חגית ערב טוב
לטעמי ומיטב נסיוני, להסתכל על רכב בבחינת כמה הוא עולה לך לרכישה ראשונית
(קרי ההון הראשוני המושקע) מבלי להתייחס לכל המסביב שבעיקרו בעצם הפחת
ראשית כל, הינה הסתכלות לא נכונה שיוצרת הטיות שגויות.
לא קשה להראות שתי חלופות זו לצד זו, מנותקות האחת מהשניה לשני רכבים,
האחד יקר יותר מהשני ברכישה ראשונית לעומת השני, אך בסופו של דבר זול יותר
או לפחות לא יקר יותר משמעותית.
הסיבה שהאחד (היקר יותר לרכישה ראשונית) לא יוצא בהכרח יקר יותר במקרה
המודגם, היא משום שהיקר יותר גם ימכר יום אחד והשאלה היא, לא כמה הוא עלה
בהתחלת הדרך, אלא הפחת. קרי "כמה ערך הוא איבד ליחידת זמן".
אלמנט שני שיש לו משקל משמעותי בחישוב הכולל הוא צריכת הדלק. מספיק
למצוא שני רכבים שישנה שונות גבוה בינהם בסעיף זה, ואז כל הbalance משתנה
לחלוטין. מספיק להדגים רכב מיושן וזזלן דלק, ששותה לדוגמא 8-9 ק"מ לליטר,
לעומת רכב מודרני ששותה מחצית מכך. **או אפילו שליש (אם הרכב למשל הברידי).
ולכן הצעתי היא להפסיק להסתכל על רכב במונחי עלות ראשונה, שזו טעות אופטית
של הצרכן ללא ההשכלה המתמטית/פיננסית, אלא להסתכל במונחים של מה
התקציב השנתי שיש לך להוציע על רכב סה"כ, או יותר נכון התקציב החודשי, שזה
יותר נוח להסתכל כך בראיה של ההכנסה החודשית של משק הבית שלך. כמה
מתוכה את יכולה ו/או מעוניינת להוציא על סעיף תחבורה.
ולפי התקציב, לחפש את החלופה האופטימלית שעונה על הצרכים. קרי כל אותם
רכבים שמקיימים את התקציב המבוקש, ולבחור מהם את המועדף עליך.
אם הסברי דלעיל פותח אצלך את הסקרות ונראה לך מעניין, כמו eye opener,
הרגישי חופשי להתקדם עם התזה הלאה.
דוגמא אמיתית מהחיים שארעה לקולגה שלי החודש:
הקולגה לצערו אינו חזק בתחום המספרי, ולכן הוא מעולם לא מחשב מאומה. מבצע
החלטות צרכניות עם הרגש, הוא אדם רוחני והומני. מספרים ממנו והלאה - לא
מדברים אליו.
הוא הלך לתומו ורכש רכב משומש בן 4 במחיר 55 אלף ש"ח.
רכב עם 130 אלף ק"מ, נפלט צי ליסינג, וגם כזה שעושה 8.5 ק"מ לליטר בפועל.
דור מיושן קצת כבד ובזבזני בדלק.
הוא נסע עם רכבו עד כה ונהנה ממנו כ- 3 שנים, ומכר אותו בכסף קטן ממש עכשיו,
17 אלף ש"ח ועם כמעט 190 אלף ק"מ על המונה. קרי קנה בגיל 4 ומכר בגיל 7.
עשינו ביחד תחשיב עם כל הקבלות שהוא שילם עד כה, למוסכים על טיפולים
ותיקונים, על דלק, וגם ביטוחים ואגרות. יצא לנו ממוצע חודשי של 2840 ש"ח לכל
התקופה.
עכשיו, עשינו בדיקה מקבילה מה היה קורה אילו הוא היה, לקיצון השני על רכב
חדש בניילונים מיבואן, כמובן במימון 100% מהיבואן רכב כי אין לו מזומן בבנק.
חישבנו את כל העלויות של דלק מוסכים ביטוחים פחת וריבית על ההלוואה.
גילינו שהוא לא היה משלם יותר, או שהיה משלם עוד כמה גרושים,
נגיד 100 שקל נוספים לחודש סדר גודל תלוי ברכב שהיה רוכש.
כשהוא ראה את זה חטף שבץ על המקום. עבר על המספרים 10 פעמים, ביקש
אפילו מעוד קולגה שלנו שיעבור עליהם רק כדי להיות בטוח שלא טעינו.
שימי לב איך מחשבתו הראשונית שזו המכונית תעלה לו בזול, כי היא מאד
משומשת, זולה, עשתה כבר את שלה כמו שאומרים, אף בסוף התגלה שעלתה לו
מאד יקר, כמעט כמו רכב חדש.
זה סיפור יפה (אחד מני רבים) שרץ אצלנו עכשיו במשרדי החברה. הקולגה ואני
פרסמנו אותה במשותף, כדי להדגים ולהעביר מסר חינוכי חשוב בתחום.
הדוגמא של הקולגה פוקחת עיניים בחושפה, שעלות רכב היא דבר יותר מורכב
מעלות הרכב הראשונית על הכביש.
ראי, הוא שילם רק 55 אלף שח, לכאורה זול, ומכר ב- 17 אלף אחרי 3 שנים.
בשל כל מני נסיבות אריתמטיות בכללן הוצאות על מוסכים וצריכת דלק גבוהה,
יוצא שרכב חדש מודרני וחסכוני יותר, כמו גם סחיר יותר, כחדש, לא היה עולה
יותר, או יותר מבחינה משמעותית.
אז עכשיו בואי תחזרי אליך, ותקבעי סך הוצאה שנתית או חודשית שאת רוצה
להקצות לנושא, ומשם נמשיך הלאה ונראה מה נכנס. תצטרכי גם לספר כמה
קילומטרז' הנך עושה בשנה, שכן הדבר מאד משפיע על העלות הכוללת.
כבר דברנו על כך - צריכת דלק היא אחד משני הסעיפים ההכי יקרים בעלות
אחזקתו של הרכב (ביחד עם פחת).