הצעה לרשת רכבות פרברית בגוש-דן (וקצת ירושלים).

toto9

Active member
כפי שקיימת ה-RER בפריס או ה- S-bhan בברלין כך גם בגוש-דן צריכה להיות רשת רכבות פרברית.
כיום הרשת הפרברית בגוש דן מתבססת על רכבת ישראל אבל לרכבת כבדה יש חסרונות בנסיעות בתוך המטרופולין
כמו פריסת מסילות ותחנות, תלות בלוח זמנים של קווים ארציים, עלות תפעול ועוד.

מטרת הרשת הפרברית: שירות רכבתי בגוש דן עם פריסת תחנות רחבה משמעותית בהשוואה לרכבת כבדה
וחיבור טוב יותר בין המטרופולין לערים "פרבריות" כמו מודיעין ומודיעין עילית, רחובות, בית שמש ועוד.
למעשה זאת רשת אשר תחליף את רכבת ישראל בקווים בגוש דן
ותהווה רשת משלימה לרשת המטרו.

איך רשת כזאת צריכה להיראות ?
לדעתי זאת צריכה להיות רשת מסילות על תשתית נפרדת מרכבת ישראל, ללא מפגשי כביש-מסילה או מפגשים עם הולכי רגל.
אני מניח שהרכבת צריכה להיות סוג של רכבת קלה/מטרו, עם חשמול פס שלישי ורצפה גבוהה.

תוואי הרשת: הרשת תסתמך על צירים מהירים, צירי אורך כמו נתיבי איילון, כביש 4 וכביש 40,
וצירי רוחב כמו 531, 431, כביש 44, מסילת הירקון ועוד,
מעבר לאלו תהיינה שלוחות לאזורים פרבריים אחרים וערים מחוץ לגוש דן
בתקווה שבנייה בצירים אלו ובצירים פרבריים אחרים תהיה זולה ביחס למטרו ורכבת כבדה.

אני חושב שבחלק מהצירים הרכבת צריכה לעבור בגישור מעל הרחוב כדי להוזיל עלויות,
בארץ יש המון התנגדות לבנייה כזאת אבל בכבישים רחבים זאת דרך זולה ומהירה לבנייה.

אפשר להקביל אותה לרשת מטרו בצירים המהירים אשר נבחנה בעבר
אך עם שני שינויים משמעותיים,
לא תהיה כניסה למרכזי ערים וכן תהיה התפשטות לאזורים יותר פרבריים.
1763367524411.png

קווים פרבריים
מודיעין ובית שמש:
בערים אלו הרכבת הפרברית תחליף את הרכבת הכבדה,
זה יתן יתרונות בהגדלת פריסת התחנות וביכולת להיכנס לתוך הערים.

בית שמש התפשטה באופן משמעותי לכיוון דרום והמרחק בין תחנת הרכבת לדרום העיר הוא 6 קילומטר בקו אווירי,
את הרכבת הפרברית יהיה ניתן להאריך לדרום העיר,
כנראה שלא דרך המרקם העירוני הצפוף אבל ניתן למצוא איזשהו תוואי,
בנוסף לכך ייתכן ויהיה ניתן לחבר את הרכבת לקו הישן לירושלים
אשר עתיד לעבור המרה לרכבת קלה.

למודיעין ניתן ליצור שני קווים, אחד לכיוון מודיעין עילית ואחד לכיוון אזורי ההתפתחות העתידיים של העיר,
בנוסף לכך יהיה ניתן להאריך את התוואי לאורך כביש 443 כדי ליצור חיבור לירושלים.

הערים הללו תאבדנה את החיבור לרכבת הכבדה אך זה לא משמעותי מכיוון שהן לא נמצאות על קו ראשי
אלא שלוחה ולכן חוץ מקו לגוש דן אין להן עוד קווים.
1763367681000.png

רחובות
לרחובות יהיו שני קווים, אחד לכיוון רחובות ההולנדית בתוואי שרובו צמוד לרכבת הכבדה (בנוסף אליה, לא במקומה)
והשני דרך שדרות מנחם בגין (רחובות מזרח) וכבישים 40 ו-411 עד תחנת הרכבת מזכרת בתיה,
משם ניתן להאריך עוד קצת כדי להתחבר לקו לבית שמש.
1763367742924.png

שוהם
לפי התמונה, מניח שאת רוב התוואי ניתן לבנות מעל הקרקע
עם כניסה תת קרקעית למרכז העיר.
1763367812253.png


יש עוד כמה תוואים אשר ניתן לעשות כמו ראש העין, אריאל, נתניה,
יישובים לאורך כביש 4 בין רעננה לחדרה ועוד.

