הרצון העז להיות מישהו

solsad

New member
הרצון העז להיות מישהו

איך קוראים בשפה מקצועית לשאיפה העזה להיות גוף אחר ? נאמר זקנה שרוצה להיות נער זכר. מה המונח וההסבר הפסיכולוגי והפילוסופי לרצון להיות מישהו אחר, גם כשעוצמת הרצון היא חזקה במיוחד וגם במחיר גבוה שהרצון העצום הזה מפריע לתפקודו הנפשי של הרוצה כל כך ולמרות שחוסר התקציב (לניתוחים פלסטיים למימוש הרצון) מוסיף סבל רב ?
 
אהלן

כרכת מספר מצבים שאינם בהכרח דומים. 1. שינוי מין - אפשרי לשנות מין גם בגיל מבוגר 2. ניתוחים פלסטים - בחברה שלנו מי שלא מרוצה מאיך שחלק מסוים מגופו נראה נקרא "לקוח" (של קוסמטיקה, של מכוני כושר, של מכוני הסרת שיער, של ניתוחים פלסטים וכך הלאה). 3. רצון שינוי למצב שאינו אפשרי, למשל שינוי על פני גיל (למשל מזקן לנער), או אי שביעות רצון מתמדת מאבר מסוים למרות שאיש אינו רואה את ה"פגם" אני אתיחס מכאן והלאה רק לסעיפים 2 ו3 - יש אפשרויות רבות לסיבות, המשמעויות שהאדם משייך למצב הנוכחי והמשמעויות שהאדם משייך למצב הרצוי, בפרט בתוך חברה מסוימת, אבל - השם פחות משנה, מה שמשנה זה ההפרעה לתפקוד והסבל הרב. המתעקשים על מונח מקצועי יכולים לחפש חומרים על BDD אבל גם שם מה שמשנה זה רמת הסבל והעיסוק הכפייתי בפער בין המצוי לרצוי שלא ניתן להשגה. במצב של סבל רב (ולא חייבים לחכות למצב של סבל רב לשם כך) אני מציעה לפנות לטיפול וכשמדובר במחשבה כפייתית חוזרת רצוי להתיעץ בנוגע לנטילת תרופות העוזרות במניעת מחשבות כפייתיות חוזרות. אני כותבת זאת כי לפעמים מחשבות כפייתיות חוזרות יכולות להיות במגוון תחומים, ואפשר למשל לחשוב על מונחים והסברים פסיכולוגים ופילוסופים (וגם סוציולוגים) לפחד מחיידקים הגורם לשטיפת ידיים חוזרת ונשנית, או לחשש שהדלת נותרה פתוחה ובדיקת דלתות וחלונות אינספור פעמיים אבל לפעמים הבעיה נעוצה לא בתוכן (יש יתרונות לשטיפת ידיים, לנעילת דלתות, והרבה היו רוצים להיות צעירים יותר או עם גוף שנראה קצת אחרת בפרט בחברה שלנו) זה יכול להיות דבר מובן ואפילו נפוץ אלא במינון כלומר בכפייתיות - בנפח של העיסוק בזה, הסבל מהעיסוק בזה, הפגיעה בתפקוד מהעיסו'ק בזה.
 

ConfusedGuy

New member
סתם מתוך סקרנות...

האם מדובר ב'הפרעה' גנתית ? האם האובסיסיה הכפייתית הזאת לדברים כמו שטיפת ידיים ובדיקת דלתות וכל מיני דברים דומים היא הפרעה גנתית ? האם העובדה שאדם אחד לוקה בא מעלה את הסיכויים שצאציו ילקו בה ? במידה וכן, אדם שיתגבר על הבעיה באמצעות טיפול עדיין ינשא את ההפרעה גנתית ? במידה ולא, אז אני כנראה מתבלבל, כי נדמה לי שקראתי משהו כזה איפשהו פעם...
 
אהלן

שטיפת ידיים ובדיקת דלתות באופן אובססיבי הם סימפטומים אפשריים של OCD, obsessive compulsive disorder אבל התנהגות כפייתית לא מחייבת OCD, וOCD לא מחייב התנהגות כפייתית (יש גם סוג של מחשבות בלבד, ללא התנהגות). בנוגע לסיבות- כמו במקרים אחרים מדברים על קומבינציה של ביולוגיה (רגישות מלכתחילה) וסביבה (למשל בעקבות לחצים או חוויה טראומטית). בOCD יש קושי בספיגת סירוטנין, קושי כזה יכול להיות קשור גם לדכאון ולהפרעות אכילה מסוימות (לכן בשלושתם מטפלים פעמים רבות באותו סוג תרופות, רק במינונים שונים). בנוגע לצאצאים - הקשר הוא לא 1, ואי אפשר לדעת מה תרם בהכרח יותר הביולוגיה או הסביבה בדור הנוכחי, וניתן לשער עוד פחות על הדור הבא. אם היא אכן "תעבור דור" אצל מי שעבר טיפול אני מקווה שדור ההורים שחווה זאת בעצמו יהיה מודע יותר, יאתר סימנים מטרימים מוקדם יותר (פרפקציוניזם למשל) , וידאג לטיפול כדי לצמצם את הסבל.
 

solsad

New member
אני מודה לך מכל הלב על שפע הידע שנתת

שבוע טוב
 
למעלה