הפרדה מיגדרית בלימודים

GreenMamba

New member
הפרדה מיגדרית בלימודים

במחקרים שנערכו ברחבי העולם בשנים האחרונות עולה כי לימודים משותפים של בנים ובנות במקצועות הריאליים מעכבים את התפתחות הבנות בהרבה מאוד מישורים- החל מבחינת היחס המפלה של מורים לבנות מול בנים וכלה בשיטת הלימוד המוכוונת יותר ללמידה "גברית" מאחר ללמידה "נשית"
באחת הכתבות בחדשות סופש דיווחו על ניסוי שהתחיל בארץ על תלמידי 5 יח"ל מתמטיקה בהפרדה מיגדרית- וזאת כדי לנסות ולהתאים את שיטות הלימוד עפ"י מגדר ובכך להעלות את ציוני הבנות.

מה דעתכן? מהלך פמיניסטי או דווקא נוגד שיוויון? ואם לדעתכן המהלך הוא פמיניסטי- שאלת המשך- האם אנו בדרך לבתי ספר בהפרדה מיגדרית? האם זה מהלך פמיניסטי?

http://cms.education.gov.il/Educati...avodot/MadaVetechnologyaBehafradaMigdarit.htm
 

aaa123

Member
דעתי שעדיף לתת לכל ילד לבחור שיטת לימוד

בלי להפריד בין המינים.
אם הטענה היא שבנות מעדיפות שיטת לימוד אחרת מבנים אז מטבע הדברים בכיתה שמתנהלת בשיטת הלימוד שמותאמת אליהן יהיה רוב של בנות ובכיתה שמתנהלת בשיטת הלימוד שמותאמת לבנים יהיה רוב של בנים.
&nbsp
גם אם יש הבדלים סטטיסטים בין בנים ובנות אני לא מאמין שמדובר בהבדלים בין כל בן וכל בת כך שכיתות נפרדות לבנים ובנות מונעות מבן שמעדיף את שיטת הלימוד שמותאמת לבנות ללמוד בשיטת הלימוד שמתאימה לו ולהפך.
&nbsp
אפשר גם להבהיר מראש שאסור לזרוק הערות מזלזלות כמו מה את שואלת כל הזמן,ואני חושב שזה תפקיד המורים.
&nbsp
אפליה של מורים או מורות בכיתות מעורבות זה דבר שאפשר למנוע בהוראה נכונה.
 
שאלה לא פשוטה, שאני מתחבטת בה קשות

מצד אחד, קשה לי מאוד, אינטואיטיבית ואידיאולוגית, להשלים עם העיקרון של הפרדה מגדרית. הפרדה חברתית נוטה לשמר ולקבע הבדלים, והיא כמעט תמיד מקבלת בשלב כזה או אחר אופי הירארכי. "נפרדים ושווים" תמיד הוכיחה את עצמה כסיסמה חסרת כיסוי.

יותר מזה, הקטגוריזציה המגדרית כשלעצמה אינה חביבה עלי, כי יש בה משהו שמגביל ומצמצם ומתנה ביטוי אינדיבידואלי של זהות. מבחינתי, עולם מושלם הוא עולם שבו הזהות המגדרית בטלה כליל, שבו ההבדל המיני כבר לא ממלא שום תפקיד חברתי ותרבותי, והרלוונטיות שלו מסתכמת לכל היותר בהעדפותיהם המיניות של יחידים.

מצד שני, במציאות הקיימת, של אי-שוויון מגדרי, נוצרה מציאות שבה נערות (וגם נערים, אגב) אכן מגיעות להישגים גבוהים יותר כשהן לומדות במסגרות נפרדות.
ויש שיקול נוסף, לא פחות משמעותי. במסגרות המעורבות רמת הפופולריות של בנים ובנות בגיל העשרה נקבעת יותר מכל על פי מידת האטרקטיביות שלהן בעיני המין האחר. העובדה הזאת אחראית לדעתי להשתרשותן של לא מעט נורמות מגדריות מאוד מאוד בעייתיות. אז ייתכן שהשחרור של נערות מהחשיפה המתמדת למבט גברי ושל נערים מהמבט הנשי עשוי להחליש כמה מהנורמות האלה, מה שיקדם אותנו לקראת מציאות שוויונית יותר.

יצא לי לשוחח עם שלוש נשים פמיניסטיות שונות שלמדו במסגרות נפרדות, ושלושתן טענו שלחוויה הזאת הייתה השפעה חיובית על הדימוי העצמי שלהן, על יחסן לנשים אחרות ועל יכולתן להעריך את עצמן ואת גופן בנפרד מתכתיבי התשוקה הגברית. מצד שני, שלושתן היו נשים יוצאות בשאלה, אז יכול להיות שהיכולת הזאת קשורה יותר לנטייתן לשחרור ולחשיבה עצמאית ופחות למסגרת שבה הן למדו.

בקיצור, מסובך
 

GreenMamba

New member
בדיוק הבעיה שבה אני מתחבטת

מצד אחד, הרעיון של הפרדה מגדרית עושה לי לא נעים מהרבה סיבות
מצד שני- אם זה מביא יותר בנות לממש את עצמן בצורה טובה יותר- מה פמיניסטי מזה? ואם זה יאפשר לנשים להשתלב במקצועות ריווחיים יותר ונחשקים יותר- בכלל טוב.
&nbsp
לוגית, זה כנראה הצעד הנכון. אבל אני מנסה לברר עם עצמי למה זה לא בא לי טוב.
 
אני חושבת שזה נוגע באחת השאלות המרכזיות של המאבק הפמיניסטי

ושל כל מאבק חברתי לשוויון. מצד אחד, הצורך של קבוצות שחוות דיכוי לייצר לעצמן מרחב משוחרר מדיכוי מעודד הסתגרות ויצירת מסגרות נפרדות. מצד שני, כיוון שהחזון של מאבק לשוויון הוא תמיד מצב שבו אין צורך במסגרת נפרדת, משום שגורמי האי-שוויון מתבטלים מאליהם, יש משהו בהפרדה שחותר תחת הרציונל הבסיסי של המאבק.

באופן אישי, אינני חושבת שיש משהו טבעי ומהותי בנשים וגברים שגורם להם ללמוד טוב יותר בנפרד. ההעדפה לסביבה תחרותית כנגד ההעדפה לשיתוף הפעולה הן בעיניי לא יותר מהתניות חברתיות, מההסללה של בנים ובנות כבר בגילאים מאוד צעירים לנתיבים שונים בחיים. כלומר, עצם ההבדל בדפוסי הלימוד וההתנהגות בכלל הוא לתחושתי תוצר של אי-השוויון המגדרי. אילו הייתי חושבת שההבדלים בין נשים לגברים בעניין הזה הם מהותיים, מן הסתם היה לי קל יותר לתמוך במסגרות נפרדות.
 

catchet

New member


 

catchet

New member
לימודים משותפים מעכבים את ההתפתוחות הבנות

אבל לא בגלל ששיטת הלימוד לא מתאימה לבנות אלא בגלל שהבנים נוטים יותר להפריע למהלך השיעור. צריך - או שלהוציא את המופרעים מהשיעור ולהעסיק אותם בדברים אחרים (כמו ספורט למשל), או שבאמת להפריד את הבנים מהבנות וככה הבנות יצאו נשכרות: גם כי הבנים לא יפריעו למורה להעביר את החומר, וגם לא יסיחו את דעתן.
 

GreenMamba

New member
זו ראיה מאוד שיטחית של הדברים

וגם לא נכונה.
זה שהמפריעים הם ברובם בנים זה נכון, ולא קשור.
קראי את הקישור שהבאתי- הבעיה היא עמוקה בהרבה מאשר "יש מפריעים ומי שמפריע שיהיה בחוץ"
 

catchet

New member
מודה שלא התעמקתי בבעיה

אמרתי איך זה נראה מנקודת מבטי.

הטענה שלבנות מתאימה שיטת לימוד שונה מבנים, יכול להיות שהיא נכונה באופן חלקי, כלומר שיש בנות שתתאים להן שיטת לימוד שונה. אך זה לא יכול להיות נכון לגבי כלל הבנות, שכן יש בנות שמצליחות היטב גם עכשיו, למרות שהן לומדת תחת שיטת הלימוד ה"גברית". מה שאומר שאם יעבירו את כל הבנות לשיטת לימוד אחרת - זה עשוי לפגוע בבנות שמצליחות בשיטת הלימוד הנוכחית.
 

aaa123

Member
לא ברור אם זה יפגע בבנות שמצליחות עכשיו אם יעבירו את כל

הבנות לשיטת לימוד אחרת כי יכול להיות שהן פשוט בנות מוכשרות שיכולות להצליח גם בשיטת הלימוד הנוכחית וגם בשיטת לימוד אחרת.
&nbsp
עם זאת אני חושב שההפרדה לא צריכה להיות על בסיס מגדרי כי גם אם יש הבדלים סטטיסטים בין בנים ובנות(לדעתי יש ובניגוד לחלק מהכותבות אני לא חושב שקיום הבדלים הוא רק תוצאה של חינוך) לא נראה לי סביר שהם נכונים לכל בן ולכל בת.
 