לסיכום, בהינתן וקיימת היתכנות הנדסית וכלכלית ליצירת רשת כזו אז בהחלט יהיו לה יתרונות רבים בהשוואה לרכבת הכבדה
ולמעשה היא תהווה סוג של רשת משלימה לקווי המטרו.
 

Ccyclist

Well-known member
כפי שקיימת ה-RER בפריס או ה- S-bhan בברלין כך גם בגוש-דן צריכה להיות רשת רכבות פרברית.
כיום הרשת הפרברית בגוש דן מתבססת על רכבת ישראל אבל לרכבת כבדה יש חסרונות בנסיעות בתוך המטרופולין
כמו פריסת מסילות ותחנות, תלות בלוח זמנים של קווים ארציים, עלות תפעול ועוד.

מטרת הרשת הפרברית: שירות רכבתי בגוש דן עם פריסת תחנות רחבה משמעותית בהשוואה לרכבת כבדה
וחיבור טוב יותר בין המטרופולין לערים "פרבריות" כמו מודיעין ומודיעין עילית, רחובות, בית שמש ועוד.
למעשה זאת רשת אשר תחליף את רכבת ישראל בקווים בגוש דן
ותהווה רשת משלימה לרשת המטרו.

איך רשת כזאת צריכה להיראות ?
לדעתי זאת צריכה להיות רשת מסילות על תשתית נפרדת מרכבת ישראל, ללא מפגשי כביש-מסילה או מפגשים עם הולכי רגל.
אני מניח שהרכבת צריכה להיות סוג של רכבת קלה/מטרו, עם חשמול פס שלישי ורצפה גבוהה.

תוואי הרשת: הרשת תסתמך על צירים מהירים, צירי אורך כמו נתיבי איילון, כביש 4 וכביש 40,
וצירי רוחב כמו 531, 431, כביש 44, מסילת הירקון ועוד,
מעבר לאלו תהיינה שלוחות לאזורים פרבריים אחרים וערים מחוץ לגוש דן
בתקווה שבנייה בצירים אלו ובצירים פרבריים אחרים תהיה זולה ביחס למטרו ורכבת כבדה.

אני חושב שבחלק מהצירים הרכבת צריכה לעבור בגישור מעל הרחוב כדי להוזיל עלויות,
בארץ יש המון התנגדות לבנייה כזאת אבל בכבישים רחבים זאת דרך זולה ומהירה לבנייה.

אפשר להקביל אותה לרשת מטרו בצירים המהירים אשר נבחנה בעבר
אך עם שני שינויים משמעותיים,
לא תהיה כניסה למרכזי ערים וכן תהיה התפשטות לאזורים יותר פרבריים.
צפה בקובץ המצורף 138895

קווים פרבריים
מודיעין ובית שמש:
בערים אלו הרכבת הפרברית תחליף את הרכבת הכבדה,
זה יתן יתרונות בהגדלת פריסת התחנות וביכולת להיכנס לתוך הערים.

בית שמש התפשטה באופן משמעותי לכיוון דרום והמרחק בין תחנת הרכבת לדרום העיר הוא 6 קילומטר בקו אווירי,
את הרכבת הפרברית יהיה ניתן להאריך לדרום העיר,
כנראה שלא דרך המרקם העירוני הצפוף אבל ניתן למצוא איזשהו תוואי,
בנוסף לכך ייתכן ויהיה ניתן לחבר את הרכבת לקו הישן לירושלים
אשר עתיד לעבור המרה לרכבת קלה.

