התקדמות בפינוי התחנה המרכזית מתל אביב לחולון

מצב
הנושא נעול.

Ccyclist

Well-known member
תדירות השפל החצי שעתית של הרכבת שם מאד בעייתית.

צומת חולון מתאים מאוד
לשמש כאכסניה למרכז תחבורה משולב. שילוב נדיר של כל סוגי התחבורה וכל סוגי הכבישים.
&nbsp
חבל שלא קיימת תוכנית סדורה לפיתוח האיזור.
אפילו כניסה למקווה ישראל אפשר היה לעשות משם.
תדירות השפל החצי שעתית של הרכבת שם מאד בעייתית.
נאמר שהגעתי מאיזו חלופה של 405 בפרברי ירושלים - איזה יתרון יש לי להמתין חצי שעה בשער חולון כשהייתי יכול לנסוע פחות מכך בתוך ירושלים ולעלות על רכבת לתחנות האיילון ?
&nbsp
בנווה שאנן או באחד ממחלפי האיילון אפשר להתמשק ישירות לקווים פנימיים חזקים של תל אביב כולל 4 ו 5. קווי האוטובוס שמצאתי בצומת חולון יוצאים מתחנות על לוי אשכול המצריכות חציית כביש ראשי ומסלולי רבים מהם מקבילים לכביש 2 ולאיילון במסלולים הזוכים לביקורת על אורך הנסיעה. אם יבנו במקום מסוף.אליו יכנסו הקווים הקיימים יהיו תלונות על העיכוב שבדבר (תוספת של 5 דקות לפחות) ואם יבחרו ליצור קווים חדשים אז יתכן שהתדירויות או היעדים יהיו חלקיים בהשוואה לפוטנציאל של רבע או שליש מקווי התחנה המרכזית.
&nbsp
אני מודע שהתחנה המרכזית תוכננה לעידן אחר בו המטרה היתה שיהיה אפשר להגיע דרכה מכל ישוב בסדר גודל מסויים בארץ לכל ישוב באותו סדר גודל תוך החלפה אחת בתל אביב, ושקונספט זה חלף מן העולם. אני חושב שתצטרך להיות חלוקה מחדש שבה קווים מטרופוליטנים יצטרכו לחבר בין מסופים בקצות המטרופולין ללא תחנות סופיות בליבו, קווים מישובים קטנים יצטרכו להסתמך על החלפה בישובים עיקריים ועל הרשת הרכבתית, ורק לחלק מהקווים הבינעירוניים הקיימים כיום תהיה הצדקה להגיע עד לתל אביב עצמה. ועדיין - הקווים מדרום לתל אביב שמוצדק שיגיעו לתל אביב - עדיף שיגיעו למקומות המאפשרים החלפה ישירה לקווים הפנימיים בעיר כמו גשר ההגנה (x04 ובעתיד הקו הסגול) דרך מחלפי קיבוץ גלויות ולה גווארדיה. יש מספר אפשרויות למסוף בסינרמה או בין כביש 2 לאיילון שיוציאו את התחנה המרכזית מלב שכונת נווה שאנן וייצרו סביבה שאינה נוחה "לעירוניות האלטרנטיבית" סביב התחנה הקיימת בגלל שהמתחם יתוחם באיילון ולא יהיה לו עורף שכונתי.
 

