הבהרה:
את מה שאני הולך לכתוב ביררתי באופן אישי מול מכר שהוא שוטר מתנ"א. אני מדגיש שמה שאני כותב נאמר לי בעל פה ולא כציטוט מתוך חוק או תקנה כלשהיא. אף על פי כן, אני חושב שכדאי לנו לדעת מס' דברים: אם רוכב מקבל דו"ח על מהירות שנמדדה בממל"ז ראוי קודם כל לעיין באיך בוצעה הבדיקה. ההוראות החד משמעיות לשימוש בממל"ז קובעות שיש לכוון את הקרן לעבר משטח מתכתי יציב ובגלל זה השוטר יכוון את הממל"ז לעבר המספר של הרכב. באופנוע כידוע אין מספר מקדימה אבל כן יש שם סבך של גלגל, צינורות, חוטים פנס וכו' (ביחוד באופנועים הערומים). כל המשטח הזה הוא לא אחיד ונע כל הזמן. לכן בדיקה בממל"ז של אופנוע מלפנים היא לא אמינה ואפשר לערער עליה (לגבי אופנועים עם מסיכה גדולה ופיירינג - הוא לא היה סגור עלזה סופית. זו כבר סוגיה יותר משפטית מאשר טכנית, אבל גם כאן הוא התייחס בספקנות לאמינות הבדיקה). להזכירנו - רוב ביקות הממל"ז מתבצעות למול תנועה מתקרבת ולא מתרחקת, כדי שיהיה אפשר לעצור את הנהגים... הדרך האמינה ביותר לבדוק אופנוע היא לחכות שהוא יעבור את השוטר ולכוון על המספר האחורי שלו. במכשיר שלא כולל מצלמה (רוב הממל"זים) זה מן הסתם לא יעיל כי כבר אין אפשרות לעצור את האופנוע ולהראות לו את תוצאת המכשיר. מה שכן משתדלים לעשות זה לבקש מניידת בהמשך הדרך לעצור אותו, אם יש ניידת כזו. לגבי הכיול - כל ממל"ז חייב לעבור כיול לפני כל משמרת. כלומר, פעמיים ביום. משמרת בוקר מתחילה ב- 8:00 ומשמרת צהריים ב-14:00. כלומר, שני דו"חות כיול ביום. בפועל הכיולים כמעט ולא מתבצעים. איך בודקים את זה? כל כיול צריך להירשם ביומן יעודי ביחד עם כל הבדיקות שנעשו. היומן הנ"ל נמצא בתחנת המשטרה. ההמלצה היא מיד לאחר קבלת הדו"ח (לא לחכות שהשוטר יחזור ואולי ירשום כיול רטרואקטיבית) לסור לתחנת המשטרה ולבדוק אם בוצע הכיול. נשאלת השאלה, מה ימנע משוטר למלא דו"ח כיול רטרואקטיבית, ולעשות "כאילו"? התשובה היא שכיול צריך להירשם עבור כל המשמרות של אותו יום, עם מספר המכשיר ושם השוטר (ניתן למצוא את שני הפרטים הללו בדו"ח שקיבלנו). כל הכיולים מסודרים כרונולוגית כך שאם אנו רואים בדו"ח "קפיצה" לתאריך או שעה קודמים ויש פגיעה בכרונולוגיה, הכיול לא נרשם כנדרש ואנו יכולים לטעון שלא בוצע כלל כיול. לכן חשוב להגיע לתחנה מיידית, רצוי לפני תום המשמרת של אותו שוטר. הבעיה עם אסטרטגיה כזו היא שלאחר השעה 15:00 אין עם מי לדבר בתחנה בדרך כלל. אם קיבלנו דו"ח בשעות אחה"צ או בערב - לסור לתחנה מייד בבוקר למחרת. בכל מקרה, בדיקה של דו"חות הכיול חשובה גם אם עברו כמה ימים. מה יש להפסיד מזה (חוץ מקצת זמן)? את דו"חות הכיול חייבים להראות לאזרח המבקש לראות אותם. אין לשוטר בתחנה סמכות לסרב להראות את דו"חות או יומן הכיול. סירוב כזה הוא מחשיד וישמש לטובתינו כראיה לנסיון להטות או לזייף ראיות לרעתינו. אם לא מראים לנו דו"ח, אז מבחינתנו לא הוכיחו לנו שבוצע כיול! המלצה נוספת - לבדוק טוב טוב את הבדיקות שהתבצעו למכשיר ולהשוות למה שכתוב בספר הכיול (ספר ההדרכה למכייל המכשיר שגם אותו חובה להראות לנו). כל סטיה קלה מהבדיקות מהווה עילה לביטול הדו"ח. קושיה נוספת שהקשתי היתה - מה ימנע משוטר למלא דו"ח לפני המשמרת כאילו כייל את המכשיר ובפועל לא התבצע הכיול? לשאלה הזו, כבר לא הייתה למכרי תשובה מעבר ל- "חס וחלילה! זה אסור באיסור חמור!". אשרי המאמין. והכי חשוב - לסתום את הפה! לא לברבר באוזני השוטר על דו"חות וכיולים. לקבל את הדו"ח עם פני "אכלתי אותה" ולא לתת לשוטר סיבה לא להיות נינוח! שלא יתחיל לחשוב על איך הוא חוזר לתחנה ו"משלים" את דו"ח הכיול. לסיכום אני חוזר ומדגיש: כל האמור לעיל נאמר לי off the record מזיכרון ולא כציטוט מספר חוקים. לי עצמי אין מושג אם מה שנאמר לי נכון בכל מאת האחוזים, אבל אני מעריך שהוא נכון לפחות ברובו. אם יש למאן דהוא שאלה, הערה או תיקון - בבקשה!