החלמה בבריאות הנפש - קריאה לדיון

החלמה בבריאות הנפש - קריאה לדיון

כיום מקובל לעשות אבחנה בין המושג החלמה, לבין מה שאנו רואים כ'ריפוי'. האבחנה הזו, עד כמה שאני יודע, מאוד מקובלת בעולם הרפואי היום. אם בריפוי אנו מדברים על ריפוי מוחלט של המחלה, אזי החלמה מדברת על זווית שונה במעט. אני לא אתייחס כאן עכשיו לנושא ריפוי ממחלת נפש, למרות שישנו חומר המתייחס גם לכך, לגבי אנשים אשר התמודדות עם פגיעה נפשית. הנושא הזה רחב מאוד ונוגע בדילמות רבות. למשל: היחסיות של החלקים השונים בהתמודדות בהשפעה שלהם על האבחנה. וכל הנושא של אבחנה פסיכיאטרית. האם משבר נפשי יחידני / ראשוני הינו בהכרח מחלה, גם כאשר הוא מאובחן ככזה, האם סימפטומים של תופעות מסויימות, למשל הפרעות דיסוציאטיביות, לא מאובחנים לעתים באופן מסויים ואיזו השפעות יש לסטיגמה, להיעדר שיקום חברתי מספק ולמסגרות שונות על ההתמודדות עם פגיעה נפשית. אני אשמח לגעת בנושא הזה יותר בהרחבה בהודעה אחרת בימים הקרובים ולצרף חומר רקע. אני כן רוצה להתייחס לנושא ההחלמה בהודעה הזו. ד"ר מקס לכמן, בדוקטורט שלו 'נתיבי החלמה בקרב חולי נפש ממושכים 2000) מתייחס להחלמה כך : "החלמה פירושה הכרה במגבלות ויכולת לקיים מהלך חיים מתוך הבנייה של זהות חדשה והעצמה אישית" אני רואה את המושג החלמה כיום כראייה את האדם ושהאדם רואה את עצמו כאקטיבי בתהליך ההתמודדות שלו, באופן שהוא הופך לבעל דעה ועמדה לגבי חייו ושאיפותיו. תהליך החלמה כולל בתוכו העצמה של האדם המתמודד, יכולתו לבחור ולעצב את דרכו מתוך מגוון אפשרויות, והבנייה של תפקידי חיים שונים ומשמעותיים לצד ההתמודדות עם המחלה. יש כאלו הרואים בהחלמה מהתמודדות עם פגיעה נפשית את היכולת 'להשתפר' והאמוהנ שהאדם יכול להשתפר. אנו מכירים אנשים רבים המתמודדים עם פגיעה נפשית, אשר התפתחו ופיתחו לצד ההתמודדות שלהם מגוון של תפקידי חיים 'נורמטיביים' (למשל: אדם עובד, בן זוג, סטודנט וכו...). דוגמא בולטת הינה ד"ר פטרישיה דיגן, אשר היתה מאושפזת שנים בבתי חולים, כאשר הפסיכיאטר שלה תאר לה את הפרוגנוזה שלה הוא אמר לה משהו בסגנון : "הוא אמר לי שיש לי סכיזופרניה לא ספציפית כרונית ואף אחד לא מחלים מכך. הוא אמר לי שאצטרך לקחת תרופות כל חיי. היו לו ציפיות נמוכות ממני. הוא אמר לי שאצטרך דיור מוגן, שם ילמדו אותי כיצד לבשל, לנקות וכיצד לרכוש מיומנויות יום יום. הוא אמר שאצטרך ללכת לתכנית יום המיועדת לאנשים כמוני. שם אלמד כיצד להתחבר עם אנשים בדיוק כמוני ואולי אפילו להצטרף לקבוצת הכנה לתעסוקה, עם אנשים בדיוק כמוני. הוא אמר לי להמנע מלחץ ולצפות לחיים של השרדות/התמודדות. הוא אמר שזה הטוב ביותר שאנשים כמוני יכולים לקוות לו." אותה בחורה סיימה דוקטורט לפסיכולוגיה וכיום הינה מובילה תכניות רבות לקידום אנשים המתמודדים עם פגיעה נפשית. באחת ההרצאות שלה היא מתארת את עצמה היום במקום שעדיין היא חווה ויכולה לחוות משברים, אבל היום היא יודעת 'להשתמש' במערכת. זו דוגמא אחת ויש המון. אני חושב שלמשל בארץ לא חסרים אנשים, גם בתוך הקהילה הפעילה וגם שלא מתוכה, אשר מהווים סיפורי החלמה ואולי המסר שאני רוצה להעביר כאן ולא יודע בדיוק איך זה שהחלמה איננה משהו נדיר כל כך. אני מצרף לכאן קישורים לשני מאמרים של פטרישיה דיגן ועוד קובץ עם מאמר נוסף שלה באנגלית המדברים על החלמה. כאשר אנו מתייחסים למושג החלמה ישנה עוד נקודה חשובה והיא התהליך הסוציולוגי-היסטורי של המונח מחלת נפש. כל ה'קטגוריזציה' שעברה על המושג שיגעון עד שהוא נהפך למינוח 'מחלת נפש'. כל התהליך לווה בצורות 'התערבות' שונות של החברה ובטיפולים שונים כלפי אנשים המתמודדים עם מחלת נפש. מרבית התיאוריות בשנים האחרונות באמת ראו אדם המתמודד עם מחלה או פגיעה נפשית כאדם אשר היכולות שלו מאוד מוגבלות. כל התפיסה הזו, אשר רווחה גם באקדמיה וגם בשדה, ולצערנו עדיין במקומות מסועיימים, אכן הטילה צל כבד על היכולות של אדם המתמודד עם פגיעה נפשית לממש את עצמו. כיום קיים ספק גדול לגבי המהימנות של אותם מחקרים אשר במידה מסויימת עיצבו את פניה של החשיבה הפסיכיאטרית. הם לקו מבחינה מתודולוגית ביכולתם לייצג את כלל אוכלוסיית נפגעי הנפש, שכן הנבדקים היו אנשים שחיו שנים ארוכות בבית חולים, לא התבצע מעקב ארוך טווח, ולא נחקרו האינטראקציות של אנשים אלו עם הסביבה ובתחומי חיים שונים. דווקא ההתפתחות של התנועה הצרכנית, מדיניות האל-מיסוד לשיחרור חולי נפש מהקהילה והתפתחויות נוספות יצרו קרקע יות פוריה להבנת המושג של ההחלמה. אפשר לראות את זה גם בשיעורי האישפוז של אנשים המתמודדים עם פגיעה נפשית ביחס לגודל האוכלוסיה המדוברת ולשנות החיים. אני מקווה בימים הקרובים לצרף לכאן סיפורי החלמה. אנו נשמח לשמוע התייחסויות מזוויות שונות של הכותבים הנוגעות לנושא ההחלמה בבריאות הנפש. דני
 