catchet

New member
לא אמרתי שהן ייפגעו בוודאות

אלא שיש אפשרות כזו. אי אפשר לדעת באמת עד שמנסים. דעתי, כפי שכתבתי כבר, והאשה מבאת ניסחה את זה מצויין - השאיפה צריכה להיות דמוקטיזציה של החינוך.
 

aaa123

Member
את הבעיה הזאת ניתן לפתור בלי הפרדה בין בנים ובנות

לא כל הבנים נוטים להפריע ,ואפשר לשים בנות בשיעור יחד עם בנים שלא נוטים להפריע(ולהעביר בנים שנוטים להפריע לכיתה אחרת כך שאולי רק בשיעור הראשון או השני תהיה בעיה עם בנים כאלו ששמו אותם בטעות בכיתה הלא נכונה) .
&nbsp
אותי מענין מה יהיו ההשגים הלימודים של בנות(ושל בנים) אם ההפרדה תהיה על בסיס התנהגות ו(או)שיטת לימוד ,ולא על בסיס מגדרי.
 

catchet

New member
שוב, לא נראה לי שיש שיטת לימוד שמתאימה רק לבנות

או לבנים. עובדה שיש בנות שמצליחות מאוד בשיטה הנוכחית, ושאלה מה יקרה להן אם השיטה תשתנה, האם זה יישפר את ההשגים שלהן עוד יותר? יכול להיות. אולי זה יפגע בהם? גם יכול להיות. באופן כללי אני נוטה לשיטת הלימוד הדמוקרטית שמאפשרת לכל ילד ללכת בעקבות נטיית ליבו ובהתאם לכישוריו, זו הדרך הנכונה לדעתי בה הפוטנציאל של כל ילד יכול לבוא לידי ביטוי.
 

aaa123

Member
לא טענתי שיש שיטת לימוד שמתאימה רק לבנות

אני בסך הכל לא שולל את הטענה שיש שיטת לימוד שסטטיסטית מתאימה יותר לבנות(וזה כמובן לא אומר שהיא מתאימה לכל בת יותר מכל בן).
&nbsp
הטענה שלי שגם במקרה כזה עדיף להפריד על פי שיטת לימוד ולא על פי מגדר.
 
צודקת לגמרי. והמאמר החשוב הזה הזכיר לי על הבוקר

ששיטת הלימוד היא לא רק סוגייה מגדרית, וצריך גם לשאול איך שיטת הלימוד הנוכחית (ובכלל, עצם קיומה של שיטת לימוד אחידה) משקפת ומשמרת מבנה חברתי מסוים, על כל מגרעותיו:

http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2727137

מהבחינה הזאת, השאיפה אכן צריכה להיות דמוקרטיזציה של החינוך, שתבוא לידי ביטוי בהתאמה מקסימלית של שיטת הלימוד לצרכיו הייחודיים של כל פרט. זו גישה שמאפשרת שינוי חברתי עמוק הרבה יותר, בכך שהיא מגדירה מחדש את היחסים בין הפרט לכלל כתשתית לבניית החברה. וכשחושבים על זה, אין מטרה פמיניסטית מזו.
 

catchet

New member
על כל מה שאמרת

מסכימה איתך (כרגיל) ובואנה את קמה מוקדם
 
נגד

לא ברור לי מה זו למידה או הכוונה גברית, זה נשמע לי רומז שלנשים יש בעיה בהבנה או באינטליגנציה.
 

GreenMamba

New member
מה פתאום?

מי רמז דבר כזה?
הכוונה היא שבנים לומדים באופן תחרותי ומתרכזים בדרך המהירה ביותר למציאת פיתרון (=התרכזות ביישום נוסחאות, למשל) בעוד שבנות מגיעות להישגים טובים יותר בלמידה משותפת בקבוצות קטנות תוך הבנה של העקרונות מאחורי הנוסחאות.
&nbsp
(בקליפת אגוז, יש עוד הרבה הבדלים)
 
יש הרבה נשים שלומדות ומעדיפות את צורת הלמידה הזו

אני נגד הפרדה אבל הוספה ושילוב של עוד דרכי למידה
 
למעלה