המסילה הרביעית באיילון אושרה בות"ל

מצב
הנושא נעול.

Rubim88

New member
קיבולת תחנת מעבר>>קיבולת תחנת טרמינל

יש לי רעיון אחר לרכבת ישראל: להכריז שתחנת האוניברסיטה ותחנת
ההגנה הן תחנות קצה סופיות: ההגנה היא תחנת קצה לרכבות שבאות מדרום והאוניברסיטה היא תחנת קצה סופית לרכבות שבאות מצפון.

רכבת ישראל תפעיל בשלושת המסילות שבין התחנות האלה רכבות שאטל בתדירות של חמש דקות והנסיעה בהן תהיה בחינם.

רכבות השאטל ייסעו הלוך ושוב כל היממה מהאוניברסיטה להגנה ומההגנה לאוניברסיטה ויעצרו גם בתחנות שביניהן.

ואז לא יהיה צורך במסילה רביעית, חמישית, שישית באיילון כמו שכתוב בכתבה.
קיבולת תחנת מעבר>>קיבולת תחנת טרמינל
עם אותו מספר רציפים.
 

Bus Nerd

Active member
אתה באמת חושב שרציפי האוניברסיטה יוכלו להתמודד עם זה?

יש לי רעיון אחר לרכבת ישראל: להכריז שתחנת האוניברסיטה ותחנת
ההגנה הן תחנות קצה סופיות: ההגנה היא תחנת קצה לרכבות שבאות מדרום והאוניברסיטה היא תחנת קצה סופית לרכבות שבאות מצפון.

רכבת ישראל תפעיל בשלושת המסילות שבין התחנות האלה רכבות שאטל בתדירות של חמש דקות והנסיעה בהן תהיה בחינם.

רכבות השאטל ייסעו הלוך ושוב כל היממה מהאוניברסיטה להגנה ומההגנה לאוניברסיטה ויעצרו גם בתחנות שביניהן.

ואז לא יהיה צורך במסילה רביעית, חמישית, שישית באיילון כמו שכתוב בכתבה.
אתה באמת חושב שרציפי האוניברסיטה יוכלו להתמודד עם זה?
נניח והיינו במצב היפותטי שבו יש מפלגים בשני הצדדים של התחנה ויש פתרון קסם לעובדה שאין שם מסילות דיור

אתה באמת חושב שהרציפים בתחנה יוכלו להתמודד עם מצב שבו רכבת עמוסה ומלאה נוסעים מגיעה לתחנה וכל הנוסעים שעליה יצטרכו לרדת ולחכות לרכבת שאטל, ביחד עם האנשים מהרכבת שבאו לפניהם ואנשים שזה עתה הגיעו לתחנה בדרכים אחרות?

כבר היום הרציפים בתחנה הזו בקושי עומדים בעומס.
 
בקושי עומדים זו מחמאה

אתה באמת חושב שרציפי האוניברסיטה יוכלו להתמודד עם זה?
נניח והיינו במצב היפותטי שבו יש מפלגים בשני הצדדים של התחנה ויש פתרון קסם לעובדה שאין שם מסילות דיור

אתה באמת חושב שהרציפים בתחנה יוכלו להתמודד עם מצב שבו רכבת עמוסה ומלאה נוסעים מגיעה לתחנה וכל הנוסעים שעליה יצטרכו לרדת ולחכות לרכבת שאטל, ביחד עם האנשים מהרכבת שבאו לפניהם ואנשים שזה עתה הגיעו לתחנה בדרכים אחרות?

כבר היום הרציפים בתחנה הזו בקושי עומדים בעומס.
בקושי עומדים זו מחמאה
האמת היא שהם לא עומדים בעומס. כבר אחרתי לא פעם לרכבת שיוצאת מרציף 1 כשאני מגיע לרציף 4.
צריך להלחם ביציאה מהרכבת באנשים שמנסים לעלות לפני שנותנים לך לרדת, לפלס דרך בין ההמון אל המדרגות, ירידה איטית להכאיב במדרגות כשברקע כורזים שהרכבת מגיעה לרציף שאתה צריך, ואז לעלות שוב במדרגות.

כמו שכתבתי קודם: צריך להוסיף גשר בין הרציפים שהעומס יתפזר בצורה הגיונית.
 

