האם משרד התחבורה מתגבר קווים כשהם עמוסים?

connex

Active member
אני מסכים. אבל איך היית מתכנן את הקווים כדי להמנע מספגטי? הרי הרובע החרדי הכי מובהק זה רובע ז'. רבעים ג', ו', ח' הם רבעים מתחרדים עוד כמה שנים להערכתי גם רובע ט' יכול להיות מתחרד. ואז מה? ונניח שבסוף רובע י"ד יקרום עור וגידים וגם הוא מתוכנן לחרדים בגלל הקרבה, מה יהיה אז? לדעתי צריך למפות מחדש את הצרכים של הנוסעים אולי לפי החסידויות. ולהתאים מסלולים בעיקר בקווים הארוכים לצפון למשל
 

EHP12

Well-known member
הקווים לתל אביב אינם ריקים, צריך להסתכל ולהבין את הנתונים נכון. אם תחבר את כמות הנוסעים בקווי תל אביב לאורך היום כמות הנוסעים גדולה יותר מכמות הנוסעים בקווי בית שמש, אלה שהם מתפזרים באופן שווה יותר בין הנסיעות (כן בעולם המערבי לא חייב שבכל אוטובוס יהיו 50 נוסעים בעמידה כדי להצדיק שירות) הסיבה היא כמובן דפוסי שימוש שונים, דפוס הנוסעים בקווים הרגילים מגוון יותר ולכן ברור שלא כולם נוסעים הלוך וחזור באותה שעה (יש חיילים, יש סטודנטים, יש עובדים וכו'). נוסעים בקווים הללו גם משתמשים בהחלפות כדי להגיע ליעדם ולכן זמן הנסיעה שלהם יהיה מתוזמן להחלפה שהם צריכים והם גם יודעים להשתמש בחלופות דוגמת רכבת שכמובן מצריכה נסיעה משלימה ברכב פרטי או קו אוטובוס פנימי ביעד אבל זה אפשרי כל עוד השירות קיים בתדירות סבירה. דפוסי הנוסעים בקווי בית שמש שונים לגמרי, אוטובוס מתוזמן לאירוע ספציפי סטייל מונית ספיישל, האוטבוס חייב לקחת אותם מדלת לדלת, החלפה בתחנה המרכזית למשל היא לא אופציה. במצב כזה מאוד קל לייצר מצב שיש 50 נוסעים דחוסים בכל אוטובוס ועוד 50 שנשארו בתחנה.

יש הבדל גם באופן תפעול הקווים, במגזר הכללי יש קווים ישירים שפועלים בשיאי הביקוש וקווים מקבילים מאספים שפועלים כאשר יש פחות ביקוש ונותנים שירות גם ליישובים לאורך הדרך. קווי המגזר החרדי נותנים שירות אפסי לאורך ציר הנסיעה שלהם ויוצרים נטל על התשתית בה הם משתמשים.
אם תוכל להסביר לנו מה נמצא ברחוב בני ברית/מורדי הגטאות באשדוד שמצריך 3 קווים שונים לשם מבית שמש נוכל לראות אם יש מקבילה לדפוס שימוש כזה במגזר הכללי ואז נשווה.
רוב הנסיעות של 320 מאשדוד לתל אביב נוסעים במספרים חד ספרתיים. יש ירידה של עשרות אחוזים בעשור האחרון במספר הנוסעים בקווי אשדוד תל אביב. רובם עברו לרכבת או לרכב. בגלל שלאף אחד לא אכפת, לא למפעיל ולא לממונה לא נוגעים בזה. את התשומות של 320 הייתי מפנה למשל ל-313 שהוא קו שצריך לפעול כל היום בתדירות של כל 30 דקות.
 

