ביתינו פתוח לעל נערה ונער - האם יש צורך גם ב

ביתינו פתוח לעל נערה ונער - האם יש צורך גם ב

שמירת שבת ? האם זה בסדר שחבר'ה ששומרים שבת אינם יכולים בסופו של דבר להנות מהמפעלים בתנועה, שרובם בשבת / חגים ? מצד אחד- אין ברירה. הרבה דברים יוצאים בסופ"שים ובחגים, מצד שני- מחנות בקיץ למשל, בחופש הגדול , מחנה העפלה יוצא על סוף שבוע, וחניכה שלי שממש אוהבת את הקן והקן הוא הבית השני שלה, לא יצאה לאף מפעל השנה ולא תוכל לצאת גם לזה- היא לא דתייה, אך גם לא נוסעת בשבת , ומבחינתה - זה מעצבן שאף פעם אין פתרונות לחבר'ה ששומרים שבת, וכל הקבוצה כבר יצאה לכמה וכמה מפעלים - והיא פשוט לא חלק מזה . דוגמא נוספת, חבר קבוצה חדר שלי, הוא דתי. ואני יודעת שהוא לא יוכל לצאת איתי כמעט לאף מפעל . אבל בעצם , הרי התנועה היא חילונית , ואלו התנאים שהיא מציבה , ואין ברירה , וזה לא תמיד אנחנו קובעים. אך האם לא שווה לעשות סידורים מיוחדים על מנת לפנות גם לכאלה יותר מסורתיים ? מה דעתכם ?
 

udihecht

New member
שאלה מאוד מורכבת...

אני רק רוצה להביא לידיעתכם משהו: ה-1 במאי השנה לא נדחה בגלל ל"ג בעומר. הוא נדחה בגלל שהוא יצא על יום שבת, מה שיצר 2 בעיות: 1) יש אוכלוסייה דתית\שומרת מסורת גדולה אצל המחדשים 2) יהיה צורך לדאוג להסעה גם לקנים שגרים בסמוך
 

udihecht

New member
נזכרתי גם

שבמדצי"ם היה יום ביקור הורים מיוחד ביום שישי בבוקר\צהריים בשביל משפחות ששומרות שבת... אבל אני לא יודע איך החניכים ששומרים שבת הסתדרו
 

shlinik

New member
זה באמת דבר בעייתי

שהפעילות הרבה פעמים לא מתאימה לאנשים שומרי מסורת / דתיים.. אבל אצלנו בקן נגיד יש קבוצה בד' מבצפר מעורב לדתיים וחילוניים, ויש בה חניכים דתיים (דתיים ממש, לא מסורתיים), אז למשל ימי הפעילות הם בראשון ורביעי, כדי שלא יהיו פעולות בשבת. ונכון שאם יש טיול בשבת אז זה יוצר בעיה, אבל לא תמיד אפשר להצליח להתחשב בזה. מצד אחד אני הכי רוצה שכולם יוכלו להיות בתנועה, מצד שני אנחנו אומרים שאנחנו רוצים לראות במסורת ישראל מקור השראה ולא מקור סמכות, אז נראה לי שצריך לנסות למצוא את האיזון בין השניים. אנחנו לא יכולים להפוך לתנועה דתית באופן הפעילות שלה, כלומר שומרת שבת, וכשרה למהדרין, ולהגיד למדריכות לא ללבוש מכנסיים קצרים.. אבל אנחנו יכולים כן לעשות ממש הרבה מאמצים כדי שאנשים שהדת והאמונה מרכזיים בחיים שלהם כן יוכלו להיות חלק בקינים ובקבוצות וחברי תנועה לא פחות מכל חבר תנועה אחר. ואגב, בקשר לחניכה השומרת שבת- בשנה שעברה כשהדרכתי בהעפלה הייתה הפלגה מיוחדת לשומרי השבת, ביום שישי לפני כניסת שבת. ודווקא היה להם ממש מגניב והם לא נהנו פחות מחניכים אחרים. זה אמנם לא עם כל הקבוצה והמדריך, אבל כשחווים את כל המחנה ביחד זה לא מה שמשנה. שווה לך לברר ולא לוותר על זה שהחניכה תצא- זה המחנה הכי טוב בעולם!
 
אני חשבתי..

האמת שחשבתי שכבר קיימים אירגונים מיוחדים לשומרי שבת. אני זוכרת שבטיול פסח הייתה הסעה מיוחדת לשומרי שבת, ברבין קן שלם ישן יום לפני במקום בו עברנו את היום עיון, ובכנס ט' שני הכינו לקבוצה שלמה אמצעים להכין את כל האוכל לפני כניסת השבת.. וגם אני רוצה לציין שבמליאה על הכוליות והכלליות של הקנים במחוז צפון הוחלט שבקנים בהם יש שומרי שבת הפעילות בזמן היום פעילות בשבת תיהיה שומרת שבת.
 