Yarenn

New member
סבידוֹר קצה צפוֹן, צוֹמת חוֹלוֹן קצה דרוֹם

יש לי רעיון אחר לרכבת ישראל: להכריז שתחנת האוניברסיטה ותחנת
ההגנה הן תחנות קצה סופיות: ההגנה היא תחנת קצה לרכבות שבאות מדרום והאוניברסיטה היא תחנת קצה סופית לרכבות שבאות מצפון.

רכבת ישראל תפעיל בשלושת המסילות שבין התחנות האלה רכבות שאטל בתדירות של חמש דקות והנסיעה בהן תהיה בחינם.

רכבות השאטל ייסעו הלוך ושוב כל היממה מהאוניברסיטה להגנה ומההגנה לאוניברסיטה ויעצרו גם בתחנות שביניהן.

ואז לא יהיה צורך במסילה רביעית, חמישית, שישית באיילון כמו שכתוב בכתבה.
סבידוֹר קצה צפוֹן, צוֹמת חוֹלוֹן קצה דרוֹם
 
צומת חולון לא יכולה להיות תחנת קצה לרוב הקווים מהדרום

סבידוֹר קצה צפוֹן, צוֹמת חוֹלוֹן קצה דרוֹם
צומת חולון לא יכולה להיות תחנת קצה לרוב הקווים מהדרום
שכלל לא עוברים דרכה. גם לקו שכן עובר דרכה אין לה תשתית לשמש כתחנת קצה.
וסבידור מתאימה דווקא לשמש תחנת קצה לקווים מדרום, לא לקווים מצפון, כי מסילות הדיור נמצאות מצפון לתחנה והגישה אליהן רק מכיוון דרום.

לא יעזור שום דבר, הפתרון היחיד זו המסילה הרביעית באיילון ואי אפשר להתחמק מהקמתה. אין לה שום תחליף וכיום גם המדינה ורשויותיה כבר מכירים בכך.
 
"את בעיית הקיבולת צפויים משתמשי הרכבת לחוות כבר עם פתיחת הקו

המסילה הרביעית באיילון אושרה בות"ל
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001231147
"את בעיית הקיבולת צפויים משתמשי הרכבת לחוות כבר עם פתיחת הקו
המהיר לירושלים,"...
את בעיית הקיבולת חווים כבר מספר שנים והבעיה באה לידי ביטוי ביתר שאת בלו"ז החדש שמה שבולט בו זה בעיקר צמצום מספר הרכבות בימי חול בשעות השיא.
מדי פעם מתפרסמות כאן הודעות על עוד ועוד רכבות שבוטלו בלו"ז החדש.
 
כנראה שאז יצומצמו תדירויות של קווים נוספים

"את בעיית הקיבולת צפויים משתמשי הרכבת לחוות כבר עם פתיחת הקו
המהיר לירושלים,"...
את בעיית הקיבולת חווים כבר מספר שנים והבעיה באה לידי ביטוי ביתר שאת בלו"ז החדש שמה שבולט בו זה בעיקר צמצום מספר הרכבות בימי חול בשעות השיא.
מדי פעם מתפרסמות כאן הודעות על עוד ועוד רכבות שבוטלו בלו"ז החדש.
כנראה שאז יצומצמו תדירויות של קווים נוספים
בינתיים זה עובר יחסית מתחת לרדאר.
 

Ccyclist

Well-known member
להזכירכם: 4 מסילות ו40 סלוטים יותר ממספיקים לתוכנית 2040

המסילה הרביעית באיילון אושרה בות"ל
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001231147
להזכירכם: 4 מסילות ו40 סלוטים יותר ממספיקים לתוכנית 2040
אם אינני טועה תוכנית ר"י 2040 היא לכ 27 רכבות לכיוון בשעה באיילון, ולפי הכתבה ההודעה לעיתונות אמרה 40 רכבות לשעה ההערכה רשמית. אבהיר שכאשר מובאים מספרים של 48 לשעה מדובר במערכות פרבריות הפועלות כיום (24 רכבות לכיוון בשעה בכל זוג מסילות) אך ר"י לוקחת כנראה מקדם ביטחון בגלל המאפיינים הבינעירוניים של השירות לחיילים וכבודתם.
&nbsp
&nbsp
 