דישון הקרקע להחלמה

אני גם מצטטת מפטרישיה דיגן מתוך הרצאתה בכנס שיקום עולמי האחרון. היא מדברת על ה"קרקע המתאימה" שבה יכול אדם להתפתח. מה אתם חושבים? מנסיון שלכם כמקבלי שירותי שיקום וטיפול, כנותני שרות אילו עקרונות מקדמים החלמה? מה מאפשר לאדם לצמוח ומה לא? בבקשה בבקשה דוגמאות וסיפורים זו הדרך הטובה ללמוד.
 
לא לדעת הכל

אני חושבת שהקושי של אנשי המקצוע הוא הרבה פעמים בויתור על הידע. אחוז ניכר מתהליך השיקום הוא אישי ונעשה אצל האנשים במחשבות הכי אישיות שלהם. אם שואלים את האדם מה הוא רוצה, למה הוא מצפה מאיתנו כשירות, לאן הוא שואף להגיע - אפשר לקבל תשובות אחרות לגמרי ממה שחשבנו ולתת עזרה ממקום הרבה יותר נכון. לצערי אנחנו נתקלים הרבה באנשים ששכחו איך לחשוב בעצמם ושאינם רגילים ששואלים אותם. יש לפעמים צורך גדול מדי בקבלת שירות בלי להקשות בשאלות. צריך אולי לחשוב גם על הרצף של השיקום וההחלמה. לא כולם רוצים אותם במלואם, או מוכנים לקבל אותם עכשיו סיגל
 
לרצות לרצות

הדברים שאת מעלה מאוד חשובים. אנשים אינם רגילים ששואלים אותם זה סימפטום והדיאגנוזה היא שאנשים מסוימים שכחו שהם יכולים לרצות. כי אחרי שנים על גבי שנים בבית חולים פסיכיאטרי שאפשרויות הבחירה של אדם לגבי סדר יום הם אפסיות, אז מה הפלא? חוץ מזה אם כולם אבל כולם אומרים לך שהמקסימום שאליו תגיע זה להיות יציב תרופתית אז יש פה בעיה. זה קשה לבדוק מה הצרכים של אדם שבכלל לא יודע שזה בסדר לרצות משהו. אבל הניצוץ של הרצון הוא הניצוץ של האנושי והוא קיים שם תמיד. והחובה המקצועית שלנו היא לסייע בתהליכי הבדיקה והחיפוש. כל אחד מהמקום שבו הוא נמצא ולברר ביחד לאן רוצים להגיע. ולאפשר הצלחות מתמר
 
