התלבטות לגבי גן שנה הבאה...ארוך...

אמאדנה

New member
התלבטות לגבי גן שנה הבאה...ארוך...

הבעיה היא שאנחנו גרים בקיבוץ, בשכירות.... והגנים בקיבוץ- זה מה שיש. אז השנה היה נהדר- הגדול היה בגן נהדר עם גננת נהדרת וגם הקטן היה בגן קטן ואינטימי וחם .... עכשיו- הגדול הוא יליד ינואר כך שתמיד הוא הגדול בגן והקטו הוא יליד נובמבר כך שתמיד הוא הגול גדול או ממש הקטן... בשנה הבאה הגדול אמור לעבור לגן טרום חובה-חובה ולהשאר בו שנתיים - עד כתה א'.. השמועות על הגן הזה בקיבוץ הן לא משהו.... אומרים שהגננת חמה ואוהבת אבל שחוקה ולא מחדשת ושנתיים זה המון בגן הזה... הקטו אמור לעבור לגן שבו הגדול היה השנה ולהיות הקטן קטן.... זה ממש שונה ממה שהיה השנה שהוא היה הכי גדול בגן... אני מתלבטת בגלל שנראה לי ששנתיים להיות בגן טרום חובה - חובה זה יהיה יותר מידי בשביל הגדול שלי... אפילו עוברת לי פתאום מחשבה להשאיר אותו שנה נוספת בגן שבו הוא עכשיו (כמובן שבשנה הבאה הוא יהיה שוב הכי גדול אפילו בהפרשים גדולים יותר, למעשה כל חבריו עולים לגן חובה...) ואת הקטן לשים בגן אחר בקיבוץ שגם בו יהיה הגדול... אוף- כמה התלבטויות- אני מקווה שאתן מבינות את כל הסיטואציה... יש עוד אופציה- לשים את הגדול בגן חובה הלא משהו... ובשנה הבאה לשים אותו בגן חובה שיש בקיבוץ במסגרת בי"ס פתוח שקיים בקיבוץ... השאלה היא מה עם הכנה לכתה א '- שבטח לא עושים שם... ופה נשאלת השאלה אם בכלל ההכנה הזו שווה משהו ואם זה דבר שצריך להתחשב בו.... החזקתן מעמד עד כאן???? ממש תודה לכן.... אשמח לתובנות....
 

לאה_מ

New member
כמה נקודות למחשבה:

לא הייתי משאירה ילד בגן שבו אין בכלל ילדים בני גילו. בטח לא בגיל 4. זה גיל שבו הילדים זקוקים לאינטראקציה עם ילדים אחרים, וילדים בני 3 משחקים אחרת לחלוטין מאשר בני 4. אני מבינה שההתלבטות שלך לגבי הגן של הגדול היא בגלל טיב הגן. אם בכל מקרה בשנה הבאה אין לך אלטרנטיבות (למעט האפשרות להשאיר אותו שנה נוספת ללא בני גילו, שאמרתי כבר שבעיני זו לא אלטרנטיבה), הייתי שולחת לשם ורואה איך זה. אולי בסופו של דבר יתברר לך שלמרות השמועות את מרוצה. אולי להיפך - התחושה שלך ששנה אחת מספיקה שם תתחזק מספיק כדי להעביר אותו לגן החובה בביה"ס הפתוח. לגבי הכנה לכתה א' - לדעתי מוקדם מדי לדאוג לזה כבר עכשיו, אבל אם החשש שלך הוא בגלל שהמדובר בבי"ס פתוח, זה ממש לא קשור בעיני, ואני לא חושבת ש"בטח לא עושים שם". בעיני ההכנה הזו בהחלט "שווה משהו", וכדאי שהיא תתאים למסגרת המיועדת (אני מניחה שבי"ס פתוח מכין את התלמידים למה שיהיה בכתה א' באותו בי"ס, וזה נשמע לי נכון).
 

אמאדנה

New member
תודה לאה...ובנושא הכנה לכתה א'...

אין ספק שלנתק את הגדול מבני גילו זו לא אופציה...וחיזקת אותי בעניין... אין לי מושג אם אני רוצה לשלוח אותו לכתה א בבי"ס הפתוח...דוקא בי"ס הרגיל באזור שלנו הוא בי"ס טוב... אומרים... שוב, אין לי מושג , הכל עוד כ"כ רחוק ממני...השאלה היא אם אפשר פשוט בשביל המסגרת החיובית לשלוח לבי"ס הפתוח לגן חובה ואחר כך לבי"ס רגיל (גם מההבט הכלכלי...) בלי שיהיה משהו חסר בהכנה... ואולי אני יכולה להכין אותו לכתה א' בבית... מה זו בכלל ה"הכנה לכתה א".... מה היא כוללת?
 