למודיעין ניתן ליצור שני קווים, אחד לכיוון מודיעין עילית ואחד לכיוון אזורי ההתפתחות העתידיים של העיר,
בנוסף לכך יהיה ניתן להאריך את התוואי לאורך כביש 443 כדי ליצור חיבור לירושלים.

הערים הללו תאבדנה את החיבור לרכבת הכבדה אך זה לא משמעותי מכיוון שהן לא נמצאות על קו ראשי
אלא שלוחה ולכן חוץ מקו לגוש דן אין להן עוד קווים.
צפה בקובץ המצורף 138896

רחובות
לרחובות יהיו שני קווים, אחד לכיוון רחובות ההולנדית בתוואי שרובו צמוד לרכבת הכבדה (בנוסף אליה, לא במקומה)
והשני דרך שדרות מנחם בגין (רחובות מזרח) וכבישים 40 ו-411 עד תחנת הרכבת מזכרת בתיה,
משם ניתן להאריך עוד קצת כדי להתחבר לקו לבית שמש.
צפה בקובץ המצורף 138897

שוהם
לפי התמונה, מניח שאת רוב התוואי ניתן לבנות מעל הקרקע
עם כניסה תת קרקעית למרכז העיר.
צפה בקובץ המצורף 138898


יש עוד כמה תוואים אשר ניתן לעשות כמו ראש העין, אריאל, נתניה,
יישובים לאורך כביש 4 בין רעננה לחדרה ועוד.

לסיכום, בהינתן וקיימת היתכנות הנדסית וכלכלית ליצירת רשת כזו אז בהחלט יהיו לה יתרונות רבים בהשוואה לרכבת הכבדה
ולמעשה היא תהווה סוג של רשת משלימה לקווי המטרו.

בקרוב עם המסילה הרביעית רכבת ישראל תגדיל את הקיבולת ויהיה אפשר לשפר את השירות הפרברי. יהיה אפשר גם לפצל את הרכבת הפרברית כחטיבה שונה מעט מהרכבת הארצית. מקומות כמו בית שמש יוכלו לקבל תדירות גבוהה יותר, אם כי יש בעיה של מסילה בודדת הדורשת הכפלה.

מקומות כמו רחובות שיקבלו קו מטרו דרך מרכז העיר לא צריכים רכבת פרברית מסוג חדש. מקומות כמו שוהם יכולים להיות על הארכה של תוכנית המטרו הרשמית - שלוחת מטרו 3 יכולה להיות מוארכת עד לשוהם תוך חיבור טרמינל 1 ותחנת תעופה (שמתכננים לקרוא לה בשם האורווליאני "שוהם") ואולי אפילו להיות מועברת ל"מטרו 4" ישיר יותר למרכז תל אביב.

לדעתי שיכול ענפים במטרו וליבה לקו רביעי יכולים להניב מערכת של 4 קווים בעלות של חצי עד שני שליש קו.

הרעיון של מסילות על בסיס הכבישים המהירים 4 40 רק משכפלת את בעיות הנגישות של קווי האוטובוס העוברים בהם. מה שטוב ברכבת פרברית דוגמת המערכות שנקבת בהן היא שהתחנות ממוקמות בלב שכונות ועיירות לווין. אני יודע שישראל כבר בנויה ולכן קשה לתכנן דבר כזה במפלס הקרקע או אפילו מפלס גשרים, אבל אפילו העברה ל"אוטוסטרדות עירוניות" - אותם רחובות בני 3 נתיבים לכיוון - יכולה להיות שיפור לעומת מעבר בכבישים המהירים ותחנות במקומות כמו מחלף מורשה שאין סיבה כלשהי שנוסעים יהיו בהם.
 