את צודקת

אני לא יכולה לדבר על זה מהצד של העלמות הרצון במערכת הפסיכיאטרית כי אני לא ממש בתוך המערכת הפסיכיאטרית. כלומר, אני מבקרת אצל הפסיכיאטר בד"כ אחת לחודשיים לקבלת מרשם וזהו. אין לו תקוות ביחס אלי (וגם לי אין תקוות ביחס אליו...) והוא גם לא מתאמץ כי אני לא יכולה לשלם (הקופ"ח מכסה רק פגישות מעקב, כלומר כמה דקות לשאלה "מה נשמע?", תשובה "כרגיל", וקבלת מרשם). ברור שאני לא יכולה להרשות לעצמי טיפול פסיכולוגי. אבל אני לא בטוחה שהייתי רוצה להכנס עמוק יותר לתוך המערכת גם אם הייתי יכולה, כי אין לי שמץ אמון בפסיכיאטרים. פגשתי כמה ושמעתי על כמה אחרים ובשלב מוקדם הגעתי למסקנה שאני צריכה להחשיב את עצמי לבת מזל שמצאתי פסיכיאטר שלא מזיק, גם אם הוא לא מועיל הרבה. האבחנה שלי לא ברורה, היא תלוית פסיכיאטר. כל פסיכיאטר מייחס לי הפרעת אישיות אחרת. הנוכחי עבר מ"בורדרליין" ל"בורדרליין עם קווים סכיזואידיים" ל"הפרעת אישיות בלתי מוגדרת". רובם הסכימו על דכאון, אבל לא על הטיפוס והחומרה, אבל את רובם פגשתי רק פעם אחת (הם מאד ממהרים לאבחן ורובם לא טורחים בכלל לברר את הרקע שלי לפני שהם קופצים למסקנות). הנוכחי שאני מטופלת אצלו כבר כמה שנים חושב שהדכאון שלי לא טיפוסי, אבל חמור וכרוני. הביטוח הלאומי קבע לי 75% נכות לצמיתות, מעין חותם רשמי לחוסר כל תקווה לעתיד. לפני שתתחילו להטיף לי, אני אבהיר מיד שהאבחנות האלה לא מזיזות לי, לא משפיעות על תפיסתי את עצמי או על התקוות שלי לעתיד. הן כן משפיעות על הדיעה שלי על פסיכיאטרים. אני לא יכולה לקחת אותם ברצינות ואני לא רוצה להתקרב כי אני לא סומכת עליהם ועל שיקול דעתם. הדבר היחיד שאני מצפה להשיג ממפגש איתם זה מרשם, ושלא יזיקו לי (למשל, לא יתעלמו מתופעות לואי, כפי שכבר קרה לי, לא יאשפזו אותי בגלל איזו גחמה שלהם, מה שעוד לא קרה לי, טפו טפו טפו). שאלת הרצון אצלי מושפעת גם מהדכאון, שנוטה לבטל את הרצון למשהו בכלל, וגם מהעובדה שאני לא מסוגלת לעבוד. כלומר, זה איכשהו מבטל את זכותי לרצות משהו. אני מודעת כל הזמן לעובדה שאני לא מפרנסת את עצמי, אני מרגישה אשמה כל הזמן, ומתוך העמדה הזו של אשמה, של "קיום בחסד" ולא "בזכות", אני מרגישה שאין לי זכות לרצות, שקודם אני צריכה "לתפקד" ולהרוויח את לחמי, ו"להצדיק את קיומי", ואח"כ נראה. ואני יודעת שזה לא עובד ככה, אבל אני לא יכולה לשנות את זה. אבל גם אם אני מתעלה לרגע מעל הביצה הטובענית הזו ושואלת את עצמי מה אני רוצה אין לי תשובה. לא יודעת אם זה בגלל שכבר שכחתי איך לרצות, שהשריר הזה כבר התנוון, או בגלל שאני מרגישה שממילא לא אשיג את מה שאני רוצה, יהא זה אשר יהא, אז אין טעם להפעיל אותו, או בגלל סיבה אחרת. והרושם שלי, שאמנם אינו מבוסס, כאמור, על יותר מדי נסיון ובדיקה, הוא שהגישה של המערכת הטיפולית, שלא לדבר על השיקומית, תתמקד גם היא יותר ב"תפקוד תחילה". הגישה הרגילה היא: משהו דפוק אצלך, בואי נברר מה ולמה (או, למען הדיוק, את תשתקי ואני אגיד לך מה דפוק אצלך ולמה - אני לא דברנית גדולה ואם למטפל יש אישיות יותר דומיננטית אז בסוף אני יודעת עליו, על המשפחה שלו, המטופלים שלו, ההשקפות שלו, הספר שהוא קורא כרגע וחוויותיו כעולה חדש בשנות ה- 70 יותר משהוא יודע עלי, מה שלא מפריע לו "לאבחן" אותי). שאלה כמו מה אני רוצה לא עולה כלל על הדעת. אבל גם היתרונות שלי הם משהו שלא זוכה לשום יחס. אני לא מתכוונת למחמאות, אלא לאפשרות להשען אולי על הצדדים היותר חזקים שלי כדי להתפתח, במקום להתמקד כל הזמן בחוליות החלשות, מה שלא מביא אותי לשום מקום. הגישה הזו גם מחזקת את רגשי האשמה וחוסר האונים שלי. אני לא יכולה לדרבן את עצמי ל"תפקוד" ואני גם לא יכולה למצוא מה המכשולים בדרכי בלי שאני אציב יעדים, כך שתהיה בכלל דרך. הפסיכיאטרים מניחים מראש יעדים מסוימים - כמו שינוי בהרגשה, תפקוד חברתי, תפקוד בעבודה וכו'. היעדים האלה לא רק שנראים לי בלתי מושגים, אני גם לא רוצה בהם במובן העמוק של המילה. כלומר, אני רוצה, כמובן, להצליח להתפרנס, אפילו מאד, אבל לא במובן של השתוקקות למשהו בפני עצמו, של רצון "מהבטן", של התחושה שאם תשיגי את הדבר שאת רוצה זה יגרום לך איזה סיפוק. כל החיים שלי הם נסיון שלא צולח להחזיק מעמד. אני כבר לא מדברת על עבודה, אלא על לערוך קניות, להתרחץ וכו'. אני חייבת, חייבת, לטפל היום בעניין זה או אחר, אבל אני לא מסוגלת להקים את עצמי מהמיטה. הכל מתבסס על מה שאני חייבת ומה שאני לא יכולה, בלי לגיטימציה למה שאני רוצה או נסיון משמעותי (ארוך טווח) לברר מה אני יכולה. הכל ניטח עלי מכל עבר - כל הקיום היומיומי, מחלות של הורי, בעיות שצצות. דברים נורמליים לאדם בגילי, אבל אני לא יכולה להתמודד איתם. כשאת לא רוצה כלום זה כמו לנסוע על ריק. אין מקור אנרגיה טבעי שיספק את הדלק, אין יעד שאליו את מכוונת את ההגה, משהו שאת רואה באופק. קל לפטור את זה באבחנה של דכאון. אבל זה לא עוזר לי בכלום. אחרי שנים את מגיעה להשלמה מסוימת עם זה שיש לך מגבלות. אבל אולי ניתן לעשות משהו גם במסגרת המגבלות הללו. ההגיון, או אולי היאוש, אומרים לי שיש לי יותר סיכוי אם אני אנסה ללכת בכיוון שיתן לי משהו שאני רוצה, כלומר שכך יהיה לי יותר כוח ללכת כי יש גם משיכה ולא רק דחיפה. אני מנסה לברר לעצמי מה אני רוצה, ומה מתאים לאישיות שלי (לפעמים שוכחים שיש גם אישיות ולא רק "הפרעת אישיות"), אבל קשה מאד לעשות את זה לבד ובלי שום תמיכה. אני נופלת מהר מאד חזרה למוד של מה שאני צריכה לעשות ולא יכולה.
 
תודה לך

כתבת מסר מדהים. הלוואי שילמדו אותו באוניברסיטאות, אני לומדת ממנו הרבה. ואם יש פה אנשי מקצוע שהדברים שלך נגעו בהם , אז אולי בפעם הבאה שהם ישוחחו עם מישהו או יציגו "תאור מקרה" הם יספרו גם על הכוחות של האדם, על הספר שהוא אהב לקרוא וכו'. תאמיני לי "מצדיק קיום רציני" רשמת פה ואני לא צינית כלל. גם מי שחינכו אותו על ברכי דברים אחרים מעבר לאבחנות נופל הרבה פעמים לפח של הצמצום, אני קוראת כל כך הרבה דברים שאנשים כותבים וכמעט תמיד יש ניסוחים המצביעים על החוסר, על המגבלות, על הקשיים ולא על המקומות האחרים כמו שאמרת על האישיות ולא רק על ההפרעה. זה נשמע שאת יודעת שאת רוצה עזרה במובן של ייעוץ ליווי ותמיכה. האם יש לך רעיונות איפה יש לך גישה לעזרה מסוג זה? תודה תמר
 
תודה

לגבי גישה לעזרה - האפשרויות שלי די מצומצמות מסיבות כלכליות. אני יכולה לבחור בין הפסיכיאטר של הקופ"ח, בלי יעוץ, שיחות וכו', לבין המרפאה לבריאות הנפש שהיא מאד עמוסה ואיכות הטיפול שם נראית לי לא מבטיחה, ע"פ נסיונות הגישוש הראשוניים שלי. הבעיה היא שאני לא יכולה להיות מטופלת במקביל גם בקופ"ח וגם במרפאה, אז אני אצטרך לוותר על הפסיכיאטר הנוכחי ולא יודעת על מה אני אפול במרפאה לבריאות הנפש. אחת המעלות הבולטות של הפסיכיאטר הנוכחי שלי היא שהוא מתייחס אלי כמו לאדם שווה ערך ובעל שיקול דעת לא פחות משלו ולא כמו לגוש חסר בינה של קאוס אורגני, ויש לו עוד כמה מעלות, אז אני לא נוטה לוותר עליו בקלות. אז בינתיים אני עובדת בשיטת "עשה זאת בעצמך"
.
 