ModiinCity

New member
כפי שציינתי קודם, הבעיה העיקרית היא תכנון טלאי-על-טלאי

תדירות השפל החצי שעתית של הרכבת שם מאד בעייתית.
נאמר שהגעתי מאיזו חלופה של 405 בפרברי ירושלים - איזה יתרון יש לי להמתין חצי שעה בשער חולון כשהייתי יכול לנסוע פחות מכך בתוך ירושלים ולעלות על רכבת לתחנות האיילון ?
&nbsp
בנווה שאנן או באחד ממחלפי האיילון אפשר להתמשק ישירות לקווים פנימיים חזקים של תל אביב כולל 4 ו 5. קווי האוטובוס שמצאתי בצומת חולון יוצאים מתחנות על לוי אשכול המצריכות חציית כביש ראשי ומסלולי רבים מהם מקבילים לכביש 2 ולאיילון במסלולים הזוכים לביקורת על אורך הנסיעה. אם יבנו במקום מסוף.אליו יכנסו הקווים הקיימים יהיו תלונות על העיכוב שבדבר (תוספת של 5 דקות לפחות) ואם יבחרו ליצור קווים חדשים אז יתכן שהתדירויות או היעדים יהיו חלקיים בהשוואה לפוטנציאל של רבע או שליש מקווי התחנה המרכזית.
&nbsp
אני מודע שהתחנה המרכזית תוכננה לעידן אחר בו המטרה היתה שיהיה אפשר להגיע דרכה מכל ישוב בסדר גודל מסויים בארץ לכל ישוב באותו סדר גודל תוך החלפה אחת בתל אביב, ושקונספט זה חלף מן העולם. אני חושב שתצטרך להיות חלוקה מחדש שבה קווים מטרופוליטנים יצטרכו לחבר בין מסופים בקצות המטרופולין ללא תחנות סופיות בליבו, קווים מישובים קטנים יצטרכו להסתמך על החלפה בישובים עיקריים ועל הרשת הרכבתית, ורק לחלק מהקווים הבינעירוניים הקיימים כיום תהיה הצדקה להגיע עד לתל אביב עצמה. ועדיין - הקווים מדרום לתל אביב שמוצדק שיגיעו לתל אביב - עדיף שיגיעו למקומות המאפשרים החלפה ישירה לקווים הפנימיים בעיר כמו גשר ההגנה (x04 ובעתיד הקו הסגול) דרך מחלפי קיבוץ גלויות ולה גווארדיה. יש מספר אפשרויות למסוף בסינרמה או בין כביש 2 לאיילון שיוציאו את התחנה המרכזית מלב שכונת נווה שאנן וייצרו סביבה שאינה נוחה "לעירוניות האלטרנטיבית" סביב התחנה הקיימת בגלל שהמתחם יתוחם באיילון ולא יהיה לו עורף שכונתי.
כפי שציינתי קודם, הבעיה העיקרית היא תכנון טלאי-על-טלאי
ללא ראייה אסטרטגית כוללת.
&nbsp
בעוד 7 שנים תעבור שם הרכבת הקלה והרכבות של הלולאה הדומית, וכ-5 שנים לאחר מכן - מטרו. ואז כל התמונה תשתנה.
&nbsp
אגב, טעות תכנונית הנדסית ענקית אחת כבר רשומה ע"ש מחלף חולון.
 

Ccyclist

Well-known member
במחשבה נוספת - ניתן לנצל את קירוי האיילון לתחנת מעבר.

כמי שאינו מגוש דן - מה בדיוק איבדתי בצומת חולון ?
עברתי שם ברכבת בדרך לרשל"צ ויש שם בדיוק שום כלום.
&nbsp
למה שאדם ממחוץ לגוש דן יצטרך להגיע למקום שכוח האל הנמצא כחצי שעה באוטובוס מידעו במרכז תל אביב ? נוסעים כאלו סתם יגדשו את הרכבת (שאיננה תדירה במיוחד, 15 דק' בשיא ו 30 בשפל) או את קווי הרק"ל והמטרו העתידיים שיכריחו את דחיית ההעברה עד לאחרי פתיחתם.
&nbsp
עם חיזוק רכבת ישראל יש מקום לשאול אם צריך קו אוטובוס מכל מקום לתל אביב או אם עיר כמו ערד צריכה להסתמך על באר שבע או עיר כמו עפולה על חדרה וחיפה. כמו כן יש מקום לשאול אם אי אפשר למקם מסוף לקווים חוצים אולי ברחוב המסגר או יגאל אלון על בסיס השקה לקווים עירוניים רוחביים.
&nbsp
פיצול נוסח חיפה רע למי שיעדו בתל אביב או שצריך להחליף שם קווים.
&nbsp
כמו כן צריך לחזק את השירות שעוקף את תל אביב דרך מקומות כמו צומת רעננה וצומת אל-על (או אולי מקבילות המבוססות על כביש 6) כך שתהיה אלטרנטיבה פרברית וארצית למעבר דרך תל אביב והאיילון.
במחשבה נוספת - ניתן לנצל את קירוי האיילון לתחנת מעבר.
בלי להרוס את התוכנית לפארק בקמה העליונה של הקירוי אפשר לתכנן איזו "גבעה" מעל למסוף אורכי לקווים חוצים שאינו מאפשר סיבוב לאחור.
&nbsp
בכל כיוון של האיילון אפשר ליצור רמפות יציאה וכניסה לתח"צ בלבד שיובילו לנתיב ייעודי אחד בקומת הביניים (רמת הקרקע בערים השכנות) שיגיע לסדרת רציפים ארוכיים (יתכן שיהיו מספר הסתעפויות כמו בתחנת רכבת) כאשר מעל לתחנה יש גג ירוק עם צמחייה ושבילים כחלק מפרויקט הקירוי והפארק.
&nbsp
התחנה יכולה להיות מעל או בסמוך (עם מסועים) לתחנות השלום או ת"א מרכז.
&nbsp
האוטובוסים הבינעירוניים יעלו מנתיבי איילון למפלס התחנה, יעצרו בה וימשיכו באיילון.
&nbsp
חניית האוטובוסים והמוסכים לא יהיו בתל אביב אלא במקומות בקצות הקווים.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה