הפרעות קשב או קשיי הסתגלות?

סשה38

New member
הפרעות קשב או קשיי הסתגלות?

שלום רב.
בני בן 3.9, ילד מבריק, נבון מאוד, סקרן ושמח.
לפני כחצי שנה עזבנו את הארץ בעקבות רילוקיישן.
הוא נכנס למסגרת של גן, כאשר השפה האנגלית היא השפה הרשמית כאן.
בחודשים הראשונים הילד למד את השפה אך סרב לדבר, סרב לקחת חלק בפעילויות הכתה וסרב ליצור קשרים חברתיים. הצוות החינוכי טוען שלא מדובר בקשיי הסתגלות כי יש להם נסיון רב עם ילדים זרים ולכן הם חושדים בהיפראקטיביות וחוסר קשב. הומלץ על הצמדת סייעת אישית וכך עשינו. מאז השפה שלו השתפרה פלאים והוא מתקשר יפה באנגלית איתנו ועם הסייעת ועם הגננת אך עדיין מסרב ליצור קשרים חברתיים עם ילדים בגן או לקחת חלק בפעילויות. הוא כן מביע רצון שיבואו אליו חברים הביתה אך לרוב הוא לא ממש משחק איתם ולפעמים אף מציק להם. הילד מרבה לשאול שאלות ולדבר, יש לו עולם עשיר ומלא דמיון, אוהב להרכיב פאזלים ומסוגל לשחק יפה מאוד עם עצמו ועם אחיו הקטן בן 2. הוא לא תזזיתי מדיי, אך כן חורק המון שיניים בעיקר כשכועס. לפעמים חסר שקט בלילות. השאלות שלי הן כאלו:
איך אני יכולה לדעת האם יש לו הפרעת קשב או שמא אלו ביטויים של קשיי הסתגלות?
מכיוון שאנו נמצאים באפריקה אין כאן מרכזי אבחון או שרות פסיכולוגי לילד - כיצד מומלץ לנו לפעול בהקשר של אבחון הילד? הכוונה היא האם מומלץ להגיע לארץ לאבחון ולהחליט על המשך טיפול? האם ילד שמאובחן כהיפראקטיבי יכול להשתלב כרגיל במסגרת גן/בית ספר? מה הדגשים שעלינו לתת לו? האם קשיים ביצירת קשרים חברתיים הם חלק המתסימינים לכך?
תודה.
 
הי סשה,

מה שאת מתארת יכול להיות בהחלט קשיי הסתגלות וכשילד בסוג של חרדה יכולות להופיע התנהגויות שדומות לתסמינים של הפרעת קשב, אפילו שהוא לגמרי לא. האם חריקת השיניים היא גם דבר חדש? והשינה הלא רגועה בלילות?
לדעתי כדאי לפנות לאיש מקצוע, שידריך אתכם ואת הצוות. תתחילו עם רופא ילדים ותראו מה דעתו. אף אחד לא יאבחן הפרעת קשב מתחת לגיל 4, ועוד לילד שעבר כזה שינוי משמעותי בחיים שלו.
קשיים ביצירת קשרים חברתיים יכולים להיות לילדים מסיבות שונות, גם לילדים עם הפרעת קשב יש לעתים קשיים שכאלו אבל לא רק להם. ילד שהגיע לארץ חדשה לגמרי, עם שפה חדשה לגמרי וכל העולם חדש בשבילו טבעי שיהיה לו קשה. לא יודעת איך היה לו בארץ מבחינה חברתית? איך היה לו בארץ כשהיה צריך להסתגל למסגרת/סביבה חדשה?
בינתיים כשאתם שם תאספו עליו מידע ע"י תצפיות שלכם ושל הצוות החינוכי, כך יהיה לכם מספיק מידע לתת לאנשי מקצוע אחרים. בהזדמנות הראשונה שלכם בארץ תקבעו מראש תור לרופא התפתחותי אם עדיין יהיה לכם חשד ותבואו אליו כבר עם הרבה מידע על התנהגות של הילד בבית ובגן. אני חושבת שגם פסיכולוג התפתחותי טוב יוכל לעזור לכם.
איך הוא בבית? זה שהוא מציק לילדים יכול להיות תוצאה של קושי שפתי באנגלית, שהיא שפה חדשה עבורו. האם אתם מתרשמים בבית מילד תזזיתי ולא קשוב? שלא מסוגל לשחק לאורך זמן? שינה לא רגועה לבדה יכולה להביא לעייפות גדולה ביום ולקושי להתרכז לאורך זמן. דבר אחד חשוב להבין: הפרעת קשב אינה מתבטאת רק בגן.
הוא צעיר מדי ועבר שינוי גדול מדי ויכולות להיות סיבות שונות להתנהגותו. מה שבטוח שעדיין לא קל לו ואני מציעה לכם לקבל הדרכה, כהורים.
אין לי מושג מה קורה מבחינת האפשרויות שלכם שם ולדעתי הכי טוב שמישהו דובר עברית יראה את הילד (עברית זו שפת האם שלו?).
רק איש מקצוע שיראה את הילד יוכל לדעת מה הקושי ומהי הדרך הטובה ביותר לעזור לו.
אם את רוצה אני יכולה לשלוח לך בפרטי טלפון של פסיכולוגית התפתחותית מצוינת כאן בישראל, לפחות תתיעצי איתה בטלפון תראי מה היא מציעה לכם בשלב הזה, לאור כל ההתנהגויות שציינת.
בהצלחה!
 

סשה38

New member
תשובות

היי יעל, תודה רבה על התגובה!
ההנחה שלי עד עכשיו היא שאכן מדובר בקשיי הסתגלות אך אני מודה שהצוות החינוכי הצליח לערער אותי מעט. אנסה להרחיב קצת יותר על התנהגותו של הילד ולענות על מה ששאלת אם זה יעזור...
בארץ הילד היה נורמטיבי לחלוטין, ללא בעיות חברתיות, משתתף בפעילויות, מציית להוראות, קשוב (עד כמה שניתן בגילאים אלו) ואוהב ללכת לגן. אכן כשהיה צריך להסתגל למסגרת חדשה היה מביע קשיים, כמו שכשנולד לו אח קטן היה מנסה לתפוס תשומת לב יותר, או כשאביו נסע לתקופה ממושכת לחו"ל, היה קושי גם בגן, למען האמת אני נזכרת שבתקופה זה היה ממעט להשתלב בפעילויות החברתיות בגן והיה יותר סגור.
אבל זה היה באמת לתקופת זמן זו וישר אחרי זה עברנו לחו"ל.. אז לא יודעת איך לבחון את זה.
חריקת שיניים ושינה לא רציפה החלו בחודשים האחרונים.
בבית הילד מאוד שמח, מאוד חיובי, אוהב כל מה שקשור לחיות אפילו ברמה אובססיבית קצת, מדבר על זה מלא, כל היום שואל שאלות (חפרן קטן...
) אוהב לשחק עם אחיו הקטן (שנתיים) אוהב להקשיב לסיפורים ותמיד יש לו מלא שאלות תוך כדי הסיפור, מרכיב פאזלים שמיועדים לגילאי 4-6 לבד, אוהב לצייר, אוהב לשיר וללמוד דברים חדשים. אינני רואה אותו כילד תזזיתי מעבר לאנרגיה הנורמלית של ילד בגיל זה. מה שכן - לעיתים קרובות הוא מתעלם מבקשות שלי או מאנשים... לדוגמא בבוקר תמיד יש מישהו מהצוות החינוכי שמקבל את פני הילדים ומברך בוקר טוב. הוא יכול להכנס לגן ולהתעלם לגמרי מכולם. ילדים באים לחבק אותו והוא מזיז אותם. למרות שאני מפצירה בו לענות או להתייחס לילדים. זה חלק מהעניין המתסכל. הוא פשוט לא מגיב בצורה חיובית לילדים בסביבתו ולכן זה מעורר אצלי חשדות. הוא אומר שלא רוצה חברים, לא רוצה לשחק איתם בגן וכו'. הגננת טוענת שהוא מתקשה לשבת בריכוז של יותר מ2 דקות (מה שלא קורה בבית), לא מוכן להשתתף במשחקים חברתיים ובורח כל הזמן לפינת הפאזלים והחיות שלו. הוא מתגעגע מאוד למשפחתנו בארץ וגם לגן הקודם...
אני מתכוננת לבוא בעוד חודשיים לארץ ואז בהחלט נלך לייעוץ פסיכולוגי, אך האם מספיקה פגישה אחת כדי לבחון את זה? מה התהליך במתן האבחון? ישנן המלצות שכדאי לתת לצוות החינוכי כאן כיצד לפעול איתו במקרה זה או לסייעת הפרטית? מה אני יכולה לעשות כדי להקל עליו?
וכן- אשמח מאוד לקבל המלצה לפסיכולוגית טובה בארץ!
המון המון תודה על העזרה!
 
הי סשה,

נשמע שמאד קשה לו וזה יהיה חוסר אחריות וחוסר מקצועיות לייעץ לך מה לעשות בלי להכיר אותו ואתכם ובלי לראות אותו, לדבר איתו ולשחק איתו.
תהליך של אבחון/יעוץ בד"כ לוקח יותר מפגישה אחת, 2-4 פגישות בממוצע. אני מציעה לכם לקבוע פגישה עם פסיכולוג התפתחותי ועם רופא התפתחותי לעוד חודשיים כשתבואו. אתם יכולים לפנות דרך המכון להתפתחות הילד בקופת חולים ואתם יכולים לקבוע באופן פרטי, מה שמתאים לכם.
תבקשו מהצוות החינוכי לתאר בכתב, באנגלית את מה שהם רואים בגן ואתם תמלאו שאלונים שתקבלו מהרופא/הפסיכולוג ההתפתחותי למלא.
ההתנהגויות שאת מתארת יכולות להיות תוצאה של סיבות שונות וזה יהיה חוסר אחריות לבוא ולהגיד איך לעזור בלי לבדוק לעומק. חריקת השיניים והקשיים בשינה לאחרונה יכולים בהחלט להיות תוצאה של מתח נפשי.
מדובר כאן בילד מאד צעיר שהוא ואתם צריכים עזרה מקצועית אמיתית.
בתהליך האבחון מדברים איתכם ההורים, מדברים עם הילד, משחקים איתו בכל מיני משחקים, נותנים לו לבצע כל מיני משימות, שואלים אותו שאלות מתחומים שונים, כדי להתרשם מהיכולות שלו בתחומים שונים. אצל רופא התפתחותי בד"כ כן מסתפקים בפגישה אחת, אצל פסיכולוג מדובר בתהליך ארוך יותר, של מספר פגישות.
 
למעלה