הגיע הזמן לעשות לזה סוף!

Alef Zero

New member
הגיע הזמן לעשות לזה סוף!

כבר חודשים אני קורא טוקבקים, כתבות ורואה כתבות בטלוויזיה על ליהוקם השגוי של שחקני "בופור" בשל השתמטותם מהשירות הצבאי. אנשים רבים אף מחרימים את הסרט אך ורק בשל הסיבה הזו. ראשית, אין ספק שהשתמטות מצה"ל היא בעיה רצינית במדינה, בעיה שהולכת ומתעצמת עם השנים. אך הגיע הזמן לומר ולהדגיש שהבעיה הזו אינה מתחילה ואינה מסתיימת אצל אושרי כהן. נכון, הוא לא שירת בצבא, וגם חלק מעמיתיו לסרט לא שירתו. אבל לבוא ולהחרים אותם כשחקנים ולתייג אותם כפושעים של ממש זה לעשות להם עוול, פשוטו כמשמעו. לעיתים קרובת אני נדהם עד כמה אנחנו, כעם, פשוט שונאים את עצמנו. הסרט זכה בפסטיבל ברלין, ואני לא בטוח שכולם מבינים את גודל המעמד: סרט על הצבא הישראלי זכה בפרס בבירת גרמניה. ואנחנו, במקום לברך את הצוות על הזכייה ועל הכבוד שעשו למדינה, קיבלנו אותם ברוע, כאילו שלושת השחקנים נטולי השירות הצבאי מהווים את שורש בעיית ההשתמטות מהצבא. שכחנו שמדובר בסך הכל בילדים בני 20+ שלא משנה עד כמה מפורסמים יהיו, הם עדיין ילדים. תקפנו אותם כמו חיות טרף, והתביישנו בהם. אפשר לומר שעד היום חלקנו לא סלח, כי הרי במדינה שבה הנשיא מטריד מינית וראש הממשלה אחראי למוות של 119 חיילים, הכי חשוב זה לתקוף את אושרי כהן על כך שלא עשה צבא. בנוסף, אנחנו גם שוכחים עד כמה אנחנו צבועים. הרי, שחקני "בופור" לא עשו צבא, ולכן עלינו להחרים את הסרט. אבל "כוכב נולד", שחצי מהמתמודיים שם משתמטים, אנחנו בכל זאת נראה. ומה עם חצי מהפלייליסט של גלגל"צ שלא עשה צבא? אנחנו נאזין, לא נורא. העיקר שיש בנאדם אחד שאותו אפשר להאשים על כל זוועות ההשתמטות מהשירות הצבאי. כן אושרי, כנראה שהכל באמשתך. כמה מילים לאושרי כהן (שכן מרבית ההתקפות הן כלפיו): אושריי, אתה שחקן משובח, ולא היה מישהו יותר מתאים ממך לתפקיד הזה. ביצעת אותו בצורה מושלמת ועשית הרבה כבוד למדינה בברלין. אני מקווה שלא תתן להתקפות האלה לערער אותך, כי בעיית ההשתמטות אינה בעיה פרטית שלך. ודרך אגב, לכל מי ששואל את עצמו, עשיתי שירות צבאי מלא.
 

מיכל שב

New member
אני מסכימה לחלוטין

אני נגד השתמטות מהצבא, אבל אני חושבת שאם מחרימים אז להחרים את כולם. אושרי וחבריו מופיעים בסרט כשחקנים ולא חיילים. זה אינו סרט של דובר צה"ל.
 

BrightDarkness

New member
מסכימה ולא מסכימה..