לאה_מ

New member
הייתי מחכה עם הבירור הזה

(בסך הכל, זה לעוד שנתיים, ולא לשנה הבאה), אבל לדעתי אפשר לברר עם הגננת בגן בקיבוץ איזו הכנה היא עושה (האם היא, בין היתר, בקשר עם מורה מביה"ס האיזורי שלכם שבאה לגן ועובדת עם הילדים), ולברר במקביל בביה"ס הפתוח, איזה סוג של הכנה עושים להם שם. תראי, יש גם כל מיני קורסים פרטיים שעושים הכנה לכתה א' - לא יודעת אם זה רצוי ואם זה מועיל, אבל זו עוד אפשרות שאפשר לבחון. בעקרון, בעיני, מוכנות לכתה א' היא פונקציה של בשלות במספר תחומים - התחום הרגשי (יכולת לבצע משימות, להתארגן, לעשות דברים כי המורה אמרה ולאו דוקא כי זה מה שהכי מתחשק לך באותו רגע, יכולת להתמודד עם תסכולים, וכד'), התחום החברתי (יכולת להשתלב ולתפקד במסגרת כתתית ובית ספרית) והתחום הגרפו-מוטורי (היכולת להעתיק אותיות). שוב, זה מנסיוני כאמא, ולא מנסיון מקצועי - שאין לי בכלל בתחום הזה. בגן חובה עובדים על זה טיפין טיפין במשך כל השנה - אצלנו זה מתחיל מסביבה אוריינית (טוב, זה גם בטרום חובה), הילדים עובדים בגן בדפי עבודה ומקבלים מדי שבוע גם דף עבודה הביתה (לא חובה לעשות, אבל הם רוצים ועושים), הם משוחחים לקראת סוף השנה על המעבר לכתה א', על פרידה והתחלות חדשות, במשך השנה הם מבקרים בביה"ס הסמוך ומשתתפים שם במספר פעילויות (לא בשעורים - בד"כ מזמינים אותם לטקסים או לפעילויות חוץ-לימודיות בביה"ס), יש מורה מביה"ס הסמוך שמגיעה לגן פעם בשבוע-שבועיים ויושבת עם הילדים העולים לכתה א' בנושאים לימודיים (אותיות, כתיבה, חשבון בסיסי וכו') - בצורה משחקית ונחמדה, וכו'. זה לא משהו מרוכז, אבל זו בהחלט פעילות שמאפיינת את השנה בגן חובה. בקורסים פרטיים אני חושבת שמתמקדים בעיקר במיומנויות קריאה/כתיבה/חשבון, ובמשימות נוסח חוברות כתה א', וקצת מתפספס החלק החווייתי והרגשי - אבל אין לי נסיון עם קורס כזה (פשוט קשה לי לדמיין הכנה רגשית של קבוצה אקראית של ילדים בתוך פרק זמן מאד מוגבל).
 
בקשר למוכנות כיתה א'

אולי בגלל שעוד אין לי ילד בגיל הזה, אבל אני לא אוהבת את ה"פרויקט" הזה - מוכנת לכיתה א. אני חושבת שגן שעובד כמו שצריך מהרגע שהילדים נכנסים הוא לאט לאט מכין אותם כיתה א. אני חושבת שאת צריכה לבדוק עד כמה הילד שלך מתאים לבית הספר הפתוח שאני שמעתי עליו רק דברים טובים, ובכל זאת לא הייתי שמה שם את עופרי כי אני יודעת עד כמה עופרי יתבלבל שם וכמה זה לא מתאים לו. אם בכל מקרה את רוצה שהוא ילמד בבית ספר אז כן הייתי שמה אותו כבר עכשיו. כי ככה המעבר לכיתה א' יהיה לו הרבה יותר קל. ובקשר לקטן קצת התבלבלתי. לא הבנתי איפו הבעיה, הוא הרי אמור להכנס לגן שהגדול נמצא בו לא? ואם ככה אז את כבר יודעת שזה גן טוב לא? אז הוא יהיה הכי קטן, בכלל לא נורא.
 
למעלה