הפרפר ומזג האוויר

הפרפר ומזג האוויר

בשנת 1963, המטאורולוג אי. אנ. לורנץ פיתח מודל פשוט של זרמי מערבולות, כהקדמה לפיתוח מודל מורכב יותר של מערבולות באטמוספירה. המודל הכיל רצועה דקה של מים המוחזקת בין שני לוחות מתכת, שאחד מהם חם יותר מהשני. הבדל הטמפרטורה הזה גרם לזרם מערבולות של מים, ולורנץ השתמש בנוסח מפושט של מודל מתמטי ידוע של זרם מערבולת כדי לנסות ולהסביר את תנועת הנוזל. במודל שלו היו רק 3 משוואות עם 3 קבועים ו3 משתנים. המשוואה הראשונה (x) תארה את תנועת הנוזל בכיוון מזרח- מערב; השניה (y) תארה את תנועת הנוזל בגיוון צפון- דרום; והשלישית (z) תארה את שינוי הטמפרטורה כשהנוזל זז מערבה- מזרחה צפונה-ודרומה. [הערת שוליים- המשוואות הן : קצב השינוי של x ביחס לזמן שווה הקבוע a כפול (y-z); קצב השינוי של y ביחס לזמן שווה לx כפול (b-z) פחות y; קצב השינוי של z ביחס לזמן שווה ל (x כפול y) פחות (c כפול z). ] קשה לחשוב על מערכת פשוטה יותר של שלוש משוואות, ועם זאת, ההתנהגות שהן מייצרות הינה מסובכת מאוד. תמונה 2 מראה את הנתיב בזמן של תנועת הנוזל בכיוון מזרח – מערב. הדפוסים של y וz היו מסובכים באותה מידה. ובאופן מסותרי אפילו יותר, שינוי מזערי בערכים ההתחלתיים של x, y או z, גרם מהר מאוד להתנהגות שונה מאוד. תמונה 3 מראה שני תרשימים, אחד עם ערך y התחלי של 1, והשני עם ערך y התחלי של 1.0001 בעבר חשבו שהבדל קטן כזה בכל מדידה התחלית פרושו הבדל קטן בהתנהגות העתידית של המשתנה. תחת זאת, במודל זה, הבדל קטן לא גרם בתחילה לשום אפקט גלוי לעין, אבל לפתע פתאום הוביל לתוצאה שונה לחלוטין. לבסוף, למרות שהדפוס של כל משתנה יחיד נראה כבלתי צפוי לחלוטין, מאחורי המקריות לכאורה הזאת הסתתר מבנה יפיפה שניתן להבחין בו כאשר שלושת המשתנים משורטטים בגרף אחד. תמונה 4 מציגה את ה'פרפר' מאחורי הכאוס השטחי. ניתוח מפורט של המערכת הנ"ל מגלה שאין לה שיווי משקל יחיד, כי אם שלושה. חשוב מכך, כל שלושת שיווי המשקל הינם בלתי יציבים. סטיה קטנה מכל שיווי משקל תגרום למערכת לנוע במהירות הרחק ממנו. דבר זה מודגם בתמונה 5. סטיה קטנה מנקודת שיווי המשקל (של 0.00001%) גרמה לכך שהמערכת תנוע הרחק מנקודה זו בצורה מיידת. המערכת מתקרבת לנקודת שיווי משקל אחרת, רק כדי לעוף אל עבר השלישית. היא מקיפה את נקודת שיווי המשקל הזאת, רק כדי להזרק הרחק ממנה. לבסוף היא מתקרבת לנקודה השניה ונהדפת ממנה חזרה לנקודה הראשונה.
 
לקחים לכלכלה

מודל זה מכיל לפחות ארבעה שיעורים עבור כלכלנים. ראשית, מערכת בעלת שיווי משקל בלתי יציב לא חייבת "לקרוס". תחת זאת, מערכת כזאת יכולה להציג התנהגות מחזורית מורכבת כמו שאנו רואים במזג האויר של העולם האמיתי – ויותר לנקודה, בכלכלה של העולם האמיתי. שנית, אם שיווי המשקל של מול הינם בלתי יציבים, אזי לא המצב התחילי ולא המצב הסופי של המודל ימצאו בנקודות שיווי משקל. האמונה הכלכלית שהניתוח הדינמי שפוט משרטט את התנועה בין שיווי משקל אחד למשנהו הינה לפיכך מוטעית. תחת זאת, אפילו מודלים דינמיים פשוטים – הן של מזג אוויר והן של כלכלה – יציגו התנהגות 'רחוקה משיווי משקל' . כתוצאה מכך במקום ששיווי המשקל יהיה המקום בו מתרחשת הפעילות, שיווי המשקל אומר לנו היכן המודל לא ימצא לעולם. שלישית,אם נבצע אקסטרפולציה מהמודל לעולם האמיתי, סביר שמשתנים כלכליים אמיתיים תמיד ימצאו באי שיווי משקל – אפילו בהעדרם של זעזועים חיצוניים (או זעזועים אקסוגניים, כפי שכלכלנים מעדיפים לכנותם) , שהם ההסבר הכלכלי המקובל למחזורים – והתנאים שכלכלנים 'הוכיחו' שהמתקיימים במצב של שיווי משקל יהיו לכן בלתי רלוונטים בכלכלה המעשית. ניתוח כלכלי סטטי לא יכול איפה לשמש כקירוב מופשט של ניתוח דינמי: שני סוגי הניתוח יובילו לפרשנות שונה לחלוטין של המציאות. בכל המקרים האלו, הגישה הסטטית הגישה הסטטית תהיה מוטעה לחלוטין ואילו הגישה הדינמית תהיה לפחות נכונה חלקית. לבסוף, אפילו מערכת פשוטה כמו זו של לורנץ, בעלת 3 משתנים ושלושה קבועים בלבד, יכולה להציג דינמיות מורכבת מאוד היות והאינטראקציה בין המשתנים אינה לינארית (אם תבדקו את המשוואות בהערת השוליים תראו רכיבים כמו xכפול y). כפי שציינו מקודם, יחסים לא לינאריים במודלים של משוואות דיפרנציאליות יכולים להוביל להתנהגות מורכבת ועם זאת חסומה.
 
האמת היא

שהתיאוריות הכלכליות הסטנדרטיות כושלות כמעט בכל הנחות היסוד שלהם, ואי-הלינאריות היא אפילו לא הנקודה הכי חשובה. הרי אין בנמצא כמעט אף שוק של רבבות מוכרים שונים ובלתי תלויים המשווקים בדיוק את אותו מוצר להמוני קונים אשר בידיהם אינפורמציה מדוייקת ומיידית על מחיר המוצר בכל מקום, וכולם פועלים באופן רציונלי לחלוטין כשהשיקול היחיד הוא מיקסום הרווח ומיעוט ההוצאה. תנאים אלו מתקיימים רק בעולם הדמיונות של פקידי האוצר המשתמשים ב"חוקים" הכלכליים הנובעים מכך בכדי להצדיק את מדיניותם. וכמו כל רופא אליל, אם התרופה נכשלת הם מאשימים את החולה. בפועל, מרבית השווקים נתונים בידי קרטל מוגבל של מוכרים מתואמים, לעיתים כל אחד מהם מוכר מותג שונה, לקונים יש אינפורמציה מוגבלת מאד על אפשרויות הקנייה והמחירים, והם פועלים גם מתוך שיקולים לא רציונליים או לא כלכליים. האמונה בחוקי הצע וביקוש, או בכלכלת שוק חופשי בתנאים אלו, דומה יותר לדת מאשר להגיון מדעי כלשהו.
 
למעלה