אחרי הכל זה קצת ביזיון שלסרט כה חזק הבא להעצים ולהעביר לנו את כל שהתרחש על הבופור ועל התחושה של החיילים שלנו כאשר הם יושבים מחוץ לגבולות ישראל מטעם תפקידם, נבחרו דווקא שחקנים שלא שירתו בצבא בכלל. אני מבינה את מה שאתה אומר בקשר להחרמת הסרט....באמת טיפשי מיותר וצבוע... וגם האשמות כלפי אושרי. אחרי הכל הוא שיחק טוב בסרט, למרות שלא חווה בחייו את התקופה בצה"ל שמתבטא כשירות למען המדינה. זכייה בפרסים של משחק וקולנוע לא מתבטאים בכלל לעומת הגנה על המולדת ותרומה של שלוש שנים למען תושבי המדינה. זכיית הפרסים וההשתמטות אני בטוחה שלא באו לו בכוונה של כבוד לארץ אלא כהונאה עצמית. אז ככה שהטיעון הזה לא ממצא את עצמו יותר מידי. אני מאמינה שהייתי יותר מעריכה את המשחק של אושרי בסרט "בופור" אם הוא כן היה משרת בצה"ל. גם עצם העובדה שבכל מהלך הספר הדמות הראשית מתמרמרת על כך שהג'ובניקים בארץ יושבים בבתי קפה כל היום, וכמובן גם לא מפנה מקום בכלל למשתמטים. אבל כמו שרותם יאיר אמר בסופו של דבר, שזה הפסד שלו שלא שירת בצבא, הוא הפסיד הרבה מכך לעצמו. אולי הרוויח כמה מיליונים. אבל אחרי הכל הפסיד תובנות שאין מעבר להם. אני תוהה אם אושרי באמת הרהר על כך במהלך העבודה על הסרט, אם הוא חש סוג של החמצה.
 

Alef Zero

New member
נהנתי מתגובתך, להלן התגובה שלי

בין אם במכוון או לא, אושרי וחבריו עשו כבוד למדינה בברלין. בתכניות המיוחדות על פסטיבל ברלין בטלוויזיה היה ניתן לראות את ההתרגשות שלהם מגודל המעמד, וגם מנוכחות הוריי החיילים שנהרגו בבופור. גם הציניקן הגדול ביותר לא היה יכול שלא להתרגש מהצוות. קראתי לא זמן שאושרי כהן מרגיש שהמשחק בסרט היה מעין "תיקון" בשבילו. האם הוא הפסיד תובנות שאין מעבר להם בכך שלא שירת בצבא? אין לי ספק בכך, חווית השירות הצבאי היא חוויה שלטעמי כל אחד צריך לעבור. זו חוויה מבגרת, מחשלת ומספקת. האם העובדה שלא שירת מצדיקה את העוינות כלפיו? אפילו לא לרגע אחד. יוסף סידר בחר בליהוק הטוב ביותר לטעמו (וגם לטעמי) ולא הייתי רוצה שיחליף את הצוות בצוות אחר שחבריו כן שירתו בצבא. אושרי כהן משחק דמות, ואין שום קשר לשירותו הצבאי (והוא עשה זאת בצורה מושלמת, לדעתי). אני די בטוח שיאפשהו אושרי כן מתחרט על החלטות כאלו או אחרות בנוגע לשירותו הצבאי, אך בד בבד אני מכיר בעובדה שמדובר בילד בן 20+ שעשה, עושה, ויעשה עוד הרבה טעויות בחייו, ולא מתפקידנו לבוא ולשפוט אותו על כך. לא הייתי רוצה להיות במקום אושרי כאשר כל המדינה, במקום להעריכו על המשחק ועל ההשקעה, תקפה אותו על סוגיית השירות הצבאי. קראתי כל כך הרבה טוקבקים בזמנו ועד היום נבצר מבינתי עד כמה רעים אנשים יכולים להיות. נוצר הרושם שהבחור המסכן, שסביר להניח שלא ביצע פשע בימי חייו, מסוכן יותר לסביבה מהאיום האיראני. ולא, אני לא מגזים. אני חושב שאם הורי החיילים יכלו לאשר אותו כשחקן בסרט, ורותם יאיר יכל להתלהב ממנו כל כך על משחקו, גם אנחנו יכולים לשים בצד את הסוגייה הזו, לזכור שבעיית ההשתמטות אינה פרטית שלו, ולהעריך את משחקו המשובח בסרט.
 

BrightDarkness

New member
אני מבינה אותך...

