התאמת נפח משרה מלאה למצב שוק העבודה

SupermanZW

Well-known member
התאמת נפח משרה מלאה למצב שוק העבודה

לדעתי אם נבחן אחת ל4 שנים את מצב שוק התעסוקה ונווסת את מס´ שעות העבודה אשר יוגדר כמשרה מלאה באופן שימנע הגדלת האבטלה ובשאיפה להקטינה נוכל ליצור שיפור בשוק התעסוקה, מה דעתכם?
 
דבר ראשון- למה אחת לארבע שנים?

למה לא ליצור ועדת על שאחת מתפקידיה תהיה גם זו והיא תחליט כל שנה האם יש צורך בהתאמה- או לא? למה להגביל אם אפשר לווסת באופן יותר טבעי? מה יעשו מוסדות שצריכים להשאר פתוחים פרק זמן מסויים? כמו נותני שרותים, שרותים חיוניים (בטח יש עוד דוגמאות)? הם יצטרכו להעסיק עוד עובדים כי גם אם העובדים הקיימים יתיעלו- עדיין הם יצטרכו לתת שרותים גם מעבר לגבולות צמצום המשרה. ואז- יצטרכו להעסיק עוד עובדים והוצאותיהם יעלו. האם זה פייר להפיל עליהם? ואם מדובר בחנות כלי בנין קטנה? במסעדה? אתה ממוטט אותם, לא?
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

אני חושב שדי בויסות פעם ב4 שנים משום שנראה לי לא סביר שיחולו שינויים משמעותיים בהיקף המשרה הנדרש לשמירת רמת אבטלה נמוכה כל שנה. במוסדות אשר צריכים להשאר פתוחים פרק זמן מסויים יתכן שיום העבודה יתחלק ליותר משמרות אך יהיו פחות עובדים במשמרת, כך שיווצר איזון. בחנות כלי בניין הפתוחה מהבוקר עד הערב יהיה עדיף להעסיק עובד במשמרת בוקר (08:00-15:00) ועובד במשמרת ערב (15:00-22:00), זה יותר זול מאשר להעסיק עובד מהבוקר עד הערב (נניח 08:00 עד 22:00) ולשלם לו ע"פ שעות נוספות. במסעדה ממילא עובדים המלצרים במשמרות קצרות, אז דבר לא ישתנה.
 
אבל הטבחים לא...ובנוגע לחנויות

עדיין אתה מדבר על הכפלת שכר העובדים!! זה נטל לא קטן... האם מוצדק להפיל על המעביד את נטל האבטלה? הרי שוב, פגיעה חזקה מדי בו תביא לאפקט הפוך- של קריסה מסויימת... אם אני לא טועה אחד המדדים לחוסנה של כלכלה הינו מספר העסקים הקטנים שנפתחים מדי שנה...לא?
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

גם להעסיק טבחים במשמרות משתלם יותר מלהעסיק טבח מהבוקר עד הערב. לא דיברתי על הכפלת שכר העובדים אלא על העלאה הדרגתית בשכר לשעה תוך צמצום נפחי המשרות, וממילא מבחינה כלכלית גם היום עדיף להעסיק שני עובדים במשמרות מעובד אחד מהבוקר עד הערב כאשר יש לשלם לו על שעות נוספות שכר גבוה יותר, וממילא ההתייעלות גורמת לכך שבכל משמרת יהיו פחות עובדים כך שנוצר איזון בין מספר המשמרות למספר העובדים למשמרת. אפשר לשנות את מיסוי החברות והעסקים כך שאחוז המיסים שישלמו על הכנסותיהם יהיה ביחס הפוך לכמות העובדים, הדבר יסייע גם לעסקים הקטנים.
 
קח לדוגמה עסק קטן

מסעדה. טבח, עוזר טבח, שני מלצרים ומנקה. סבבה? אם אתה מקטין את המשרה שלהם כדי לשמור על אותו תזרים הכנסות המסעדה צריכה לקחת עוד עובדים? נניח המסעדה היתה פתוחה 8 שעות. אחרי הרפורמה שאתה מציע היא צריכה להעסיק עוד עובדים בחלקי משרה או להעסיק אותם עובדים שעות נוספות. כך או כך- ההוצאות שלהם על העסקת עובדים עולות. איזו דרך אחרת יש להבין את זה? היעול לא משנה כאן כיוון שהיעול הוא לאותו פרק זמן שהם עובדים. ועדיין- לא תוכל לפטר מלצר אחד ולהסתפק באחד, ואם כן תוכל- אז שוב, לא שינית דבר בשוק העבודה ורק הגדלת את האבטלה. אני לא מצליח למצוא את הדרך שההצעה שלך תחול על כולם ולא רק על משרדים, אוניברסיטאות ושאר עבודות צווארון לבן...
 

