הבדוים בנגב מביטים על עזה

הבדוים בנגב מביטים על עזה

"ירידה חדה בגיוס נרשמה אחרי אירועי אוקטובר 2000 ותחילת האינתיפאדה השנייה. במקרים רבים יש גם קרבת משפחה בין בדווים בדרום לפלשתינאים ברצועה ובגדה". למג"ד הבדווי במיל.יש גרסה קצת אחרת: הצעירים לא רוצים ללכת לצבא כי הם חוזרים אחר כך הביתה כאזרחים סוג ב', לא כמשוחררים מצה"ל. המדינה חייבת לשנות את היחס אליהם". כעביה נזכר בקריקטורה שפורסמה לפני כמה שנים, שמראה מטוסים מרססים שדות בדוויים, ובמקום ג'יפ של גדוד הסיור הבדווי. "זה אומר הכל. הסיפור הזה יתפוצץ בפרצוף של המדינה אם לא ייעשה משהו".
 
ואיך חוזר היהודי המשוחרר מצה"ל?

הוא חוזר לבית הוריו, שנשאר בדיוק כפי שהיה בטרם התגייס. השירות בצה"ל אינו מעניק דבר למשרתים מאותו רגע שסיימו אותו. לא ליהודים ולא לבדואים. תוך כדי השירות, הם זוכים להכיר את אוכלוסיית המדינה שלהם על שלל עדותיה, מנהגיה, ו...מגרעותיה.. בניגוד למי שאינו משרת, שבד"כ יישאר בסביבה אליה הורגל. בזה בעצם מסתכם הייתרון של המשרתים על פני הלא-משרתים. אפשר לקרוא לזה סוג של "ראייה מערכתית" שהם מקבלים בגיל צעיר. הכתבה הנ"ל בעצם מדגישה את הפולמוס הקיים ממילא בחברה הישראלית - מהו, אם בכלל, התגמול הראוי למשרתים בצה"ל, שיבדיל אותם לטובה מן ה"לא משרתים". לגבי החברה הבדואית, השאלה מתחדדת: מהי הדרך הנכונה ביותר (מצד המדינה) להתמודד עם חברה שבטית, שהפריון והמשכיות המסורת הם עשרת הדיברות אצלה? האם להניח לה להשתנות מעצמה? ובאיזה כיוון? האם כדאי לתמרץ אותה לכך, ובאיזו דרך? לדעתי, השינוי צריך לבוא בעיקר מתוך החברה הבדואית. מי שלא מכיר את המסורת שלהם, לא יוכל לשנות אותה, והמקסימום שיוכל לעשות - הוא להכיר בה.
 
זה סתם עניין של סמנטיקה

אף אחד לא חוזר לבית הוריו כשהוא אחר מכשהוא יצא לצבא. פשוט לחלק קטן מהערבים בישראל, כשמראש הממשלות מפלות אותם תקציבית, יש לפעמים תקווה נאיבית, שאם הם ישרתו בצבא, היחס אליהם יהיה אחרת. אולי מי שמחדיר להם את הרעין המוזר הזה זה כל מיני אנישם טובים שאומרים להם שהמדינה לא מבוססת על עקרונות גזעניים, ושהיחס הרע לערבים הוא אך ורק עקב ה"חשד הבטחוני" בהם. בסופו של דבר יש כאלה שלוקח להם זמן להסיר את הצעיף מעל העיניים, ולזכור שהמדינה שלנו מוגדרת כמדינת היהודים, לא מדינת כל אזרחיה, לא מדינת כל משרתיה ולא בטיח'. ואחרי שאמרתי את כל זה, אולי לא היה ברור מההודעה המקורית שלי, שהיחס שלי לטיעון של המג"ד היה טיפה אירוני. אפליה היתה תמיד וזה לא הולך להשתנות. אם מחפשים את התשובה למה חל שינוי בדפוסי ההתנדבות הערבית לצבא דווקא אחרי שנת 2000, התשובה נמצאת מתחת לאף לכל מי שפוקח את העיניים. למג"ד במיל, בניגוד לרוב הצעירים הערבים של היום, מעולם לא היה כנראה קשר רגשי כלשהו ליתר בני העם הפלסטיני, ולכן הסיבות שהוא מביא ממשיכות להיות הפזמון הקבוע שאנחנו מכירים ("אנחנו משרתים בצבא, אז אל תפלו אותנו").
 