אני מבינה גם אנשים שלא מעריכים את אושרי ורוצים להראות את זה. אבל לא קיצוני כמו שתארת... כי...מצד אחד אתה צודק...אנשים עשו טעויות בחיים שלהם. הסרט הוא רק סרט, אושרי הוא רק שחקן ומגלם דמות הפכית ממנו ועושה זאת מצויין. מצד שני, לפי חוק מדינת ישראל יש לכל אזרח יהודי במדינה חובה לשרת שלוש שנים לפחות בצה"ל.החברה שלנו מקבלת חוק זה, כי הוא חוק הכרחי במיוחד במדינתנו עצם העובדה שאנחנו על הכוווונת של מספר מדינות ערביות וארגונים אחרים. על כן החברה מבטלת את האפשרות לתופעת ההשתמטות במדינה, זאת מתבטא המון בקטילת אישיים מפורסמים למינהם שהשתמטו מהשירות בצה"ל למען מניעים איישים. הנוער בעצם הוא זה שמעריץ את המפורסמים, רואה בהם כדמות חינוכית- כמנהיגים, ועל כן להשתמטויות אלו עלולה ליהיות השפעה שלילים על הנוער- החיילים העתידיים. אושרי הוא לא הראשון שנקטל, לפניו היו אנשים רבים כגון: רוני סופסטאר שנישאה לאדם כדי להימנע מגיוס. וג'קו מכוכב נולד 4, שעקב הכתבה בידיעות אחרונות בה הודיע שלא עשה צבא ואינו מעריך את פעילותיו של הצבא- קבר את הצלחתו. מכאן אני מבינה את החשיבות של קטילת המפורסמים שמשתמטים, אך אני מסכימה איתך שזה לא צריך להגיע למקומות מכועירים כל כך וכי אין לשפוט מהר מידי.....
 

Alef Zero

New member
אני מסכים עם הרוב

אבל את יודעת, אם באמת היינו רוצים לקטול את כל המפורסמים שלא עשו צבא, היינו צריכים להתנזר כמעט מכל תכניות הטלוויזיה, רדיו ומוזיקה. יש כל כך הרבה מפורסמים כאלה שזה מפחיד. אבל יש הבדל גדול מאוד בין אנשים כמו אשורי כהן לאנשים כמו ג'ו מכוכב נולד. ג'קו לא שירת בצבא, אך בנוסף ליכלך על הצבא, על המדינה, ותוך כדי קבר את הקריירה של עצמו. אני יודע שבאופן אישי ביטלתי את ג'קו, אני לא אאזין לשירים שלו ולאמנות שלו (אולי קצת קיצוני מבחינתי, אבל זה עקרוני). אושרי כהן, לעמותו, לא ליכלך לרגע, אלא להיפך, בכל הראיונות הוא ניסה לצאת הכי בסדר שאפשר. הוא הדגיש את חשיבות הצבא, ואת חשיבות המסר של הסרט (ואת העובדה שזהו תיקון עבורו). בנוסף, אל לנו לשכוח שהוא כן שירת בצבא במשך שנה. מי יודע, אולי בעוד כמה שנים הוא יחליט שהיה שם פיספוס וייתנדב לשירות מילואים כאמן (יכול להיות שאביב גפן עשה משהו דומה או שאני טועה?) נכון שכל זה לא תירוץ להשתמטות משירות צבאי מלא, ומי יודע אם אכן לא פתחו לאושרי כהן מספיק דלתות או שמה הוא סתם "מתבכיין". אני עדיין חושב שעל מנת לפתור את הבעיית ההשתמטות צריך להתמקד בשורש הבעיה, ולא באושרי כהן. זה מתחיל בבתי ספר, בחינוך בבית, בקלות שבהשתמטות בצו הראשון, ובהרבה מפורסמים אחרים שמהווים מודל לחיקוי.
 

לT

New member
מה עם הפסקול אני מוכן לשלם 200 שקל

למי שיארגן לי אותו
 

BrightDarkness

New member
ברור שההשתמטות זה לא אושרי אושרי אושרי

כמו שאמרת יש עוד הרבה מפורסמים שמהווים מודל לחיקוי בקרב הצעירים, אושרי חטף את הביקורות הקשות עקב האבסורד שנוצר במשחקו כחייל לוחם בעל דעת קיצוניות נגד משתמטים וג'ובניקים. אם אתה מחרים אומן בגלל דעותיו הפוליטיות אז למה אתה מתפלא שאחרים מחרימים אמנים מדעות פוליטיות? . אני יכולה גם להגיד שג'קו לעמות אושרי לא התגייס מטעם אידיאולוגיה ואשורי לא התגייס מטעם הונאה עצמית בשביל קידום הקריירה כשחקן קולנוע. אושרי גם לא לכלך על הצבא כי הביקורת עליו הגיעו לפני שדיבר ככה שאתה לא יודע מה הוא אמר וחשב קודם. בעוד שג'קו חטף את הביקורת אחרי שפלט את השטויות שלו לתקשורת (לא שאני אומרת שלא הגיע לו). כלומר אושרי נזהר במילותיו כתוצאה מהביקורות בעוד שג'קו זכה לכתבה שפתחה לו דלת להביע את דעותיו ותחושתיו לגבי שינויי המחלוקת הרבים במדינה.
 

