה