השחרת שיניים כתוצאה ממכה

השחרת שיניים כתוצאה ממכה

בשבוע האחרון שמנו לב כי שתי השיניים הקידמיות של בנינו החלו להשחיר. אנו קושרים את האירוע למכה שהוא קיבל לפני כשבועיים במסגרת הגן. המכה הייתה יבשה, לא ירד דם והשיניים לא זזו. פניתי לרופא כדי שיבדוק את השיניים וישלול עששת. אכן הרופא שלל עששת. המלצתו של הרופא הינה שני טיפולי שורש וציפוי השיניים כדי להסתיר את הצבע השחור. כמו כן, לטענתו כדאי לנסות לבצע את הטיפול ללא הרדמה ורק במידה ויובחן כי הטיפול מכאיב אז נבצע הרדמה מקומית. הרופא ציין גם כי ישנם מצבים ששיניים שהשחירו חזרו לצבען הרגיל (כאשר מדובר בשיני חלב). ההמלצה די בילבלה אותנו ואף הלחיצה מאוד, אנחנו מאוד מקפידים על תזונה נכונה, צחצוח שיניים בוקר וערב וכל מה שנדרש כדי לא להתקרב למצבים כאלה ופתאום .... האם המלצת הרופא נשמעת נכונה? האם יש אלטרנטיבות אחרות? טיפול שורש ללא הרדמה, איך? בהנחה שלא מדובר בעששת האם השיניים השחורות עלולות לפגוע בשיניים הקבועות המתהוות או בשיניים אחרות? כל מידע נוסף יתקבל בברכה. תודה מראש, חלי
 
השחרת שיניים מחבלה

האם בוצע צילום של השיניים? אם שינוי הצבע אכן קרה בעקבות חבלה שארעה לפני פחות מ-3 שבועות, יתכן שהוא על רקע שטף דם בתוך השן ובמקרה כזה אכן השן צפויה להתבהר, ולפעמים אף לחזור לצבעה המקורי. שינוי צבע לאפור שקורה אחרי יותר מ-3 שבועות מהחבלה (לפעמים אף מספר חודשים לאחר החבלה) בד"כ מעיד על נמק (מוות) במוך (עצב) השן. בשיני חלב, אם פרט לשינוי הצבע (ולא משנה מה עוצמתו של שינוי הצבע לאפור) אין סימני דלקת כמו נפיחות, ניידות של השן, כאבים, ספיגה של השורש וכו', אין צורך בטיפול שורש/עקירה והשן נשארת למעקב הכולל בדיקה וצילום. לפי תאורך, אם החבלה טריה יחסית ואין ממצאים נוספים פרט לשינוי הצבע לאפור, נראה שיש להשאיר את השן למעקב. המעקב נועד לאתר אם יש שינוי כלשהו במצב השיניים כדי להתערב בזמן (טיפול שורש או עקירה) על מנת למנוע פגיעה בשן הקבועה המתפתחת. לא ציינת בן כמה הילד. הגיל משמעותי לגבי ההחלטה אם לטפל עם/בלי הרדמה וכן גם מידת שיתוף הפעולה שלו. לעניין הצבע השחור: טיפול שורש בשן חלב בד"כ אינו משפר את צבעה של השן אלא שומר על שלמותה ובריאותה בלבד. אם השן שלמה ואינה שבורה, בד"כ אין צורך בכתר להסתרת הצבע האפור/שחור, אלא אם ההורים מאד רוצים. השחזורים הקדמיים בשיני חלב בעלי נטיה גבוהה למדי לשברים/סדקים ואם השן מאד כהה גם לא יצליחו להסתיר זאת לגמרי ויש לקחת זאת בחשבון. בהצלחה.
 
השחרת שיניים מחבלה

מדובר בילד בן 3 ו- 8 חודשים. אכן בוצע צילום של השיניים והרופא טוען שסביר להניח שיש דלקת. אני לא בטוחה שהמסקנה שלו נבעה מהצילום. אין שום סימן חיצוני המעיד על בעיה למעט שינוי בצבע השיניים. הילד לא מתלונן על כאבים והשיניים יציבות מאוד. כמה זמן מומלצת תקופת מעקב? אני מעוניינת לקחת אותו לחוות דעת נוספת, האם צריכה להיות בעיה עם צילום נוסף בתקופה של שבוע? תודה על ההתייחסות!
 
המשך

בד"כ המעקב הוא 6 שבועות לאחר הבדיקה הראשונה, אם אין ניידות, ספיגת שורש או סימנים מחשידים אחרים. אם בבקורת (שמבוצע בה צילום חוזר) אין סימני דלקת, המעקב הבא יהיה כעבור כ-3 חודשים וככל שמתרחקים ממועד החבלה ואין ממצאים הדורשים התערבות, הרווח בין הפגישות גדל. לפי תאורך בהחלט כדאי לשמוע דעה נוספת מרופא שיניים שעבר התמחות ברפואת שיניים לילדים ובקיא בחבלות. אין בעיה לבצע צילום נוסף, אבל כשאת לוקחת את הילד לחוות דעת נוספת כדאי לבקש את הצילום שבוצע אצל הרופא הראשון על מנת לחסוך, אולי, צילום חוזר. יתכן שהרופא החדש ירצה בכ"ז לבצע צילום חוזר אבל עדיף להביא את הצילום הקיים. כיוון שלא בוצע טיפול ע"ס הצילום, הרופא חייב לתת לך את הצילום. בהצלחה.
 
למעלה