Alef Zero

New member
יש הבדל

דעות פוליטיות זה בכלל לא העניין שבגללו אני מחרים את ג'קו. ג'קו פגע בנקודה הרבה יותר עדינה מאשר דעות פוליטיות, הוא פשוט ליכלך. פחות מציק לי שג'קו לא התגייס, יותר מציק לי הבלאגן והלכלוכים שהצטברו סביב זה. ניתן להביע כל דעה פוליטית ובד בבד להימנע מלכלוכים. במילים אחרות, יש לבוא ולומר עד כמה הצבא לא בסדר (שזה לגיטימי) ויש לבוא וללכלך. יכול להיות שפיספסתי כתבות כלשהן על ג'קו שאת לא, אבל הרושם שקיבלתי אינו חיובי. האם אני יודע מה אושרי חשב לפני ההתקפות? בפירוש לא. אבל אני כן יודע מה קראתי, והוא לא ליכלך ולא זילזל באף אחד. להיפך נראה כאילו הוא כן בעד הצבא והמדינה ולוקח באחריות את מעמדו כמודל לחיקוי לבני נוער. האם את טוענת שאלמלא היה אומר ג'קו את דבריו, אושרי היה עלול לתופס את מקומו כמלכלך הלאומי? אני בספק, אבל יכול להיות. וגם אם כן, זה לא משנה את המציאות שנכון לעכשיו, הוא לא.
 

trigotrigo

New member
מה שההפקה מציינת,

הוא שבחירת השחקנים נעשתה באישור המשפחות. אין פשוט שחקנים טובים בגילאים רלוונטיים. את מעדיפה שמייקל לואיס ישחק את לירז? (לא חשוב שכנראה שגם הוא לא עושה צבא)
 
לא להחרים ת'סרט אבל לבחור שחקנים כאלה לסרט?

עכשיו סיימתי לראות ת'סרט, בהחלט, כל השחקנים מדהימים, אושרי כהן נותן שם ביצוע מעולה! באמת, בכללי לאחר שראיתי את אושרי משחק גם בהצגות ולא רק בסרטים אני באמת חושבת שהוא שחקן אחד הטובים!. אבל אי אפשר להמנע מהשאלה שבאה אחרי, איך יכול להיות שהם משחקים בתפקיד כזה של חיילים קרבים בצבא, ובכלל לא שירתו בצבא?? משהו פה מוזר לי לגמרי... הרי כל הסרט מדבר על איך שהחיילים מקריבים ת'חיים שלהם בשבילנו, אפילו שיכלו להשתמט, החייל ההוא שהייתה לו חברה באמריקה וזה.. כאילו נראה לי ממש מוזר לקבל לסרט הזה שחקנים כאלו שאין להם שום ניסיון בצבא.. לא שאני אומרת שהם לא סיפקו ת'סחורה, וסיפקו אותה בהחלט באופן מדהים. אז אני לסיכום באמת לא יודעת מה לחשוב, מצד אחד הם באמת שיחקו מצוין, אך מצד שני שיחקו תפקיד שכ"כ רחוק מהם.
 

Alef Zero

New member
באופן כללי

לשחק תפקיד שכל כך רחוק ממך זה חלומו של כל שחקן אמיתי. באופן ספציפי יותר, זה נכון שזה מוזר שהם לא שירתו בצבא (למרות שזו לא הגדרה מדוייקת, שכן אלי אלטוניו עשה שירות קרבי מלא ואושרי כהן שירת בצבא למשך שנה), אבל הם שחקנים והם שיחקו דמויות. כמו שאמרתי כבר בהודעות קודמות, בעיית ההשתמטות היא חמורה מאוד, אבל אני לא חושב שיש לה קשר לצפייה בסרט והערכת הצוות על משחקו. ההערכה היא על העבודה שעשו השחקנים, לא על שירותם או אי-שירותם הצבאי. אני חושב שבחירת הקאסט נעשתה באופן שבו יוסף סידר בחר את השחקנים הטובים ביותר לתפקיד לטעמו, ללא קשר לשירותו הצבאי של כל אחד ואחד מהם. אני לא הייתי רוצה ששחקן פחות טוב, אך בד בבד עם שירות צבאי מלא בקורות החיים שלו, היה משחק בסרט שבא להעביר מסר חזק והרבה רגש. הקאסט היה מושלם, והעובדה שלא שירתו בצבא היא הפסד גדול שלהם הרבה יותר משל המדינה, אבל אין לזה שום קשר לסרט.
 
למעלה