Ccyclist
Well-known member
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
היו תוכניות בשנות השישים והשבעים להרוס את נווה צדק לחלוטין ולהמשיך את שדרות רוטשילד עד לים. בניגוד לדוגמאות ההיסטוריות שהבאת מלונדון ופריז שנועדו לייצר שטחים פתוחים וצירים מונומנטליים תוך שמירת חלק מהגריד הישן, התוכניות התל אביביות הוכנו ע״י מתכננים אמריקאים, איפשרו הרס מוחלט של המרקם הישן והתמקדו בעיקר ברכבים, כיאה לתוכניות משנות השישים. הפרופיל של שדרות רוטשילד היה אמור להיות רחב יותר משמעותית והתוכניות כללו גם כביש מהיר לאורך המסילה הישנה ולאורך החוף ומספר צירים חוצים רבי נתיבים. התוכניות לא יצאו לפועל בגלל שילוב של חוסר היתכנות כלכלית והתעוררות תנועת השימור בישראל במהלך שנות השישים.חוף באזור מסוף כרמלית, מלונות החוף, מגדל שלום ה"נפקד נוכח" שמוסתר מחדרי ותחנת קווי מטרופולין במסוף כרמלית (שאין לו קשר כלשהו לכרמלית אלא לשוק הכרמל).
עקרונית ההגעה לשם מאלנבי היתה ברגל, תוך עצירה פה ושם ואירוח מחוייב אצלי במלון. בשלב מסויים הלכנו דרך נחלת בינימין ואז שברנו מערבה. חבל מאד שעם סיפוח יפו לתל אביב עם הקמת המדינה לא האריכו את רוטשילד מערבה לים ולא שברו את גריד הסימטאות היפואי הצפוף בין מנשייה לכרם התימנים באמצעות הארכת מספר רחובות רוחב תל אביביים. תוכנית האוסמן הפריסאית עשתה זאת, כנ"ל תוכניות לרחובות אורך לונדוניים מסויימים כמו Kingsway, Charring Cross Road - הבניה הצפופה בתוואי הרחובות העתידיםי פונתה לטובתם, אך אזורי הסימטאות נותרו מאחורי הרחוב הראשי ובצורה נגישה יותר המאפשרת לציבור להנות מהם.
היו תוכניות בשנות השישים והשבעים להרוס את נווה צדק לחלוטין ולהמשיך את שדרות רוטשילד עד לים. בניגוד לדוגמאות ההיסטוריות שהבאת מלונדון ופריז שנועדו לייצר שטחים פתוחים וצירים מונומנטליים תוך שמירת חלק מהגריד הישן, התוכניות התל אביביות הוכנו ע״י מתכננים אמריקאים, איפשרו הרס מוחלט של המרקם הישן והתמקדו בעיקר ברכבים, כיאה לתוכניות משנות השישים. הפרופיל של שדרות רוטשילד היה אמור להיות רחב יותר משמעותית והתוכניות כללו גם כביש מהיר לאורך המסילה הישנה ולאורך החוף ומספר צירים חוצים רבי נתיבים. התוכניות לא יצאו לפועל בגלל שילוב של חוסר היתכנות כלכלית והתעוררות תנועת השימור בישראל במהלך שנות השישים.
התוכניות היו חלק מהאובססיה של העירייה ליצירת מע״ר אמריקאי טיפוסי על החוף באיזור מנשיה, במסגרתה נבנה גוש המגדלים באיזור פארק צ׳ארלס קלור והוקצו משאבים רבים בתכנון כבישים רחבים אל האיזור, במקום לאפשר למע״ר להתפתח באופן אורגני באיזורים שממילא היו כבר נגישים יותר.
לשמחתנו התוכנית מעולם לא יצאה לפועל. אני מסכים שהארכת שדרות רוטשילד אל הים היה יכול להועיל מאוד לעיר אם הוא היה נעשה בצורה נכונה, אבל בקונטסט שבו הוצעה ההארכה הזאת היא הייתה הופכת להיות בכיה לדורות.
הערים אכן תוכננו להיות נפרדות לחלוטין. תל אביב הוקמה במטרה ברורה לבדל את עצמה מיפו (כולל השכונות היהודיות שלה) ואני מניח שהחזון הזה כלל גם בידול פיזי ממארג הרחובות הצפוף והמוזנח של נווה צדק ושבזי לעומת תל אביב שתוכננה להיות עיר מודרנית ו״אירופאית״. אני יודע ששלטונות המנדט הכינו תכנית אב ליפו שכללה שדרות רחבות (במסגרתה נבנו שדרות ירושלים) אבל אין לי מושג אם היא כללה התייחסות כלשהי לתל אביב.הדוגמאות הלונדוניות נמצאות משתי עבריה של קובנט גארדן על סימטאותיה.
צירפתי את שתיהן, בהקשר של שדרות תל אביביות קשה לקרוא להן מונומנטאליות. האחד הוא כביש של 4 נתיבים בסך הכל ובשני 2 ו 1, לעיתים סך כולל של 2.
הן החליפו אזורי סימטאות ובניה צפופה מהזוג שהוגדר כסלאמס בזמנו, אף שמבנים מאותם הסוגים מאכלסים כיום חנויות יוקרתיות ונחשבות.
אינני בעד החרבת נווה צדק וטוב שלא השטיחו אותה עבור מערכת כבישים בסגנון אמריקאי שהיו מצריכים מספר שדרות רוחב נוספות דרך דרום תל אביב.
לדעתי חיבור ישיר לשבאזי, הרחבת שבזי או הגדרת עין יעקב והחרמון ככיוון הנגדי שלו וחיבורם הפיזי תוך הורדת אי אילו מבנים וחיבור לקאופמן דרך גן מנשייה ורחוב המרד היו יוצרים המשך הגיוני לרוטשילד. המצב כיום שהשדרה מסתיימת בגדר על מה שהיה הגבול העירוני של יפו אינו הגיוני.
יש גם מספר בלוקים משולשים או בעלי צורות מורכבות בין הגריד של תל אביב הישנה ואזור נווה צדק ושוק הכרמל, בייחוד ממזרח למגדל שלום וממערב לגרוזמן, שהיה עדיף להוריד את המבנים לטובת המשכיות של הרחובות, גם עם העיקול של המעבר מגריד ה 5 מעלות מזרחה של תל אביב הישנה לגריד ה 30 מעלות מערבה של השכונות היפואיות לשעבר.
נראה כאילו הערים תיכננו את עצמן כדי להיות נפרדות, ואיחודן לא הביא לשינוי המצב, אף ששכונות צפון יפו היו בעלות אוכלוסייה יהודית כבר בתקופת המנדט.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
מבט נופי מזרחה מטרקלין העסקים של המלון. אלו נופים שלא היו מהחדר שפנה צפונה ומערבה.
המשכתי מהמלון לאלנבי ותחנת אלנבי.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.