הדרדו

New member
מהמקרים שאני נתקלתי בהם,

בד"כ- ממש משתדלים למצוא פתרונות לדברים האלה. בהכנה להעפלה למשל, נשאלה השאלה בנוגע לחניכים שומרי שבת ויש לזה פתרונות- גם חניכים שומרי שבת יוכלו לצאת למחנה. כך גם במחנות צעירה שנה שעברה, חניכים שומרי שבת פשוט נשארו עוד כמה שעות וחזרו בהסעה בצאת השבת. האוכל במפעלים תמיד כשר ואפילו לא מבשלים בשבת. כן יש ניסיון להפוך את זה לאפשרי לכמה שיותר חניכים, כמובן שלא במאה אחוז לכולם ולא בכל המקרים. זה חשוב בעיני שיהיה מקום לחניכים דתיים בתנועה אבל אנחנו עדיין תנועה חילונית, ואני לא חושבת שצריך להיות מהפך בתנועה בהקשר הזה.
 

מיניונט

New member
בקבוצה שלי יש שומרי שבת

בטיול פסח התאימו לנו את התכנית לזה, וזה חלק מהסיבה שאנחנו יוצאים למובילים ולא למד"צים. זו שאלה מורכבת ובעייתית - בעיקר כי ההתאמות שנעשות הן לא לכולם אלא רק לקבוצות של שומרי שבת- וזה יוצר הפרדה שהיא לחלוטין מוטעית בעיניי.
 

gibberish

New member
למושג פנים רבות, אבל אתה צודק...

אתה צודק לגמרי, אם אנו מכנים את עצמינו תנועה אשר מקבלת כל מי שרוצה להיות בה, מאמין בערכיה ורוצה לעבוד ולעמוד באמונותיו, למה מחלקת מפעלים והתנועה בכלל לא יכולה לומר בואו נעמה מאמץ מתמיד לשנות מפעלים. חשוב לציין כי זה ברור שלא את כל המפעלים ניתן לשנות, כגון מפעלים בזמן שנת הלימודים כי זה כולל גם את בית הספר וגם את זה שישנם מבחנים ולימודים ושכל חניך הוא גם תלמיד. ואת סמינר מד"צים אי-אפשר לשנות כי זה 12 יום (השנה 11 יום), וזה בטווח נופל על יום שבת. אבל מה שכן ניתן לשנות טיולים וסמינרים שהם כ-4-5 ימים, כך שלא יפגע במסורתיים. חשוב שתפנה לקומונר שלך לבדוק זאת ואפילו מעבר אליו לרכז קן או רכז המחוז. את מה שאתה אומר וחושב, אסור שיבוא בטענה שלילית אלא תאמר שאתה רוצה לקבוע לשבת לשיחה בצורה רצינית.
 

Blackshift

New member
אסור לשכוח

שגם הקיץ הוא מוגבל בזמן. מחנות הקיץ לא יכולים להתפרס רק על אמצע שבוע. סמניר מד"צים אין אפשרות לא לעשות בשבת, אבל השנה גם יש שינוי משמעותי והוא מתחיל בשישי במקום בשבת על מנת שאנשים יוכלו לסוע אליו. אם נרצה נגיד לעשות שאף מחנה לא יהיה ביום שבת ואפילו ולא יגמר בשישי ע"מ לא לחזור בשבת, יהיה מצב שבו בכל שבוע יהיו יומיים בהם היער יהיה ריק לגמרי, וכל יום שבו היער פתוח עולה כסף. מה גם שבחודש אחד בערך צריכים להיות ביער סמינר של 11 יום ועוד מחנה של 4 ימים ועוד 2 סבבים של מחנות של 4 ימים, תוסיפו את סוללים, הכשרות ועוד דברים שאני לא זוכר כרגע, ואחרי הזמן הזה היער עובר למגזר הערבי. ובגלל זה אין אפשרות לא לעשות מפעלים בשישי שבת, גם כשאין לימודים, אבל משתדלים להתחשב
 

dor219

New member
בקיץ אבל

לא מדובר על לא לעשות בכלל סמינריפ ומחנות בשישי שבת אלא על לא להתחיל אותן בשבת, ולא לנסוע בשבת, ולא לעשות ימי ביקור בשבת.. נראה לי שבקיץ, זו באמת ההזדמנות הגדולה ביותר להתחשב בציבור המסורתי שבתנועתנו (למרות שהוא קטן יחסית)
 
למעלה