מפת ארבעת החלופות
האות O מייצגת את התוואי הישן מהחאן למלחה, ואיננה הצעה אלא עובדה היסטורית. קיומו של התוואי מאפשר חפירה לעומק ויצירת מנהרת Cut and Cover. אני מתנגד לחידוש הקו כקו קרקעי בין בתי המושבה הגרמנית, וטוב יהיה אם יהיה אפשר לשחזר את שביל המסילה על גג המנהרה כדי שלא לאבד את הנכס הירוק שישנו לעיר כיום. בין החאן לבן-זכאי אפשר לחשוב על מנהרת קומתיים שבה תוכל לעבור גם שלוחת רק"ל של הקו הכחול (בן-זכאי - מלחה - קריית היובל)
ואז בסדר אלפביתי:
B - בגין. חלופה שכמעט כולה על פני הקרקע, דובר בה בפורום כאופציה הזולה לחיבור תחנות מלחה והאומה לצד כביש בגין. תחנות החלופה: האוניברסיטה העברית גבעת רם, גבעת מורדכי. היא משרתת בעיקר את השכונות המערביות בעיר, אך בצד שמעולם לא היה הצד התח"צי שלהן (התח"צ שם תמיד זרם בציר הרצל)
H - הרצוג. חלופה שרובה המכריע מעל לפני הקרקע, אך קילומטר או שניים ממנה עוברים מתחת לגן סאקר ועמק המצלבה, כאשר המשך המסלול עובר בעמקים שמתחת (מצפון-מערב) לציר הרצוג. החנות החלופה: עמק המצלבה, גבעת מורדכי או צומת פת. החלופה הזו משרתת אזור שאין בו BRT או רק"ל, ורצועה בת 2 קילומטר סביב התוואי כוללת גם את שכונות ציר הרצוג וציר עמק רפאים.
שתי החלופות האלו משרתות בעיקר את תושבי העיר, אך אינן שימושיות עבור התיירים המגיעים למרכז העיר או לעיר העתיקה.
J - שער יפו (ממילא). לחלופה זו המנהרה הארוכה ביותר, והיא תעבור באזור הרגיש ביותר (מבחינת ארכאולוגיה, חרדים, קברים, ערבים, קו ירוק וכו') אך גם במקום התיירותי ביותר. התחנות האפשריות הן בצומת יפו - המלך ג'ורג', בשער יפו / ממילא, בחאן (תחנה תת-קרקעית), בבקעה, ותלפיות. מבחינת התיירים זו החלופה האידאלית, אך מבחינת המלונות בעיר זו חלופה שבעצם מעודדת תיירים ללון בתל-אביב ולקפוץ ליום בבירה. החלופה משרתת את שכונות הקו הישן וכן את מרכז העיר (אם יבנו תחנה גם במלך ג'ורג') אך ממקור חיים והלאה השכונות מפנות את גבן התחצ"י למסילה הישנה כך שזו אופציה בעייתית כמו בגין (אזור רב-חן והאומן 17 היה קיים עשור לפני סגירת הקו הישן, ומעולם לא חשבו לעשות שם תחנת עצירה למרות שהמסילה עוברת ממש מאחורי המבנים המסחריים שם). זו החלופה שעוסקים בה כיום בגלובס. נכון שיש כפילות עם הרק"ל ברחוב יפו, אך מצד שני יש הורדת עומס משמעותית מהתחבורה העירונית כאשר תיירים ממחוץ לעיר ירדו בממילא, שקרובה יותר ליעדם במקום להעמיס על הנוסעים העירוניים ברק"ל לכל אורך רחוב יפו. אם הצליחו לבנות את המנהרה בכיכר צה"ל אולי יש תקווה לאופציה הזו, וכמו כן - אם התחנה תהיה יותר בממילא ופחות בשער יפו ניתן יהיה להמנע מהאזורים הבעייתיים ביותר.
K - המלכים ג'ורג' ודוד. לחלופה הזו מנהרה קצרה יותר, והיא משרתת בעיקר את מרכז העיר המערבית מבלי לרצות להסתבך עם העיר העתיקה והשלכותיה. בקו תחנות במלך ג'ורג' (המשביר הישן), המלך דוד (קרן היסוד, אזור המלונות), בבקעה - בריכת ירושלים (ללא נסיון להחיות את החאן כי התוואי עובר מתחת לגן הפעמון) ותלפיות. ההשראה לחלופה הזו היא חיבור בין טרמינל חלפות ה G (מחלופות ר"י הרשמיות) בגן העצמאות לטרמינל חלפות A1 באומה. חלופה זו משרתת את מרכז העיר כפי שהיה בשנות ה80 וה90, מאפשרת לתייר להגיע למלון ירושלמי הישר מנתב"ג, אך תוכננה בעידן שקדם לפתיחת מתחם ממילא המוצלח שמעתיק את המרכזיות ולוקח את תשומת הלב התיירותית חזרה לאזור שער יפו. תייר-יום שיגיע לעיר בחגים יצטרך לרדת במלך ג'ורג' ולהחליף לרק"ל, מה שאולי יתרום ליצירת גירסה כלשהי של "הקו השחור" (במערכת המקורית - קו לכותל). האופציה הזו בעייתית מעט כי היא מקבילה לחלקים מהרק"ל וחלקים מהBRT, אך ניתן לטעון שהכפילות הזו דווקא מאפשרת את הפיזור הטוב ביותר באמצעי התחבורה המתקדמים ביותר בעיר. ההערות לגבי הקטע מבקעה למלחה זהים להערות בחלופת J.