מנכל אחד

Well-known member
רוב הנסיעות של 320 מאשדוד לתל אביב נוסעים במספרים חד ספרתיים. יש ירידה של עשרות אחוזים בעשור האחרון במספר הנוסעים בקווי אשדוד תל אביב. רובם עברו לרכבת או לרכב. בגלל שלאף אחד לא אכפת, לא למפעיל ולא לממונה לא נוגעים בזה. את התשומות של 320 הייתי מפנה למשל ל-313 שהוא קו שצריך לפעול כל היום בתדירות של כל 30 דקות.
זאת בהחלט נראית אפשרות לא רעה לניצול טוב יותר של התשומות, רק שזה נתון לשיקול דעתו של הממונה

הבמקרה אליו אני התייחסתי הוא מקרה קיצון, בו רשום בפירוש במכרז מה אמורה להיות ההתנהלות
רשום שכאשר נשארים נוסעים בתחנה בעקבות עומסים קבועים יש לתגבר את הקו
ואילו הממונה במקום לעשות זאת, מחפש תירוצים מדוע זה קשה לו.
לא חושב שזה כל כך פשוט לבטל נסיעות, ואת כל הקשירות שלהם, וגם לא חושב שזה הפתרון שצריך היה לתת
אבל במצב הנוכחי, בו לא מאשרים תשומת חדשות, עקב מצוקה תקציבית (שנובעת מרפורמת דרך שווה של מיכאלי) צריך קודם להפנות תשומות לטיפול בעומסים
בכאשר יהיה מקור תקציבי, לתגבר חזרה את הקו שצומצם, או להפנות את התשומות להרחבת השירות במקומות שיש בהם צורך.

במבט מלמעלה נראה שיש מקום לקו לתחנת הרכבת יבנה מערב, רק שנראה לי שעדיף שלא יסיים בתחנה המרכזית, אלא ימשיך לנקודות מרכזיות בתוך אשדוד.
 

EHP12

Well-known member
זאת בהחלט נראית אפשרות לא רעה לניצול טוב יותר של התשומות, רק שזה נתון לשיקול דעתו של הממונה

הבמקרה אליו אני התייחסתי הוא מקרה קיצון, בו רשום בפירוש במכרז מה אמורה להיות ההתנהלות
רשום שכאשר נשארים נוסעים בתחנה בעקבות עומסים קבועים יש לתגבר את הקו
ואילו הממונה במקום לעשות זאת, מחפש תירוצים מדוע זה קשה לו.
לא חושב שזה כל כך פשוט לבטל נסיעות, ואת כל הקשירות שלהם, וגם לא חושב שזה הפתרון שצריך היה לתת
אבל במצב הנוכחי, בו לא מאשרים תשומת חדשות, עקב מצוקה תקציבית (שנובעת מרפורמת דרך שווה של מיכאלי) צריך קודם להפנות תשומות לטיפול בעומסים
בכאשר יהיה מקור תקציבי, לתגבר חזרה את הקו שצומצם, או להפנות את התשומות להרחבת השירות במקומות שיש בהם צורך.

במבט מלמעלה נראה שיש מקום לקו לתחנת הרכבת יבנה מערב, רק שנראה לי שעדיף שלא יסיים בתחנה המרכזית, אלא ימשיך לנקודות מרכזיות בתוך אשדוד.
המערכת סובלת מעודף קילומטרים בעיקר בבינעירוני. עם זה אתה מסכים איתי, יש כל כך הרבה מקומות שניתן לדלל בהם שירות. אפשר לדלל נסיעות ריקות, רק צריך ממונה שיהיה לו מספיק אומץ ומפעיל שיהיה לו מספיק נוח (המפעילות אוהבות קווי רפאים שקלים לנהיגה). דרך אחרת, זה לקצר 474 לבן איש חי בצפון בית שמש, עם הקילומטרים שהתפנו לתגבר את התדירות, ומשם שהנוסעים ימשיכו בשירות העירוני התדיר של בית שמש. אוטובוסים בינעירוניים לא אמורים להסתובב ברחובות עירוניים (כמו שבינעירוני לא נכנס לכיכר השבת בירושלים).
 

