העברת עסק משפחתי לילדים

  • פותח הנושא עסקמשפחתי53
  • פורסם בתאריך
ע

עסקמשפחתי53

Guest
יש לי עסק שאני מנהל כבר הרבה שנים בן אחד עובד בעסק ועוד בן ובת לא עובדים בעסק – איך אני מעביר את העסק לילדים מבלי שיריבו מצד אחד למי שלא עובד בעסק לא אכפת מהעסק אבל זה חלק מהירושה שלהם ומצד שני אם אתן הכל לבן שעובד בעסק אפגע באילו שלא עובדים בעסק איך פותרים את זה?
 
י

יוסף פרידמן עו"ד

Guest
רו"ח יניב וללף, נתן לך בקליפת אגוז, טעימה של דרכים בהם ניתן להעביר עסק משפחתי שרק אחד הילדים מועסק בו והיתר אינם מעונינים לעבוד בעסק המשפחתי מנימוקיהם.

העצה החשובה ביותר שקיבלת היא להיעזר באנשי מקצוע, שיאפשרו למשפחה לצלוח את המשימה בשלום.
יש לי עסק שאני מנהל כבר הרבה שנים בן אחד עובד בעסק ועוד בן ובת לא עובדים בעסק – איך אני מעביר את העסק לילדים מבלי שיריבו מצד אחד למי שלא עובד בעסק לא אכפת מהעסק אבל זה חלק מהירושה שלהם ומצד שני אם אתן הכל לבן שעובד בעסק אפגע באילו שלא עובדים בעסק איך פותרים את זה?
 
שלום לך.

ראשית אפתח ואומר שעצם העובדה שאתה נדרש לעניין כה חשוב ומהותי שכזה עוד היום, הינו מעשה חכם מאוד. ישנם בעלי עסקים משפחתיים רבים שמסיבות רבות ( חלקן מובנות ) דוחים את הטיפול בנושא כה חשוב ולעיתים כתוצאה ממקרים לא מתוכננים, נוצרים בעיות בעסק ואו חלילה בין בני המשפחה.
לגופו של עניין, אבקש לציין לפני הכול כי אין "פתרון קסם" שפותר את כל הבעיות והקשיים שעלולים להיות אגב העברה הבין דורית. יותר מכך, ישנם מספר פתרונות ואפשרויות שונים שייתכן וחלקם מתאימים לסוג עסק ומבנה משפחתי א' וחלקם מתאימים לסוג עסק ומבנה משפחתי ב' או אחר.
בעיקרון ישנן 3 חלופות עיקריות:-
1. העברת העסק המשפחתי לכל הילדים לרבות אלו שלא עובדים כיום בעסק ועם כוונה שכולם יכנסו לעסק בעתיד לאחר קבלת הבעלות. אפשר להעניק בשלב זה אפשרות למכור את חלקם של הילדים שלא רוצים את העסק לבן שכן רוצה לנהל ואת הבעלות בעסק - יש לתת את הדעת להיבטי מס במקרה כזה.

2. העברת כל הבעלות של העסק המשפחתי לאותו בן שעובד בעסק ורוצה לנהל אותו ויתרת הירושה תחולק בין שאר הילדים במבנה מחושב של איזון שוויים. דהיינו נניח ועסק שווה 1 מיליון ש"ח ולבעלי העסק יש עוד נכסי נדל"ן וכספיים בסך 2 מיליון ש"ח. הווה אומר שלמוריש יש סה"כ נכסים בסך 3 מיליון ש"ח בן אחד מקבל את העסק ו2 הילדים הנוספים יתחלקו ביתרת הנכסים בשווי 2 מיליון ש"ח ובכך יש איזון וחלוקת הירושה בשווי שווה בין כל הילדים.

במקרה זה יש לתת את הדעת כי מבחינת השווי הכספי יש חלוקה שווה ואולם יש שוני במהות בין חלוקת עסק בשווי מיליון ש"ח ולבין נכס בשווי מיליון ש"ח הואיל והעסק מחד יכול לגדול ולהפוך לגדול ורווחי יותר ואז הבן מקבל חלק גדול יותר מאחיו ומנגד יכול גם להפסיק פעילות ואז הבן למעשה הפסיד את חלקו בירושה.

3. האפשרות השלישית היא להשאיר את הבעלות על כל העסק בידי כל המשפחה בניתוק לניהול העסק באמצעות אחזקה של נאמן מטעם בני המשפחה או באמצעותם באופן ישיר ( אגב ירושה או מתנה ) ואילו את הניהול של העסק יבצעו מנהלים מקצועיים מטעם המשפחה - ובני המשפחה בדור המקבל ואולי גם בדורות הבאים יהיו פחות מעורבים בניהול בפועל אלא רק בבעלות וימשכו את רווחי העסק ככל שיהיו.

יש לציין כי 3 הדוגמאות שלעיל הן כלליות ביותר וייתכנו עוד אפשרויות נוספות שמהוות שילוב של הדוגמאות הללו והכל בהתאם לרצונות ויכולות בעל העסק ובני המשפחה. חשוב לבצע הליכים אלו במסגרת ותוך הדברות מלאה בין בני המשפחה וכן לקחת בחשבון אירועים שונים בעתיד של הרחבת המשפחה, גירושים של הבנים ועוד אירועים אחרים שעלולים לקרות במסגרת חיי העסק והמשפחה.

ההמלצה היא להיעזר ולהיוועץ באנשי מקצוע לרבות מומחים עסקיים וכספיים לצורך ביצוע החישובים הדרושים וחישובי מס , וכן מומלץ לבצע הליכים אלו באמצעות יועץ מלווה המתמחה בעסקים משפחתיים על מנת לצלוח את התכנון הכה מורכב הזה ( עסקית, רגשית ומשפחתית ).

מאחל הרבה הצלחה - ואל תשכח אפשר לנהל עסק משפחתי - ולחזור הביתה בשלום :)
 
ע

עסקמשפחתי53

Guest
היי רו"ח יניב וולף!

אני רוצה להודות לך שלקחת את הזמן כדי לענות, עזרת לי מאוד!
אשמח לשמור איתך על קשר ולהתייעץ איתך בהמשך הדרך :)
 
למעלה