Rubim88

New member
לא להתבלבל, זוהי לא הודעה לעיתונות

להזכירכם: 4 מסילות ו40 סלוטים יותר ממספיקים לתוכנית 2040
אם אינני טועה תוכנית ר"י 2040 היא לכ 27 רכבות לכיוון בשעה באיילון, ולפי הכתבה ההודעה לעיתונות אמרה 40 רכבות לשעה ההערכה רשמית. אבהיר שכאשר מובאים מספרים של 48 לשעה מדובר במערכות פרבריות הפועלות כיום (24 רכבות לכיוון בשעה בכל זוג מסילות) אך ר"י לוקחת כנראה מקדם ביטחון בגלל המאפיינים הבינעירוניים של השירות לחיילים וכבודתם.
&nbsp
&nbsp
לא להתבלבל, זוהי לא הודעה לעיתונות
המספרים שם הובאו על ידי הכתבת ממספר מקורות(מספר הרכבות מאתר נתיבי ישראל ועלויות ממצגת על תת"ל 33א' והערכת ר"י). אגב מהמקור בנתיבי ישראל מבינים ש40 מתייחס לשני הכיוונים ולא לכיוון. מה שלא בדיוק מסתדר עם העובדה שלהפעיל 24 רכבות,ואף יותר בכיוון על זוג מסילות זה בהחלט מעשי.
נראה שצוואר הבקבוק הבא באיילון הן התחנות/רציפים וזרימת הנוסעים בהם בעתיד.
 

Bus Nerd

Active member
וזו בעיה שהרבה יותר קשה לפתור

לא להתבלבל, זוהי לא הודעה לעיתונות
המספרים שם הובאו על ידי הכתבת ממספר מקורות(מספר הרכבות מאתר נתיבי ישראל ועלויות ממצגת על תת"ל 33א' והערכת ר"י). אגב מהמקור בנתיבי ישראל מבינים ש40 מתייחס לשני הכיוונים ולא לכיוון. מה שלא בדיוק מסתדר עם העובדה שלהפעיל 24 רכבות,ואף יותר בכיוון על זוג מסילות זה בהחלט מעשי.
נראה שצוואר הבקבוק הבא באיילון הן התחנות/רציפים וזרימת הנוסעים בהם בעתיד.
וזו בעיה שהרבה יותר קשה לפתור
בתחנת ההגנה אולי אין בעיה, אבל כבר היום היא לא תחנה צפופה במיוחד.

בסבידור - נפתחה כבר כניסה נוספת מגשר מודעי. הרציפים הוארכו. אין מקום לרציפים נוספים ואין אפשרות הנדסית פשוטה כדי לפתוח כניסות נוספות. המקסימום שאפשר לעשות זה להרחיב את הגשר המוביל לרציפים הקיימים ולשפר את מבנה הכניסה הישן.

בתחנת השלום - הכניסה הנוספת בתהליכי בנייה, אבל היא לא תעזור עם העובדה שרציפי תחנת השלום קטנים, צרים, צפופים ומלאים עמודים. אין אף כיוון להרחיב אותם. מה יעשו? אני לא מצליח לדמיין אף פתרון ישים.

באוניברסיטה - אולי אפשר להאריך את הרציפים צפונה, אבל רק בכמה מטרים. אפשר לבנות גשר עם יציאה נוספת, אפשר להגדיל את הכניסה המזרחית לאולם הנוסעים... אבל לא נראה לי שאפשר להרחיב את אולם הנוסעים עצמו צפונה כדי להוסיף מדרגות נוספות לתוך אולם הנוסעים...


אולי "הפתרון" הוא לבנות תחנת נוסעים נוספת ביצחק שדה, בתקווה שחלק ממאסת הנוסעים של השלום תעבור אליה?
 

Rubim88

New member
כיום אולי אין בעיה

וזו בעיה שהרבה יותר קשה לפתור
בתחנת ההגנה אולי אין בעיה, אבל כבר היום היא לא תחנה צפופה במיוחד.

בסבידור - נפתחה כבר כניסה נוספת מגשר מודעי. הרציפים הוארכו. אין מקום לרציפים נוספים ואין אפשרות הנדסית פשוטה כדי לפתוח כניסות נוספות. המקסימום שאפשר לעשות זה להרחיב את הגשר המוביל לרציפים הקיימים ולשפר את מבנה הכניסה הישן.