מנכל אחד

Well-known member
המערכת סובלת מעודף קילומטרים בעיקר בבינעירוני. עם זה אתה מסכים איתי, יש כל כך הרבה מקומות שניתן לדלל בהם שירות. אפשר לדלל נסיעות ריקות, רק צריך ממונה שיהיה לו מספיק אומץ ומפעיל שיהיה לו מספיק נוח (המפעילות אוהבות קווי רפאים שקלים לנהיגה). דרך אחרת, זה לקצר 474 לבן איש חי בצפון בית שמש, עם הקילומטרים שהתפנו לתגבר את התדירות, ומשם שהנוסעים ימשיכו בשירות העירוני התדיר של בית שמש. אוטובוסים בינעירוניים לא אמורים להסתובב ברחובות עירוניים (כמו שבינעירוני לא נכנס לכיכר השבת בירושלים).
קיצור של 474 בבית שמש לא יפנה תשומות לתגבור הקו
התחבורה הפנימית בבית שמש עמוסה ולא אמינה
אי אפשר לצפות להחלפה יעילה בין קו בינעירוני בתדירות נמוכה, לבין תחבורה עירונית עמוסה ולא אמינה.
בתכנון מחדש, ניתן אולי לייצר תחנות החלפה עבור בית שמש לאורך 38 אם תדירות גבוהה לתוך השכונות אבל בנתיים זה לא קיים, וגם נראה לי שזה רק יצריך תוספת משמעותית של תשומות בקווים העירוניים המזינים, שיהפכו להרבה פחות שימושיים כתחבורה עירוניות.
 

yair480

Active member
קיצור של 474 בבית שמש לא יפנה תשומות לתגבור הקו
התחבורה הפנימית בבית שמש עמוסה ולא אמינה
אי אפשר לצפות להחלפה יעילה בין קו בינעירוני בתדירות נמוכה, לבין תחבורה עירונית עמוסה ולא אמינה.
בתכנון מחדש, ניתן אולי לייצר תחנות החלפה עבור בית שמש לאורך 38 אם תדירות גבוהה לתוך השכונות אבל בנתיים זה לא קיים, וגם נראה לי שזה רק יצריך תוספת משמעותית של תשומות בקווים העירוניים המזינים, שיהפכו להרבה פחות שימושיים כתחבורה עירוניות.
יש קווים בינעירוניים רבים בבית שמש שעברו שינוי מסלול בתוך העיר.
כמו כן יש הסטת קווים מנהר הירדן לנהר הדן (אולי מוסיף קילומטר או שניים אבל חוסך 5-20 דקות של פקק)
קווי בית שמש-אשדוד עדיין לא עברו שינוי מסלול בתוך בית שמש וייתכן שהגיע הזמן לייעל גם אותם ולעשות מסלול שרק מגיע למוקדים החזקים בעיר.
התחבורה העירונית בבית שמש אמנם עמוסה אך תדירה מאוד ברוב הקווים.
חוץ מפיזור בנסיעות מאוחרות בלילה או בימי שישי עדיף שהקווים הבינעירוניים יעשו מסלול מוקדים בלבד.
 

connex

Active member
אני לא חושב שצריך. הרי התחנה סמוכה לתחנה המרכזית ביבנה. יש קווים (אמנם לא הכי תדירים) כמו 313,330,213,315,317 שעוצרים שם.
אני חושב שצריך לתגבר את 330 דווקא ולא 313. לעשות לו חלופה עד נתב"ג בנסיעות הקיימות ובנסיעות המתוגברות שיסיים מסלול בנתיב המהיר
 

EHP12

Well-known member
אני חושב שצריך לתגבר את 330 דווקא ולא 313. לעשות לו חלופה עד נתב"ג בנסיעות הקיימות ובנסיעות המתוגברות שיסיים מסלול בנתיב המהיר
יש הרבה יותר ביקוש לצריפין מאשר לנתב"ג. 330 קו שצריך להתבטל (החלפת רכבות בתל אביב יותר מהירה מהדבר הזה). מנגד כן צריך קו לנתיב המהיר נתב"ג ואייר פורט סיטי שישרת את מרכז ראשון נס ציונה ורחובות.
 

