הגאים אוטומטיים וחציית הפסיפיק

מטש

New member
הגאים אוטומטיים וחציית הפסיפיק

ההגה האוטומטי של הג'ין פאלאס שהתקלקל לאחרונה (Autohelm 7000) והגעת השייטים הספרדים ארצה הזכירו לי לפתע תקופה אחרת, בה חצינו (זוגתי ואני) את האוקיינוס השקט על הפליטווד בדרכנו ארצה. פליטווד היתה בת 17 כשקנינו אותה ב-1991 בסיאטל, Tartan 41 משנת 1973, שקשה לתאר לאלו שלא זכו להפליג עליה. אולי התאור של אחד המגזינים מאותה תקופה שתאר אותה כ"Racing Machine and a Sherman tank" יסביר את האיכויות : סירה חזקה מאד ובכל זאת מהירה. אבל אני סוטה מהעיקר. ציידנו את הסירה לחציית אוקיינוסים ויצאנו לדרך. כהגה אוטומטי לקחנו Autohelm 4000, וזאת מסיבות תקציב (שהתגלו כשגויות): היצרן טען שההגה טוב עד 42'. אנו האמנו. מוונקובר הפלגנו דרומה לאורך ארה"ב ומקסיקו, בעיקר בגביות, וההגה היה מעולה : שמר יפה, תפס גלים (גם בים מאד חזק), ולא צרך כמעט חשמל. לאחר כ-2500 מייל כאלו באה לבקר סנטה אנה - מקבילה לשארקייה אצלנו - וסוף סוף הפלגנו בקדמיות חדות עם לחץ על ההגה. התוצאה היתה דרסטית : לתוך ים קורטז נכנסנו בהגה יד. האוטומטי קרס. טוב, לא סיפור גדול כל כך : ההגה באחריות, ארה"ב (סן דייגו) רק 1000 מייל צפונה, ובאמת ווסט מרין היו מעולים (למרות שההגה נקנה ישירות באנגליה) ושלחו הגה אוטומטי חדש. זה לקח אמנם כמה שבועות, אבל בסקלת הזמן של קרוזרים זה לא משמעותי. לה פאז נהדרת, המשכנו לצייד את הסירה לחציה, היה כף. ואז החלפים הגיעו : הרכבנו את ההגה והפלגנו. לא קישרנו עדיין את התקלה לקדמיות - תקלות קורות, לא? שוב כ-3000 מייל בגביות, עד לפולינזיה הצרפתית (איי המרקיז), ואז קטע קטן בקדמית חזקה : מי שלא לומד מההיסטוריה, חוזר על ההיסטוריה. אין הגה אוטומטי, יש הגה יד. 500 מייל לטהיטי בהגה יד זה שוב לא כזה סיפור גדול. התקשרנו ב-SSB לסן דייגו וביקשנו שחלקי חילוף יחכו בטהיטי. כלום : נפלנו לביורוקרטיה. לאחר חודש הפלגנו מטהיטי בלי הגה למוראה ומשם לבורה בורה, מרחקים קצרים, כשכל פעם אנו בודקים טלפונית ומגלים שהיתה טעות כזו או אחרת במשלוח לטהיטי. הגה אין. הזמן עבר והיינו צריכים להמשיך. ניסינו לאלתר הגה רוח, והוא אפילו עבד קצת. הודענו לטהיטי לשלוח את ההגה לכשיגיע לפיג'י, 2000 מייל מערבה, ויצאנו לדרך. תכננו לעצור בכמה איים בדרך ולנוח בין הקפצה אחת לשנייה. מזג האויר רצה אחרת. יצאנו מבורה בורה במזג אויר משגע. אחה"צ, רוח נעימה, שמש, לגונת טורקיז. הרמנו ראשי וניתקנו חבלים מהמצוף בלי להדליק מנוע, וזכינו למחיאות כפיים מסירות שעגנו מסביב. נחמד. תחזית מזג אויר לא הצלחנו לקלוט בגלל רעש סטטי כבד על כל התחנות בניו זילנד. הפלגה איטית בים שקט, לתוך הלילה ... ולפנות בוקר הכה ה-squall הראשון. רוח מאד חזקה וגשם. צמצמנו ראשי (R3), הורדנו חלוץ, לבשנו בגדי סערה(קר בטרופיק) וחיכינו שיעבור. ראינו כבר הרבה squalls, בדרך כלל הם עוברים תוך שעה או שעתיים. כדאי אמנם לנסות להתחמק מהם, הם יכולים לעשות נזק כבד, אבל הם חלק מהחיים בטרופי. לא הפעם. בשלושת הימים הבאים חיינו במכונת כביסה : גלי ענק מהיירכתיים, רוחות מעל 50 קשר, וגשם שיורד בטונות ולא מפסיק. למזלנו הגלים היו ארוכים מאד (אוקיינוס) ואנו מהירים מספיק כדי לנוע פחות או יותר במהירות הגלים : ראינו גלים נשברים מסביב אבל למזלנו אבל אף פעם לא עלינו. את הקורס נאלצנו לשנות ב-30 מעלות צפונה כדי לשמור את הגלים מאחורה - אחרת היה מסוכן להפליג - והחזקנו הגה יד במשמרות. המוזר היה שלעיתים קרובות אפילו נהנינו מתפיסת הגלים, ומתוך הקבינה היינו שומעים אחד את השני צועק באקסטזה כשגל גדול הטיס אותנו קדימה. לאחר 3 או 4 ימים נחלשה מעט הרוח ויכולנו לשנות קורס לכוון טונגה (על האיים שברך ויתרנו: הכניסה לאטולים בכזה מזג אויר שקולה להתאבדות). פתחנו גם צמצום אחד בראשי. ברדיו דיברנו עם סירות אחרות - סירה דרומית לנו (Alberg Rassy 37) עשתה כמה פעמים Knock Down , אבל למזלם בלי נזקים - ומי שיכל תפס מחסה ונשאר בנמל. למחרת חזרה הסערה אבל לא בכזו עצמה. צמצמנו שוב והמשכנו באותו קורס. לטונגה הגענו תוך 9 ימים מהיציאה, מרחק של 1500 מייל. לא רע בשביל הגה יד לשני אנשים. בהגעה הרגשתי כל שריר בגוף , גם כאלו שלא ידעתי שקיימים : 9 ימים רצופים של החזקת הגה על רייסר בסערה ... את ה-500 מייל מטונגה לפיג'י עשינו ב-3 ימים ולא התרגשנו בכלל שאנו בלי אוטומטי. התרגלנו. בפיג'י חיכו לנו 3 (שלושה) סטים שונים של ההגה האוטומטי שנשלחו ממקומות שונים בעולם, ובנוסף בקשה מחברת ווסט מרין בסן דייגו שנתקשר אליהם דחוף. הסתבר שהחבר'ה שם שמעו על מעללינו, והחליטו שבלתי אפשרי שנשאר עם אותו הגה: בעצתם ובעידודם החזרנו את כל ההגאים שהגיעו, ובתוספת מחיר מצחיקה קיבלנו שדרוג ל- ST6000 המחובר ישר לציר ההגה. אתו כבר הפלגנו עד לתל אביב, כולל כל הקדמיות של הים האדום... לאחר מכן הוריד היצרן את ההמלצות להגה האוטומטי ST4000 מ- 42' ל-מקסימום 37'. בגללנו? אולי. סתם סיפור לתוך הלילה. אבל תנסו את ההקפה - זה שווה.
 

