cookie man
New member
בנוגע לחיים אחרי המוות ומשמעות
לפני זמן מה שוחחתי עם חברי התאיסט לגבי "משמעות החיים", והוא זרק משפט שהרבה פעמים שמעתי אותו, אבל עכשיו הוא פתאום גרם לי לחשוב: "איזה טעם יש לחיים אם אחרי המוות אין כלום עוד?". תמיד כששאלו אותי את זה נתקעתי עם תשובות חלקיות שאף פעם לא סיפקו את מי ששאל, מה ששמתי לב אליו הפעם הוא שאפשר לשאול בדיוק את אותה השאלה רק בהפוכה: "איזה טעם יש לחיים אם הם נצחיים?". דוגמא טובה לעניין זה היא המיתוס של סיזיפוס שאולץ למשך נצח נצחים להרים סלע כבד במעלה ההר ורגע לפני שהיה מגיע איתו לקצה היה הסלע מחליק ומתגלגל שוב לתחתית ההר, אלו הם חיים נצח ללא משמעות. נחמה בנוסף לכך הוא דיבר על אלוהים. על כך שהוא נתן לנו, לבני אדם, לעם ישראל משמעות וייעד לנו תכלית, ולכן עלינו לשמוע בכולו ולמלא את התכלית שלמענה נוצרה, אך גם כאן שמתי לב לעניין תמוהה. גם אם נוצרנו מתוך תכלית מסוימת, האם זה אומר שעלינו לפעול על פיה? הרי מרגע שיש לנו חופש בחירה (אפילו אם הינו אשלייתי) ויש לנו אינטרסים ששונים מהתכלית שייעדו לנו מדוע אנו צריכים להמשיך להיות כבולים לתכלית הזאת? דוגמא לעניין זה היא ניסוי מחשבתי על פיו לפני מיליוני שנה חייזרים באו לכדו"הא ולקחו זן מסוים של קופים ושיפרו אותו כך שיתפתח לזן חכם מאוד שאחרי כן יוכלו לקחת להשתמש בו כעבדים שלהם. אפילו אם הם היו באים אף אחד מאיתנו לא היה מסכים להפוך לעבד אף על פי שזוהי התכלית למענה נוצרנו. בסופו של דבר אנו, בעזרת 2 האמונות האלו (חיים אחרי המוות ותכלית לחיים), מחפשים לספק צורכים רגשיים טבעיים שקיימים ברמה הניורוכימית אצלנו במוח. חיים אחרי המוות (או חיי נצח) באים כדי לתת לנו נחמה לגבי המוות הודאי של כל אחד מאיתנו, ותכלית באה כדי לעורר בנו רגש של מוטיבציה.
לפני זמן מה שוחחתי עם חברי התאיסט לגבי "משמעות החיים", והוא זרק משפט שהרבה פעמים שמעתי אותו, אבל עכשיו הוא פתאום גרם לי לחשוב: "איזה טעם יש לחיים אם אחרי המוות אין כלום עוד?". תמיד כששאלו אותי את זה נתקעתי עם תשובות חלקיות שאף פעם לא סיפקו את מי ששאל, מה ששמתי לב אליו הפעם הוא שאפשר לשאול בדיוק את אותה השאלה רק בהפוכה: "איזה טעם יש לחיים אם הם נצחיים?". דוגמא טובה לעניין זה היא המיתוס של סיזיפוס שאולץ למשך נצח נצחים להרים סלע כבד במעלה ההר ורגע לפני שהיה מגיע איתו לקצה היה הסלע מחליק ומתגלגל שוב לתחתית ההר, אלו הם חיים נצח ללא משמעות. נחמה בנוסף לכך הוא דיבר על אלוהים. על כך שהוא נתן לנו, לבני אדם, לעם ישראל משמעות וייעד לנו תכלית, ולכן עלינו לשמוע בכולו ולמלא את התכלית שלמענה נוצרה, אך גם כאן שמתי לב לעניין תמוהה. גם אם נוצרנו מתוך תכלית מסוימת, האם זה אומר שעלינו לפעול על פיה? הרי מרגע שיש לנו חופש בחירה (אפילו אם הינו אשלייתי) ויש לנו אינטרסים ששונים מהתכלית שייעדו לנו מדוע אנו צריכים להמשיך להיות כבולים לתכלית הזאת? דוגמא לעניין זה היא ניסוי מחשבתי על פיו לפני מיליוני שנה חייזרים באו לכדו"הא ולקחו זן מסוים של קופים ושיפרו אותו כך שיתפתח לזן חכם מאוד שאחרי כן יוכלו לקחת להשתמש בו כעבדים שלהם. אפילו אם הם היו באים אף אחד מאיתנו לא היה מסכים להפוך לעבד אף על פי שזוהי התכלית למענה נוצרנו. בסופו של דבר אנו, בעזרת 2 האמונות האלו (חיים אחרי המוות ותכלית לחיים), מחפשים לספק צורכים רגשיים טבעיים שקיימים ברמה הניורוכימית אצלנו במוח. חיים אחרי המוות (או חיי נצח) באים כדי לתת לנו נחמה לגבי המוות הודאי של כל אחד מאיתנו, ותכלית באה כדי לעורר בנו רגש של מוטיבציה.