SupermanZW

Well-known member
תגובה

בעקבות עליית כמות שעות הפנאי אנשים יבלו יותר זמן במסעדות ומקומות בילוי, הדבר יגרום לעליה בהכנסותיהם והדבר יקזז את השפעת העלאת עלות העסקת העובדים במקומות אלה, בעקבות הקטנת האבטלה יהיו גם פחות עניים וכשההכנסה הממוצעת לנפש עולה כך גם עולה הצריכה וכשעולה הצריכה העסקים פורחים.
 
אני לא חושב שסיבה כזו עשויה להיות

הצדקה לפגיעה במקומות עבודה תלויים. נכון- הגרף שאתה מצייר נשמע לי נכון- אבל זה סיכון אדיר, כי אם אתה טועה ואנשים מסיבה שהיא לא ילכו למסעדות- רוב המסעדות יעלמו. ואם אנשים לא ילכו למשחקיות- גם הן תסגרנה. אתה "משחק" במוסדות הקטנים, בלי שיש לנו ידע אמיתי לאן יתגלגלו הענינים. על פניו זה עשוי להיות נכון- אבל זה צריך להסתמך על סטטיסטיקות, מודלים. אסור להשאיר מקום לטעויות. זה יפה בתיאוריה, אבל אתה יכול להוכיח שזה יקרה בפרקטיקה? כי אם האנשים יחליטו דוקא לשים כסף בקופות? אם דוקא לשם ילך רוב הכסף, מה אז?
 

SupermanZW

Well-known member
אם הייתי כלכלן הייתי בונה לך מודל

אני רק הצעתי רעיון תיאורטי, אני מקווה שמישהו שמבין יותר ממני בכלכלה יוכל לבנות על כך מודל או לערוך מחקר בנושא.
 

Boogieman

New member
דבר אחד ברור.

כל שיפור בהכנסותיהם של השכירים יבוא בהכרח על חשבון רווחיהם של המעסיקים. אין דרך אחרת לעשות את זה. אז הרעיון הוא טוב ונכון, אבל המעסיקים יפסידו ממנו. השאלה היא איך לגרום לזה שעסקים קטנים, שמתח הרווחים שלהם נמוך גם ככה, לא ייפגעו. ואיך אפשר לעשות את זה בלי כל מני וועדות ומפקחים מטעם הממשלה.
 
אתה חייב פיקוח- ואיזה גוף יכול לפקח

חוץ מהממשלה? בטח שלא ביטוח לאומי, נכון? ובטח יש דרכים להגן על עסקים קטנים. אבל הסכנה גדולה, לא? והאמת? אני מעדיף להקשיב קצת מאשר לדבר...אין לי מושג לאן זה הולך מכאן...
 

Boogieman

New member
זאת שאלה טובה.

אין לי אמון בממשלה, לא באופן כללי ולא בנקודה הזאת. זה מה שקורה, למעסיקים עדיף להעסיק מעט עובדים, להוציא מקסימום תפוקה מכל עובד ולשלם לו כמה שפחות. לזה קוראים, בצורה אבסורדית, "יעילות". למעסיקים גם כדאי שתהיה אבטלה כי כיש אבטלה אז ערך העבודה יורד ולמעסיקים יותר קל למצוא עובדים שיסכימו לעבוד בשכר נמוך. הרעיון שהועלה כאן הוא שיכניסו את המובטלים למעגל העבודה, יורידו את מספר השעות לעובד ויגדילו את המשכורת לשעה. זה נכון והגיוני, זה בהחלט טבעי שכשהמשק צומח אנשים יעבדו פחות וירוויחו יותר. אבל זה לא קורה כי אם זה יקרה אז רווחיהם של המעסיקים יהיו הרבה יותר קטנים מאשר עכשיו. קראת שבנק ישראל אומר שפירות הצמיחה מגיעים רק לעשירים? אז על זה מדובר. יש צמיחה, העשירים מתעשרים אבל העובדים לא עובדים פחות ולא מרוויחים יותר. ועכשיו לנקודה שהתחלנו ממנה, הפוליטיקאים פשוט לא יוכלו להרשות לעצמם פגיעה כזאת בעשירי הארץ כי הם מקבלים מהם "תרומות" למסע הבחירות כדי שלא ינקטו צעדים מסוג זה. גם אם הממשלה תקדם מהלך כזה (ולזה יידרש מאבק ציבורי היסטרי לגמרי), אני חושב שפקידי המדינה יאכפו את החוק הזה באותה מידה שהם אוכפים את חוקי שכר המינימום וכו'. במילים אחרות, לא יאכפו אותו בכלל.
 
