הארכת ביטול הקיזוז של דמי אבטלה: מה זה אומר ומי זכאי להטבה?

תוכן-מקודם

Member
מנהל
טטטט.jpg
סניף ביטוח לאומי בתל אביב-יפו - קרדיט תמונה: Shutterstock
את ההשפעות של מגפת הקורונה, בין אם חברתיות או כלכליות, האנושות צפויה להרגיש שנים קדימה ואולם, כבר עכשיו ניתן לראות כמה ניכרות אותן השפעות על המצב הכלכלי של אזרחי ישראל, במיוחד אלה מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך. עם זאת, אותו משבר הוא גם הזדמנות להחלפת דיסקט באופן שבו המדינה תופסת את הסיוע שהיא מחויבת להעניק לאזרחיה ברגעים קשים כאלו. האם ההזדמנות הזו מנוצלת היטב?
ההחלטה של הממשלה הקודמת במאי 2020 על ביטול זמני של קיזוז קצבאות למי שזכאים ליותר מקצבה אחת היא בהחלט צעד בכיוון הזה. לאחרונה החליטה גם הממשלה הנוכחית להאריך את הוראת השעה הזו, המבטלת את קיזוז הקצבאות, למשך כל שנת 2022.
ועם זאת, גם החלטה זו אינה חפה מביקורת ציבורית, בעיקר בגלל מה שחסר בה. לכן, חשוב להבין בדיוק מהי המשמעות של המהלך הכלכלי הזה, ועל מי הוא עתיד להשפיע יותר מכל.

מה זה בדיוק כפל קצבאות?
אזרחים רבים בישראל זכאים לקבל קצבה חודשית מהמוסד לביטוח לאומי. קצבאות אלו כוללות בין היתר מזונות, הבטחת הכנסה, קצבת נכות, קצבה לאזרחים ותיקים ועוד. כפי שניתן לראות, הן מוכוונות בעיקר כלפי העשירונים התחתונים של החברה הישראלית.
לאלו מצטרפת כמובן קצבת האבטלה, הניתנת בתנאים מסוימים למי שאינו מחזיק בעבודה ואינו מצליח למצוא עבודה. גם כאן, מדובר בקצבה שהיא הדרך היחידה של ישראלים רבים להישאר עם הראש מעל המים מבחינת הכנסות והוצאות.
עד לפרוץ משבר הקורונה, אם אנשים היו זכאים לשתי קצבאות או יותר, הם לא היו מקבלים את מלוא הסכום המצטבר של אותן הקצבאות. בפועל, על פי לשון החוק היה מתבצע קיזוז אם סך הקצבאות היה מגיע לסכום מסוים, כך שסכום כלל הקצבאות היה נמוך יותר משקלול של כל קצבה בנפרד.

איך השינוי משפיע בפועל על הזכאים לקצבה?
ההחלטה של הממשלה משמעותית, כי בעקבותה כל מי שזכאים במקביל לקצבת אבטלה ולאחת או יותר מהקצבאות הבאות המוזכרות לעיל, יקבלו למשך כל שנת 2022 את תשלום כל הקצבאות שהם זכאים להן – ללא קיזוז. כך נהוג מזה שנתיים, וההוראה הזו צפויה להימשך עד תחילת 2023. על פי ההערכות, מדובר בכ-12 אלף בני אדם אשר זכאים לכפל קצבאות, כאשר רובם משתמשים בסיוע הזה בשביל צרכים בסיסיים במלוא מובן המילה, כמו מגורים, מזון ותרופות.
הבשורה הזו משמחת במיוחד, לאור פרסומים מדאיגים מלפני חודש, לפיהם משרד האוצר מתנגד למהלך בגלל סיבות תקציביות. על פי הערכת המוסד לביטוח לאומי, עלות המהלך הזה מסתכמת בכ-120 מיליון שקלים.

איך אפשר לדעת אם אני זכאי לקצבה כפולה?
אם אתם מוגדרים כזכאים לשתי קצבאות או יותר, אין לכם מה לדאוג, כי הנתונים כבר מעודכנים במערכות של המוסד לביטוח לאומי. אתם תמשיכו לקבל את מלוא הסכום שמגיע לכם באופן אוטומטי וללא שום צורך לפעולה נוספת מצידכם. עם זאת, הבירוקרטיה הישראלית ידועה במגרעותיה הרבות. לכן, מומלץ לבדוק ליתר ביטחון כי לא נפלתם בין הכיסאות. אם כן, יש לפנות לביטוח הלאומי בדחיפות. יש לציין גם כי אם נפלה טעות במתן הקצבאות, על המוסד לביטוח לאומי לפצות אתכם גם רטרואקטיבית על התקופה בה הייתם אמורים לקבל סכום כלשהו ולא קיבלתם.
ןןן.jpg
שר האוצר אביגדור ליברמן. התנגד למהלך בתחילה - קרדיט תמונה: Shutterstock
עד מתי יימשך ביטול קיזוז הקצבאות?
בשנים האחרונות נשמעה ביקורת רבה על המדינה בנושא הקיזוז, הפוגע מאוד באוכלוסיות מוחלשות כאמור. ההחלטה על השינוי הזה, חשוב להבין, אינה מגיעה כחלק מחוק חדש, אלא מתקנה שנועדה להתמודד עם משבר הקורונה. אי אפשר לדעת האם המדיניות הזאת תלווה אותנו גם בעתיד, וייתכן מאוד כי כאשר תדעך המגיפה תתפוגג גם ההטבה. לכן, חשוב לנצל את הזכאות הזו, הניתנת בזכות ולא בחסד, כל עוד היא קיימת ונגישה.
 
למעלה