אני מאוד מזדהה עם הסיפור שלך.....

זה מזכיר לי תקופות מעברי. אני גם עברתי תקופות ארוכות של "חוסר תפקוד" תעסוקתי, אישפוזים וניסיונות אובדניים. אני מסכימה איתך על הרמה הנמוכה של הטיפולים החינמיים המוצעים ע"י מרפאות ממשלתיות לבריאות הנפש. אחרי האשפוז האחרון שהיה לי לפני 6 שנים, החלטתי שככה אני לא מוכנה שייראו חיי ושאני אעשה הכל כדי לשנות אותם. זה לקח זמן וניסיונות שונים (חלקם כושלים) בתעסוקה שונה. לא הסכמתי ללכת לתעסוקה נתמכת ולא לשייך את עצמי לנישה הזאת של "חולי נפש" ושל "אנוש". ניסיתי שוב ושוב בהתחלה שעתיים ביום של עבודה עם ילדים (שמאוד תמכה בדימוי העצמי שלי כיותר חיובי, כי ילדים לא מכניסים אותך למשבצות כמו המבוגרים) ואח"כ כל מיני עבודות אחרות. גם לי יש נכות של 75% לכל החיים, דבר שמאוד עוזר מבחינה כלכלית, כי יש לי תמיד בסיס מסויים לעצמאות. אני לא מוכנה בשום אופן לחזור לגור עם אמי, וגם היא לא רוצה בזה. נאלצתי לעשות את זה במשך 4 חודשים כשיצאתי מהאשפוז ומאז אני גרה לבדי (לפעמים עם בני זוג). עברו עליי שנים קשות מבחינה תעסוקתית (לא הצלחתי להתמיד בשום עבודה) עד שעליתי על רעיון מצויין שהוא הקמת עסק עצמאי, שממנו אני מתפרנסת בכבוד כבר שנתיים (הורדת שיערות בשעווה). ככה אני נמצאת ב"מרחב המוגן" שלי, יכולה לבחור את לקוחותיי ולא נאלצת להתמודד עם קשיי עולם התעסוקה האכזרי. חוצמזה עשיתי קורס של קוסמטיקה ע"ח סל השיקום (לקח לי 5 שנים להחליט מה ללמוד ולהרגיש מוכנה להתחייבות הזאת מבחינה נפשית). עכשיו אני מרגישה שההסתגרות בבית מקשה עליי ולכן מחפשת עוד עבודה (כבר היו לי עבודות חלקיות בשנתיים האחרונות) כי עצם העיסוק והחיכוך באנשים מחוץ לבית נראה לי חשוב, אך גם מפחיד. אני מרגישה דיי מבוזבזת לעתים קרובות כי אני יודעת שהיכולות האינטלקטואליות שלי לא מתממשות בגלל הבעיות הרגשיות...אני מקווה שגם זה ייפתר בעתיד. אני השקעתי בשנים האחרונות את מירב כספי הביטוח הלאומי בטיפולים פרטיים וזה מאוד עזר. לדעתי אין דבר שיותר שווה להשקיע בו את משאבינו מאשר בנפשנו. עדיין יש עליות וירידות, אבל אני מתפקדת כאדם דיי נורמלי, למרות הקשיים, ומציעה גם לך לא לוותר ולהמשיך לנסות, וכן למצוא לעצמך טיפול (זול - יש כאלה ואני יכולה להמליץ לך על כמה), כי לפעמים אדם אחד שמאמין בך יכול לעשות את כל ההבדל!!! בהצלחה!
 

