תרגיל וגיל
צריך להפריד בין כמה צדדים של "גיל" - הצד הראשון הוא הצד הפיסי-הביולוגי - כשמזדקנים הגוף נחלש, מתעייף בקלות ובסה"כ מצבו פחות טוב, כך שאין ספק שמההבט הזה כל פעולה פיסית שנבצע עשויה להפגם במידה זו או אחרת כאשר מזדקנים - בין אם זו אומנות לחימה, משחק כדורגל או טיפוס הרים. הבט שני הוא ההבט המנטלי. זהו צד שנלווה להתבגרות ולהזדקנות, אך אינו מהווה חלק הכרחי ממנו. אנשים רבים כאשר הם מתבגרים או מזדקנים נעשים רגועים יותר, שקולים יותר, אם כאשר היו צעירים יותר היו ששים לקרב, מגיבים ללא מחשבה וכיוב', כאשר הם מתבגרים ומזדקנים הם נעשים מתונים ופחות קופצניים. כאמור, זהו לא חלק הכרחי בתהליך ההזדקנות או ההתבגרות - כמובן שיש לא מעט אנשים שנשארים בדיוק אותו דבר, או אף נעשים יותר עצבניים ומרירים. באותם מקרים בהם חלה התמתנות והרגעות - יש לדעתי יתרון באומנויות הלחימה - יותר זרימה, יותר שיקול דעת, בחינה נכונה יותר של סיטואציות שונות ועוד. ההבט השלישי הוא הבט הנסיון. זהו לא בהכרח צד שקשור דוקא להזדקנות או להתבגרות, אבל ככל שחולפות השנים בהן אנו עוסקים באומנויות לחימה, אנו צוברים יותר ויותר נסיון. כך שאדם שהתאמן במשך 40 שנה, גם אם הגוף חלש יותר וזקן - הוא כבר כל כך מיומן ורגיל עד שזה לא מפריע בצורה מהותית. שלושת ההבטים הללו באים לידי ביטוי באופן שונה באומנויות לחימה שונות. ככל שהדרישה הפיסית גבוהה יותר, יהיה קשה "לחפות" עליה באמצעות היתרונות האחרים (אגרוף תאילנדי לעומת טאי צ'י למשל). ונקודה נוספת - ניתן להתייחס לשאלה מהכיוון ההפוך: הגיל הרי יגיע, כולנו נתבגר ונזדקן, עכשיו - האם אימון באומנות לחימה יוכל להשפיע על תופעות ההזדקנות? לדעתי, התשובה בגדול היא שאימון באומנויות לחימה משפר באופן כללי את המצב הגופני ואת המצב המנטלי. אנשים רבים שעסקו בצורה רצינית באומנות לחימה במשך שנים נראים צעירים מכפי גילם, מלאי אנרגיה בגיל 80 כילדים בני 18, זריזים וחסונים. שוב, גם כאן, יש משמעות לסוג האומנות, לאופן האימון בה וכיוב'. מי שמתאמן בצורה מוגזמת או לא נכונה - עלול תמיד לגרום לתוצאה ההפוכה ולמצוא את עצמו עם ברכיים לא מתפקדות, פריצת דיסק ובלי שיניים בגיל 35.