סניגור הפילוסופיה
New member
ההבדל בין אדם למחשב
כאשר אני מתקן מחשב אז למחשב לא כואב לכן אין לי מגבלות על מה שאני עושה לו. אבל "אנטוי וירוס" כלפי אדם גורם לו סבל. ואז השאלה אם אני מגן על עצמי באמצעות גרימת סבל לזולת, אז אני רק "מחליף סבל בסבל" אני מתקן את הסבל שלי ע"י גרימת סבל לזולת. אז מה הרוחנו בכך? שנית, אני מסכים שהצדקת ענישה קיימת גם בעולם דטרמניסטי וגם בעולם חופשי. אבל בעולם דטרמניסטי הענישה צריכה להיות קלה יותר. אם לאדם היה רצון חופשי, אז הוא יכול היה לפעול אחרת. ואם הוא לא פעל כך, אז הדבר מהווה סימן לרוע שלו. הוא עצמו החליט מרצונו החופשי לעשות את הרע. לכן, אם מענישים אותו בחומרה ניתן לומר שהוא הביא על עצמו את מצבו. אילו רצה להימנע מסבלו היה עליו פשוט להפעיל את רצונו החופשי בכיוון "הנכון". בעולם דטרמניסטי לאדם הרע אין ברירה אלא להיות רע, והתיקון הוא רק עתידי. לכו הענישה היא מינימאלית לתיקון הזה. אין לנו רצון להכאיב לו כנקמה או גמול היות והוא לא באמת אשם. אילו הינו במצבו היינו נוהגים בדיוק כמותו.
כאשר אני מתקן מחשב אז למחשב לא כואב לכן אין לי מגבלות על מה שאני עושה לו. אבל "אנטוי וירוס" כלפי אדם גורם לו סבל. ואז השאלה אם אני מגן על עצמי באמצעות גרימת סבל לזולת, אז אני רק "מחליף סבל בסבל" אני מתקן את הסבל שלי ע"י גרימת סבל לזולת. אז מה הרוחנו בכך? שנית, אני מסכים שהצדקת ענישה קיימת גם בעולם דטרמניסטי וגם בעולם חופשי. אבל בעולם דטרמניסטי הענישה צריכה להיות קלה יותר. אם לאדם היה רצון חופשי, אז הוא יכול היה לפעול אחרת. ואם הוא לא פעל כך, אז הדבר מהווה סימן לרוע שלו. הוא עצמו החליט מרצונו החופשי לעשות את הרע. לכן, אם מענישים אותו בחומרה ניתן לומר שהוא הביא על עצמו את מצבו. אילו רצה להימנע מסבלו היה עליו פשוט להפעיל את רצונו החופשי בכיוון "הנכון". בעולם דטרמניסטי לאדם הרע אין ברירה אלא להיות רע, והתיקון הוא רק עתידי. לכו הענישה היא מינימאלית לתיקון הזה. אין לנו רצון להכאיב לו כנקמה או גמול היות והוא לא באמת אשם. אילו הינו במצבו היינו נוהגים בדיוק כמותו.