בעיית גיר שהסתדרה

PPHBH

Member
שלום לכולם

ברצוני לשתף מקרה שהיה כך היה. למען הסר ספק אני מבין מעט במכונאות ואין לגזור מדברי המלצה כלשהי , סתם משתף.
יש לי מאזדה 6 2004, הרכב יד ראשונה ובגדול עבר את כל הטיפולים. בארבע השנים האחרונות התחילה בעיית גיר, למשל בתחילת נסיעה כאשר ההילוך נמצא על D, נדלקה לפתע (והבהבה) נורית HOLD (יש על הידית לחצן HOLD) וכביכול המנוע לא היה "סוחב", הפיתרון היה לכבות את הרכב ולהניע מחדש. זה התחיל בטיפטוף, משהו כמו אחת ל... ולאט לאט הפך להיות על בסיס יום יומי, ותמיד רק בתחילת הנסיעה , אף פעם לא קרה בזמן נהיגה או לאחר כמה מאות מטרים. הפיתרון שמצאתי היה להתחיל את הנהיגה בהילוך נמוך ורק לאחר דקות או כמה מאות מטרים להחזיר ל- D. הבעייה השנייה שהתחילה באופן הדרגתי זה קפיצות בזמן העברת הילוך כאשר בדגש על נסיעה בהילוך גבוה, כניסה לסיבוב למשל שמצריך האטה ואז האצה שוב ואז הגיר היה בועט בחוזקה, הפיתרון שמצאתי זה שלפני הסיבוב הפחתתי מהירות, הורדתי הילוך ידנית האצתי ואז החזרתי את ההילוך חזרה ל- D.
בעייה אחרונה שחוויתי בחודשים האחרונים שלאט לאט החריפה, בהדלקה ראשונה (הילוך נמוך כדי שלא תדלק ה- HOLD), הרכב לא היה סוחב, הייתי צריך להמתין כ-5 דקות או לתת סל"ד גבוה (2500+) כדי שיתחיל לנסוע, בדרך כלל לאחר כמה דקות או מאות מטרים הבעייה חלפה.

עד כאן תאור הבעייה. אציין ששמן הגיר מעולם לא הוחלף (בספר טיפולים אין הנחייה להחליף אלא רק לבדוק), כנראה גם שלא נבדק במוסך בזמן טיפולים אם כי מידי פעם בדקתי ומחוסר הבנה לא ראיתי בעייה (היה חסר).

בפעם האחרונה שהייתי במוסך התייעצתי איתם , בדקו את המפלס וראו שחסר ובנוסף השמן היה שחור ושרוף (כך אמרו) והמליצו לי על הוספת תוסף גיר (B&G נדמה לי).
קניתי פחות מ-100 ש"ח פחית והוספתי.
לקח כיום יומיים ונכון לכרגע זה כל הבעיות נעלמו , אולי למעט קפיצות וגם אז פחות חמורות.

זהו, ממחשבה על למסור את הרכב לשיפוץ גיר בעלות של כ- 4000 ומעלה , הבעייה לפחות בינתיים התסתדרה בפחות מ- 100 ש"ח.

יום טוב ונסיעה בטוחה לכולם
 

k-don

Well-known member
שלום לכולם

ברצוני לשתף מקרה שהיה כך היה. למען הסר ספק אני מבין מעט במכונאות ואין לגזור מדברי המלצה כלשהי , סתם משתף.
יש לי מאזדה 6 2004, הרכב יד ראשונה ובגדול עבר את כל הטיפולים. בארבע השנים האחרונות התחילה בעיית גיר, למשל בתחילת נסיעה כאשר ההילוך נמצא על D, נדלקה לפתע (והבהבה) נורית HOLD (יש על הידית לחצן HOLD) וכביכול המנוע לא היה "סוחב", הפיתרון היה לכבות את הרכב ולהניע מחדש. זה התחיל בטיפטוף, משהו כמו אחת ל... ולאט לאט הפך להיות על בסיס יום יומי, ותמיד רק בתחילת הנסיעה , אף פעם לא קרה בזמן נהיגה או לאחר כמה מאות מטרים. הפיתרון שמצאתי היה להתחיל את הנהיגה בהילוך נמוך ורק לאחר דקות או כמה מאות מטרים להחזיר ל- D. הבעייה השנייה שהתחילה באופן הדרגתי זה קפיצות בזמן העברת הילוך כאשר בדגש על נסיעה בהילוך גבוה, כניסה לסיבוב למשל שמצריך האטה ואז האצה שוב ואז הגיר היה בועט בחוזקה, הפיתרון שמצאתי זה שלפני הסיבוב הפחתתי מהירות, הורדתי הילוך ידנית האצתי ואז החזרתי את ההילוך חזרה ל- D.
בעייה אחרונה שחוויתי בחודשים האחרונים שלאט לאט החריפה, בהדלקה ראשונה (הילוך נמוך כדי שלא תדלק ה- HOLD), הרכב לא היה סוחב, הייתי צריך להמתין כ-5 דקות או לתת סל"ד גבוה (2500+) כדי שיתחיל לנסוע, בדרך כלל לאחר כמה דקות או מאות מטרים הבעייה חלפה.