זה בהחלט עניין של סמנטיקה.....

ואם המדינה תהיה מוגדרת כמדינת כל אזרחיה, כל משרתיה? זה מה שיהפוך את כל אזרחיה למאושרים? אני בספק גדול. מאד. בפועל כיום, ישראל אכן מוגדרת כמדינת היהודים, אך היא נמצאת בתהליך מתמיד של קבלת האחר. הציבור הערבי מורשה היום לקיים מסורות חמולתיות שמדינת כל אזרחיה (כדוגמת ארה"ב) היתה מקבלת לגיטימציה להילחם בהן בגלוי.. שינוי הגדרות הרי לא ישנה בן לילה את האנשים. זו אשליה. מי שקובע את הדברים בשטח הוא קודם כל הציבור ואח"כ ההגדרות....
 

respecta1

New member
נו באמת..

"הבדווים שמשרתים בצה"ל, במיוחד מהנגב, חוזרים לבתיהם ורואים מציאות קשה: שיעורי ההשכלה נמוכים, רמת פריון גבוהה ומקרים רבים של ריבוי נשים לגבר אחד" וזה כמובן אשמת המדינה, מה פתאום אשמת החברה שיש לה מסורת כזו..
 
צוחדק ריספקטה

כמו שכתבתי לעופר, רוב הדברים שאמר הבדווי שבחר לשרת בצה"ל הם לא רלוונטים לנתון. מה שרלוונטי לנתון זו כנראה ההבנה שמחלחלת בקרב הצעירים הערבים הסדווים, שהם והפלסטינים בני אותו עם, ושמי שניסה למכור להם שלא ושכדאי להם להלחם מולם, פשוט עשה בהם את הטריק הידוע של הפרד ומשול.
 

AdonAsda

New member
מה כבר עושה אותם בני אותו עם?

אותו קו עיפרון שהעביר קצין בריטי על מפה? שבאותה מידה הוא היה יכול להעביר אותו בקו קצת מדרום לבאר שבע, ואז הבדואים בנגב היו שיכים לעם שוה לגמרי.
 
אני לא בטוח שאתה יכול לקבוע עבורם, מה עושה

אותם לבני לא-אותו-עם. אני מניח שמבחינתם זה מגורים באותה חלקת אדמה, אותה תרבות, אותה שפה, במשך מאות שנים, מה שעושה כל קבוצת אנשים לעם. או שאתה גם מאלה שטוענים שבכלל אין עם פלסטיני?
העניין עם הקו לא משחק לטיעונך. מה לא עושה אותם בני אותו עם? זה שמלחמת 48 הסתיימה בקו גבול שמפריד בין ערבי הנגב לעזה? אולי זה שהם קיבלו תעודות זהות ישראליות והעזתים לא?
 
השאלה היא על סמך מה אתה קובע

שהסיבה העיקרית למגמת הירידה בגיוס לצה"ל בקרב הבדואים היא הרצון להשתייך לעם הפלסטיני? בל נשכח שגם בקרב צעירים יהודים קיימת ירידה במוטיבציה להתגייס. האם גם צעירים יהודים התחילו להגדיר עצמם כפלסטינים..........?
אני דווקא חושב ששני הצדדים הגיעו למסקנה זהה: השירות לא משתלם כלכלית. עדיף לעבוד במשך השנים האלה ולקבל בסיס כלכלי ראוי.
 
לא נרשמה ירידה חדה אצל הצעירים היהודים דוקא

אחרי פרוץ אינתפאדת אלאקס'א וההחרפה בסכסוך. אצל הצעירים הערבים נרשמה, וגם אצל המבוגרים בקרב ערביי הנגב הבדוים נרשם שינוי תודעתי, כולל ההחלטה שלהם להתקרא "ערביי הנגב" ולא בדווים, וחיזוק שיתוף הפעולה שלהם עם שאר הערבים בישראל.
 
נשמע הגיוני אם כי משהו מוזר...

