ההוראה/ הייעוץ

ההוראה/ הייעוץ

מי הוא המורה הטוב, לטעמכם? מי הוא הוא האדם, העשוי להביא את התועלת הרבה ביותר עבור תלמידיו? האם זהו אותו חכם 'יודע כל', המתיימר לקבוע ולהחליט מהו הדבר הנכון לעשותו? מהו הפירוש הנכון שלאורו יש ללכת? אותה השאלה תקפה גם בתחום הייעוץ הפילוסופי (או האימון)- מהו תפקידו האמיתי של "יועץ" שכזה? האם תפקידו לחנך: כך עשה וכך אל תעשה? כך נכון וכך אינו נכון? כך ראוי ולא אחרת? סוקרטס האמין שהיכולת להבחין בדברים האמיתיים והנכונים מצויה בנשמת כל אדם, ולכן תפקידו כמורה הוא "ליילד" מתוך נשמת בן- שיחו את הידיעה האמיתית, או במלים אחרות - לעזור לו "להיזכר" במה שכבר מצוי בתוכו . לטעמי, זוהי גדולתו של מורה/ יועץ נבון- עצם יכולתו להיות כאדם הנותן ביד רעהו פנס, המאפשר לו להיות מסוגל להתבונן בנבכי נשמתו, במקומות 'חשוכים' בהם לא הבחין לפני כן. לאפשר לו את המסוגלות לגבש את תובנותיו שלו ולמצוא את אמיתות חייו. בהקשר זה, אני מביאה בפניכם את דבריו של ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן על ההוראה: "אין איש שיגלה לכם דבר אשר אינו נח, ער למחצה, בשחר ידיעתם. המורה, הפוסע בצללי המקדש בין חסידיו לא מחכמתו יתן, כי את אמונתו ואהבתו. אם אכן נבון הוא, לא יצווכם את חכמתו, אך יכוון צעדיכם אל מפתן חכמתכם אתם... כי בינת האדם האחד לזולתו לא תצמיח כנפיים ואף שידיעת האלוהים חובקת כל, נושא כל אדם בחובו ולבדו את ידיעת האלוהים והכרת העולם" ומה דעתכם אתם? יום נפלא וסוף-שבוע נעים
גילת
 
מכל מלמדיי השכלתי והחכמתי

לדעתי תבונות או גילוי פנימי, חובק רגשות דימיון מחשבות ומסקנות עצמיות, שמבוססים על ידע של אחר או השראה מאחר. המצוי בתוכנו/הידע הוא אמונה והמעשיר אותה נשאב מבחוץ, לכן המורה הינו יכול להיות לא במתכוון, כל פרט קטנטן דומם חי וצומח, וכל אדם אשר סובב אותנו, מהקרוב לרחוק. האדם אשר יגדל באי מבודד חסר כל אבולוציה ממשית ידע אמיתות חיים שוות ערך לאדם הגדל בסביבתינו? תשובתי היא לא. לכן דעתי היא שהוראה חיצונית קיימת כגלגל שלא נגמר, לא ניתנת לסיווג כרע או טוב, והבחירה הפנימית היא זו שכבר בידיינו. גם מורה היה תלמיד. הוא מורה טוב הוא אדם בעל ידע וניסיון רב ביותר בתחום המעוניין, והחשוב מכל הוא - עם אהבה וסבלנות למקצועו שבחר. התפקיד שלנו כתלמידים הוא להתבונן ולהקשיב...
 
ברוכה הבאה אלינו ../images/Emo140.gif

הוראה חיצונית היא אכן אין-סופית וקיימת בכל, כפי שאמרת- חי, צומח ודומם. כל פרט בקיום הסובב אותנו עשוי לשמש בעבורנו כ"מיילד" לאמיתות חיים. אדם החי במציאות אובייקטיבית, המזמנת בעבורו תנאי קיום אחרים מאלה שלנו, מן הסתם יגבש אמיתות חיים שונות מאתנו- לאו דווקא פחותות-ערך, אלא מתאימות לתנאי חייו. יש לזכור ש"אמיתות" אינן דבר-מה אבסולוטי... מורה/ מנחה טוב אכן מאפשר לתלמידיו את הבחירה- הוא מספק להם, באהבתו, "חומרי גלם" ומחנכם כך שמתוך אותם החומרים, ישכילו לגבש את תובנותיהם ולהגיע לאמיתות משלהם. יום נפלא
גילת
 
למעלה