עד כאן תאור הבעייה. אציין ששמן הגיר מעולם לא הוחלף (בספר טיפולים אין הנחייה להחליף אלא רק לבדוק), כנראה גם שלא נבדק במוסך בזמן טיפולים אם כי מידי פעם בדקתי ומחוסר הבנה לא ראיתי בעייה (היה חסר).

בפעם האחרונה שהייתי במוסך התייעצתי איתם , בדקו את המפלס וראו שחסר ובנוסף השמן היה שחור ושרוף (כך אמרו) והמליצו לי על הוספת תוסף גיר (B&G נדמה לי).
קניתי פחות מ-100 ש"ח פחית והוספתי.
לקח כיום יומיים ונכון לכרגע זה כל הבעיות נעלמו , אולי למעט קפיצות וגם אז פחות חמורות.

זהו, ממחשבה על למסור את הרכב לשיפוץ גיר בעלות של כ- 4000 ומעלה , הבעייה לפחות בינתיים התסתדרה בפחות מ- 100 ש"ח.

יום טוב ונסיעה בטוחה לכולם
תמיד כשיש בעיה כדאי להתיעץ לגביה. (לא תמיד כדאי לתקן).
התעלמות מבעיות מסוימות עלולה להיות יקרה (כי משהו יכול להתקלקל ואז התיקון יקר יותר)
 

חן 1111

Active member
טוב לדעת. רק שאני במקומך הייתי מחליף את השמן, רואה מה קורה, ואם צריך, מוסיף את התוסף לשמן החדש.
 

PPHBH

Member
מסתבר שיש שאין תמימות דעים בעניין, יש מכונאים עם ותק של שנים שישבעו בכל היקר להם שאסור לעשות זאת ויביאו אין ספור טעונים למה לא ויהיו כאלה לא פחות מנוסים ומוכשרים שיגידו ההיפך.
בינתיים הגיר פועל באופן תקין לגילו (17+).
 

Kiapicanto1000

Active member
מסתבר שיש שאין תמימות דעים בעניין, יש מכונאים עם ותק של שנים שישבעו בכל היקר להם שאסור לעשות זאת ויביאו אין ספור טעונים למה לא ויהיו כאלה לא פחות מנוסים ומוכשרים שיגידו ההיפך.
בינתיים הגיר פועל באופן תקין לגילו (17+).
זה לא נשמע טוב המשפט האחרון שלך... אתה עדיין מדווח על קפיצות, אם כי פחות, בהעברת ההילוכים.
כמה ק"מ הרכב נסע?
 

Haim_Gds

Member
בחר בדרך הבניים, בצע החלפה חלקית של נוזל התיבה. לא נראה לי כי הבעייה נפתרה מן היסוד עם התוסף אלא רק מספר כשלים (הנפוץ הוא שינוי הסמיכות/נקודת הגזירה של הנוזל). במאמר מוסגר, אם תוסף במחיר של כ 100 ש"ח מהווה תחליף להחלפת נוזל תה"ל במחיר של כ 700 ש"ח אז אף אחד לא היה מבצע את ההחלפה...
 

boriska1

Member
בחר בדרך הבניים, בצע החלפה חלקית של נוזל התיבה. לא נראה לי כי הבעייה נפתרה מן היסוד עם התוסף אלא רק מספר כשלים (הנפוץ הוא שינוי הסמיכות/נקודת הגזירה של הנוזל). במאמר מוסגר, אם תוסף במחיר של כ 100 ש"ח מהווה תחליף להחלפת נוזל תה"ל במחיר של כ 700 ש"ח אז אף אחד לא היה מבצע את ההחלפה...
חיים. מה זה החלפה חלקית של נוזלי גיר? אם הבנתי נכון, להוציא חלק מהנוזלים ולשים אחרים במקומם? האם כדאי לבצע פעולה זו כפעולת מנע?

לא מזמן היה כאן דיון בנושא. בתמצית, חברת וולוו בארץ ממליצה להחליף שמן גיר כל 75,000 ק"מ. בעוד בחו"ל לאותו רכב אין המלצה להחליף שמן גיר אף פעם, רק לבדוק. אני נוטה לא להשמע להוראות החברה בארץ. האם פעולה שאתה מציע היא תחליף מסויים?
מעניין מה דעת חן בנושא
 

חן 1111

Active member
חיים. מה זה החלפה חלקית של נוזלי גיר? אם הבנתי נכון, להוציא חלק מהנוזלים ולשים אחרים במקומם? האם כדאי לבצע פעולה זו כפעולת מנע?