toto9

Active member
בקרוב עם המסילה הרביעית רכבת ישראל תגדיל את הקיבולת ויהיה אפשר לשפר את השירות הפרברי. יהיה אפשר גם לפצל את הרכבת הפרברית כחטיבה שונה מעט מהרכבת הארצית. מקומות כמו בית שמש יוכלו לקבל תדירות גבוהה יותר, אם כי יש בעיה של מסילה בודדת הדורשת הכפלה.
עדיין לא תהיה לה את היתרונות של תשתית נפרדת וציוד שונה (שני מאפיינים אשר משתלבים ביחד)
כמו פריסת תחנות, עלות תפעול ועוד.
מקומות כמו רחובות שיקבלו קו מטרו דרך מרכז העיר לא צריכים רכבת פרברית מסוג חדש.
כפי שכתבתי ברשומה, מדובר ברשת אשר משלימה את המטרו יותר מאשר מתחרה בו או מהווה כפילות למטרו
(למרות שלעיתים כפילות יכולה להיות דבר טוב),
ברחובות זה מתבטא בכך שהרכבת הפרברית תקשר אזורים אשר לא יושבים על הרחוב הראשי
אלא יותר פרבריים (אם כי עדיין משמעותיים) כמו רחובות-מזרח ורחובות ההולנדית,
אלו אזורים אשר צפויים לעבור בנייה מסיבית של דירות.

בנוסף לכך המטרו יקשר את רחובות לראשון לציון, חולון, תל אביב ועוד אזורים אשר צפוי לעבור בהם המטרו,
לעומת זאת הרשת הפרברית תקשר לאזורים אחרים כמו החלק המרכזי של כביש 4 (פירוט בהמשך),
מזרח גוש דן, צפון גוש דן ועוד.

1763410716478.png
מקומות כמו שוהם יכולים להיות על הארכה של תוכנית המטרו הרשמית - שלוחת מטרו 3 יכולה להיות מוארכת עד לשוהם תוך חיבור טרמינל 1 ותחנת תעופה (שמתכננים לקרוא לה בשם האורווליאני "שוהם") ואולי אפילו להיות מועברת ל"מטרו 4" ישיר יותר למרכז תל אביב.
לא הייתי בונה על זה, זה יהיה חלק יחסית ארוך מהקו בשביל מעט אוכלוסייה,
זה יפריע לתפעול של הקו וזאת אחת הסיבות שביטלו את המטרו לראש העין.
הרעיון של מסילות על בסיס הכבישים המהירים 4 40 רק משכפלת את בעיות הנגישות של קווי האוטובוס העוברים בהם.
כביש 4: לפי התכניות אמור לעבור שינוי משמעותי,
יהיה ממונהר ממחלף מורשה ועד מחלף מסובים (בערך)
ומעל הקרקע יהיה רחוב רגיל, אולי מע"ר.

כביש 40: הוא לא כביש מהיר כך שיש אפשרויות פיתוח בחלקים מסוימים של הדרך,
אני יכול להסכים שהוא יכול להיות חלק יחסית חלש של הרשת,
מה שכן כדאי זה לסלול זוג מסילות של רכבת כבדה לאורך כביש 40
אבל זה נושא אחר.
 

Ccyclist

Well-known member
עדיין לא תהיה לה את היתרונות של תשתית נפרדת וציוד שונה (שני מאפיינים אשר משתלבים ביחד)
כמו פריסת תחנות, עלות תפעול ועוד.

כפי שכתבתי ברשומה, מדובר ברשת אשר משלימה את המטרו יותר מאשר מתחרה בו או מהווה כפילות למטרו
(למרות שלעיתים כפילות יכולה להיות דבר טוב),
ברחובות זה מתבטא בכך שהרכבת הפרברית תקשר אזורים אשר לא יושבים על הרחוב הראשי
אלא יותר פרבריים (אם כי עדיין משמעותיים) כמו רחובות-מזרח ורחובות ההולנדית,
אלו אזורים אשר צפויים לעבור בנייה מסיבית של דירות.

בנוסף לכך המטרו יקשר את רחובות לראשון לציון, חולון, תל אביב ועוד אזורים אשר צפוי לעבור בהם המטרו,
לעומת זאת הרשת הפרברית תקשר לאזורים אחרים כמו החלק המרכזי של כביש 4 (פירוט בהמשך),
מזרח גוש דן, צפון גוש דן ועוד.

צפה בקובץ המצורף 138948

לא הייתי בונה על זה, זה יהיה חלק יחסית ארוך מהקו בשביל מעט אוכלוסייה,
זה יפריע לתפעול של הקו וזאת אחת הסיבות שביטלו את המטרו לראש העין.