Dooshky

New member
תנאים מאפשרים צמיחה

קרקע דשנה להחלמה היא כזו שמאפשרת לאדם לצמוח. מאמינה בו, ביכולות שלו, בכוחות שלו, כזו שמעודדת להעז, להתמודד,לא לוותר. כזו שמכבדת את זכות הבחירה, החלטה וההתלבטות. כזו שמלווה, מכילה ותומכת....משמשת עוגן וגיבוי.לעיתים גם מקלט מוגן, רך וחם.
 

freckled

New member
מסר מדהים רשמת

נהנתי לקרוא את המסר שלך. אין ספק כי קמו גישות שונות המציעות מספר סוגי טיפולים שכל אחד מהם טוב בדרך שלו, ומסכימה בדברייך כי ההחלמה תלויה רק באדם עצמו ובכוח הרצון שלו, בכדי למנוע את תופעת "הדלת המסתובבת" הן אם זה בגלל תרופות, או טיפול לקוי. קיימת הפסיכותרפיה בכיוון דינמי והקוגניטיבי שבהחלט תורם להיעזר בסביבה , כדי להתמודד עם אתגרים,ןללמוד צורת תקשורת בוגרת ותובנה לגבי העבר . אהבתי את דברייך. תודה לך
 

freckled

New member
מה הסיפטומים שלך?

את מרגישה חולה? נפשית? ואם את בדיעה חיובית לבטח תחלימי, רק מהנעת כוח הרצון שלך בהצלחה
 
תודה רבה על התגובה...

כתבת על מאפיינים סביבתיים (אם השפעות חברתיות, אם השפעות של טיפול מסויים, גם השפעות משניות ועקיפות, מסגרות וכו...) כגורם המשפיע מהותית על תהליך ההחלמה. לצערי לא אחת עולה אצלי השאלה אילו מתוך האספקטים והסממנים/דפוסים/סימפטומים של ההתמודדות בקרב רבים מן המתמודדים אשר אני פוגש או מכיר באים מתוך משתנים אובייקטיביים של המחלה/הפרעה, ואלו באים מתוך אותן השפעות סביבתיות. הייתי שמח אם היית מרחיבה אולי מאיזה כיוון את מתחברת לנושא הזה, ואולי באילו אופנים את רואה את אותן השפעות סביבתיות. אשמח גם לשמוע אחרים המתחברים לנושא זה. סופ"ש נעים דני
 
הסביבה כמגבילה או כמאפשרת

הי דני, בלי לקרוא את ההודעה התיחסתי לנושא הרצון כתוצר של משוב סביבתי בתגובה לסיגל. בריפוי בעיסוק מתיחסים לעשייה של האדם כתהליך מורכב הקשור באופן מוחלט לסביבות שלו,כלומר אדם, סביבה ועיסוק משפיעים ומושפעים בהדדיות ודינמיים בהתאם. הסביבות -הפיזיות,הכלכליות,החברתיות והמשפחתיות.ועוד הבעיה היא שלעיתים אחרי הרבה שנים של חזרתיות של הדברים זה כבר מאוד קשה לערוך הפרדה, אבל אפשר לראות אתזה ורואים את זה הרבה כשאנשים עוברים לסביבות יותר מאפשרות ויותר דורשות ומאתגרות. יש עוד הרבה מה להגיד בנושא אני מצטרפת אליך ברצון לשמוע אנשים המגיבים לנושא זה סופ"ש נעים גם מתמר
 

