כפי שקיימת ה-RER בפריס או ה- S-bhan בברלין כך גם בגוש-דן צריכה להיות רשת רכבות פרברית.
כיום הרשת הפרברית בגוש דן מתבססת על רכבת ישראל אבל לרכבת כבדה יש חסרונות בנסיעות בתוך המטרופולין
כמו פריסת מסילות ותחנות, תלות בלוח זמנים של קווים ארציים, עלות תפעול ועוד.
מטרת הרשת הפרברית: שירות רכבתי בגוש דן עם פריסת תחנות רחבה משמעותית בהשוואה לרכבת כבדה
וחיבור טוב יותר בין המטרופולין לערים "פרבריות" כמו מודיעין ומודיעין עילית, רחובות, בית שמש ועוד.
למעשה זאת רשת אשר תחליף את רכבת ישראל בקווים בגוש דן
ותהווה רשת משלימה לרשת המטרו.
איך רשת כזאת צריכה להיראות ?
לדעתי זאת צריכה להיות רשת מסילות על תשתית נפרדת מרכבת ישראל, ללא מפגשי כביש-מסילה או מפגשים עם הולכי רגל.
אני מניח שהרכבת צריכה להיות סוג של רכבת קלה/מטרו, עם חשמול פס שלישי ורצפה גבוהה.
תוואי הרשת: הרשת תסתמך על צירים מהירים, צירי אורך כמו נתיבי איילון, כביש 4 וכביש 40,
וצירי רוחב כמו 531, 431, כביש 44, מסילת הירקון ועוד,
מעבר לאלו תהיינה שלוחות לאזורים פרבריים אחרים וערים מחוץ לגוש דן
בתקווה שבנייה בצירים אלו ובצירים פרבריים אחרים תהיה זולה ביחס למטרו ורכבת כבדה.
אני חושב שבחלק מהצירים הרכבת צריכה לעבור בגישור מעל הרחוב כדי להוזיל עלויות,
בארץ יש המון התנגדות לבנייה כזאת אבל בכבישים רחבים זאת דרך זולה ומהירה לבנייה.
אפשר להקביל אותה לרשת מטרו בצירים המהירים אשר נבחנה בעבר
אך עם שני שינויים משמעותיים,
לא תהיה כניסה למרכזי ערים וכן תהיה התפשטות לאזורים יותר פרבריים.
קווים פרבריים
מודיעין ובית שמש: בערים אלו הרכבת הפרברית תחליף את הרכבת הכבדה,
זה יתן יתרונות בהגדלת פריסת התחנות וביכולת להיכנס לתוך הערים.
בית שמש התפשטה באופן משמעותי לכיוון דרום והמרחק בין תחנת הרכבת לדרום העיר הוא 6 קילומטר בקו אווירי,
את הרכבת הפרברית יהיה ניתן להאריך לדרום העיר,
כנראה שלא דרך המרקם העירוני הצפוף אבל ניתן למצוא איזשהו תוואי,
בנוסף לכך ייתכן ויהיה ניתן לחבר את הרכבת לקו הישן לירושלים
אשר עתיד לעבור המרה לרכבת קלה.
למודיעין ניתן ליצור שני קווים, אחד לכיוון מודיעין עילית ואחד לכיוון אזורי ההתפתחות העתידיים של העיר,
בנוסף לכך יהיה ניתן להאריך את התוואי לאורך כביש 443 כדי ליצור חיבור לירושלים.
הערים הללו תאבדנה את החיבור לרכבת הכבדה אך זה לא משמעותי מכיוון שהן לא נמצאות על קו ראשי
אלא שלוחה ולכן חוץ מקו לגוש דן אין להן עוד קווים.
רחובות
לרחובות יהיו שני קווים, אחד לכיוון רחובות ההולנדית בתוואי שרובו צמוד לרכבת הכבדה (בנוסף אליה, לא במקומה)
והשני דרך שדרות מנחם בגין (רחובות מזרח) וכבישים 40 ו-411 עד תחנת הרכבת מזכרת בתיה,
משם ניתן להאריך עוד קצת כדי להתחבר לקו לבית שמש.
שוהם
לפי התמונה, מניח שאת רוב התוואי ניתן לבנות מעל הקרקע
עם כניסה תת קרקעית למרכז העיר.
יש עוד כמה תוואים אשר ניתן לעשות כמו ראש העין, אריאל, נתניה,
יישובים לאורך כביש 4 בין רעננה לחדרה ועוד.
לסיכום, בהינתן וקיימת היתכנות הנדסית וכלכלית ליצירת רשת כזו אז בהחלט יהיו לה יתרונות רבים בהשוואה לרכבת הכבדה
ולמעשה היא תהווה סוג של רשת משלימה לקווי המטרו.