בתחנת השלום - הכניסה הנוספת בתהליכי בנייה, אבל היא לא תעזור עם העובדה שרציפי תחנת השלום קטנים, צרים, צפופים ומלאים עמודים. אין אף כיוון להרחיב אותם. מה יעשו? אני לא מצליח לדמיין אף פתרון ישים.

באוניברסיטה - אולי אפשר להאריך את הרציפים צפונה, אבל רק בכמה מטרים. אפשר לבנות גשר עם יציאה נוספת, אפשר להגדיל את הכניסה המזרחית לאולם הנוסעים... אבל לא נראה לי שאפשר להרחיב את אולם הנוסעים עצמו צפונה כדי להוסיף מדרגות נוספות לתוך אולם הנוסעים...


אולי "הפתרון" הוא לבנות תחנת נוסעים נוספת ביצחק שדה, בתקווה שחלק ממאסת הנוסעים של השלום תעבור אליה?
כיום אולי אין בעיה
בהגנה עוברים בה 5-6 מיליון נוסעים אבל הפוטנציאל הוא הרבה יותר מזה כשרמת השירות תיישר קו. לגבי סבידור, האורך של הרציפים דווקא בסדר גמור(בהשוואה לעולם) הבעיה היא הרוחב של הרציפים והגישה אליהם. במסגרת המסילה הרביעית מתכננים להוסיף רציף נוסף בסבידור על גבי האיילון - מצורף תשריט. בשלום המצב אכן יותר בעייתי - יוסיפו רציף צד במסגרת המסילה הרביעית אבל עדיין בתור תחנה מרכזית במערכת שאמורה להעביר בעתיד הרבה יותר נוסעים מהיום זה לא נראה טוב.
האוניברסיטה - האורך של הרציפים אכן קצר יותר לדוגמא מסבידור, אבל שווה ערך למערכות פרבריות עמוסות בעולם. יהיו צריכים להוסיף איכשהו(למעלה?) אולם נוסעים עם יותר נקודות גישה לרציפים.

לגבי יצחק שדה - לא נראה שיש שם מספיק מקום לתחנה "מלאה", אולי רק למסילה הפרברית וגם בכיסוי האיילון כמו הרציף החדש שמתוכנן לסבידור.

 

Bus Nerd

Active member
לגבי ההגנה, לדעתי יש מקום למבנה טרמינל נוסף מצפון

כיום אולי אין בעיה
בהגנה עוברים בה 5-6 מיליון נוסעים אבל הפוטנציאל הוא הרבה יותר מזה כשרמת השירות תיישר קו. לגבי סבידור, האורך של הרציפים דווקא בסדר גמור(בהשוואה לעולם) הבעיה היא הרוחב של הרציפים והגישה אליהם. במסגרת המסילה הרביעית מתכננים להוסיף רציף נוסף בסבידור על גבי האיילון - מצורף תשריט. בשלום המצב אכן יותר בעייתי - יוסיפו רציף צד במסגרת המסילה הרביעית אבל עדיין בתור תחנה מרכזית במערכת שאמורה להעביר בעתיד הרבה יותר נוסעים מהיום זה לא נראה טוב.
האוניברסיטה - האורך של הרציפים אכן קצר יותר לדוגמא מסבידור, אבל שווה ערך למערכות פרבריות עמוסות בעולם. יהיו צריכים להוסיף איכשהו(למעלה?) אולם נוסעים עם יותר נקודות גישה לרציפים.

לגבי יצחק שדה - לא נראה שיש שם מספיק מקום לתחנה "מלאה", אולי רק למסילה הפרברית וגם בכיסוי האיילון כמו הרציף החדש שמתוכנן לסבידור.
לגבי ההגנה, לדעתי יש מקום למבנה טרמינל נוסף מצפון
אם יהיה צורך בכך, לא רואה מניעה לבנות אחד. כרגע יש שם רק יציאות, אפשר לבנות שם גם כניסות ודרגנועים וכל מה שצריך.

אני לא חושב שיש מספיק מקום פיזית להרחיב את הרציפים בסבידור - תקן אותי אם אני טועה.