connex

Active member
לצריפין תגיע יותר מהר מאשדוד עם קו עד צומת אזור (דרך השבעה/קפלן) והחלפה בצידו השני של הכביש מאשר לנסוע עם 313. גם קו 5 בראשל"צ הוא קו עם תדירות די גבוהה לצריפין. גם מיבנה יש את 178,340,369 שאפשר להחליף איתם אוטובוס לצריפין. קו 313 במקור היה קו מאשדוד לבית חולים אסף הרופא. בנתיים הוא הורחב עד רמלה. כמו שאמרתי על 330, אני יודע שהביקוש לנתב"ג נמוך יותר. לכן הצעתי לתגבר את הקו או אולי אפילו לפצל אותו לשני קווים: אשדוד - מודיעין (או מודיעין עילית לחרדים) שיסע דרך בני דרום,תחנה מרכזית גדרה, צומת בילו,תחנה מרכזית רמלה, צומת צריפין, צומת כפר חב״ד, צומת בית דגן בכביש 412, הנתיב המהיר, נתב"ג ומודיעין. והקו השני אשדוד- קרית שדה התעופה שיסע במסלול 330 הקיים אבל לא יכנס לשדה
 

yair480

Active member
ספציפית לגבי בית שמש -אשדוד צריך לעשות לו"ז מאוזן יותר . ( כנראה שפעם בשעה יענה על הביקושים של היום ובערב כל חצי שעה)
ייתכן שגם כדאי להעביר את הקו שיסע מכביש 383 (מסמיה- צומת האלה) וכניסה מרמת בית שמש כמו הקווים לכיוון דרום.
נכון שבית חלקיה ויסודות ייפגעו אך לקו יהיה מסלול מעט קצר יותר.
בימי השבוע מוציאים אוטובוס בודד לנסיעה ולא משנה כמה האוטובוס מלא.
בימי שישי ומוצאי שבת מוציאים 3-6 אוטובוסים בו זמנית בלי לבדוק קודם אם יש ביקוש והרבה פעמים אני רואה אוטובוסים שפשוט נוסעים ריקים.
אני חושב שחלק מקווי החרדים בסופי שבוע צריך לנהל שיהיו אוטובוסים בגיבוי אך הם ייצאו למסלול רק לאחר קבלת דיווח על עומס כדי לאסוף את הנוסעים שלא עלו על האוטובוס. וידוע לי שיש נציגי קהילה שנותנים מידע למפעילות מתי צפוי ביקוש מיוחד והמפעילות נערכות לזה.
אך כיום הרבה מהנסיעות יוצאות ב2 אוטובוסים ואז יש הרבה אוטובוסים שנועים ריקים.

כמו כן הייתי מציע שלקווים הארוכים יותר (בעיקר קווי צפת אך גם חיפה וטבריה) יהיה רישום ותשלום מראש וככה המפעילות ישלחו אוטובוסים בכמות הנכונה בלי לבזבז משאבים. וגם אז החברות יוסיפו רזרבה של 10-35 מקומות למי שלא נרשם.
 

מנכל אחד

Well-known member
ספציפית לגבי בית שמש -אשדוד צריך לעשות לו"ז מאוזן יותר . ( כנראה שפעם בשעה יענה על הביקושים של היום ובערב כל חצי שעה)
ייתכן שגם כדאי להעביר את הקו שיסע מכביש 383 (מסמיה- צומת האלה) וכניסה מרמת בית שמש כמו הקווים לכיוון דרום.
נכון שבית חלקיה ויסודות ייפגעו אך לקו יהיה מסלול מעט קצר יותר.
בימי השבוע מוציאים אוטובוס בודד לנסיעה ולא משנה כמה האוטובוס מלא.
בימי שישי ומוצאי שבת מוציאים 3-6 אוטובוסים בו זמנית בלי לבדוק קודם אם יש ביקוש והרבה פעמים אני רואה אוטובוסים שפשוט נוסעים ריקים.
אני חושב שחלק מקווי החרדים בסופי שבוע צריך לנהל שיהיו אוטובוסים בגיבוי אך הם ייצאו למסלול רק לאחר קבלת דיווח על עומס כדי לאסוף את הנוסעים שלא עלו על האוטובוס. וידוע לי שיש נציגי קהילה שנותנים מידע למפעילות מתי צפוי ביקוש מיוחד והמפעילות נערכות לזה.
אך כיום הרבה מהנסיעות יוצאות ב2 אוטובוסים ואז יש הרבה אוטובוסים שנועים ריקים.