freckled

New member
ויכוח תורשה סביבה

שלום דני, וכולם אני ממש ניהנת מהפורום הנ"ל. אני משערת כאשר אדם נמצא במצב קליני קיצוני (פסיכוזה) הגורם לו לאבד קשר עם המציאות או השפעת נוירוזות- בעיות עצביות, אך עדיין מקשרות את האדם למציאות והניסיון להבין מה הגורם לאותה התנהגות, תמיד יכנס תחת הקטגוריה של גנטיקה וסביבה. אבל בוא נשים לרגע את הגנטיקה בצד, למרות שאין ספק באם יש מקור במשפחה בעל הפרעה פסיכוטית, ההשפעה מועברת לילד עקב דפוסי חינוך מסויימים שנחשפו לפניו. אני אתן ברשותך דוגמא: אנחנו מניחים רוב הזמן שאומרים לנו את האמת. אם אני אלך ברחוב, ואשאל מה השעה, האדם שענה לי כי השעה: 21:00 סביר להניח כי הוא דובר אמת, קשה לחיות תחת ההנחה שלא אומרים לנו את האמת, וכאן הנקודה של ההשפעה הסביבתית המשפחתית: אם לא מחנכים בבהירות את הילד מה היא האמת או מהו השקר, הילד יגדל לאי בהירות שלמה. פעם ידרשו ממנו להצליח במבחן כי זה חשוב ובפעם השנייה יגידו לו כי ההצלחה במבחן לא חשובה. הילד לא יצליח להבין מה אמת ומהו שקר ויגדל לתוך פסיכוזות. ההשפעה הסביבתית היא גורם מכריע בעיני בהתפתחות הילד ובבגרותו, אם מצד ההורים אין תמיכה, חיברות, האהדה, חיזוקים-ההשפעה תהיה שלילית, תוריד את ערך הביטחון העצמי , תפגע בהערכה העצמית. אין ספק שצריך טיפול מאסיבי קוגנטיבי והתנהגותי תוך שיתוף ההורים כחלק מהמחלה של הילד ע"י ליוי והענקת חסות יתר של המשפחה.תמיכה זו יכולה לתרום לשיחרור הכבלים המעיקים של המחלה. תרופות עוזרות לדכא ולהפחית בשיבושי האיזון הגופני.
 

freckled

New member
מצ"ב מחקר

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3068943,00.html ראיתי הבוקר באינטרנט. כנראה ה"מלחמה" של ביו רפואי, פסיכודינאמי, קוגניטיבי יהיה לעולם ועד.
 
קריאה בערבון מוגבל

כמו תמיד, כל אחד מנסה להוכיח שהוא צודק או שהוא הכי טוב. חשוב לזכור שעל כל מחקר יש 10 שסותרים אותו. אני אישית מאמינה בשילובים של גישות, תיאוריות, כלים וכמה שיותר ללמוד מחוץ למסגרת שבה חונכת, כדי לחשוב "מחוץ לקופסא". כל אדם צריך סיוע מסוג אחר וכמטפלים האחריות שלנו היא בהצעת מגוון אפשרויות. סיגל
 
בהמשך לדברים של סיגל

מעבר לחשיבות של חשיבה 'מחוץ לקופסא' ולתבניות ולספרים והתורות על ברכיהן חונכנו, הייתי רוצה להתייחס לעוד שתי נקודות. הראשונה היא כמו שסיגל כתבה שעל כל מחקר יש 10 שסותרים אותו. הדבר נובע מקבוצות מיקוד בעלות אפיונים שונים, מתודולוגיות שונות וגם הנחות יסוד שונות או רקע מקצועי או אקדמי שונה היכול להשפיע או משפיע לעתים על תוצאות המחקר, בעיקר בתחום כמו בריאות הנפש. הנקודה השנייה, ודווקא כאן אני מאוד מתחבר לתגובה של אותו פסיכולוג קליני שהגיב לכתבה ב YNET, הינה שגם האוכלוסיה המתמודדת עם דיכאון איננה קבוצת מחקר הומוגנית (לפחות לתפיסתי וגם של אנשי מקצוע רבים). בתוך האוכלוסיה ישנם אנשים שונים עם התמודדויות שונות, עם מאפיינים שונים של הדיכאון, רקע שונה, אישיות שונה וכו.. וגם אפילו פיזיולוגיה אחרת המשפיעה על אופן תגובת הגוף לתרופות למשל. כך שבאמת צריך לקחת את זה בערבון מוגבל. וישנם אנשים שטיפול בגישה X יהיה יותר נכון עבורם, ישנם אנשים שטיפול בגישה Y, ישנם שטיפול בגישה Z וישנם כאלו ששילוב מסויים. מגוון האפשרויות כמו שסיגל כתבה, לצד הגמישות של המטפלים לכוון גם לגישות שונות, לפעמים אחרות, וגם העלאת הידע לגבי המאפיינים השונים של כל אפשרות טיפולית. דני
 
למעלה