הכל מוביל תמיד לאותו מעגל...

בשנה האחרונה אני עוסק בדרך לשנות את הראש- לא את הזנב. ז"א שהזנב יחליט שנמאס שמכשכשים בו ויחליט לכשכש בכלב... ביצעתי כמה נסיונות מענינים- שחלקם נכשלו אבל לימדו אותי המון. אם תרצו- אספר על עקרונותי בכמה מילים. אבל העיקרון הוא כזה- כאשר אנו, שיודעים את תחלואי השילטון מלמטה, נחליף אותה בלב תמים ללא נפילה במלכודות שלהם- אפשר יהיה להקים הכל מבראשית ללא תלות בבעלי הון ושיקולים זרים. הכל לטובת המדינה ועמה בלבד, ללא שיקולים אגואיסטיים וזרים. לכן כל מה שעשינו עד עכשיו הוא נחמד- אבל לא פרקטי. לכן החלטתי להקים מפלגה חדשה. יש לי תומכים, אפילו פעילים, אבל מעט מאוד אנשים שמוכנים ללכת עד הסוף ומוכנים לקבל עקרונות מאוד קשוחים כדי שלא נהפך להיות כמוהם. רבים מהאנשים שהיו חיפשו את הרווח האישי שלהם אך כאשר שללתי הוצאת כספים דומה להיום- התפוצצו. הקיצר- לא קל למצוא סגפנים בכוח שיסתפקו במועט, יכבשו את השילטון ויהפכו את המציאות שלנו לטובה יותר. אני תיכף עף הביתה- אבל אני אחזור. אני מבטיח...גם אם אנחנו "רק" ארבעה...
 

SupermanZW

Well-known member
שינוי שיטת המיסוי

אם המיסים שישלמו העסקים על הכנסותיהם יהיו ביחס הפוך לכמות העובדים המועסקים זה יוכל לפתור את הבעיה שעלולה להווצר לעסקים הקטנים.
 

Boogieman

New member
ממש לא.

אמנם עסק שמעסיק 3 עובדים ישלם פחות מס מעסק שמעסיק 2. אבל לפי ההצעה שלך, הסקים קטנים ישלמו, באופן יחסי, יותר מס מאשר עסקים גדולים שמעסיקים מראש יותר עובדים מאשר עסק קטן. אז מדובר בעידוד עסקים גדולים על חשבון הקטנים.
 

SupermanZW

Well-known member
לעסקים קטנים ממילא יש פחות הכנסות

לכן הם משלמים פחות מיסים, אחוזי המס צריכים להיות פונקציה של רמת ההכנסות וכמות המועסקים גם יחד. אם יש לך רעיון יותר אפקטיבי אשמח לקרוא עליו.
 

Boogieman

New member
זה לא ממש משנה.

בהרבה עסקים, המעמסה של העסקת יותר עובדים לא תהיה שווה את ההקלה במס. בכל מקרה, חברות ענק יזקו בהקלות מס הרבה יותר גדולות. אני לא אומר שהרעיון לא נכון, מה שאני אומר ששיטת מיסוי כזו או אחרת יכולה להיות רק כלי אחד מני רבים, וגם אז היא צריכה להיות ממוקדת מאוד. הבעיה היא אחרת, איזה מנוף פוליטי יכול לאפשר מהלך כזה?
 
למעלה