לא מזמן היה כאן דיון בנושא. בתמצית, חברת וולוו בארץ ממליצה להחליף שמן גיר כל 75,000 ק"מ. בעוד בחו"ל לאותו רכב אין המלצה להחליף שמן גיר אף פעם, רק לבדוק. אני נוטה לא להשמע להוראות החברה בארץ. האם פעולה שאתה מציע היא תחליף מסויים?
מעניין מה דעת חן בנושא
בדרך כלל החלפה פשוטה היא תמיד החלפה חלקית. בגיר אוטומטי, בניגוד למנוע, אם אתה פותח את פקק הריקון ונותן לשמן להתרוקן, למעשה רק חצי, לפעמים אפילו שליש, מהשמן יוצא כי רוב השמן כלוא בבוכנות ובממיר המומנט. כך שאם הקיבול המלא של הגיר הוא 6 ליטר, אתה מחליף 2-3 ליטר.
יש גם שיטות ומכשירים להחלפת כל השמן, אבל לא מכיר יצרן שממליץ על זה, וזה בזבזני ויקר.
 

boriska1

Member
חן. האם לדעתך החלפה חלקית היא פשרה טובה בין המלצת וולוו בארץ לבין המלצות החברה במדינות אחרות.(כזכור שם ממליצים רק לבדוק ולהחליף ב150 אלף מייל).
 

חן 1111

Active member
חן. האם לדעתך החלפה חלקית היא פשרה טובה בין המלצת וולוו בארץ לבין המלצות החברה במדינות אחרות.(כזכור שם ממליצים רק לבדוק ולהחליף ב150 אלף מייל).
כן. אני הייתי נוהג ככה. ואם הרכב בן 15 והשמן לא הוחלף מעולם, הייתי אפילו עושה החלפה כפולה, כדי שרוב השמן בגיר יהיה חדש.
 

חן 1111

Active member
חיים. מה זה החלפה חלקית של נוזלי גיר? אם הבנתי נכון, להוציא חלק מהנוזלים ולשים אחרים במקומם? האם כדאי לבצע פעולה זו כפעולת מנע?

לא מזמן היה כאן דיון בנושא. בתמצית, חברת וולוו בארץ ממליצה להחליף שמן גיר כל 75,000 ק"מ. בעוד בחו"ל לאותו רכב אין המלצה להחליף שמן גיר אף פעם, רק לבדוק. אני נוטה לא להשמע להוראות החברה בארץ. האם פעולה שאתה מציע היא תחליף מסויים?
מעניין מה דעת חן בנושא
ולגבי תדירות ההחלפה, התייעצתי בעבר עם כמה מומחים (אמיתיים, לא מכונאים שחושבים את עצמם), וההמלצה שאימצתי היא להחליף שמן גיר כמה שיותר, ולא להשקיע בשמן יקר במיוחד. אני אישית שם את השמן הכי זול, ומחליף פעם ב-30 אלף ק"מ. אז במכונית אחת זה דקסרון פשוט שעולה 100 שקל לגלון, ובשנייה אני חייב מקורי אז יוצא כמה מאות שקלים. פעם בשנתיים, לא נורא.
 
אני אישית שם את השמן הכי זול, ומחליף פעם ב-30 אלף ק"מ. אז במכונית אחת זה דקסרון פשוט שעולה 100 שקל לגלון, ובשנייה אני חייב מקורי אז יוצא כמה מאות שקלים. פעם בשנתיים, לא נורא.
נראה לי מוגזם להחליף כל 30000 ק"מ/שנתיים. זה כמו להחליף מוצר עוד לפני שהוא פג תוקף. אז מצבו, נגיד, 80% ממצבו כחדש נזק, אבל למה להחליף אם יצרן השמן פוסל אותו ב-60%? נזק, חוץ מבכיס, לא יקרה, אבל לא רואה טעם בזה.
 

Haim_Gds

Member
כפי שחן כתב זו ההחלפה הפשוטה. אלא מה, ישנן מקרים בהם נדרשת החלפה מלאה. אם יש רצון להחלפה מלאה אך אין גישה לציוד הנדרש פשוט מבצעים את ההחלפה 3-4 פעמים כך שכמות השמן הישן הנשאר בתה"ל היא פחות מ 10%.
 