כמו כן הייתי מציע שלקווים הארוכים יותר (בעיקר קווי צפת אך גם חיפה וטבריה) יהיה רישום ותשלום מראש וככה המפעילות ישלחו אוטובוסים בכמות הנכונה בלי לבזבז משאבים. וגם אז החברות יוסיפו רזרבה של 10-35 מקומות למי שלא נרשם.
383 הוא כביש לא נוח לנסיעה, וזה תלוי לאיזה צד של בית שמש רוצים להגיע

ברור שהכי נכון הוא להעמיד אוטובוסים לרשות הסדרן, רק שבכיוון בית שמש לאשדוד זה לא אפשרי מסיבות טכניות
ובכיוון אשדוד זה לא אפשרי, כי אי אפשר לסמוך על הסדרן שהוא אכן יוציא את האוטובוס רק כשצריך ולא רק כשהחברה רוצה להרוויח עוד קצת כסף.

הנקודה כאן היא אחרת, בלי להתייחס למקרה המדוייק הזה, יש כאן ניהול גרוע של הקווים
שולחים יותר מידי אוטובוסים לתל אביב וגורמים שם לעומסים עם קווים ריקים
לירושלים, יש יותר מידי נוסעים, בגלל שנוסעים לבית שמש מבצע מעברים דרך ירושלים, וזה גם גורם לעומסים, וגם לעלות גבוהה של הפעלה (כי נוסע בקווים לירושלים ומירושלים לבית שמש נוסע יותר קילומטרים מאשר נוסע מאשדוד לבית שמש)

זאת אמנם דוגמה קיצונית, אבל היא אחת מיני רבים
 

קו 415

Active member
בסופו של יום, כשהייתי עומד באשדוד בתחנת אוטובוס לכיוון ירושלים, הייתי רואה את קו 323 חולף לדעתי בתדירות שעתית ותהיתי איך קו לבית שמש לא זוכה לקו מסודר, מהיר ותדיר.

ניסיתי לפנות לרפראנט מאוד בכיר שקשור לתחבורה במגזר החרדי, שיודע להוביל בבין הזמנים תשומות להרבה תגבורים.

אך הוא הפטיר את האירוע באין הקצאות לשיפור הקו , למרות שהפצרתי בו לאזן את הלוז בכל שעות היום עם דגש לקו 464 (שעובר ליד בית חלקיה, יד בנימין ויסודות אך לא נכנס פנימה), תכננתי בשלב הבא לבקש שהמסלול לא יבצע באשדוד מבוך של חצי שעה.

אך כשהבנתי שאין שיתוף פעולה מטעם הרפראנט ירדתי מהנושא.
383 הוא כביש לא נוח לנסיעה, וזה תלוי לאיזה צד של בית שמש רוצים להגיע

ברור שהכי נכון הוא להעמיד אוטובוסים לרשות הסדרן, רק שבכיוון בית שמש לאשדוד זה לא אפשרי מסיבות טכניות
ובכיוון אשדוד זה לא אפשרי, כי אי אפשר לסמוך על הסדרן שהוא אכן יוציא את האוטובוס רק כשצריך ולא רק כשהחברה רוצה להרוויח עוד קצת כסף.