כביש 4: לפי התכניות אמור לעבור שינוי משמעותי,
יהיה ממונהר ממחלף מורשה ועד מחלף מסובים (בערך)
ומעל הקרקע יהיה רחוב רגיל, אולי מע"ר.

כביש 40: הוא לא כביש מהיר כך שיש אפשרויות פיתוח בחלקים מסוימים של הדרך,
אני יכול להסכים שהוא יכול להיות חלק יחסית חלש של הרשת,
מה שכן כדאי זה לסלול זוג מסילות של רכבת כבדה לאורך כביש 40
אבל זה נושא אחר.

M3 הוא יותר רכבת פרברית ממטרו. הרשת הרשמית המוצעת די צפופה מחוץ לת אביב, אם כי ההחמצה הגדולה שלה היא שהיא מכניסה רק קו בודד לפנים העיר, מה שמבדיל לרעה בינה למספר דו ספרתי של מערכות מטרו שנסעתי בהן.

יש טענה שראיתי בתגובות במקומות אחרים שהמטרו המתוכנן לגוש דן מזכיר יותר רכבת פרברית מאשר מטרו. מגיבים צרפתיים אומרים שהמצב המתוכנן מזכיר להם את פריס כאשר המטרו הגוש דן הוא למעשה ה RER והרק"ל היא המטרו. בהתחשב בפערי הקיבולות בין הרק"ל למטרו - זו בעיה תיכנונית כי מערכת הרק"ל לא יכולה לשרת יותר מ 20% מנוסעי המטרו ורכבת ישראל לאיילון ולכן פשוט אין לה הקיבולת להיות מערכת משלימה.

יש שני פרוזדורים ראליים לקווי צפון דרום נוספים שאינם "מטרו 4" שאני מציע לדיזינגוף - רוטשליד:

הסבת יוזמת מנהרת מסילות 5-6 לקו עירוני מרובה תחנות, אולי עם כניסה העירה עד הבימה.

חידוש הקו הצהוב כמטרו או רכבת.

אלו פרוזדורים עירוניים ראויים יותר לליבה של קו רב קיבולת.

להכניס רכבת בדיעבד לאזורים בנויים צפופים בתצורת גריד זה אתגר גדול מאד. להכניס אותה שלא בתצורת מטרו אלא כאמצעי שלישי שאינו המטרו ואינו רכבת ישראל זה אתגר ארגוני עוד יותר גדול.

לגבי ראש העין - להבנתי הם מתרצים את ההחלטה בנוכחות מי קרקע באזור. חבל שכרגיל ישנה העדפה לבינוי חדש על פני שירות עיר קיימת.
 

david80

Active member
את השלב הראשון של הרכבת הפרברים בגוש דן ניתן "לבנות" תוך יום - מבטלים את כל הלו"ז הנוכחי של רכבת ישראל ומתכננים הכל מאפס לפי העקרונות הבאים:

1) קווים פרבריים קצרי טווח עם עצירות בכל התחנות:
א. משה דיין - תל אביב - ראש העין/כפר סבא.
ב. רחובות - לוד - תל אביב - נתניה.
בקווים אלו יסעו רק קרונועי סימנס תוך ניצול אופטימלי של יכולת ההאצה שלהם.

2) קווים אזוריים חשמליים:
א. ירושלים/מודיעין - תל אביב - חדרה/בינימינה
ב. ירושלים - מודיעין
ג. אופקים - אשקלון - לוד - תל אביב - חדרה/בינימינה
ד. אופקים - אשקלון - משה דיין
קווים אלו יופעלו ע"י קרונות עם קטר חשמלי ובמידת הצורך והזמינות גם ע"י קרונועי סימנס.

3) קווי דיזל:
א. בית שאן/כרמיאל/נהריה - תל אביב - ראשונים/בית שמש/באר שבע/דימונה
ב. אופקים - באר שבע/דימונה
ג. בית שאן/כרמיאל/נהריה - הרצליה (תגבור לשעות העומס בלי להעמיס על צוואר האיילון)
ד. ראשונים/בית שמש/באר שבע/דימונה - לוד (תגבור לשעות העומס בלי להעמיס על צוואר האיילון)
 
למעלה