התעלומות הארכיאולוגיות הגדולות...*@

wapy

New member
התעלומות הארכיאולוגיות הגדולות...*@

מהן לדעתכם התעלומות הארכיאולוגיות הגדולות בעולם ?
 

Lakedaimon

New member
אם תרשה לי להיות פופוליסטי ורומנטי...

אז לדעתי : 1. ארון הברית - מהותו ומיקומו, האם היה, מה היה בו, וכו' 2. הגביע הקדוש- או האמת על מוצא הנצרות. האם ישו היה דמות היסטורית. 3. מה היה המבנה של בית המקדש הראשון והשני? 4. מי צודק, הכרונולוגיה הנמוכה או הגבוהה? ואיפה האמת ביניהם?
 

masorti

New member
אם אתה כבר עוסק בארון הברית...

יש דווקא תעלומה ארכיאולוגית מוכרת לגבי עשרת הדיברות. אני כמובן מתכוון לאבן שהתגלתה במאה ה-19 ב- Las Lunas שבניו-מכסיקו, שהכילה גרסה קרובה לעשרת הדיברות הכתובות בכתב העברי הקדום. עד כמה שידוע לי, מוסכם על החוקרים שלא מדובר בזיוף מודרני. האם המקור פיניקי? עברי? שומרוני? ממתי הוא? (יש תיאוריות החל מהמאה ה-10 לפנה"ס ועד לתקופה ההלניסטית) ובכלל, איך הגיע טקסט זה ליבשת אמריקה?
 

Lakedaimon

New member
האינסטינקט שלי אומר זיוף...

אבל זה רק הרושם הראשוני. אני מניח שאם תיקח את הצילום לפילולוג טוב, הוא יוכל לענות לך בצורה יותר רצינית. אני אנסה לבקש ממישהו להיכנס לפה, אולי הוא יסכים...
 

masorti

New member
יש על זה הרבה חומר באינטרנט...

אני כמובן לא מקצוען וגם לא חקרתי את החומר בצורה מקיפה, אבל התרשמתי שטענת הזיוף ירדה מעל הפרק. (הנחת היסוד של החוקרים היתה שזה זיוף. זה אכן האינסטינקט המתבקש.)
 

Lakedaimon

New member
ריפרפתי על הנושא מעט...

אתה יכול לראות לפי הזמן שלקח לי להשיב. דעתי היא פשוטה: עדיין לא הוכח שזה זיןף ויש בדיקת תיארוך (כלור 36 או אשלגן-ארגון, תלוי בטיב המסלע) שתוכל לתת לנו רושם לגבי התארוך של הממצא. הניחוש שלי הוא שלא יתנו לך לבצע אותה גם אם תרצה. הכתובת קשורה בצורה שאינה משתמעת לשני פנים לזרמים המורמונים בארה"ב. כל ניסיון לקעקע את תפיסת עולמם לגבי אמונה יכול להיתקל בבעיות קשות. הם מנסים להגיע למסקנה שיישוב אמריקה היה ממזרח , בעוד שארכיאולוגית אנו יודעים שהוא היה ממערב, מאסיה, דרך מיצרי ברינג. זו יותר שאלה פוליטית תרבותית, מאשר לצורך מחקר גרידא.
 

benedict arnold

New member
המורמונים אחראים

הכתובת התגלתה בתחילת שנות השלושים - לא במאה הי"ט. בדיקת תיארוך לא תועיל משום שמטיילים רבים שטפו את האותיות וקרוב לוודאי הסירו כל שכבת פאטינה שהצטברה בהם. אין כל סיבה שלא להניח שמדובר ביצירה מודרנית הקשורה למאמצים שנעשו כדי להוכיח את המהימנות ההיסטורית של כתבי הקודש המורמונים.
 

masorti

New member
"אין כל סיבה שלא להניח"...

אינה טיעון מדעי. בפרט כשממצא חומרי ניתן לניתוח מדעי מונח לפניך. אני אגב לא מבין מה תועיל האבן הזו למהימנות כתבי הקודש המורמוניים. האבן מוכיחה לכל היותר (אם נוקטים בכרונולוגיה גבוהה) שעשרת הדיברות היו קיימות במאה ה-10 לפנה"ס (ולא הומצאו ע"י כוהניו של יאשיהו). זה לא מוכיח כלום לגבי מקורן (אלוהי או אנושי). חוץ מזה, הנצרות לא טוענת שכל אמינותה מתבססת על איזו אבן שהתגלתה במדבריות ניו מכסיקו.
 

Lakedaimon

New member
תיקון קטן...

כלור 36 היא שיטת תיראוך שמתבססת על כמותו של איזוטופ כלור 36 בסלעים שקולטים קרינה קוסמית (הקונסטנט), היא יכולה לתת לנו מידע לגבי זמן חציבתו של הסלע כי רק אז הוא נחשף לקרינה. פאטינה באמת לא תוכל לעזור פה...
 

benedict arnold

New member
למה?

אתה מניח שהסלע נחצב ונחשף לצורך חקיקת הכתובת. אולם בהתחשב בכך שמדובר בסלע מאסיבי מסתבר שפניו היו חשופות זה מכבר. בנסיבות הללו גילו של הסלע אינו משליך על גיל הכתובת.
 

