התלבטות לגבי לימודי מידענות

smailie

New member
התלבטות לגבי לימודי מידענות

שלום! אני בוגר לימודי תואר ראשון בספרות עברית ובמדעי המדינה ובקרוב תהיה לי גם תעודת הוראה. במשך הלימודים, גיליתי עניין רב בעבודתן של הספריות. למרות שלא למדתי את המקצוע באופן מסודר ופורמאלי, אני כבר די בקיא ומיומן בחיפושים אחרי חומר הדרוש לי ויודע היטב להעריך על איזה מדף אמצא ספרים מסויימים, באופן המתברר כמדוייק להפליא. לא התקשיתי מעולם למצוא את הספרים ואת המאמרים שישמשו מקורות לעבודותיי. תמיד ידעתי גם כיצד להתמצא במסגרת אתרי חיפוש, כמו למשל "חיפה מאגרים" או ספריות של מוסדות אקדמיים אחרים. מרצה לתעודת הוראה, שהתרשמה מהידע הביבליוגרפי ומהכרה טובה של מקורות עיוניים, אף ציידה אותי במכתב המלצה, לפיו בעבודה בתחום של ספרייה או ארכיון בהחלט אוכל לתרום רבות. מרצה אחרת הטילה עליי לסייע לשתי סטודנטיות שנתקלו בקושי באיתור חומרים שרלוונטיים לעבודת הסמינריון שלהן (לעתים, אף הייתי בעצמי מעדכן את אותה מרצה - ראש מחלקה לספרות ובעלת תואר ד"ר - על ספרים חדשים שהגיעו לספרייה או שבכלל ראו אור). כיום, אני מועסק במסגרת פרוייקט למיחשוב הארכיון של ישוב מגוריי. למרות הנטייה שגיליתי לעיסוק בתחום, יש לי התלבטות האם כדאי לי להירשם ללימודי מידענות וספרנות: אני אוהב במיוחד ספרות וכן עיון בנושאים הקשורים לידיעת הארץ ולהיסטוריה. החשש שלי הוא, שאחרי מסלול לימודים אמצא את עצמי מועסק במחלקת מיחשוב כלשהי, שבינה לבין התמחות בספרים ובמדעי הרוח אין ולא כלום (למשל, במסגרת בנק או מחלקה גדולה של בי"ח). לכן, לדעתי, שווה לי להשקיע בכיוון הזה, רק אם ההסמכה שאעבור תהיה מיועדת לעבודה בספריות או במסגרות למחקר אקדמי נטו. אני עדיין שוקל האם ללכת בעקבות השאיפות הקודמות שלי ולהירשם דווקא לתואר שני במה שרציתי תמיד: ארכיאולוגיה, ספרות השוואתית או יחסים בין - לאומיים. אני גם מקווה מאוד לכתוב בעתיד עבודת דוקטוראט ולכן מעוניין להירשם רק לתואר שני בתחום שהאופצייה הזאת קיימת בו. בנוסף, אני מעדיף לעבוד בתחום שיש בו מגע עם אנשים (הדרכה, למשל) ולא לשבת לבד כל היום, מול מחשב (כפי שמתנהלת עבודתי הנוכחית). אשמח לשמוע מה דעתכם.
 

חייםלוי

Member
מנהל
ברוך הבא. אני רואה שיש לך הרבה אופציות שזה

דבר טוב אבל מבלבל. צרות של עשירים
כאחד שגם עובד בין השאר במחלקת מיחשוב בספריה אני יכול להבין את החשש להיתקע רק מול מחשב כל היום בלי קשר לספרים. גם כך העבודה הספרנית, שלי לפחות, היא מול מחשב אבל עם הספרים ביד. אפשר ללמוד לדוקטורט גם בספרנות. אתי עובדות שתי נשים שכותבות את הדוקטורט שלהן בנושא הזה. אחת כבר ממש לפני סיום והשניה באמצע הדרך.כך שלימודי ספרנות לא יעצרו אותך ללמוד לתואר שלישי. ספריות הן שונות ויש בהן מחלקות שונות. יש כאלה שבהן אתה עושה הכל מקיטלוג ועד יעץ ויש כאלה, כמו שלי שבה ספרנים מתמחים בתחום מסוים. אבל גם אצלנו אפשר לגוון בשירות לקהל. לי יש תורנות קבועה בשירותי היעץ מלבד היותי מקטלג. כך שהעבודה מגוונת ולא משעממת אף פעם. מה שתבחר שיהיה בהצלחה.
 

sashkashurik

New member
זהו, בדרך כלל העבודה מגוונת.

עכשיו התפקיד שלי בעבודה הנוכחית היא ספרנית רכש, אבל אני מבלה גם המון זמן בדלפק היעץ ולפעמים אפילו בדלפק ההשאלה (זה כשיש מחסור בכוח אדם, כי חולים, חופשות וכו'). וכך גם כל האחרים פה - עושים רוטציה - גם עובדים מול הקהל וגם מול המחשב.
 
אני בכלל למדתי רוקחות בתואר הראשון

והשנה אני מתחיל תואר שני במידענות בבר אילן אחרי שאני כבר 3 שנים עובד בספריה אקדמאית כי החלטתי שזה הרבה יותר מהנה ומספק מאשר להיות רוקח. מה השם שלך? אני מתאר לעצמי שניתראה שם, לא? אני חושב שלעבוד בספריה אקדמית זה אמנם לא המון כסף (אך גם לא מעט) אבל מאוד מעניין עם המון כיווני התפתחות אישיים. בקשר להמשיך ללימודי דוקטוראט, דיברתי עם מרים פרבר שהיא ראש החוג של מידענות בבר אילן והיא אמרה שיש מסלול עם תיזה, שחוסך נ"ז וגם ניתן להמשיך ללמוד עוד כל שאני חושב שזה מאוד כדאי.
 

abcd80

New member
פרבר היא לא ראש החוג

אלא שפרה ברוכסון.. אבל פרבר היא חברת סגל בכירה ובהחלט יש לה ניסיון וידע רב בתחום.
 

yaaraher

New member
באיזו התמחות? אתה חושב שבר אילן מתאים?

אני יודעת שאין הרבה אופציות בארץ ללמוד מידענות אבל אני מתלבטת האם באמת ככה אני אגיע למקצוע שאני רוצה. מה עדיף, תעודה או תואר? שאלתי הרבה פעמים ולא כ"כ ענו לי כאן בפורום. אני הייתי רוצה לעבוד גם מול קהל וגם מול מחשב, ובגדול לעבוד על כל מיני פרויקטים לאורך זמן, כל מיני תחומים ולא "להיתקע" על נושא מסוים. אני חושבת שתחום החינוך יתאים לי אבל האם באמת תואר שני במידענות בבר אילן יביא אותי לשם? תודה מראש!
 
למעלה