אפילו עם רציף צד נוסף השלום תהיה במצב בעייתי במיוחד, בעיקר כשכבר היום רציף 1 צר מלהכיל ואין לאן להרחיב אותו בלי להצר את איילון דרום (דבר שלא יעשו לעולם כנראה)
 

Rubim88

New member
נראה אפשרי, במסגרת תת"ל 33

לגבי ההגנה, לדעתי יש מקום למבנה טרמינל נוסף מצפון
אם יהיה צורך בכך, לא רואה מניעה לבנות אחד. כרגע יש שם רק יציאות, אפשר לבנות שם גם כניסות ודרגנועים וכל מה שצריך.

אני לא חושב שיש מספיק מקום פיזית להרחיב את הרציפים בסבידור - תקן אותי אם אני טועה.

אפילו עם רציף צד נוסף השלום תהיה במצב בעייתי במיוחד, בעיקר כשכבר היום רציף 1 צר מלהכיל ואין לאן להרחיב אותו בלי להצר את איילון דרום (דבר שלא יעשו לעולם כנראה)
נראה אפשרי, במסגרת תת"ל 33
גם הרציף המזרחי יורחב. בסבידור כפי שאפשר לראות בתשריט יש מקום לא מנוצל בצד של 2 הרציפים המזרחיים, ה"מזל" שם זה שיש 4 רציפים. השלום אכן במצב הכי בעייתי. למעשה מדובר ב2 בעיות(בכלל התחנות):
נקודות יציאה(שהיא בדרך כלל הבעייתית יותר מכניסה כשרכבת מגיעה ופורקת כמויות נוסעים בזמן קצר) מהרציפים - בזה יחסית יותר פשוט לטפל - לדוגמא יציאות נוספות/אולם נוסעים מעל הרציפים עם שיגדיל את כמות נקודות הפינוי לאורכו.
רוחב רציף - מה שעלול ליצור בעיה עם זרימת האנשים והצפיפות בRush hours..(יש לא מעט סרטונים באינטרנט למי שלא חווה בעצמו שימוש במערכת הסעת המונים) בעייתי מאוד לפתרון אם לא תוכנן מראש מקום להרחבה/ בהתאמה לכמויות הנוסעים.
 
הפתרון לתחנת האוניברסיטה הוא גשר שיחבר בין הרציפים ואולי

וזו בעיה שהרבה יותר קשה לפתור
בתחנת ההגנה אולי אין בעיה, אבל כבר היום היא לא תחנה צפופה במיוחד.

בסבידור - נפתחה כבר כניסה נוספת מגשר מודעי. הרציפים הוארכו. אין מקום לרציפים נוספים ואין אפשרות הנדסית פשוטה כדי לפתוח כניסות נוספות. המקסימום שאפשר לעשות זה להרחיב את הגשר המוביל לרציפים הקיימים ולשפר את מבנה הכניסה הישן.

בתחנת השלום - הכניסה הנוספת בתהליכי בנייה, אבל היא לא תעזור עם העובדה שרציפי תחנת השלום קטנים, צרים, צפופים ומלאים עמודים. אין אף כיוון להרחיב אותם. מה יעשו? אני לא מצליח לדמיין אף פתרון ישים.

באוניברסיטה - אולי אפשר להאריך את הרציפים צפונה, אבל רק בכמה מטרים. אפשר לבנות גשר עם יציאה נוספת, אפשר להגדיל את הכניסה המזרחית לאולם הנוסעים... אבל לא נראה לי שאפשר להרחיב את אולם הנוסעים עצמו צפונה כדי להוסיף מדרגות נוספות לתוך אולם הנוסעים...


אולי "הפתרון" הוא לבנות תחנת נוסעים נוספת ביצחק שדה, בתקווה שחלק ממאסת הנוסעים של השלום תעבור אליה?
הפתרון לתחנת האוניברסיטה הוא גשר שיחבר בין הרציפים ואולי
גם יאפשר יציאה ישירה לאוניברסיטה (לא חייב באותו מפלס, אבל נניח למפלס של מסוף האוטובוסים הסמוך יהיה נחמד).

אני לא חושב שצריך להוסיף תחנות רכבת נוספות בקו, אחרת זמן הנסיעה יתארך בצורה מעיקה ויפגע באטרקטיביות של הרכבת.
 