בת ים

New member
שווה "כפפה" ../images/Emo51.gif

של סיפור נהדר של לילה, שעושה חשק ובעיקר כיף לקרוא
 

סקיפפר

New member
הגאים אוטומטיים וחציית ה.....

דבר דומה ארע גם לי בהפלגת לפני כשבע שנים ועשר דקות אחרי שקיבלתי את רשיון המשיט בעת חציית האוקיינוס המפריד בין ישראל לתורכיה ( אמר העכבר לפיל כשעברו במדבר). היתה זו הפלגת הבתולין שלי על סיפונה של גיגית 28 רגל עוד לפני שראיתי איך יאכטה צריכה להראות. הסקיפר שלי , כך הזהירו אותי הוא איש חם מזג, ימאי ותיק שאינו מקפיד בקטנות . ואכן חצי שעה אחרי שיצאנו את תל אביב שבק לו ההגה האוטומטי וכך 15 יום החזקנו/ החזקתי (בעיקר אני כנער סיפון) הגה. עוד ראוי לציון כי חיל הים התקשר עמנו לאחר מספר שעות, משום שהכתמנו לו את המסך, באותה נקודה כל הזמן והם רצו לדעת איזה מן ספינת דייג זו. הסברנו כי אנחנו בדרך לקפריסין ואז שאלה הילדה: אתם בטוחים? במהירות של 2 קשרים? (אז עוד חשבתי שזה המון). הסתבר כי בין הפרטים הקטנים שהקפטן שלי הזניח היה גם המנוע שזרק שמן כמו מטורף ועל כן אסור היה להפעיל אותו יותר משעה ביום ורק זה בשעת חרום. וכידוע להגיע זה לא עניין של חרום. זה היה אוגוסט ובילינו איזה 24 שעות בלי תזוזה באיזה קו אורך ורוחב שחוץ ממיים לא רואים שם כלום רק משום שהמנוע זרק שמן והתחמם. מתוך 15 יום של שייט ראינו אדמה רק 7 ימים מהם 2 מרחוק מאד. אין ספק שגם זו דרך ללמוד.\ אגב הלקח הגדול ביותר מהסיפור הזה הוא שכדאי מפעם לפעם להציץ במפה הימית שכן ניסינו לעבור בין הכיף הקרוי מאזאקי( 035°06.816 N032°16.824 E) לבין היבשת יש ביניהם איזה מייל נראה , כמו שהנוער אומר מה זה בטוח חבל"ז. אלא שלפתע הסתבר שאנחנו באמצעיתו של ים של סלעים בעומק של חצי מטר עד מטר ולפעמים פחות. יצאנו מזה איך שהוא בשלום אגב ניווט של סנטימטר לשעה . עד רגע זה אני לפעמים מתעורר שטוף זעה קרה לזכר הטימטום ההוא. ולקח נוסף לטובת המאזינים המתעקשים לשוט בספינות מהמאה שעברה , לא לחבר צינור מיים חיצוני למערכת הפנימית , או לפחות לא להשאיר את ה"שיבר" פתוח כשהולכים לישון ובטח לא ביאכטה שזורקת שמן לבילג'. תאמינו לי שהמראה שרואים בבוקר כשהספינה מלאה כשלושים ס"מ מיים וכל שמן הבילג' צף עליהם וכשהמשאבה מתחילה להזרים את זה החוצה המעטפת השחורה הזו עוטפת כל פינה טובה. זה מראה לא מלבב, שלא לדבר על עצביו של הקפטן שלי שהאשים את כל העולם ואחותו (ובמיוחד אותי) למרות שהיה האחרון שנכנס לספינה וסגר אחריו את האור. שבת שלום
 