כיום הרשת הפרברית בגוש דן מתבססת על רכבת ישראל אבל לרכבת כבדה יש חסרונות בנסיעות בתוך המטרופולין
כמו פריסת מסילות ותחנות, תלות בלוח זמנים של קווים ארציים, עלות תפעול ועוד.
מטרת הרשת הפרברית: שירות רכבתי בגוש דן עם פריסת תחנות רחבה משמעותית בהשוואה לרכבת כבדה
וחיבור טוב יותר בין המטרופולין לערים "פרבריות" כמו מודיעין ומודיעין עילית, רחובות, בית שמש ועוד.
למעשה זאת רשת אשר תחליף את רכבת ישראל בקווים בגוש דן
ותהווה רשת משלימה לרשת המטרו.
איך רשת כזאת צריכה להיראות ?
לדעתי זאת צריכה להיות רשת מסילות על תשתית נפרדת מרכבת ישראל, ללא מפגשי כביש-מסילה או מפגשים עם הולכי רגל.
אני מניח שהרכבת צריכה להיות סוג של רכבת קלה/מטרו, עם חשמול פס שלישי ורצפה גבוהה.
תוואי הרשת: הרשת תסתמך על צירים מהירים, צירי אורך כמו נתיבי איילון, כביש 4 וכביש 40,
וצירי רוחב כמו 531, 431, כביש 44, מסילת הירקון ועוד,
מעבר לאלו תהיינה שלוחות לאזורים פרבריים אחרים וערים מחוץ לגוש דן
בתקווה שבנייה בצירים אלו ובצירים פרבריים אחרים תהיה זולה ביחס למטרו ורכבת כבדה.
אני חושב שבחלק מהצירים הרכבת צריכה לעבור בגישור מעל הרחוב כדי להוזיל עלויות,
בארץ יש המון התנגדות לבנייה כזאת אבל בכבישים רחבים זאת דרך זולה ומהירה לבנייה.
אפשר להקביל אותה לרשת מטרו בצירים המהירים אשר נבחנה בעבר
אך עם שני שינויים משמעותיים,
לא תהיה כניסה למרכזי ערים וכן תהיה התפשטות לאזורים יותר פרבריים.
קווים פרבריים
מודיעין ובית שמש: בערים אלו הרכבת הפרברית תחליף את הרכבת הכבדה,
זה יתן יתרונות בהגדלת פריסת התחנות וביכולת להיכנס לתוך הערים.
בית שמש התפשטה באופן משמעותי לכיוון דרום והמרחק בין תחנת הרכבת לדרום העיר הוא 6 קילומטר בקו אווירי,
את הרכבת הפרברית יהיה ניתן להאריך לדרום העיר,
כנראה שלא דרך המרקם העירוני הצפוף אבל ניתן למצוא איזשהו תוואי,
בנוסף לכך ייתכן ויהיה ניתן לחבר את הרכבת לקו הישן לירושלים
אשר עתיד לעבור המרה לרכבת קלה.
למודיעין ניתן ליצור שני קווים, אחד לכיוון מודיעין עילית ואחד לכיוון אזורי ההתפתחות העתידיים של העיר,
בנוסף לכך יהיה ניתן להאריך את התוואי לאורך כביש 443 כדי ליצור חיבור לירושלים.
הערים הללו תאבדנה את החיבור לרכבת הכבדה אך זה לא משמעותי מכיוון שהן לא נמצאות על קו ראשי
אלא שלוחה ולכן חוץ מקו לגוש דן אין להן עוד קווים.
רחובות
לרחובות יהיו שני קווים, אחד לכיוון רחובות ההולנדית בתוואי שרובו צמוד לרכבת הכבדה (בנוסף אליה, לא במקומה)
והשני דרך שדרות מנחם בגין (רחובות מזרח) וכבישים 40 ו-411 עד תחנת הרכבת מזכרת בתיה,
משם ניתן להאריך עוד קצת כדי להתחבר לקו לבית שמש.
שוהם
לפי התמונה, מניח שאת רוב התוואי ניתן לבנות מעל הקרקע
עם כניסה תת קרקעית למרכז העיר.
יש עוד כמה תוואים אשר ניתן לעשות כמו ראש העין, אריאל, נתניה,
יישובים לאורך כביש 4 בין רעננה לחדרה ועוד.
לסיכום, בהינתן וקיימת היתכנות הנדסית וכלכלית ליצירת רשת כזו אז בהחלט יהיו לה יתרונות רבים בהשוואה לרכבת הכבדה
ולמעשה היא תהווה סוג של רשת משלימה לקווי המטרו.