Rubim88

New member
זו לא סתם תחנה

הפתרון לתחנת האוניברסיטה הוא גשר שיחבר בין הרציפים ואולי
גם יאפשר יציאה ישירה לאוניברסיטה (לא חייב באותו מפלס, אבל נניח למפלס של מסוף האוטובוסים הסמוך יהיה נחמד).

אני לא חושב שצריך להוסיף תחנות רכבת נוספות בקו, אחרת זמן הנסיעה יתארך בצורה מעיקה ויפגע באטרקטיביות של הרכבת.
זו לא סתם תחנה
יש שם המון מקומות עבודה והיא גם נמצאת באמצע הדרך בין ההגנה לשלום. תוספת הזמן( רק לרכבות הפרבריות כי אין מקום) תהיה מאוד קטנה בעידן חשמול וציוד מותאם.
 

yairp4

Active member
חבל שאין תוכניות ליציאה דרומית מסבידור

וזו בעיה שהרבה יותר קשה לפתור
בתחנת ההגנה אולי אין בעיה, אבל כבר היום היא לא תחנה צפופה במיוחד.

בסבידור - נפתחה כבר כניסה נוספת מגשר מודעי. הרציפים הוארכו. אין מקום לרציפים נוספים ואין אפשרות הנדסית פשוטה כדי לפתוח כניסות נוספות. המקסימום שאפשר לעשות זה להרחיב את הגשר המוביל לרציפים הקיימים ולשפר את מבנה הכניסה הישן.

בתחנת השלום - הכניסה הנוספת בתהליכי בנייה, אבל היא לא תעזור עם העובדה שרציפי תחנת השלום קטנים, צרים, צפופים ומלאים עמודים. אין אף כיוון להרחיב אותם. מה יעשו? אני לא מצליח לדמיין אף פתרון ישים.

באוניברסיטה - אולי אפשר להאריך את הרציפים צפונה, אבל רק בכמה מטרים. אפשר לבנות גשר עם יציאה נוספת, אפשר להגדיל את הכניסה המזרחית לאולם הנוסעים... אבל לא נראה לי שאפשר להרחיב את אולם הנוסעים עצמו צפונה כדי להוסיף מדרגות נוספות לתוך אולם הנוסעים...


אולי "הפתרון" הוא לבנות תחנת נוסעים נוספת ביצחק שדה, בתקווה שחלק ממאסת הנוסעים של השלום תעבור אליה?
חבל שאין תוכניות ליציאה דרומית מסבידור
למשל, ירידה מהקצה הדרומי של הרציפים למנהרת הולכי רגל שתתחבר לתחנת הרכבת הקלה.
אני לא יודע אם זה ישים הנדסית וזה בוודאי מסובך ויקר, אבל זה גם יתרום לפיזור הנוסעים וגם יספק חיבור ישיר לרכבת הקלה שהולך להיות מאוד חסר כשהיא תפתח.
 

Rubim88

New member
זכור לי שיש תוכנית לעשות חיבור(כחלק מתוכנית כוללת לאזור)

חבל שאין תוכניות ליציאה דרומית מסבידור
למשל, ירידה מהקצה הדרומי של הרציפים למנהרת הולכי רגל שתתחבר לתחנת הרכבת הקלה.
אני לא יודע אם זה ישים הנדסית וזה בוודאי מסובך ויקר, אבל זה גם יתרום לפיזור הנוסעים וגם יספק חיבור ישיר לרכבת הקלה שהולך להיות מאוד חסר כשהיא תפתח.
זכור לי שיש תוכנית לעשות חיבור(כחלק מתוכנית כוללת לאזור)
לא יודע אבל באיזה שלב היא.
 

Rubim88

New member
אושרה עם כוכבית

המסילה הרביעית באיילון אושרה בות"ל
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001231147
אושרה עם כוכבית
זה גם נכתב "בדרך אגב" בגלובס, הות"ל העלו דרישה בעבר להפריד את פתרונות הניקוז לתת תוכנית - תת"ל 33א', שעדיין לא הוגשה והיא תנאי הכרחי להפעלה של המסילה. הם בעצם אישרו את תת"ל 33 אבל עכשיו תת"ל 33א' צריכה קודם להיות מוכנה לעבור השגות ציבור ואישורי ועדות. מצורף הקובץ ההחלטות של הות"ל מהדיון האחרון.



 
מצב
הנושא נעול.
למעלה