שדווקא חברות שהמסורת והמורשת היא נר לרגליהן, משנות את הכינוי הקולקטיבי שלהן באופן תכוף שכזה. פעם ערבים, פעם פלסטינים, פעם בדואים........ לעומת זאת היהודים, ערב רב של מהגרים, מזדעקים כשמישהו מתוכם מנסה לומר שחלק מהם בעצם ערבים, או רוסים... במחשבה שניה, זה פחות מוזר ממה שזה נראה. דווקא בחברות האלה, הנאמנות החשובה היא קודם כל לשבט. השתייכות לאומית אפשר להחליף מבלי לשנות את ההשתייכות השבטית. בקיצור, אנחנו בתהליך............
 
במחשבה שניה זה בעצם לא סותר

הרבה מגדירים את עצמם כערבים וכפלסטינים, לפעמים מוסיפים שיוך עדתי כלשהו נוצרי מוסלמי דרוזי וכו', כל אלה זהויות שמסתדרות זו עם זו. יכול להיות שמה שקורה זה זליגה של התודעה הלאומית לקבוצה שבמקור היתה יותר מסורתית ושבטית. ללא תודעה לאומית היה קל יותר לשכנע אותה להתגייס, עכשיו זה כבר בעיה.
 
נראה לי שאתה צודק

נראה שהזהות הלאומית הפלסטינית בקרב הלא-יהודים בארץ (על עדותיהם השונות), הולכת ו"מנצחת" את התודעה הלאומית הישראלית-ציונית. נקודת המפנה הגלויה היא כנראה, כמו שאתה אומר, תחילת האינתיפאדה השניה. המעניין הוא שהציבור היהודי קיבל את העניין הזה בהפתעה גמורה ואפילו רובו חש נבגד. (הימין אמנם ניכס לעצמו את ה"נבואה" באשר לתוצאות הסכם אוסלו - אבל אני לא מתייחס לזה ברצינות. לא היתה ממש ראייה של התהליך מתוך ידיעת המתרחש בפועל, אלא ה"נבואות" נעשו על סמך ספקולציות שמסתדרות עם האמונה החד-מימדית בשל אותו ציבור). אני מניח שהתהליך האמיתי - זה שגם הוביל לאינתיפאדה - התרחש מתחת לפני השטח הרחק מעיני התקשורת והממסד.
 

AdonAsda

New member
אני לא קובע בעבורם שום דבר, אתה הוא זה

שקבע " שהם והפלסטינים בני אותו עם" אני רק שאלתי איך הגעת לקביעה הזאת... מה זאת אומרת "מגורים באותה חלקת אדמה? קווי המנדט הבריטי? גבולות האימפריה העותמנית? או שהם גרו בבתים סמוכים? מה עושה את הבדואים לפלסטינם כביכול ולא לירדנים מיצרים סורים או אלה מחצי האי הערבי? אכן אותם קווים שצירו בריטים וצרפתים על מפות... אז בבקשה, יש לי כמה קווים חדשים בשבילם.
 
אני לא זה שהכרזתי על הבדוים כפלסטינים. זה הם

שעשו זאת. מוזר שאני הראשון שאתה שומע את זה ממנו. בתור תושבי פלסטין, אין שוני לאומי בינם לבין הערבים האחרים שמתגוררים בפלסטין. אם מחמוד אלזהאר ומחמוד עבאס וטאלב א-סאנע הם פלסטינים, גם אם יש להם אזרחויות שונות, אין שום דרך "לשלול" את הלאומיות הזאת מהפלסטינים שגרים בנגב.
 
חלק מבילאד אלשאם....

על דרך השלילה: כל חלק מבילאד אלשאם שכבר הוגדר רשמית כטריטוריה של מדינה ריבונית, הוא כנראה לא פלסטין. אבל יש טריטוריות, חלקים מבילאד אלשאם, שעדיין לא הוגדרו באופן רשמי............... זו כנראה פלסטין.
 
מה זה פלסטין...../images/Emo199.gif

כמו שאמרתי קודם, אתה בכלל מתכחש לזה שיש עם פלסטיני, כן בדואים לא בדואים...
 

AdonAsda

New member
מתכחש? מה שתגיד... רק תגיד לי מה זה פלסטין?

אגב אם מישהו פה יענה בתשובה "פואטית", גורלו יהיה מר.
 
למעלה