הנקודה כאן היא אחרת, בלי להתייחס למקרה המדוייק הזה, יש כאן ניהול גרוע של הקווים
שולחים יותר מידי אוטובוסים לתל אביב וגורמים שם לעומסים עם קווים ריקים
לירושלים, יש יותר מידי נוסעים, בגלל שנוסעים לבית שמש מבצע מעברים דרך ירושלים, וזה גם גורם לעומסים, וגם לעלות גבוהה של הפעלה (כי נוסע בקווים לירושלים ומירושלים לבית שמש נוסע יותר קילומטרים מאשר נוסע מאשדוד לבית שמש)

זאת אמנם דוגמה קיצונית, אבל היא אחת מיני רבים
 
הקווים לתל אביב אינם ריקים, צריך להסתכל ולהבין את הנתונים נכון. אם תחבר את כמות הנוסעים בקווי תל אביב לאורך היום כמות הנוסעים גדולה יותר מכמות הנוסעים בקווי בית שמש, אלה שהם מתפזרים באופן שווה יותר בין הנסיעות (כן בעולם המערבי לא חייב שבכל אוטובוס יהיו 50 נוסעים בעמידה כדי להצדיק שירות) הסיבה היא כמובן דפוסי שימוש שונים, דפוס הנוסעים בקווים הרגילים מגוון יותר ולכן ברור שלא כולם נוסעים הלוך וחזור באותה שעה (יש חיילים, יש סטודנטים, יש עובדים וכו'). נוסעים בקווים הללו גם משתמשים בהחלפות כדי להגיע ליעדם ולכן זמן הנסיעה שלהם יהיה מתוזמן להחלפה שהם צריכים והם גם יודעים להשתמש בחלופות דוגמת רכבת שכמובן מצריכה נסיעה משלימה ברכב פרטי או קו אוטובוס פנימי ביעד אבל זה אפשרי כל עוד השירות קיים בתדירות סבירה. דפוסי הנוסעים בקווי בית שמש שונים לגמרי, אוטובוס מתוזמן לאירוע ספציפי סטייל מונית ספיישל, האוטבוס חייב לקחת אותם מדלת לדלת, החלפה בתחנה המרכזית למשל היא לא אופציה. במצב כזה מאוד קל לייצר מצב שיש 50 נוסעים דחוסים בכל אוטובוס ועוד 50 שנשארו בתחנה.

יש הבדל גם באופן תפעול הקווים, במגזר הכללי יש קווים ישירים שפועלים בשיאי הביקוש וקווים מקבילים מאספים שפועלים כאשר יש פחות ביקוש ונותנים שירות גם ליישובים לאורך הדרך. קווי המגזר החרדי נותנים שירות אפסי לאורך ציר הנסיעה שלהם ויוצרים נטל על התשתית בה הם משתמשים.
אם תוכל להסביר לנו מה נמצא ברחוב בני ברית/מורדי הגטאות באשדוד שמצריך 3 קווים שונים לשם מבית שמש נוכל לראות אם יש מקבילה לדפוס שימוש כזה במגזר הכללי ואז נשווה.
לשאלתך, בני ברית מורדי הגטאות ממוקם בין רובעים ב ו ג באשדוד.
חיפוש קצר על רובע ג בויקיפדיה הניב את הפנינה הזו (שמא יהלום).
ברובע ממוקמים מוסדות דת רבים של הקהילה החרדית בעיר, ביניהם ישיבת גרודנא, וילקומיר, קדוש יעקב של הזרם הליטאי, מוסדות חסידות גור, חסידות פיטסבורג וחסידות בעלז, וסניף בית חב"ד. ברובע פועלים גם שלושה בתי ספר ממלכתיים ("המגינים", "מעלות", ו"עלומים"), ישיבת אמי"ת אשדוד וכן מתנ"ס נווה יהונתן. במרכז הרובע פועל סניף מיון קדמי של טרם. בדרום-מזרח הרובע נמצא מתחם המפעלים הראשי של חברת אלתא מערכות, חברת בת של התעשייה האווירית, אשר עברה לאשדוד ב-1965. מזרחית לרובע נמצא בית העלמין של אשדוד.
 
למעלה