נושא מקצועי מעניין

מטש, אני מברך אותך על שחזרת לכתוב על נושאי שייט (שרבים יכולים ללמוד ממאמרים כאלו), במקום העיסוק בחודש האחרון בפוליטקה של איגוד- השייטים(שלא הביא כבוד לאיש וצריך להיות מטופל "בקור רוח"- ללא רגשות אישית ע"י רשויות מוסמכות). לגבי הגאים אוטומטיים, כמשטמש של הרבה ספינות עם הגאים אוטומטיים של רןב היצרנים המוכרים, אני ממליץ - למרות התוספת בהוצאה תמיד לקחת הגה אוטומטי ב-30% יותר חזק מהמומלץ הבלאי שלו יחסוך את ההפרש. אחרי עשרות הפלגות, עם ספינה בגודל ספינתך היפיפיה (במשקל 27 טון) את השרות הטוב בותר קיבלתי ממערכת הידרולית שהופעלה על ידי מערכת אלקטרונית ר.ז.
 

מטש

New member
קשה לקבוע חוקים.

הגאים אוטומטיים מתנהגים אחרת על סירות אחרות, והביצועים תלויים כמובן גם בדחי הכלי, במהירותו, בגודל לוח ההגה ובעוד גורמים כגון אופי המפליגים. מי שמצמצם בזמן ודואג שלא יהיה לחץ על ההגה כמובן שמאריך את חיי המערכת. מי שלוחץ את הסירה ונהנה מהפלגות אקטיביות משלם בקיצור החיים. לגבי סוג ההגה עברתי כבר את כולם, ומבחינתי העדיפות כיום היא חד משמעית להגה המחובר ישירות למוט ההגה (בעצם לקוואדרנט) ולא לגלגל ההגה. קרה לי כבר פעמיים שהשרשרת נקרעה או ניתקה תוך כדי הפלגה, ואז גלגל ההגה מסתובב בכף אבל לוח ההגה לא מחובר. הגה אוטומטי המחובר ישירות לקוואדרנט יקר יותר אך לא מתרגש משרשרת או כבל קרועים. מצד שני יש גישה אחרת, שהיתה נהוגה (ואולי עדיין) בסירות גדולות שהיו בווייטברד או ב- Round alone לפני כעשור או יותר : ירידה ברמה להגה מסוג Autohelm 3000 , זה המחובר לגלגל ההגה עם רצועה. כך לפחות דווח לי בזמנו. הרעיון היה שמה שבסופו של דבר מתבלה ונקרע זו החגורה, וכאלה אפשר להחזיק מספר רב בעלות נמוכה ולהחליף כשצריך. בכל מקרה סתם סיפרתי סיפור, על חצייה סטנדרטית שהפכה לקטע קשה מאד של 9 ימים בסערה.
 
לגבי הבלאי, אצלי דווקא היתה תופעה

שונה, מה שנשחק, (אחרי חגורה אחת) היו דווקא גלגלי השיניים שבתוך גוף הההגה האוטומטי (NAVICO 5000 ). גם את זה ניתן להחליף בקלות יחסית בתנאי שיש לך את החלפים.
 

סקיפפר

New member
,תיקון הגה אוטומטי

ניתקלתי באוטהלם 4000 בבעיה של גלגלים שנשברו. אמרו לי שלא ניתן לתקן כי תיקון עולה כמעט כמו חדש. אז החלטתי לעשות ניסיון וקדחתי את הגלגלת במרכזה והצמדתי אותה עם בורג לדיסק אליו היתה מחוברת. עובד כמו חדש. אגב מישהו יודע מה אורך החיים של חגורה כזו.???
 
למעלה