הילד שלי-לשנות או לקבל?

הילד שלי-לשנות או לקבל?

יש לי בן נחמד ויפה ומקסים בן חמש. עברנו איתו כל מיני קשיים "נורמאליים" ועכשיו אנחנו דווקא בתקופה טובה. אבל מה- כל מה שמעסיקו אותו זה משחקי מחשב, ותוכניות טלוויזיה (והכל סביב רובטריקים, צבי נינג'ה פוקימונים). בהתחלה ניסיתי להכיר את העולם שלו. צפיתי יחד איתו, שיחקנו יחד במחשב אבל זה כבר די משעממם אותי. ופתאום אני מתבוננת עליו ואומרת- מי הילד הזה? איפה הילד שהיה עושה איתי עוגיות, ורץ בשלוליות ומפרק כל דבר בבית (וכמה שהתלוננתי על זה אז..) אז אני מבינה שחלק מזה זה עניין של גיל- ילד בן שלוש הוא יותר פעיל מילד בן חמש. ובכל אופן יש לי תחושה "לא טובה" עם עולם העיסוקים המוגבל שלו. הוא נפגש עם חברים ואהוב על הילדים, טוב בספורט כותב ומצייר לא רע בכלל. אבל- נראה שיותר נוח לו עם פעילות מאוד מצומצמת ומוגבלת. כמובן שאני יכולה להגביל זמני מחשב (עם הטלוויזיה הבעיה פחות גדולה), אבל אני לא אוהבת את הדרך הזו. וגם ממש לא מתחשק לי להיות השוטרת כל אחר הצהריים. אגב- גם כשהוא נפגש עם חברים: הוא מאוד סלקטיבי בבחירת החברים (מעדיף שיבואו אליו ותמיד אותם השניים) וכשהוא נפגש עם החברים- הם משחקים יחד על המחשב )-: (רק בשביל הפרופורציה- אם חבר מגיע לשעתיים וחצי אז מתוכן שעתיים הם יהיו על המחשב). ילדים בגיל הזה לא אמורים לשחק משחקי דמיון? לבנות דברים מלגו? להמציא עולמות? לצייר? לשחק במשפחה? להתחפש? ליצור?לשאול שאלות על העולם ? לפרק את הגלגלים של האופניים או מה שזה לא יהיה??? אני מודה שיש בזה משהו נוח (הוא שולט שליטה מלאה במחשב ולא צריך עזרה כמעט) אבל גם משהו שמאוד מדכא אותי. יש כאן אמהות עם ילדים בגילאים דומים אשר יכולות לשתף אותי מנסיונן? מהשאלות כאן אני רואה שלרוב ילדים קטנים יותר, אבל אולי לחלק מהם יש גם אחים גדולים...
 
הילד שלי קטן יותר

אבל אני חושבת שהפתרון הכי פשוט במקרים כאלה הוא לצאת איתו מהבית כמה שיותר - אפילו ללכת יחד לעשות קניות בסופר, כל דבר שהוא בחוץ (=רחוק מהמחשב...). ככה יהיה לכם זמן משלכם ביחד, והוא יתרגל לעשות עוד דברים שיהנו אותו.
 
אני עוד לא שם אז אולי זה לא חוכמה

ואולי קל לי לומר כי הילדה שלי רק בת שנה, אבל לדעתי יש מקום להכוונה. חלק מתפקידינו כהורים הוא לכוון את הילד לעיסוקים שאנחנו רואים ראויים וחשובים להתפתחות שלהם (כמו ספורט, משחק שקט, וכו'), וללמד את הילדים כיצד להעשיר את החיים במגוון פעילויות. אגב, אני לא חושבת שצריך להיות שוטר כדי לעשות את זה. אפשר בשיחה משותפת (לא בעיתות כעס או עצבים אלא דווקא באופן של דיאלוג) לומר שאתם צריכים להגיע לעמק השווה ולעשות הסכם של כמה שעות מחשב יש לו ביום.
 

תרונעי

New member
מניסיוני ולדעתי

את בהחלט יכולה להגביל אותו בזמן מחשב. אבל לא כשוטרת את יכולה לשבת איתו לשיחה להסביר לו מדוע זה חשוב לדעתך לשחק במשחקים שונים ולא רק במחשב(בלי לזלזל במשחקי המחשב כמובן). ולתכנן איתו את הזמן שבו הוא ישחק במחשב. למשל שעה ביום ושהוא יחליט מתי השעה הזו תהיה. זו יכולה להיות שעה שנמצא אצלו חבר או כשהוא לבד על פי החלטתו. כאשר יש באים חברים אפשר להודיע להם אצלנו משחקים רק שעה במחשב. אפשר גם לשים לו טיימר או משהו דומה כאשר הוא מתחיל ואז זו לא את שמכריזה שנגמר הזמן. יתכן שבימים הראשונים יהיה לו קשה אבל נראה לי שהוא די מהר ימצא מה לעשות עם עצמו וחביריו.אותו דבר עם תוכניות הטלויזיה הוא יכול לבחור מתי ובמה הוא יצפה אבל בתוך מגבלת זמן שאת קובעת.
 
אני בפירוש מגבילה ומכוונת

וזה דורש ממני הרבה כוחות, כי אני מתעייפת. אז אנחנו בגינה, עם חברים. אנחנו מטיילים בחוץ. קופצים בשלוליות. אני מעדיפה לתת דוגמה אישית, ואת ההתמכרות שלי לטלויזיה עושה בשעות הלילה. מהנסיון שלי, ילדים רוצים לעשות דברים עם אמא, גם בגיל הזה. אני חושבת שאת יכולה ליזום מדי פעם פעילויות אחרות, לענין אותו בהן, ולהחליט שיום מחשב יהיה פעם בשבוע, או שבכל יום יהיה רק זמן מוקצב למחשב. מה עם חוגים?
 
הוא לא רוצה חוגים

ליתר דיוק- יש חוג אחד שהוא רשום אליו אבל פעמים רבות אינו רוצה ללכת. אני בהחלט מנסה להוציא ליזום וכו'. לעיתים יש לי יותר כוח ולעיתים פחוץ. יש גם אח קטן (שנה וחצי) שגוזל כמובן הרבה אנרגיה ושהפעילויות צריכות להיות מתאימות גם אליו. וגם- הרבה פעמים אני מציעה והוא פשוט לא רוצה. זה כבר לא גיל שאני יכולה להכריח. לא רוצה לג'ימבורי, לא רוצה לחבר לא רוצה ללכת עם אבא לתקן משהו באוטו... אז נשאר בבית. מכיוון שאני בעיקר רודפת אחרי הקטנ'ציק (אחיו) אז תוך זמן קצר הוא (הגדול) זולג למחשב . ועוד רציתי לציין שאנחנו- אני ובעלי- בהחלט אנשים עם עולם רחב של התענינויות ועיסוקים ומכאן התסכול. יש כל כך הרבה דברים בעולם! למה להתעניין רק במשהו כל כך צר ומוגבל?
 

אביבקיץ

New member
הוא לא משחק בדברים האלה?

מה עם משחקי דמיון סביב עולם הפוקימון? אם תביאי לו שתי חרבות חדשות נוצצות זה לא ילהיב אותו לשחק בהן? נשמע שהפעילויות שלכם באמת יותר מותאמות לגיל שנה וחצי. אצלנו בני חמש כבר לא הולכים לג'ימבורי. יש בסביבתכם איזה גן משחקים "שווה"? כזה עם מבנים מעץ, סולמות, משהו אתגרי? מישהו אנרגטי (אבא? דוד צעיר?) יכול לשחק איתו שם בדיוק בעולם המושגים שמדבר אליו. ילד בן חמש כבר לא נהנה סתם להתגלש. הוא כן נהנה להתגלש עם עוד חברים, תוך דמיון שהמגלשה היא המנהרה למערה של הפוקימונים והוא חייב לברוח מהאויב האכזר. ילדים בגיל הזה שאני מכירה מציירים ושואלים הרבה שאלות. אבל אלה הילדים שהילדה שלי בוחרת להביא הביתה, ככה שהם לא מדגם מייצג. אולי יש אצלה בגן גם ילדים אחרים, אבל אני לא פוגשת אותם.
 
למעלה