Lakedaimon

New member
לאו דווקא

לא ראיתי את הסלע, אני לא מכיר את הגיאולוגיה של ניו מקסיקו בצורה מקיפה, ובכ"ז, אני בטוח שניתן יהיה לתארך אותו בשיטה כלשהי... וגם את הכתובת. רק שלא יתנו לך, שוב, מסיבות אידיאולוגיות.
 

masorti

New member
סתם שאלה... מי לא יתן?

הבנתי שהמורמונים. אבל ממתי המורמונים מנהלים את רשות העתיקות של ניו מכסיקו (או איך שלא יקראו למוסד הממשלתי האחראי על העתיקות שם)? ממה שהבנתי גם אין יותר מידי מורמונים בניו מכסיקו. מה שאומר שכוחם הפוליטי שלהם שם מוגבל.
 

Lakedaimon

New member
במידה ויוחלט לתארך את הכתובת

ובמידה והמורמונים יחליטו שהמטרה בכך היא לקעקע את אמונתם, יש להם מדינה שלמה (יוטה)...
 

masorti

New member
אבל מושל ניו מכסיקו לא נבחר ע"י תושבי יוטה.

האם אתה טוען שהמימשל הפדרלי יתערב בשיקולי רשות העתיקות של ניו מכסיקו כדי לא לעצבן את המורמונים ביוטה? זה נשמע כבר כמעט כמו תיאוריית קונספירציה.
 

Lakedaimon

New member
נכון...

אבל הפוליטיקה שם היא כזו שתעשה את העניין ללא נעים...
 

benedict arnold

New member
יש מספיק מקומות ברשת בהם ניתן לראות את הסלע

ומה שכתבתי מבוסס על התרשמותי מהם. ובאשר לזה ש"לא יתנו לבדוק" - הסלע נגיש לכל אדם. הוא נמצא בליבו של פארק לאומי במרכז ניו מקסיקו. דמי הכניסה: תשלום חד פעמי של 25 דולר. (ובכרטיס זה ניתן להיכנס לכל הגנים הלאומיים במדינה) .
 

עינוגית

New member
זה שאפשר לראות את הסלע

עוד לא אומר שאפשר לעשות עליו בדיקות. להערכתי, בגלל הרגישות הפוליטית והדתית, אף אחד לא יתן לבדוק אותו בדיקות מדעיות.
 

Lakedaimon

New member
לפי מה שכתבת

אתה מבין קצת בשיטות תיארוך... אתה באמת חושב שמישהו יתן לך לקחת, להזיק או לפורר את הסלע כדי לתארך אותו? באמצע פארק לאומי אמריקאי?
 

masorti

New member
אני לא מבין מה הקשר למורמונים...

ההשערה שלי לפתרון אפשרי היא הבאה... אנו יודעים שבאלף הראשון לפנה"ס הפיניקים היו מעצמה ימית. מה שאומר שאלפי ספינות פיניקיות נעו בים התיכון במשך שנה, ומהן עשרות עד מאות שהיו בנויות למסעות ארוכים. (בפרט ספינות שמראש נועדו להעביר קבוצות מתיישבים למושבות הפיניקיות ברחבי אגן הים התיכון) תכפיל את זה בתקופה של כמה מאות שנים, ותקבל סדר גודל של עשרות אלפי כלי שיט פיניקיים גדולים. סביר שכמה מאות מתוכן סטו ממסלולן וטבעו. יתכן שאחת מתוך אותן ספינות איכשהו יצאה מהים התיכון ושרדה מסע אטלנטי (אבל כמובן לא יכלה לחזור לבסיסה). יתכן שעל הספינה הזו היתה אותה אבן עם עשרת הדיברות. השאלה האם הבעלים של האבן היה יהודי, פיניקי או שומרוני היא משנית. (היא חשובה למחקר ההסטורי והאנתרופולוגי אבל משנית לתיאור המסע) בהנחה שלא מדובר באבן מזויפת, זה נראה לי פתרון סביר. אני לא רואה איך ההנחה שספינה פיניקית נסחפה ליבשת אמריקה מוכיחה או מפריכה את התזה המורמונית על ההתיישבות ביבשת אמריקה. הוכחה שהאבן אמיתית תוכיח לכל היותר שניצולי ספינה אחת נתקעו באמריקה (ונטמעו באוכלוסיה המקומית), והוכחה שהאבן מזויפת תבטל את הטענה הנ"ל.
 

Lakedaimon

New member
אז בוא נניח (לצורך הוויכוח) שזה נכון.

היינו צריכים למצוא יותר ממצא חומרי פיניקי (חרסים אופיניים, ארכיטקטורה אופיינית, מיתוסים לתנועה ימית אצל האינדיאנים, משהו כתוב בצורה רציפה כמו אוריינות מפותחת, ולא רק אבן יחידה שעליה מתבססת התיאוריה הזו, צודק? המורמונים משתמשים באבן כהוכחה לכך שכתביהם נכונים, שרירים וקיימים, ושהתיאוריה הדתדת שלהם מוצאה מירושלים של חורבן בית ראשון. האבן הזו היא חלק מההוכחות.
 
למעלה