Kiapicanto1000

Active member
כפי שחן כתב זו ההחלפה הפשוטה. אלא מה, ישנן מקרים בהם נדרשת החלפה מלאה. אם יש רצון להחלפה מלאה אך אין גישה לציוד הנדרש פשוט מבצעים את ההחלפה 3-4 פעמים כך שכמות השמן הישן הנשאר בתה"ל היא פחות מ 10%.
כשאומרים החלפה מלאה, הכוונה החלפה של נוזל הגיר האוטומטי כולו כלומר גם את החלק שנמצא בגיר וגם את החלק שנמצא ברדיאטור (הרדיאטור מחולק ל-2: חלק לנוזל הקירור של המנוע והחלק השני לשמן הגיר)
מעניין למה בגיר אוטומט צריך לקרר את השמן ברדיאטור ואילו בגיר ידני לא צריך לקרר את השמן?
בגיר ידני לכן הרדיאטור הוא לעיתים שונה מהרדיאטור בדגמים האוטומטיים. אפשר להסתפק ברדיאטור קטן יותר כי כולו מבצע את אותה המשימה.
 

חן 1111

Active member
כשאומרים החלפה מלאה, הכוונה החלפה של נוזל הגיר האוטומטי כולו כלומר גם את החלק שנמצא בגיר וגם את החלק שנמצא ברדיאטור (הרדיאטור מחולק ל-2: חלק לנוזל הקירור של המנוע והחלק השני לשמן הגיר)
מעניין למה בגיר אוטומט צריך לקרר את השמן ברדיאטור ואילו בגיר ידני לא צריך לקרר את השמן?
בגיר ידני לכן הרדיאטור הוא לעיתים שונה מהרדיאטור בדגמים האוטומטיים. אפשר להסתפק ברדיאטור קטן יותר כי כולו מבצע את אותה המשימה.
דווקא לא כל כך קשור לרדיאטור, כי יש בו מעט מאוד שמן.
יותר קשור לזה שחלק מהשמן נשאר בממיר המומנט, ואין דרך לרוקן אותו מבחוץ, ובגיר האוטומטי יש גם צילינדרים ובוכנות שבתוכם נשאר שמן ואין דרך לרוקן אותם.
בגיר אוטומטי צריך לקרר את השמן בעיקר בכלל החיכוך במצמדים ובגלל פעולת ממיר המומנט שבו השמן מעביר את מומנט המנוע ויש הרבה הפסדים.
יש שתי שיטות קירור נפוצות. האחת שבה השמן זורם לרדיאטור שבחזית הרכב, ואז באמת יש הבדל בין הרדיאטורים בדגם האוטומטי ובדגם הידני, והשנייה שבה יש מצנן נפרד על הגיר (מחליף חום שזורם בו הנוזל ממערכת הקירור, ואז הרדיאטור לא קשור לעניין.
 

PPHBH

Member
שלום לכולם,

עדכון ממצב הגיר (מקווה שהשירשור יוקפץ). עד להיום בבוקר הכל היה תקין והרכב נסע ללא שום בעיות מיוחדות. בבוקר כתיבת שורות אלו, הנעתי ונסעתי מעט רוורס, וקדימה לעבודה. נסיעה רגילה של כ- 20 דקות ללא שום בעיות . כאשר הגעתי לעבודה והעברתי לרוורס הרכב לא סחב,הייתי צריך ללחוץ חזק על הגז כדי שיסע ולבסוף ויתרתי כי לא היה לו כח להעלות 2-3 ס"מ של שפת מדרכה. נסעתי לאזור חניה אחר. בדקתי את מפלס השמן והוא תקין. הרכב להזכירם מאזדה 6 2004 שמעולם לא הוחלף בו שמן גיר ולפני כארבעה חודשים הוספתי תוסף שמן BG עקב בעיות גיר ולאחר מכן הגיר פעל חלק (פחות או יותר). הרכב החודש חצה את ה-200K ק"מ.
רעיונות , מחשבות יתקבלו בברכה.
אם למישהו יש נסיון מוצלח עם מוסך גיר אשמח לקבל. באופן עקרוני יש לי בעיית חשדנות כלפי מוסכים וזאת הסיבה שנמנעתי מלטפל בגיר לאורך השנים. פשוט מתקשה לסמוך על המקצועיות והאמינות של המוסכים.

תודה
 

חן 1111

Active member
אז ככה, קודם כל קח בחשבון שבגיל כזה ובק"מ כזה ייתכן שצריך לשפץ את הגיר. אבל אולי יש כמה דברים ששווה לנסות קודם. קודם כל, אפשר בכל זאת להחליף שמן. הייתי גם מנסה לנקות את המסנן, סתם ניחוש, יש גירים שלשילוב ההילוך האחורי צריך יותר לחץ, אז מסנן סתום מתבטא בחוסר שילוב הילוך אחורי.
ייתכן שאפשר ומספיק לנקות או לשפץ את המוח או יחידת השסתומים. יש גירים שזה מבחוץ, ויש גירים שזה כבר מחייב פירוק ואולי לא כדאי. תצטרך להתייעץ עם מישהו שמתמחה בגירים. יש לי ניסיון טוב עם מכון הגירים בסגולה (חפש בגוגל "גירים אוטומטיים סגולה" או משהו כזה).
 
למעלה